Personligt ejet > ApS
Fra : Sune

Dato : 30-03-05 14:37

Hej,

Vi kører i øjeblikket vores virksomhed som et personligt ejet firma, på trods
af at vi er to. I den forbindelse overvejer vi at ændre til et I/S eller
et ApS, men jeg er dog en smule i tvivl omkring den påkrævede indskudskapital
ved et anpartsselskab.

Ved "opgradering" (hvis man kan formulere det således) fra et personligt
ejet firma til et anpartsselskab, er det der påkrævet at de 125.000 kr. i
indskudskapital bliver indskudt som penge, eller tæller f.eks. aktiver fra
sin eksisterende virksomhed såsom computere, inventar etc. som anddel i det
pågældende beløb?
Sune

Fra : Petersen_Michael

Dato : 30-03-05 15:50

In news:1152700632477937583750000@dreader.cybercity.dk,
Sune <dsl102647@vip.cybercity.NOSPAMdk> wrote:

> [...]
> tæller f.eks. aktiver fra sin eksisterende virksomhed såsom
> computere, inventar etc. som anddel i det pågældende beløb?

Inventar, varelager osv. tæller, selv Know How tæller (men er nok lidt
svær at gøre op i kroner)
Det er en god ide, at få uvildige øjne til at vurdere genstandenes
værdi.
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Sune

Dato : 30-03-05 16:52

> Inventar, varelager osv. tæller, selv Know How tæller (men er nok lidt
> svær at gøre op i kroner)
> Det er en god ide, at få uvildige øjne til at vurdere genstandenes
> værdi.
Tak for svaret - det er jo positivt at høre :)
Er det blot en god ide eller er det et krav at værdier opgøres af uvildige
(og skal det i så fald være nogle professionelle af en art?)?
Sune

Fra : Petersen_Michael

Dato : 30-03-05 17:48

In news:1158943632478018567656250@dreader.cybercity.dk,
> Tak for svaret - det er jo positivt at høre :)
> Er det blot en god ide eller er det et krav at værdier opgøres af
> uvildige (og skal det i så fald være nogle professionelle af en art?)?

Det ved jeg ikke sådan lige på stående fod, men når du alligevel går op
til advokaten for at oprette et ApS, så spørg ham, han skal alligevel
foretage registreringen af midlerne.

Fra : Sune

Dato : 30-03-05 19:13

> Det ved jeg ikke sådan lige på stående fod, men når du alligevel går
> op
> til advokaten for at oprette et ApS, så spørg ham, han skal alligevel
> foretage registreringen af midlerne.
Det vil jeg undersøge, jeg takker mange gange :)
Sune

Fra : JG

Dato : 30-03-05 19:34

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:424ad8a3$0$184$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
>
> Det ved jeg ikke sådan lige på stående fod, men når du alligevel går op
> til advokaten for at oprette et ApS, så spørg ham, han skal alligevel

Det er absolut også en god idé, at besøge revisoren på vejen.

Der kan være rigtig mange penge at spare ved at lave en skattefri-
omdannelse af det nuværende enkeltmandsfirma.

Fra : Kasper Holtze

Dato : 31-03-05 11:15

Sune wrote:
> Er det blot en god ide eller er det et krav at værdier opgøres af
> uvildige (og skal det i så fald være nogle professionelle af en art?)?

Det er et krav at en revisor laver en vurderingsberetning. Han skriver
dermed under på at tingene er til stede, og har en bestemt værdi.

// Kasper

Fra : Hans Jakobsen

Dato : 30-03-05 19:46

Du kan bruge Goodwill som indskud. Det er helt standardiseret hvordan dette
udregnes og alle revisorer kan gøre det for dig.
En grov tommelfinger regel er, at det gennemsnitlige overskud over de sidste
3 år + 40% er den goodwill du kan bruge som indskud (efter skat).

Dvs. hvis dit gennemsnitlige overskud er 100.000 kr kan du indskyde goodwill
for 140.000 og behøver derfor ikke at have en krone op af lommen som indskud
i dit Aps.

I praksis indeholder udregningen mange flere faktorer. Overskuddet fra de
tre år vægtes forskelligt og der er forskellige parametre som skal vurderes
af revisoren.

mvh
Hans Jakobsen

Fra : Sune

Dato : 31-03-05 14:08

Tusind tak til jer alle for de supplerende informationer, det sætter jeg
pris på.
Sune