Leje af lokaler hos sig selv
Fra : Michael Rasmussen

Dato : 28-03-05 15:30

Hej NG

Vi har en personligt ejet virksomhed.

I den forbindelse påtænker vi at købe et nedlagt landbrug, hvor virksomheden
så skal være i udbygningerne.

Hvilken konstalation er smartest med hensyn til virksomhedens betaling for
benyttelsen af bygningerne ?

Er det muligt og vil det være en fordel, hvis virksomheden står som ejer af
udbygningerne og vi køber hovedbygningen til privat ?

Hvordan fastsætter vi lejen for virksomheden, for den må formentlig hverken
være for høj eller lav, hvis vi skal undgå senere ballade med skattefar.

Er der andet vi skal tænke på ?

Med venlig hilsen
Michael Rasmussen

Fra : Nico de Jong

Dato : 28-03-05 16:45

"Michael Rasmussen" <michaelrasmussenFJERNDETTE@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:4yU1e.1673$XM.1390@news.get2net.dk...

> Vi har en personligt ejet virksomhed.
> Hvordan fastsætter vi lejen for virksomheden, for den må formentlig
hverken
> være for høj eller lav, hvis vi skal undgå senere ballade med skattefar.

T & S opererer med et begreb "markedsleje", dvs hvad du kan udleje de
samme
bygninger for ved udlejning til trediemand.
Det afhænger jo også af hvor gode de er, dvs om de skal bruges som
lagerhal,
som kontor, hvor de ligger, og meget meget mere.

Det bedste bud er at se om du overtale f.eks. HOME til at give en
vurdering.

Du skal ihvertfald have en revisor med i billedet. Lejeindtægtsoverskuddet
er skattepligtig, mens huslejen trækkes fra i virksomheden, men da det
fradraget opvejer indtægten, er der reelt ikke vundet ret meget, som jeg
ser
det. Man kan heller ikke få vsh til at betale maling og tapetsering :
da
det så pludselig bliver en skattepligtig gave.

Så medmindre der er "lokaleunderskud" i dit område, bliver det uhyre svært
at sætte en markedsværdi af lejen, hvilket nok vil få T & S til at kigge
en
ekstra gang.

Nico

Fra : Jesper Brock

Dato : 03-04-05 19:21

"Nico de Jong" <nico@FARUMDATA.DK> skrev i en meddelelse
> [...]
svært
> at sætte en markedsværdi af lejen, hvilket nok vil få T & S til at kigge

Men det betyder så heldigvis ikke at alt håb er ude for at vride en
klatskilling fra Skattefar.

Hvis du køber hele molevitten privat, kan du foretage fradrag for den del
af
ejendommen, der udelukkende benyttes til erhverv. Betingelsen er
(naturligvis) at de pågældende lokaler skal være 100% indrettet til
erhvervsbrug, dvs. indrettet på en måde som udelukker privat brug.
Skattevæsenet kan godt være lidt strikse med, hvad de accepterer som
"arbejdsværelser", men få en revisor på, så burde det ikke være umuligt...

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
Jura- og musiknørd
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Nico de Jong

Dato : 03-04-05 19:41

" <jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
af
> ejendommen, der udelukkende benyttes til erhverv.

Nu er det jo lidt siden at jeg har kigget på det, men hvis det ikke er lavet
om, er det sådan at du kan trække een relativ del af ejendomsskatten fra, og
det der før i tiden hed "lejeværdi af egen bolig".

Jeg har lige haft en drabelig duel med min revisor omkring el og varme. For
at kunne trække moms på el og varme fra, skal målerne være registreret til
firmaet.

Nico

Fra : Jesper Brock

Dato : 03-04-05 23:05

> [...]
fra,
> og
> det der før i tiden hed "lejeværdi af egen bolig".

Det skal nok passe, at det er noget i den stil... det er 11 år siden jeg
stoppede med at læse til revisor, så det er heller ikke just fordi at jeg
har reglerne i frisk erindring... der skal man ha fat i fru Brocks 4 år
yngre søn, der har sit eget revisionsfirma. Den ældre udgave må nøjes med
at
redigere en af byens aviser og spille musik i sin fritid....

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
Jura- og musiknørd