Certifikat/klubber
Fra : Mikkel Rokkær Jensen

Dato : 27-03-05 21:21

Hej NG (prøver lige igen)

Min datter og mig vil gerne have et dykkercertifikat.
Jeg har set lidt på www.air365.dk og det ser ud som om det er et udemærket
sted at starte. Men ville gerne finde et sted der ligger nærmere vores
bopæl
(Østerbro)

Er der nogen herinde der kan anbefale et sted, et sted hvor man også kan
låne udstyr etc.

Vh
Mikkel

Fra : Allan Hansen

Dato : 27-03-05 21:31

"Mikkel Rokkær Jensen" <noreplyjmr1@image.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bopæl
> Er der nogen herinde der kan anbefale et sted, et sted hvor man også kan

For at komme det lidt nærmere. Hvor gammel er din datter og hvad havde i
tænkt jer med et certifikat. Er det for at kunne dykke på ferierne eller vil
i dykker i Danmark året rundt. Har i interesse i medlemsskab af en klub.

Allan Hansen

Fra : Mikkel Rokkær Jensen

Dato : 27-03-05 21:56

> [...]
vil
> i dykker i Danmark året rundt. Har i interesse i medlemsskab af en klub.

Min datter er 13 år.

Vi/jeg forestiller os at være medlemmer og dykke i DK året rundt. Jeg
startede med lidt snorkling sidste sommer og brænder lidt for faget. Så
medlemskab af en klub har interesse.

Vh

Mikkel

Fra : Allan Hansen

Dato : 27-03-05 22:21

> [...]
> Vi/jeg forestiller os at være medlemmer og dykke i DK året rundt. Jeg
> startede med lidt snorkling sidste sommer og brænder lidt for faget. Så

Det er nok lidt svært. De klubber jeg kender har aldersgrænse på 16 eller 18
år til deres uddannelser. Der findes dog dykkercentre der efter sigende har
uddannelser og certifikater til børn. Om man med et sådant "børnecertifikat"
kan blive medlem i nogle klubber ved jeg ikke. Air365 oplyser at de optager
medlemmer med alle typer certifikater så Air365 er nok et godt sted at
spørge.

Allan Hansen

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 27-03-05 23:29

"Allan Hansen" <REMOVETHISenghans@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
optager
> medlemmer med alle typer certifikater så Air365 er nok et godt sted at

Man skal være 14 år for at begynde på et CMAS* certifikat.

mvh
Jonas

Fra : Allan Hansen

Dato : 28-03-05 09:29

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Man skal være 14 år for at begynde på et CMAS* certifikat.

Kender du nogle klubber der accepterer denne aldersgrænse ? I din egen klub
( http://www.koebenhavnssportsdykkerklub.dk/ ) kan man starte fra 15 år men
ellers er det mest almindeligt med 16 eller 18 år.

Allan Hansen

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 28-03-05 10:20

> [...]
men
> ellers er det mest almindeligt med 16 eller 18 år.

Ja for at få et CMAS**, men nu begynder vi at uddanne CMAS* og så kan du
sikkert godt få lov at starte på kurset. Men om du får pappet afhænger
stadig af om du viser at du er moden nok.

Fra : Allan Hansen

Dato : 28-03-05 10:46

> Ja for at få et CMAS**, men nu begynder vi at uddanne CMAS* og så kan du
> sikkert godt få lov at starte på kurset. Men om du får pappet afhænger
> stadig af om du viser at du er moden nok.

Godt jeg ikke skal vurdere og tage ansvar for om en 14 årig er moden nok til
et dykkerbevis. Kan man graduere modenhedskriterierne hvis barnet har en
far, der dykker og er medlem af klubben ?

Allan Hansen

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 28-03-05 17:30

> [...]
> et dykkerbevis. Kan man graduere modenhedskriterierne hvis barnet har en
> far, der dykker og er medlem af klubben ?

Hvor moden dykkeren er har ikke rigtig noget at gøre med faderen.

Fra : Allan Hansen

Dato : 28-03-05 19:11

> Hvor moden dykkeren er har ikke rigtig noget at gøre med faderen.

Nej men vil du fortælle din dykkerkammarat der ønsker at hans dreng skal
tage et dykkercertifikat, at du ikke synes at hans barn er modent nok. Hvad
gør i med voksne der består alle prøver men man godt kan se er uegnede ?

Allan Hansen

Fra : Thomas VJ

Dato : 29-03-05 21:31

> [...]
> Hvad
> gør i med voksne der består alle prøver men man godt kan se er uegnede ?

Sætter kryds i Scuba Diver feltet i stedet for Open Water feltet på
certificeringskortet til "glæde" for alverdens divemastere, instruktører og
dykkercentre, som endnu en gang må trækkes med en kunde som skal
mandsopdækkes og må dykke til maks. 12 m ?

--
mvh,
Thomas VJ

Fra : Søren Arnvig

Dato : 29-03-05 22:00

"Thomas VJ" <forkertadresse@nowhere.invalid> wrote in message

> [...]
> instruktører og dykkercentre, som endnu en gang må trækkes med en
> kunde som skal mandsopdækkes og må dykke til maks. 12 m ?

Jeps, det er derfor de tager 350,- for et stranddyk.

Pay'n Play

Søren Arnvig

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 29-03-05 20:20

"Allan Hansen" <REMOVETHISenghans@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Nej men vil du fortælle din dykkerkammarat der ønsker at hans dreng skal
> tage et dykkercertifikat, at du ikke synes at hans barn er modent nok.

Ja, ellers ville jeg jo udsætte hans barn for alvorlig risiko for at volde
skade på sig selv.

> Hvad
> gør i med voksne der består alle prøver men man godt kan se er uegnede ?

Vi certificere dem ikke, og vi lægger ikke skjul på det. Men det har nu
aldrig været på tale. De 20 dyk vi hiver dem igennem er nok til at få dem
rettet ind.

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 28-03-05 10:23

> [...]
men
> ellers er det mest almindeligt med 16 eller 18 år.

Ellers er der ungdomsskoler hvor vi starter allerede ved 13 år med et
snorkeldykker kursus og når folk så bliver 14 går de videre med sportsdykker
uddannelsen. Der er også alt hvad der skal bruges af grej osv.

mvh
Jonas

Fra : Allan Hansen

Dato : 28-03-05 10:42

> [...]
sportsdykker
> uddannelsen. Der er også alt hvad der skal bruges af grej osv.

Hvilke ungdomsskoler er det ? De ungdomsskoler som jeg har stødt på har
hidtil haft en aldergænse på 16 år. Er der klubber der vil optage medlemmer
på 14 år med et * bevis ? Næppe.

Allan Hansen

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 28-03-05 17:29

> Hvilke ungdomsskoler er det ? De ungdomsskoler som jeg har stødt på har
> hidtil haft en aldergænse på 16 år. Er der klubber der vil optage
medlemmer
> på 14 år med et * bevis ? Næppe.

Brøndby Ungdomsskole.. hvorfor skulle man ikke optage en dykker der er 14 år
gammel?.. jeg var 15 da jeg fik mit CMAS**..

mvh
Jonas

Fra : Allan Hansen

Dato : 28-03-05 19:06

> Brøndby Ungdomsskole.. hvorfor skulle man ikke optage en dykker der er 14
år
> gammel?.. jeg var 15 da jeg fik mit CMAS**..

Ja og se bare hvad der er kommet ud af det Der er flere medicinske,
fysiologiske og psykologiske årsager til at børn ikke skal tage
dykkercertifikater. Man kan heller ikke tage kørekort som 14 årig. Desværre
er de kommercielle interesser åbenbart også i CMAS/DSF så betydende at
snart kan børn, blinde, amputerede, mennesker med kroniske lidelser og folk
der ikke kan svømme, tage dykkercertifikater.

Allan Hansen

Fra : Henning

Dato : 29-03-05 07:49

>er de kommercielle interesser åbenbart også i CMAS/DSF så betydende at
>snart kan børn, blinde, amputerede, mennesker med kroniske lidelser og folk
>der ikke kan svømme, tage dykkercertifikater.

Ikke bare "snart", det kan de allerede. Thyges Dykkercenter uddanner
mange handicappede, hvor grænsen går ved jeg ikke?

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 29-03-05 20:18

> Ja og se bare hvad der er kommet ud af det Der er flere medicinske,
> fysiologiske og psykologiske årsager til at børn ikke skal tage
> dykkercertifikater.

Joh men dem må man antage at man har taget hensyn til siden man lader dem
dykke.

>Man kan heller ikke tage kørekort som 14 årig

Det kan man heller ikke når man er 16 år, betyder det at du mener man skal
være 18 før man kan begynde at dykke?

> [...]
folk
> der ikke kan svømme, tage dykkercertifikater.

Ja, det hele er en stor ond kapitalistisk sammensværgelse. En akse af
ondskab mellem Bush, Osama, Darth vader og Jacques Cousteau

mvh
Jonas

Fra : Søren Arnvig

Dato : 29-03-05 20:40

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> wrote in message

> Ja, det hele er en stor ond kapitalistisk sammensværgelse. En akse
> af
> ondskab mellem Bush, Osama, Darth vader og Jacques Cousteau

Jeg synes vi skal holde J.Y.C. ude af det her
Det var trods alt ham der opfandt dykning.

Søren Arnvig

Fra : HKN

Dato : 30-03-05 20:58

> Jeg synes vi skal holde J.Y.C. ude af det her
> Det var trods alt ham der opfandt dykning.

Arhh Søren, skal vi nu ikke holde os til fakta og nøjes med at lade ham
tage
æren for lungeautomaten

Mvh
Henrik

Fra : Allan Hansen

Dato : 30-03-05 21:01

"HKN" <mabehemaREMOVE@THIStdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Arhh Søren, skal vi nu ikke holde os til fakta og nøjes med at lade ham
> tage
> æren for lungeautomaten

I alt fald så havde han æren for opdagelsen af kulilteforgiftningen og at
man kunne dykke til 125 m på luft

Allan Hansen

Fra : Søren Arnvig

Dato : 30-03-05 22:49

"Allan Hansen" <REMOVETHISenghans@post.cybercity.dk> wrote in message

> "HKN" <mabehemaREMOVE@THIStdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
>
> I alt fald så havde han æren for opdagelsen af kulilteforgiftningen
> og at
> man kunne dykke til 125 m på luft

Njaa, jeg tror nok at han fandt ud af at man ikke kan dykke
mere end 100 m på luft, til gengæld gjorde han det i badebukser og
dobbeltslange.

Søren Arnvig

Fra : Søren Arnvig

Dato : 30-03-05 22:50

"HKN" <mabehemaREMOVE@THIStdcadsl.dk> wrote in message

> Arhh Søren, skal vi nu ikke holde os til fakta og nøjes med at lade
> ham
> tage
> æren for lungeautomaten

Nix, han opfandt dykning, spørg en hvilken som helst franskmand.

Søren Arnvig

Fra : Ukendt

Dato : 31-03-05 21:12

> Nix, han opfandt dykning, spørg en hvilken som helst franskmand.
>
> Søren Arnvig

De samme franskmænd der vandt anden verdens krig, helt alene?

Peter

Fra : Allan Hansen

Dato : 29-03-05 21:51

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Joh men dem må man antage at man har taget hensyn til siden man lader dem
> dykke.

Hensynet er vist at man lader dem udfylde en erklæring om at det er på eget
ansvar og at man afstår fra at ville retsforfølge instruktør og
organisation. Sjovt nok så skal man udfylde en erklæring om noget man ikke
har den fjerneste mulighed for at vurdere. Alle dykkerlæger påpeger at børn
har ikke udviklede og udvoksede lunger, deres nerve og knoglevæv er ikke
færdigudviklet samt at de har manglende vurderingsevner og modenhed.

> Det kan man heller ikke når man er 16 år, betyder det at du mener man skal
> være 18 før man kan begynde at dykke?

Ja jeg mener faktisk at man som minimum skal være 16 år for at kunne tage et
flaskedykkercertifikat.

> Ja, det hele er en stor ond kapitalistisk sammensværgelse. En akse af
> ondskab mellem Bush, Osama, Darth vader og Jacques Cousteau

Hvis JC er ude så er Bush det også da han opfandt Osama

Allan Hansen

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 29-03-05 22:42

> [...]
> har ikke udviklede og udvoksede lunger, deres nerve og knoglevæv er ikke
> færdigudviklet samt at de har manglende vurderingsevner og modenhed.

Det kan du selvfølgelig dokumentere?

> Ja jeg mener faktisk at man som minimum skal være 16 år for at kunne tage
et
> flaskedykkercertifikat.

Man kan heller ikke få lov at få et kørekort som 16 årig?

Fra : Allan Hansen

Dato : 30-03-05 07:12

> Det kan du selvfølgelig dokumentere?

Læs eksempelvis: Diving and Subaquatic Medicine af Carl
Edmonds, Christopher Lowry and John Pennefather

Her finder du et kapitel om hvorfor børn ikke skal dykke med referencer

Allan Hansen

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 30-03-05 10:46

> Her finder du et kapitel om hvorfor børn ikke skal dykke med referencer

Selvsagt vil det tage noget tid for mig at finde bogen og læse den så du kan
måske opsummere det?

Fra : Henning

Dato : 28-03-05 17:14

On Sun, 27 Mar 2005 22:21:20 +0200, "Mikkel Rokkær Jensen"
<noreplyjmr1@image.dk> wrote:

> [...]
>Jeg har set lidt på www.air365.dk og det ser ud som om det er et udemærket
>sted at starte. Men ville gerne finde et sted der ligger nærmere vores

Air365 er pt. ved at blive lagt sammen med www.goplerne.dk - lidt
tættere på byen, meget bedre lokaler. Der kører jævnligt juniorhold
ned til 10-12 år som Padi-certificeres.

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Ruth Kjær

Dato : 29-03-05 19:40

Hvis det er Discover Scuba Diving, du tænker på, så er det kun en del af
vejen til at blive certificeret dykker.

De bedste hilsner

Ruth