AGP x4 og AGP x8....
Fra : TexasFlood

Dato : 27-03-05 09:52

Hej gruppe.

Jeg har et ECS P4VXMS bundkort hvor der efter min bedste overbevisning er et
AGP x4 slot.
Mit Hercules GeForce4 Ti-4200 (64Mb) er ikke længere tilstrækkeligt til at
kunne køre HL2 og jeg vil så købe et nyt
grafikkort (evt. 256Mb).
Egentlig har jeg planer om at købe helt ny PC men det bliver først efter
sommeren engang (penge u know...)

Spørgsmålet er nu kan jeg proppe et AGP x8 kort i mit x4 slot og vil dette
virke ?
Hvilket kort skal man have for at kunne køre HL2 og CS Source flydende ?

Carsten

Fra : Peter Larsen

Dato : 27-03-05 11:29

ALDI kommer med et tilbud på 8.000 dask lige efter påske......
Det er en stor fed pc der er støjsvag, formentlig den bedste Medion til
dato.

/Peter

Fra : FedeDorit

Dato : 27-03-05 17:57

"Peter Larsen" <news@edboenSLET.dk> skrev i en meddelelse
> ALDI kommer med et tilbud på 8.000 dask lige efter påske......
> Det er en stor fed pc der er støjsvag, formentlig den bedste Medion til
> dato.
Og hvad har det liiige med det oprindelige indlæg at gøre????

Fra : FedeDorit

Dato : 27-03-05 17:58

> [...]
> virke ?
> Hvilket kort skal man have for at kunne køre HL2 og CS Source flydende ?

Prøv at læse indlægget fra Highlander dateret 26-3-05...

Fra : Thomas Hansen

Dato : 27-03-05 20:18

On Sun, 27 Mar 2005 10:51:47 +0200, TexasFlood <slinger@--nospam--ofir.dk>
wrote:

> [...]
> dette
> virke ?
> Hvilket kort skal man have for at kunne køre HL2 og CS Source flydende ?

Hej Carsten
Du skal tænke dig rigtig godt om. Det er imo ikke værd at opgradere et AGP
kort nu. Især ikke hvis du vil købe ny computer om kort tid.
De bedsts yddende mobos til både AMD og Intel går over til Pci-E. Derfor
vil et nyt AGP kort være ubrugeligt til en ny maskine.
Så hvis du køber et AGP kort nu skal du enten regne med at sælge det.
Eller gå efter et mobo med AGP, hvilket imo er lidt fjoldet da AGP er en
uddøende standart. Det bedste køb lige nu er imo et mobo med muligthed for
SLI. Det giver let adgang til at opgradere med et ekstra grafikkortet til
SLI senere.

Hvis du ikke kan vente er et Nvidia 6600GT imo det bedste køb til et
midlertidigt kort. F.eks. et
Hvis du vælger at beholde kortet og gå efter et mobo senere med AGP vil du
imo have 2 at vælge imellem Hvis du primært spiller HL2 et det nok bedst
med at ATI kort da HL2 er optimeret til ATI kort. Den bedste yddelse for
pengene får du med et X800XT. Det bedste kort er helt klat et HIS.
Dit andet valg er et Nvidia 6800GT.. F.eks. et
Men det er mange penge for at AGP kort. Men du kan sikkert sælge det når
du vil købe nyt og få en del af pengene hjem igen.

Forøvrigt kan du sagtens sætte et X8 agpkort i et X4 slot.

/Thomas

Fra : MAT

Dato : 28-03-05 10:28

> [...]
> SLI. Det giver let adgang til at opgradere med et ekstra grafikkortet til

Der vil stadig være AGP mange år endnu, alene fordi alle solgte
bundkort t.o.m. 2004 har AGP og mange bundkort vil fortsat sælges med AGP.

Det er vel også et spørgsmål om hvilket budget man har. Bruger du kr. 30.000
på et top system idag er det sikkert stadig toppen om 2 år, men næppe om 4.
Så måske skulle du bruge kr. 15.000 idag og kr 15.000 igen om 3 år.......

En af fordele ved PCI Express er SLI, se bl.a.
http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/04/10/29/8896077
Ellers er det jo som regel Apple der viser vejen. Hvad Apple havde sidste år
får PC'erne næste år. Et hint får du bl.a. på
http://www.apple.com/dk/powermac/

Ved vurdering af aktuelle fordele ved AGPx8 versus PCI kan du bl.a. bruge
http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/04/11/07/3704247 som rettesnor.
Grøn er AGP og rød er PCI.

Faktisk er AGPx4 fortsat rigeligt, se bl.a. følgende sakset fra en tidligere
tråd:

> Findes der en test der viser gevinsten ved AGPx8 frem
> for AGPx4 ved de nyeste grafikkort?

Flaskehalsen ligger nok ikke i grafikkortet, men derimod i den øvrige
hardware.

> Du har formentlig ret. Men måske en eller flere her i nyhedsgruppen,
> der har investeret i et GeForce 5950, 6800, Radeon X800 el. lign.,
> kunne køre en 3DMark03 test med 4xAGP henholdsvis 8xAGP og teste
> forskellen, blot for at få en idé om forskellen....! Alle forhold
> i.ø. selvfølgelig identiske.

Okay, jeg har nu kørt 3D Mark 03 igennem med hhv. AGP x4 og x8.

Maskinens specs:
ASUS A7N8X-E Deluxe
AMD AthlonXP 3200+ (2.2 ghz = 11x200 mhz)
512MB Kingston PC3200 DDR
HIS Excalibur IceQ II X800 Pro Vivo flashet til X800 XT Platinum Edition
Windows XP SP1 fuldt opdateret
Nforce driver v. 4.24
Catalyst 4.8 (indstillet til balanceret ydeevne -> standard)
3D Mark 03 build 340 (standardkonfigureret)

Testresultater (alle tests blev kørt 5 gange):

4xAGP: http://www.rel7star.dk/misc/3dmark03_x800xtpe_cat48_agp4.jpg
11745 point

8xAGP: http://www.rel7star.dk/misc/3dmark03_x800xtpe_cat48_agp8.jpg
11742 point

Altså stort set ens resultat, så med mindre 3D Mark er CPU-begrænset i
1024x768 tyder det på at der absolut ingen performance-forskel er på 4xAGP
og 8xAGP..

Måske jeg skulle prøve igen i en højere opløsning...?

Er nu gjort, og det gjorde ingen reel forskel på resultaterne..

4xAGP: http://www.rel7star.dk/misc/3dmark03_x800xtpe_cat48_agp4_16x12.jpg
7784 point

8xAGP: http://www.rel7star.dk/misc/3dmark03_x800xtpe_cat48_agp8_16x12.jpg
7815 point

Begge tests foretaget i 1600x1200.

Jeg har nu prøvet at teste i Doom 3, men heller ikke her er der nogen
egentligt forskel. I "high" er der slet ingen forskel overhovedet, og i
"ultra" er 8xAGP kun 0,2 fps hurtigere.. Jeg testede i 1600x1200 med 8 x
anisotropy uden antialiasing.

Disse tests cementerer en gang for alle at 4xAGP i praksis ikke er
langsommere end 8xAGP, og formentlig kun højst 1% langsommere, selv med
sidste nye grafikkort og et tidssvarende PC-system. I et system med endnu
hurtigere CPU og mere og hurtigere RAM kunne man formode en større forskel,
men da nævnte system er repræsentativt for langt de fleste systemer fra
primo
2005, har dette anno 2005 ingen praktisk betydning.

Venligst

Fra : Thomas Hansen

Dato : 28-03-05 19:31

> Ellers er det jo som regel Apple der viser vejen. Hvad Apple havde
> sidste år får PC'erne næste år.
Det var de lidt at en påstand. Det eneste punkt Apple er foran er da på
det flotte design. Deres hardware halser hele tiden efter pcen. Og efter
hånden er alt det hardware som sidder i en mac pc dele alligevel.

/Thomas

Fra : Sune Salminen

Dato : 28-03-05 20:51

*off topic*

Thomas Hansen wrote:
> Det var de lidt at en påstand. Det eneste punkt Apple er foran er da
> på det flotte design.

Hmm, plus at hvem som helst og din farmor kan finde ud af at bruge en
Mac, uden at den går ned. Om det så er en fordel kan selvfølgelig
diskuteres Folk der skal bruge en computer som et stykke værktøj til
at løse en eller to konkrete opgaver og som i øvrigt ikke interesserer
sig specielt for teknik, de køber Mac. Os andre som kan lide at lege og
skrue på ting, vi køber PC.

Selvom Apple måske er bagud mht performance hvis man stiller det op i rå
tal, så tiltaler deres operativsystems designfilosofi en meget stor
gruppe mennesker der bruger computere på en anden måde end du og jeg.
Jeg får klaustrofobiske anfald når jeg har siddet ved en Mac i 10
minutter. Det er somom man ikke rigtig "kan komme til", fordi alting er
så forbandet brugervenligt! Og det er jo sikkert meget godt, men det er
ikke min kop the.

En anden erfaring jeg har er, at når man laver support-arbejde for folk
der har Mac, får man nye Levi's, sushi på restaurant og gratis
abonnement på Information. Når man laver support hjemme hos folk der har
PC, får man en kop Nescafe og en pose slik.

lol

-Sune

--
Nuke a gay vegan whale for christ!
My band: www.secondnature.dk

Fra : Sune Salminen

Dato : 28-03-05 20:39

MAT wrote:

> Ellers er det jo som regel Apple der viser vejen. Hvad Apple havde
> sidste år får PC'erne næste år. Et hint får du bl.a. på
> http://www.apple.com/dk/powermac/

Ja, Med hensyn til Firewire som efterhånden er blevet standard på PC
motherboards. Men udover det og så selvfølgelig design, hvad ellers?

-Sune

Fra : David T. Metz

Dato : 29-03-05 09:12

MAT wrote:

> Bruger du kr. 30.000
> på et top system idag er det sikkert stadig toppen om 2 år,

Helt sikkert forkert. Ud over at det er svært at finde relevant hw til
30k, så vil det ikke være i nærheden at "toppen" om 2 år. Det vil det
ikke uanset budget. Det viser al historie om it, men hvis du har viden
om væsentlige ændringer i udviklingen, så spyt ud.

David

Fra : René Lønstrup

Dato : 28-03-05 13:01

Thomas Hansen wrote:
> [...]
> Så hvis du køber et AGP kort nu skal du enten regne med at sælge det.
> Eller gå efter et mobo med AGP, hvilket imo er lidt fjoldet da AGP er

Det må afhænge af hvad planen er for den næste opgraderingsrunde. Hvis
Carsten har tænkt sig at opgradere hele maskinen næste gang igen (f.eks.
om 3 år), er det fuldstændig ligemeget om han køber AGP eller PCI-E nu.
Har han derimod planer om at opgradere noget af maskinen midtvejs,
specifikt enten grafikkortet eller CPU/bundkort, om f.eks. 1½ eller 2
år, /kan/ det være en god idé at gå over til PCI-E allerede nu, da det
ikke er til at vide hvor udbredt AGP vil være til den tid (hverken som
grafikkort eller bundkort). Omend jeg ikke tror det vil være et problem,
da f.eks. ATI har udtalt at de fortsat vil udgive deres nye kort til
AGP-porten.

> Det bedste køb lige nu er imo et mobo med
> muligthed for SLI. Det giver let adgang til at opgradere med et
> ekstra grafikkortet til SLI senere.

Jeg gi'r ikke meget for SLI. Det er IMO et opreklameret marketingstrick
som ikke giver den performance det burde. Du får maks 80-90% bedre
ydelse med 2 kort i maskinen, men du betaler 100% mere (plus at
bundkortene er dyrere end ikke-SLI) - hvilket altså ikke er særligt
"cost-efficient", hvis du spør' mig.. Og forbedringen af ydelsen opstår
vel at mærke kun i de spil som virker med SLI. Der er rigtigt mange
spil, som ikke har fået en SLI-profil indskrevet i driverne endnu,
hvorfor man selv skal gennemtvinge funktionen, hvilket kan give
grafikfejl eller endda deciderede stabilitetsproblemer i visse spil.
Jeg foretrækker at købe et grafikkort der kan det jeg forlanger af det,
med det samme..

> Hvis du ikke kan vente er et Nvidia 6600GT imo det bedste køb til et
> midlertidigt kort. F.eks. et

Glimrende kort, så længe man ikke går for højt op i opløsning (>
1280x1024) og ikke er for krævende mht. antialiasing.

> [...]
> nok bedst med at ATI kort da HL2 er optimeret til ATI kort. Den
> bedste yddelse for pengene får du med et X800XT. Det bedste kort er

Jep, dette kan jeg klart anbefale. Jeg har selv et HIS IceQ II X800 Pro
VIVO moddet til XT PE, og det kører fremragende (uden at sige en lyd, i
øvrigt)

--
Mvh René Lønstrup
web: http://www.rel7star.dk?r=usenet

Fra : TexasFlood

Dato : 28-03-05 14:06

Hej alle og tak for de mange svar.

Mit problem er at jeg gerne lige ville kunne købe et kort så jeg kunne
spille HL2
og CS Source et halvt års tid inden jeg køber en helt ny maskine.
Måske lidt om min nuværende maskine kaster lidt lys over sagen :
Pentium 4 1800MHz, 512Mb RAM, WIn XP Home.

Skal man virkelig op på de 1500 dask for at HL2 kører OK ?
(1024 x 768 vil være helt fint til mig....!!!)

Min første plan var faktisk at spendere de 700 kr et ATI Radeon 9200 (256MB)
koster
og så køre på indtil udskiftning af PC'en skulle ske.....
Men kan dette kort køre HL2 fint i 1024 x 768 ?

Carsten :0)

newssoa875gsbj4i6u@sprinteren...

Fra : Laziter [9440]

Dato : 28-03-05 14:23

> [...]

> koster
> og så køre på indtil udskiftning af PC'en skulle ske.....
> Men kan dette kort køre HL2 fint i 1024 x 768 ?

Nej nej nej, det er tæt på at være det langsomste kort du kan få fat i.
Brug hellere de 700 kr på et kort som:

Hvis du er klar til at spendere lidt mere, så gå efter kort som:

Sidstnævnte kort kan du jo så tage med over i den nye maskine du vil købe,
det kan sagtens holde et par år endnu hvis du altså ikke er alt for
krævende.
Selv kører jeg kun med et GF3 ti200 med 128 MB RAM, jeg spiller både Farcry
og Doom 3 med tilfredsstillende grafisk performance (ikke ultra-optimalt,
men fint nok til mig).
Når pengene er til det vil jeg da også gerne have opgraderet kortet til det
sidstnævnte jeg linkede til

Mvh
Benjamin

Fra : TexasFlood

Dato : 31-03-05 18:58

Hmmm - jeg kunne ikke vente...
Så jeg købte den Aldi PC de havde på bud i Onsdags - nu rykker HL2 bigtime
:0)

Tak for hjælpen alle.

Carsten