Normann og Skype
Fra : bingo

Dato : 24-03-05 20:17

Hej alle

Når jeg bruger SKYPE så går min Normann helt agurk - jeg skal sidde og
klikke OK hvert sekund - og det er ligesom om, at det ingen ende
tager. Jeg er nødt til at slå FW fra og gå over på min Win XP´s egen
FW for at kunne bruge Skype. Hvad kan jeg gøre - det er hysterisk
irreterende !!!!!
Normann kræver åbentbart en godkendelse fra SKYPE, men det hjælper
ikke at sige "husk dette" ???? den bliver bare ved -
arrrrhhhhh........ !
Mogens

Fra : Anders S..

Dato : 24-03-05 21:11

"bingo" <hugo@tiptop.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Normann kræver åbentbart en godkendelse fra SKYPE, men det hjælper
> ikke at sige "husk dette" ???? den bliver bare ved -

Hvad med at tillade nogle flere porte eller fjern adresser?
Hvis du bare trykker næste næste næste udfør siger du ja eller nej til én
ting ad gangen!

Hvis nu skype næste gang bruger en anden port/adresse vil du blive spurgt
igen.

MVH
Anders S...
--
www.sikker-surf.dk

Fra : bingo

Dato : 24-03-05 21:52

>Hvad med at tillade nogle flere porte eller fjern adresser?
>Hvis du bare trykker næste næste næste udfør siger du ja eller nej til én
>ting ad gangen!

Ja men det er svært for en som mig, at vide hvad jeg må tillade at på
min PC. Så ale de der gule popups er jeg jo nødt til at svare på en
af gangen - og det tager tid - og jeg ved egentligt ikke om jeg svarer
rigtigt ? Er det virkelig blevet så bøvlet for almindelige
"ikke-PC-Nørd-agtige" ?????? Jeg kan da en del med PC - meeeeeen nu er
det da blevet lidt for bøvlet - men det er måske min Normann, der er
for kritisk. Jeg synes det er svært at vide hvilken port(e) man kan
tillde at være åbne. Ingen almindelieg mennesker ved noget om det.
Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-05 21:21

On Thu, 24 Mar 2005 20:16:37 +0100 skrev bingo <hugo@tiptop.com> .

> [...]
>Normann kræver åbentbart en godkendelse fra SKYPE, men det hjælper
>ikke at sige "husk dette" ???? den bliver bare ved -

Du har 2 muligheder, skrot Skype eller Normann. Hvis Skype er vigtigst, er der
sikkert 10 bedre eller ligeså gode muligheder som Normann, og XP med sp2 er i
sig selv ikke et dårligt valg. Jeg vælger selvfølgeligt at tro du HAR opdateret
din Normann... det må da være et mindtemål af selvhjælp før man spørger om
hjælp...

Martin

Fra : bingo

Dato : 24-03-05 21:46

>sig selv ikke et dårligt valg. Jeg vælger selvfølgeligt at tro du HAR opdateret
>din Normann... det må da være et mindtemål af selvhjælp før man spørger om
>hjælp...

Selvfølgelig er Normann da opdateret !!!!!! Det er jo så nemt som at
klø sig i nakken. men stadig så popper den op. OK - løsningen er måske
disable den , når jeg bruger SKYPE ?
Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-05 22:20

On Thu, 24 Mar 2005 21:45:53 +0100 skrev bingo <hugo@tiptop.com> .

>Selvfølgelig er Normann da opdateret !!!!!! Det er jo så nemt som at
>klø sig i nakken. men stadig så popper den op. OK - løsningen er måske
>disable den , når jeg bruger SKYPE ?
>Mogens

Godt så....jeg må blankt erkende jeg ikke kender Normann, men ved at mange
programmer opdateres for at behage andre programmer. Derfor mit spørgsmål.

Jeg går ud fra at Normann er en firewall....og da jeg som regelmæssig læser i
denne gruppe ikke kan erindre at have set dit problem nævnt før, må jeg næsten
gå ud fra at du ikke har sat din Normann rigtigt op. De software baserede
firewalls jeg har mødt, hhar alle haft en mulighed for at tillade et/flere
programmer at tilgå netværksforbindelsen. Hvis du får et utal af popups der skal
svares på, kunne det tyde på at din firewall ikke er sikker på om programmet må
tilgå nettet. Der er mere end en mulig årsag til dette...skype kan være
opdateret uden din firewall har fået besked....den kan så ikke være sikker på om
det nu er den RIGTIGE skype der vil på nettet.

Derudover kan du have fået en virus/orm på maskinen der maskerer sig som
skype...hvorfor din firewall reagerer helt korrekt.

Som sagt, mit svar er generelt og ikke Normann specifikt. Jeg ville fjerne alle
regler der har med skype at gøre i 1. omgang. Starte Skype op og derefter når
jeg bliver promptet, give programmet tilgang til nettet. Hvis det ikke virker,
ville jeg seriøst overveje hvad der var vigtigst, Skype eller Normann (og husk
at XP's firewall også kan drille, men også beskytter godt)

VH Martin

Fra : Anders S..

Dato : 25-03-05 08:23

> Selvfølgelig er Normann da opdateret !!!!!! Det er jo så nemt som at
> klø sig i nakken. men stadig så popper den op. OK - løsningen er måske
> disable den , når jeg bruger SKYPE ?

For at kunne bruge en firewall må du forstå hvordan den virker.

Prøv at kikke i manualen på side 8 og frem.

http://download.norman.no/manuals/dan/npf_1_40.pdf

MVH
Anders S.
--
www.sikker-surf.dk

Fra : bingo

Dato : 25-03-05 10:59

On Fri, 25 Mar 2005 08:22:49 +0100, "Anders S.."

>For at kunne bruge en firewall må du forstå hvordan den virker.
>
>Prøv at kikke i manualen på side 8 og frem.

Vil lige kikke lidt på det - takker !