Excel fil mår kun åbne når den ligge på go~
Fra : Michael Feldt Nielse~

Dato : 23-03-05 22:43

Hej

Jeg har en excel fil der indeholder et prisark som ligger på vores server,
og jeg vil gerne at filen kun kan åbnes af en bruger når filen ligger
placeret på vores server. Hvis filen flyttes over på en bærbar eller sendes
til ukendte på mail, så skal det ikke være muligt at åbne filen.

Jeg kan skrive lidt VBA, men tænkte på om der evt. kunne bruges en krypteret
"nøgle fil" på serveren, som Excel filen altid skulle finde før den åbnede,
men er lidt i tvivl om hvordan man skriver at den skal hente filen, og
hvordan "nøgle filen" laves.

Kan nogle af jer hjælpe mig

Mvh
Michael Feldt Nielsen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 23-03-05 23:29

On Wed, 23 Mar 2005 22:43:10 +0100, Michael Feldt Nielsen wrote:

> [...]
> før den åbnede, men er lidt i tvivl om hvordan man skriver at den skal
> hente filen, og hvordan "nøgle filen" laves.

Det tror jeg godt, du kan glemme, da det du ønsker, skal understøttes af
operativsystemet. Hvad nu hvis filen åbnes i f.eks. OpenOffice på en Mac
eller Linux?

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Kasper Dupont

Dato : 24-03-05 00:09

Michael Feldt Nielsen wrote:

> Kan nogle af jer hjælpe mig

Jeps, jeg vil gerne hjælpe dig. Og den bedste
hjælp jeg kan yde dig er, at opfordre dig til
at lade være med overhovedet at prøve. Det du
har gang i kaldes security through obscurity
og betrages sædvanligvis som ganske ubrugeligt.

Hvis man kan læse nogle data, så kan man også
kopiere dem. Det kan du lige så godt erkende
med det samme. Uanset hvad du prøver at lave,
så vil folk finde en vej udenom. Forklar dine
brugere, hvordan de skal omgås disse data, og
hvorfor, det er vigtigt. Og hvis du ikke stoler
på dem, så lad helt være med at give dem adgang
til de data.

--
Kasper Dupont

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 24-03-05 10:33

> [...]
> placeret på vores server. Hvis filen flyttes over på en bærbar eller sendes
> til ukendte på mail, så skal det ikke være muligt at åbne filen.

Hvordan forhindre du nøgle filen bliver kopieret og at den samtidigt kan
læses af klienterne der skal kunne læse excel dokumentet?

PS: du bruger vel ikke din rigtige email adresse...eller savner du spam?

Fra : Anders Lund

Dato : 24-03-05 19:05

Christian E. Lysel wrote:
> PS: du bruger vel ikke din rigtige email adresse...eller savner du spam?

Jeg bruger altid min rigtige adresse. Ellers kan folk jo ikke komme i
kontakt med mig. :)

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk
I have plenty of Gmail invites - just ask!

Fra : ///M

Dato : 24-03-05 13:32

"Michael Feldt Nielsen" <mfn@skovbohuse.dk> wrote in message
> [...]
> den åbnede, men er lidt i tvivl om hvordan man skriver at den skal hente

Som så mange andre har svaret, er din idé nok ikke så holdbar. Mit forslag
er heller ikke en komplet løsning, for som de andre tror jeg ikke den
findes, men måske forslaget kan bruges:

Del dit Excel-ark op i to, et med produkterne, et med priserne. Det med
priserne må gerne gemmes et andet sted end det med produkterne. Derefter
linker du arkene sammen. Det har den virkning at hvis en bruger/sælger
flytter arket ud af virksomhedeneller væk fra netværket, så vil Excel ikke
kunne åbne og vise priserne. Men da arket indeholder de sidst brugte priser,
skal du i VBA sørge for at slette priserne når arket åbner.

Det er helt klart ikke en perfekt løsning, og man vil stadig kunne komme til
at finde priserne, enten ved at omgå VBA-koden eller åbne arket i andre
Office-pakker.

--
///M