Din virksomheds tilfredshed
Fra : Leonard

Dato : 23-03-05 10:29

Er der andre der har modtaget en mail fra Handels- og
Ingeniørhøjskolen i Herning om en undersøgelse ?
- den er signeret Jan Laursen, Uddanelsesleder HD

Er det ikke spam uanset at de bare vil spilde min tid med en
undersøgelse og ikke sælge mig noget?

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Holst

Dato : 23-03-05 10:41

Leonard wrote:

> [...]
> - den er signeret Jan Laursen, Uddanelsesleder HD
>
> Er det ikke spam uanset at de bare vil spilde min tid med en

Det er det vel ikke, for det er tilladt at kontakte erhvervsdrivende.

Fra : Anders Christensen

Dato : 23-03-05 10:53

Holst wrote:

> Det er det vel ikke, for det er tilladt at kontakte erhvervsdrivende.

Så længe de ikke ønsker at afsætte en vare eller ydelse er det jo nok
ikke spam.

Fra : Leonard

Dato : 23-03-05 11:07

Holst <newsmar05@shelter.dk> wrote:

>Det er det vel ikke, for det er tilladt at kontakte erhvervsdrivende.

Ja, pr. post eller telefon, men ikke pr email eller fax:

Markedsføringsloven
§ 6 a. En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen ved
brug af elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller telefax
med henblik på afsætning af varer, fast ejendom og andre formuegoder
samt arbejds- og tjenesteydelser, medmindre den pågældende forudgående
har anmodet om det.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Allan Soerensen

Dato : 23-03-05 11:16

> [...]
> med henblik på afsætning af varer, fast ejendom og andre formuegoder
> samt arbejds- og tjenesteydelser, medmindre den pågældende forudgående

Nej, det er ikke "Spam" og ikke uloviligt at de sender opfordringen til at
deltage i undersøgelsen pr. email.
Bemærk formuleringen "...afsætning af varer, fast ejendom og andre
formuegoder..." i dit eget udmærkede citat fra markedsføringsloven.
Der er netop *ikke* tale om at de vil afsætte noget, så det er ikke ulovligt
iht. markedsføringslovens "spam-paragraf".

Fra : Leonard

Dato : 23-03-05 13:49

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> wrote:

>Nej, det er ikke "Spam" og ikke uloviligt at de sender opfordringen til at
>deltage i undersøgelsen pr. email.

Det vil sige at jeg må lave en undersøgelse af andre firmaers brug af
hjemmesider og udsende opfordringer til alle firmaer i DK om at
deltage?
Må jeg også sende disse opfordringer pr. mail til private?

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Allan Soerensen

Dato : 23-03-05 14:31

> Det vil sige at jeg må lave en undersøgelse af andre firmaers brug af
> hjemmesider og udsende opfordringer til alle firmaer i DK om at
> deltage?

Jeg kan ikke helt gennemskue hvad du mener, men fornemmer et forsøg på at
omgå reglerne
En del e-shop´s har en "Tip-en-ven" funktion. Den funktion ligger lige på
grænsen se evt.
http://www.forbrug.dk/erhverv/love-og-regler/forbrugerlove/mfl-loven/retningslinier/spamvejledning/2-6a-stk-1-elektronisk-post-mv/samtykke/tipenven/

> Må jeg også sende disse opfordringer pr. mail til private?

Ja, hvis det ikke er forsøg på "afsætning af varer, fast ejendom og andre
formuegoder samt arbejds- og tjenesteydelser" (heller ikke indirekte).
HIH´s mail er ikke ulovlig, men kan alligevel god være irriterende for
modtageren.

Fra : Leonard

Dato : 23-03-05 14:52

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> wrote:

>Jeg kan ikke helt gennemskue hvad du mener, men fornemmer et forsøg på at
>omgå reglerne

Nej, jeg forsøger blot at forstå reglerne.
Jeg var overbevist om at ingen firmaer måtte sende mig emails uden at
jeg har bedt om det eller givet lov til det.

Men heldigvis lader det til at analyseinstitutterne ikke har opdaget
eller også giver for lidt respons, metoden med at sende ud til alle og
enhver for at få dem til at deltage i en undersøgelse.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : alexbo

Dato : 23-03-05 14:56

"Leonard" skrev

> Det vil sige at jeg må lave en undersøgelse af andre firmaers brug af
> hjemmesider

Ja, hvis det ikke er et led i markedsføring.
Selv om henvendelsen ikke opfordrer til noget køb, ville det være et led i
markedsføring hvis du bruger undersøgelsen til en senere markedsføring.

F.eks. hvis de firmaer der svarer på din undersøgelse senere får et brev fra
dig, med tak for din medvirken og jeg har forresten et godt tilbud.

I bund og grund vil et firma´s henvendelse til et andet blive betragtet som
led i markedsføring.

mvh
Alex Christensen

Fra : Leonard

Dato : 23-03-05 16:11

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

>Ja, hvis det ikke er et led i markedsføring.
>Selv om henvendelsen ikke opfordrer til noget køb, ville det være et led i
>markedsføring hvis du bruger undersøgelsen til en senere markedsføring.

Det vil jeg jo altid påstå at det ikke er.

>F.eks. hvis de firmaer der svarer på din undersøgelse senere får et brev fra
>dig, med tak for din medvirken og jeg har forresten et godt tilbud.

Men hvis jeg nu sender breve ud til alle firmaerne, uden at nævne
deres deltagelse i undrsøgelsen, men hvor min viden derfra
selvfølgelig er brugt til at tilpasse teksten til at ramme der hvor de
fleste har et behov, så kan undersøgelsen vel henvises til at være en
del af den senere markedsføring.

Hvad nu hvis jeg i undersøgelsen giver firmaerne mulighed for at
tilmelde sig et nyhedsbrev?

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : alexbo

Dato : 23-03-05 16:32

"Leonard" skrev

> Hvad nu

Alle dine " hvad nu" hjælper ikke, hvis de gjorde var vi alle oversvømmet
med f.eks. undersøgelser om firmaets brug af hjemmesider.

Dette land vrimler med webdesignere, de ville alle sætte en ukommerciel
undersøgelse i gang, ved hjælp af resultatet af den vil de henvende sig til
de firmaer der ingen hjemmeside har, men udtrykker interesse, og give dem et
godt tilbud.

Det er ikke noget tilfælde at det er forbudt, personligt synes jeg også det
skulle være forbudt med en telefonisk henvendelse.
Ganske vist lærer man efterhånden at kende skidt fra kanel, så lægger jeg
røret med det samme uden at svare, men det irriterer alligevel.
Man kan jo også tage fejl, jeg har både lagt røret i øret på en kunde, og
omvendt en længere samtale med en sælger uden at vide han var sælger.

mvh
Alex Christensen

Fra : Leonard

Dato : 23-03-05 17:11

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

>Det er ikke noget tilfælde at det er forbudt, personligt synes jeg også det
>skulle være forbudt med en telefonisk henvendelse.

Jeg er helt enig og skriver også kun dette for at få afklaret hvad
reglerne egentlig er.

Dagens tlf-sælger blev afvist med en sand omgang "det bruger jeg
ikke":

tlf: K2M er et register med bla. bla. hvor kunder kan finde dig
mig: det bruger jeg ikke
tlf: hvad mener du, nye kunder skal da kunne finde dig
mig: nej, jeg bruger ikke mye kunder
tlf: nå, det har jeg aldrig hørt før
mig: jeg har nok i de kunder jeg har
tlf: ok, men så pænt farvel og god påske

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 23-03-05 16:19

Den 23-03-05 13.49 skrev Leonard følgende:
> [...]
> deltage?
> Må jeg også sende disse opfordringer pr. mail til private?

Som andre har svaret, er begge dele tilladt i henhold til loven. Men en
ting er loven, en anden virkeligheden. Mange internetudbydere forbyder
spam, og deres defination af spam er ikke den samme som lovens.

Sender man for eksempel en masse mails ud med reklame for en
ikke-kommerciel hjemmeside, er det tilladt i henhold til loven, men man
risikerer at få et ultimatum fra sin internetudbyder.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Brug filtre i Outlook Express til at holde styr på dine mails og til at

Fra : Allan Soerensen

Dato : 23-03-05 16:55

> Som andre har svaret, er begge dele tilladt i henhold til loven. Men en
> ting er loven, en anden virkeligheden.

Det har du nemlig ganske ret i.
Som erhvervsdrivende skal man være særdeles varsom med at udsende uopfordret
e-mail, også selv om det juridisk set er lovligt.
De fleste bryder sig ikke om den slags mail i indbakken, hvilket denne tråd
vel i bund og grund også er tegn på, så man kan meget let komme til at skyde
sig selv i foden.

Fra : Karsten H. Jensen

Dato : 23-03-05 23:11

Allan Soerensen wrote:

> [...]
> De fleste bryder sig ikke om den slags mail i indbakken, hvilket
> denne tråd vel i bund og grund også er tegn på, så man kan meget let

Det værste at komme ud for, var når nogen på mest bestiaske måde sendte
uopfordrede reklamemeddelser pr. fax og dermed uvederhæftigt bruge
modtagerens faxpapir. Jeg har aldrig fulgt op på den slags reklamebrøl -
snarere tvært i mod. Hvordan i hede, hule, blankpolerede helvede kan de
tillade sig at bruge _mit_ faxpapir til en uopfordret henvendelse?

Ja, I må meget undskylde "mit franske", men jeg finder det noget af den mest
uartige måde at udbrede sit salgsbudskab på. Jeg returnerede gerne afsenders
fax med et lille fif, så alt hans faxpapir lå med en række XXXX'ere på hver
linie - et trick, der var meget nemmere at foretage på fjernskriver i gamle
dage ( en lille ring, der løb uendeligt i strimmelsenderen).
Karsten H. Jensen

Fra : alexbo

Dato : 23-03-05 11:10

"Leonard" skrev

> Er det ikke spam

Nu kan man kalde hvad som helst for spam,
Men for at en henvendelse skal være ulovlig, skal der være en
markedsføringshensigt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 23-03-05 15:43

Leonard wrote:
> [...]
> - den er signeret Jan Laursen, Uddanelsesleder HD
>
> Er det ikke spam uanset at de bare vil spilde min tid med en

Henvender han sig på baggrund af nogle studerendes projekt? I så fald
kan jeg ikke se problemet.

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Leonard

Dato : 23-03-05 16:12

Martin Jørgensen <unoder.spam@spam.jay.net> wrote:

>Henvender han sig på baggrund af nogle studerendes projekt? I så fald
>kan jeg ikke se problemet.

Ja, det gør han.
Problemet som jeg ser det er at henvende sig uopfordret pr. email,
uanset formålet.
Men jeg er ved at blive klogere ...

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : alexbo

Dato : 23-03-05 16:40

"Leonard" skrev

> Problemet som jeg ser det er at henvende sig uopfordret pr. email, uanset
formålet.

Det har du da ret i, det er en uopfordret henvendelse.
men lovgivningen har bestemt at det er i orden, når blot den ikke har
kommercielt formål.

På den ene side synes jeg det er fornuftigt nok at bruge det hurtige og
billige medie som mail er, til den slags formål.
På den anden side skal vi ikke oversvømmes.

Grænser er så sat ved markedsføringsformål.

Hvis man slet ikke måtte henvende sig, kunne man jo ikke engang søge arbejde
på denne måde, og jeg synes det er i orden at en arbejdssøgende kan sende
ansøgninger ud over den ganske by, uden at bruge en formue på frimærker.

mvh
Alex Christensen