Lidt forskellige spørgsmål
Fra : Heidi B.

Dato : 23-03-05 09:34

Hej!!

Nu håber jeg ikke at i alle sammen holder påskeferie
Og undskyld den underlige overskrift.
Nå det første spørgsmål er: Jeg har sendt nogen vare pr. efterkrav som jeg
har fået retur. Skal jeg til mit eget system lave en kreditnota eller kan
man gøre det på en anden måde? (Jeg køre ikke nogen fine systemer, jeg laver
regnskab i excel og laver fakturaer i Word)
Det andet spøgsmål: Jeg er blevet momsregisteret og skal nu til at føre
momsregnskab. Kan det godt bare være et excel regnark med en kolone til
købsmoms og en til salgsmoms, eller er der nogen krav til hvordan det skal
sættes op??
Hmm synes der var noget mere jeg skulle spørge, men klappen er gået ned
God påske til alle,

--
Hilsen
Heidi B.

Fra : Holst

Dato : 23-03-05 09:52

Heidi B. wrote:

> [...]
> købsmoms og en til salgsmoms, eller er der nogen krav til hvordan det skal

Det kan det sagtens. Jeg laver selv - tror det eller lade være - mit
regnskab i WordPerfect 5.1. Du skal nok også lige have lidt flere kolonner:

Dato
Faktura/bilag nr.
Beskrivelse
Salgsmoms
Købsmoms
Indtægt
Udgift

Mere skulle du ikke behøve.

Første spørgsmål kunne jeg ikke lige hjælpe dig med.

Fra : alexbo

Dato : 23-03-05 10:13

"Heidi B." skrev

> [...]
laver
> regnskab i excel og laver fakturaer i Word)

Det nemmeste er at annulere fakturaen, enten ved at genbruge nr. til noget
andet eller skriv annuleret på den.
Når du man i Word og Excel, har man netop muligheden for at lave tingene om
hen af vejen.

> Det andet spøgsmål: Jeg er blevet momsregisteret og skal nu til at føre
> momsregnskab. Kan det godt bare være et excel regnark med en kolone til
> købsmoms og en til salgsmoms, eller er der nogen krav til hvordan det skal

Det eneste Told/skat kræver er at regnskabet skal være retvisende, d.v.s. at
det passer, om du skriver det i et gammelt stilehæfte, kolonnebog eller
Excel er lige meget.
Selv skriver jeg både fakturaer og regnskab i Excel.

mvh
Alex Christensen

Fra : Heidi B.

Dato : 23-03-05 10:31

)

> [...]
> Excel er lige meget.
> Selv skriver jeg både fakturaer og regnskab i Excel.

Siger mange tak for svarene. Var ikke sikker på om jeg måtte genbruge
nummerne, da der jo så kommer en faktura med et lavere nummer med en senere
dato. Men det er altså ligemeget.
Siger endnu engang tak.

--
Hilsen
Heidi B.

Fra : alexbo

Dato : 23-03-05 11:05

"Heidi B." skrev

> Siger mange tak for svarene. Var ikke sikker på om jeg måtte genbruge
> nummerne,

Det må du i princippet heller ikke, men der er jo ikke nogen der lægger
mærke til det.

mvh
Alex Christensen

Fra : Nico de Jong

Dato : 23-03-05 11:24

krev i en meddelelse

> "Heidi B." skrev

> Det må du i princippet heller ikke, men der er jo ikke nogen der lægger
> mærke til det.

Nu er det tilfældigvis sådan, at T & S er min største kunde. Indenfor T & S
er min største "aftager" Kontrolafdelingen, herunder afdelingen der checker
for momsunddragelse, momskarusseller osv.
Det som T & S lægger vægt på i revisions-/kontroløjemed, er om der er et
"revisionsspor", f.eks. at når man udskriver en faktura, så skal der også
være en indbetaling eller en kreditnota.
Forestil dig hvad der ville ske, hvis der var detaljeret kontrol af en af
dine kunder, og de faldt over en faktura de ikke rigtig kunne gennemskue. Så
kommer de i værste fald hen til dig for at få en forklaring. Og tænk hvis
den faktura så ikke fandtes hos dig !

Jeg fortalte dem en gang, at jeg for at undgå rettelsesposteringer i mit
bogholderisystem, manuelt rettede de forkerte posteringer, selv _efter_
selve bogføringen.. De blev helt stive i blikket ! Det måtte man absolut
ikke; når en ting er bogført er toget kørt.

Nico

Fra : alexbo

Dato : 23-03-05 12:02

"Nico de Jong" skrev

> [...]

> kommer de i værste fald hen til dig for at få en forklaring. Og tænk hvis

Det er der jo heller ikke tale om, jeg taler jo ikke om at ændre eller
fjerne en faktura, som en kunde har modtaget.
Der er tale om en faktura som ikke bruges, kunden har ikke modtaget den, den
kan man modregne med en kreditnota, anullere, eller genbruge.
Det sidste er ikke helt efter bogen, men langt det nemmeste.
Sådan har jeg gjort i mange år, genbrugt og ændret efter behov.

En krydsrevision går jo bare ud på at se, om den faktura een virksomhed har
bogført som udgift, er indtægtsført i den fakturaudskrivende virksomhed.

Det er klart at bruger man et bogholderiprogram så fanger bordet, der kan
ikke ændres noget der er bogført, men for den der laver regnskabet selv, i
et regneark eller en kolonnebog, der kan ændres lige til regnskabet er
afleveret.

Nu bruger jeg regneark, det kører næsten sig selv, men tidligere da det hele
blev skrevet i hånden, lavede jeg regnskab en gang om året.
Toldvæsenet som det hed den gang, peb lidt over at mine momsangivelser i
mellemtiden var lidt løse i det, men hvis jeg bare sørgede for at det årlige
tilsvar passede, så var det i orden.

Man skal i det hele taget ikke være så nervøs for Told/skat, hvis tingene er
faktuelt korrekte, så bekymrer de sig ikke så meget for det principelle.

mvh
Alex Christensen

Fra : Nico de Jong

Dato : 23-03-05 12:39

"alexbo" skrev i en meddelelse

> [...]
> Det sidste er ikke helt efter bogen, men langt det nemmeste.
> Sådan har jeg gjort i mange år, genbrugt og ændret efter behov.

Så er der nok min sprogforståelse som førstegenerationsindvandrer, men jeg
ser det sådan, at når man "genbruger" en faktura, er der nødvendigvis en
anden der ikke optræder mere. Og det går altså ikke. Fakturanumrene skal
også være fortløbende, og hvis man pludselig får en pakke tilbage efter
8-14
dage, kan man ikke genbruge et nummer der falder udenfor rækken.

> [...]
> ikke ændres noget der er bogført, men for den der laver regnskabet selv,
> et regneark eller en kolonnebog, der kan ændres lige til regnskabet er

Det er korrekt; det gjorde jeg selv (iflg min bemærkning vedr
fejlposteringer). Og de blev altså helt blanke i blikket.
Nu gør jeg det sådan, at jeg kun bogfører 1 gang om året, med andre ord
dækker min kassekladde hele året. Og da jeg stadigvæk har fuld oversigt
over
bevægelserne, er der ikke noget problem i det.

> [...]
> Toldvæsenet som det hed den gang, peb lidt over at mine momsangivelser i
> mellemtiden var lidt løse i det, men hvis jeg bare sørgede for at det

Her er vi ihvertfald enige. Jeg havde en gang en efterangivelse på et par
tusinde kroner, og det var lige før jeg fik smæk i den bare. Det gad de
ikke
beskæftige sig med, man skal bare overføre diffen til næste kvartal. Og så
selvfølgelig sørge for at årstallene stemmer.

Nico

Fra : alexbo

Dato : 23-03-05 12:54

"Nico de Jong" skrev

> Så er der nok min sprogforståelse som førstegenerationsindvandrer, men jeg
> ser det sådan, at når man "genbruger" en faktura, er der nødvendigvis en
> anden der ikke optræder mere.

Ja, men denne anden har jo ikke fået denne faktura, og kan derfor ikke
præsentere den for Told/skat.
Jeg skulle nok have præciseret at det var i denne situation, at genbruget
kom på tale.

Nogen gange forstår jeg ikke selv hvad jeg skriver, så det behøver ikke være
din fejl, hvis du ikke helt kan se hvad jeg mener.

mvh
Alex Christensen

Fra : Karsten H. Jensen

Dato : 23-03-05 23:25

Nico de Jong wrote:
> [...]
> beskæftige sig med, man skal bare overføre diffen til næste kvartal.
> Og så selvfølgelig sørge for at årstallene stemmer.

Hvem sagde "momsregulering tidligere perioder"? (læs posterede). Nå, jeg er
jo heller ikke revisor.
Karsten H. Jensen

Fra : Nico de Jong

Dato : 23-03-05 10:33

"alexbo" skrev i en meddelelse

> "Heidi B." skrev

> Det nemmeste er at annulere fakturaen, enten ved at genbruge nr. til noget
> andet eller skriv annuleret på den.

Lad os håbet at T & S ikke læser det...
Det nemmeste er at tage fakturaen ud af forsendelsen, og klipse den sammen
med den del af emballagen hvor postvæsenet har skrevet noget med "modtagelse
nægtet" eller "ikke afhentet" eller hvad der nu står.
Bogføringsmæssig gør jeg det, at jeg så bogfører varen igen på de samme
konti, men med "omvendt" momskode. I mit system (Herasoft) er momskoden for
salg = 2, og for køb = 1. Så kommer momsbeløbene det rigtige sted hen.
Samme sag med lagerregnskab, hvis et sådant føres.

Nico

Fra : Heidi B.

Dato : 23-03-05 13:22

">
> [...]
> salg = 2, og for køb = 1. Så kommer momsbeløbene det rigtige sted hen.
> Samme sag med lagerregnskab, hvis et sådant føres.

OK. Jeg gør det sikkert forkert, men mine fakturaer bliver ikke bogført i
min kasseklade før jeg har modtaget pengene. Så de her fakturaer står ikke
nogen steder.
Skal jeg nu bogføre dem og så bagefter tilbageføre dem med en kreditnota?
Alt det andet er ikke aktuelt da jeg ikke var momsregistere da det her skete
og jeg ikke har noget lagerregnskab.
Men mange tak for svarene, man skulle jo gerne hele tiden bliver klogere.

--
Hilsen
Heidi B.

Fra : Nico de Jong

Dato : 23-03-05 13:43

skrev i en meddelelse

> [...]
> Skal jeg nu bogføre dem og så bagefter tilbageføre dem med en kreditnota?
> Alt det andet er ikke aktuelt da jeg ikke var momsregistere da det her

Nu er det åbenbart ikke så relevant for dig, men principielt er det forkert.
Det er måske lidt nemmere at forstå hvis man tænker sig at du var
momsregistreret, og sælger til en momsregistreret virksomhed.
Så er det sådan, at det er fakturadatoen der bestemmer alt. Hvis du sælger
noget 31/12, hører momsen hjemme i 4. kvartal hhv 12. måned, selv om du
først får pengene i februar.
Dette hænger sammen med, at køberen _også_ bruger fakturadatoen, nemlig til
sin købsmoms.
Det kedelige er blot, at hvis der ikke betales, så kan momsen først
modregnes når (som det hedder) "tabet er endeligt konstateret". Hvis f.eks.
kunden går konkurs, kan momsen først modregnes efter konkursboets
afslutning.
Jeg har p.t. en konkurssag løbende, hvor jeg har en fordring på godt 3.500
kr, siden december 2003. Iflg seneste statusoversigt (marts 2005) er der
aktiver for 121.149 kroner, og passiver for 6.900.000.
Da f.eks. T&S har fortrinsret (120.000), og da der skal betales til kurator,
kan man godt se at "tabet er endeligt kosntateret", selv om boet endnu ikke
er afsluttet.

Sådan er der så meget

Fra : Karsten H. Jensen

Dato : 23-03-05 23:32

Nico de Jong wrote:
> [...]
> Da f.eks. T&S har fortrinsret (120.000), og da der skal betales til
> kurator, kan man godt se at "tabet er endeligt kosntateret", selv om

Priviligeret fordring? Det er godt nok træls.
Karsten H. Jensen

Fra : Karsten H. Jensen

Dato : 23-03-05 23:29

Heidi B. wrote:
> ">
>> >
> OK. Jeg gør det sikkert forkert, men mine fakturaer bliver ikke
> bogført i min kasseklade før jeg har modtaget pengene. Så de her
> fakturaer står ikke nogen steder.

Så passer dit lager jo ikke, og du viser ikke et sandt billede af
virksomheden, som det så smukt hedder.

> Skal jeg nu bogføre dem og så bagefter tilbageføre dem med en
> kreditnota?

Nu skulle det jo helst ikke være en dagligdags foreteelse.

Næh.
Karsten H. Jensen

Fra : Karsten H. Jensen

Dato : 23-03-05 23:19

Heidi B. wrote:
> [...]
> hvordan det skal sættes op??
> Hmm synes der var noget mere jeg skulle spørge, men klappen er gået

Nu har jeg ikke lige forstand på at føre regnskab i et regneark, men
modtager du en vare retur, debiterer du salgskontoen, samt debiterer kontoeb
for salgsmoms (udgående moms) - det sidste fordi en vare retur ikke har
noget at gøre med indgående moms (købsmoms).

Du har nu neutraliseret dine konti som om salget ikke havde fundet sted. De
returnerede varer lægges selvsagt hen på hylden igen, så dit lager stemmer.
Fragtomkostninger ved slag lader du blive stående, da det er en udgift, du
reelt har haft og ikke får "retur".
Karsten H. Jensen