Tyrkiet
Fra : HK

Dato : 22-03-05 16:38

Jeg vil til Tyrkiet til sommer, skal jeg vælge all inclusive eller uden
pension eller måske 1/4 pension. Hvad betaler sig økonomisk?

Fra : zillyink

Dato : 22-03-05 20:47

HK wrote:
> Jeg vil til Tyrkiet til sommer, skal jeg vælge all inclusive
> eller uden pension eller måske 1/4 pension. Hvad betaler sig
> økonomisk?

Her får du lige en "stereotyp" omkring hotellernes mad i Tyrkiet.

Morgenmaden er typisk 10 rynkede brune/sorte oliven, en
smør/honning/marmelade pakke, et lille stykke tørt fetaost, hvidt
brød og kaffe/the.

Frokost er typisk en eller anden form for kebab, salater og
ris/bulgur.

Aftensmad som ovenstående plus: Köfte (små bøffer af lam/okse),
Sarma/dolmer (blad med fyld), Pirinc pilavi (ris), Bulgur pilavi
(som skrevet), Kebab (skåret i skiver, på spyd mm.), Salata
(salat), Börek (små pandekager med fyld), Patlican (auberginer i
gryde, i fad, stegte mv.), Corbasi (suppe - af linser, bønner,
spinat, okra mv.), Cacik, Humus osv. osv.

Det tyrkiske køkken er verdens tredje køkken, hvilket ikke siger
så meget om den generelle kvalitet, men mere om variationer og
råmaterialernes kvalitet.

Hvad ville jeg så gøre?
Jeg (vi) bestiller altid morgenmad som tyrkerne selv spiser det;
yoghurt, suppe, Böreks, masser af brød, ost, æg, the/kaffe. Det
koster lidt ekstra, men ikke meget, det er meget meget mere
lækkert og typisk kan tyrkerne godt lide at du kan lide at spise
"mere tyrkisk"

Resten af måltiderne ville jeg spise ude i byen og hvis du gider
at gå lidt rundt ved nitiden om aftenen og lure lidt på de lokale
når de går ud for at spise, så hold dig til dem og se hvor de går
ind for at spise, følg efter og bænk dig ved et ledigt bord og
bestil. Her får du den ægte vare til den halve pris!! Hvis der
ikke er et ledigt bord, så slå dig ned hvor der er plads,
tyrkerne er generelt meget indbydende og har typisk intet imod
fremmede ved bordet.

--
Hilsen

Zillyink
Slet: -get-lost-

Fra : Brian Madsen

Dato : 23-03-05 08:22

HK <erikke@mail.dk> skrev:
>Jeg vil til Tyrkiet til sommer,
>skal jeg vælge all inclusive eller uden
>pension eller måske 1/4 pension.
>Hvad betaler sig økonomisk?

Jeg er helt enig med tidliger svar, men du spørger vil mere om
økonomien i rejsen. Jeg syntes du skal overveje om du skal tage på
hotel. Hvorfor ikke bare tage et fly og så lej en lejlighed?, du
får så meget mere frihed og plads, det kan selvfølgelig være lidt
dyrt hvis du kun er dig selv evt. en partner. Men man kan sagtens
leje en lejlighed med 6-8 sengepladser i mere "tyrkiske"
omgivelser end Side og Alanya til 4-5000 kr for en uge. det giver
noget der ligner 2200 pr pers. for fly og en lille tudse for
bolig. Så har du mulighed for at lave det dejligste morgenmad selv
eller gå ned på cafe'en rundt om hjørnet og blive serviceret alt
efter hvad du er til.

Prøv evt. www.OzanHouses.Com, de har flere lejemål bla. i Kas hvor
jeg selv har været, en rigtig dejlig lille ferie paradis som ikke
er over fyldt med turister.

Fra : Stella Bang

Dato : 25-03-05 17:54

Hej

Jeg har været både i Marmaris og Alyena, hvor jeg har haft all inclusive,
Det har bare været perfekt, så jeg kan slet ikke nikke genkendende til de
forrige besvarelser. Om morgenen var der så at sige alt at vælge imellem
mange forskellige slagt ost, pølser, røræg, marmelade ja alt hvad hjertet
kunne begære ,og der stod kokke og lavede f.eks. pandekager, spejlæg etc.
Hele dagen igennem kunne du få hvad du ville have at spise og drikke.
Frokostbuffeen var flot og mellem frokost og kaffe hvortil der var mindt 10
forskellige kager kunne du hente snaks, som f.eks. bestod af hamburger,
pølser og pommes frites. Ja hver dag var der forskellige ting at vælge
imellem. Og har man børn med at det jo dejligt at de bare kan gå op til
baren og så alt de vand og sodavand de vil have.
Der er dog et minus med all inclusive og det er at man ikke kommer ud på de
forskellige restauranter men fortrinsvis spiser måltiderne på hotellet. Men
maden er god og der er meget at vælge imellem.
Hilsen
Stella

Fra : zillyink

Dato : 25-03-05 19:19

Stella Bang wrote:
> Hej
>
> Jeg har været både i Marmaris og Alyena, hvor jeg har haft all
> inclusive, Det har bare været perfekt, så jeg kan slet ikke
> nikke genkendende til de forrige besvarelser.

Selvfølgelig kan man få udemærket mad på nogle hoteller og hvis
man er afsted med mindre børn er det da en fin måde at afvikle
måltiderne på, men de hoteller jeg har boet på, og det er
efterhånden rigtig mange, har ikke udemærket sig med et rigtig
godt køkken. De hoteller jeg har spist godt på har typisk været
små familiehoteller væk fra turistområderne.

Det bliver mere og mere almindeligt i de store turistområder, at
hotellerne køber mere eller mindre færdige produkter, der "bare"
skal anrettes/varmes, for på den måde at tjene nogle penge på
turister der kommer med rejseselskaber der har banket prisen så
langt i bund for hotelejerne, at de er nødt til at finde måder
hvorpå der kan kompenseres for den lave værelsespris. (nu bliver
jeg vist off-topic)

Min påstand er dog stadig, at der findes bedre og mere autentisk
mad på de små lokale madsteder, end på hotellerne.

--
Hilsen

Zillyink
Slet: -get-lost-