Krav til fysiklærere i folkeskolen
Fra : Kim L.

Dato : 22-03-05 09:42

Hej NG

Hvilke krav er der til fysiklærere, som skal undervise i folkeskolen, men
som ikke har haft fysik, som linjefag på seminariet? Jeg har haft biologi
som linjefag? Er det nok? Eller skal man have et specielt sikkerhedskursus?
Er det et sikkerhedskursus, man kan tage ved siden af undervisningen?

Ja, det var mange spørgsmål...

Kim L.

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 22-03-05 11:06

"Kim L." <kl882@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> sikkerhedskursus?
> Er det et sikkerhedskursus, man kan tage ved siden af undervisningen?

Jeg kan ikke komme det meget nærmere end at fortælle dig at du som lærer
skal kunne undervise i alle fag, bortset fra sløjd som anses for at være et
risikofag -og endda her kan jeg blive i tvivl.
Du kan altså godt undervise i fysik/kemi hvis du har gennemgået et evt.
forlangt sikkerhedskursus, eller på anden måde kan dokumentere at du ved,
hvad du har med at gøre.
Med de nye krav om at fysik/kemi skal indeholde biologi som prøvefag (fag,
hvor der aflægges en afgangsprøve i), kan det da være at du får en chance -
det afhænger af skolelederen og din opfattelse af hvor dine kompetencer
ligger.

Men der er altså ikke nogen lov eller bekendtgørelse mig bekendt, der
hindrer dig i at få lov til a t undervise i kemi/fysik, hvis du mener at du
kan gøre det.

--
ahw

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 22-03-05 12:15

"Arne H.Wilstrup" <dufaardenikke@atse.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Men der er altså ikke nogen lov eller bekendtgørelse mig bekendt, der
> hindrer dig i at få lov til a t undervise i kemi/fysik, hvis du mener at

Det tror jeg ikke, Arbejdstilsynet er enig med dig i.
Mig bekendt skal man være uddannet fysiklærer,
hvis man skal undervise i mere end 7.klasse.
Jeg har arbejdet med én, som Arbejdstilsynet fjernede
fra klasselokalet, fordi han ikke var uddannet fysiklærer.

Mvh.Bodil.

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 22-03-05 18:23

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:423ffe27$0$73710$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Det tror jeg ikke, Arbejdstilsynet er enig med dig i.
Det har intet med Arbejdstilsynets kompetence at skaffe -

> Mig bekendt skal man være uddannet fysiklærer,
> hvis man skal undervise i mere end 7.klasse.

Nej - det er lodret forkert - i modsat fald, fremvis en dokumentation for at
dette skulle være tilfældet.

> Jeg har arbejdet med én, som Arbejdstilsynet fjernede
> fra klasselokalet, fordi han ikke var uddannet fysiklærer.

Der er ingen krav til at man skal være uddannet fysiklærer for at
undervise i folkeskolen, så du må huske forkert - Arbejdstilsynet kan besøge
en arbejdsplads uanmeldt og der konstatere at en medarbejder fx ikke har de
fornødne teoretiske kundskaber i forbindelse med sikkerhed og brugen af el,
men ellers har de ingen kompetence til at foretage noget fravalg - i modsat
fald, ser jeg da gerne at du dokumenterer det - jeg har søgt efter en sådan
dokumentation og har kun fundet nedenstående, hvor der tales om at man FOR
EKSEMPEL kan have seminarielinjefag i fysik/kemi, men det er intet krav,
sålænge man kender reglerne for brugen af fx el.

http://www.el-uddannelse.dk/folkeskole/download/eoss.pdf

her står blandt andet:
De behøver ikke at være elektroteknikere (sagkyndige), men de skal have en
uddannelse, både teoretisk og praktisk, således at de er i stand til at
undgå de farer, som elektricitet kan medføre, fx seminarieuddannet med
liniefag i fysik/kemi, hvori der indgår kursus i elsikkerhed.

Med andre ord: de kan have gennemgået et sikkerhedskursus i elsikkerhed, og
så har de fået den uddannelse, der er nødvendig.

Men hvis du kan påvise at der findes en bekendtgørelse der siger at du SKAL
være fysik/kemilæreruddannet, så ser jeg da gerne på det. Jeg kan fx
konstatere at vi på vores skole har en studerende med kemi som fag ansat som
fysik/kemilærer - han har mig bekendt ingen formel uddannelse i at varetage
fx fysikundervisningen selvom han ved en hel del om fysik og kemi, og jeg
vil da være i tvivl om han overhovedet har været på noget kursus i
sikkerhedsbestemmelserne omkring el-brug i folkeskolen - men det kan da godt
være at han har det via universitetet.

Som sagt: en bekendtgørelse der kræver linjefag i fysik/kemi for at
undervise i faget og jeg skal bøje mig - indtil da: nej! Det er en myte som
desværre er sejlivet.

Arne H. Wilstrup

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 22-03-05 19:53

> [...]
>
> Der er ingen krav til at man skal være uddannet fysiklærer for at
> undervise i folkeskolen, så du må huske forkert

Nej, Arne, jeg husker ikke forkert.
Han blev fjernet af Arbejdstilsynet.
Iøvrigt mener jeg nu også, at man som fysiklærer
skal kende "Risikovejledningen", - det er under
alle omstændigheder en stor fordel at kende den,
jeg har desværre set eksempler på, at underviserne
ikke kendte den - med hvad deraf følger.

Jeg kan ikke komme med paragraffer, som du
ønsker det - men personen, som spurgte til dette,
kan da rette henvendelse til Danmarks Lærerforening,
det ved de da alt om.

Mvh.Bodil.

Fra : Kim L.

Dato : 22-03-05 20:01

Kære Arne og Bodil!!

Takker for jeres svar!!!

Jeg vil prøve at gå videre med sagen!!

Kim L.
"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:42406974$0$73798$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 22-03-05 21:48

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:42406974$0$73798$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Nej, Arne, jeg husker ikke forkert.
> Han blev fjernet af Arbejdstilsynet.

IKKE fordi han ikke var uddannet fysik-lærer - det var det, jeg reagerede på
..
Jeg er næsten villig til at vædde en god middag på en dyr restaurant omkring
dette.

Arbejdstilsynet kontrollerer, at virksomhedernes arbejdsmiljø er sikkerheds-
og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt og kan forbyde forhold, der er
ulovlige. I alvorlige tilfælde kan Arbejdstilsynet helt lukke en
arbejdsplads eller nedlægge forbud mod, at personer opholder sig i en
farezone.

Da der ikke er nogen lov om fysik-kemi-læreres uddannelse, men kan være
nogle bestemmelser om at man skal have gennemgået en sikkerhedsuddannelse
(som jeg henviste til), så holder din påstand ikke.

Jeg har endog selv undervist i faget, omend ikke i længere tid, men der var
intet krav til at jeg havde linjefag i faget, kun at jeg vidste hvad jeg
havde med at gøre og så at jeg var villig til at tage et sikkerhedskursus,
hvis jeg skulle fortsætte. Så du må have forvekslet det forhold at AT har
grebet ind fordi der var noget der ikke var som det skulle være (fx at
fysiklokalet ikke var i orden, eller at personen, der underviste IKKE havde
gennemgået et sikkerhedskursus eller havde begået andre ulovligheder i
forhold til regelsættet - men det er AT uvedkommende om en person er
uddannet som fysiklærer eller ej, blot vedkommende har de fornødne
sikkerhedsmæssige uddannelser, der kræves i relation til loven. AT kan
nemlig gribe ind, hvis en person ikke har kendskab til de elementære
sikkerhedsforskrifter , fx hvis en lærer er med ved en skolemadsordning uden
at have gennemgået et hygejnekursus - for det er et krav. Men uddannelsen
som sådan kommer ikke AT ved og de kan ikke blande sig i det.

> [...]
> alle omstændigheder en stor fordel at kende den,
> jeg har desværre set eksempler på, at underviserne
> ikke kendte den - med hvad deraf følger.

AT de skal kende risikovejledningen fremgår jo netop af hvad jeg allerede h
ar skrevet -

> Jeg kan ikke komme med paragraffer, som du
> ønsker det - men personen, som spurgte til dette,
> kan da rette henvendelse til Danmarks Lærerforening,
> det ved de da alt om.

Du kan jo blot spørge på din skole om vedkommende blev fjernet fordi han
ikke var linjefagsuddannet eller om der var andre grunde - hvis du får det
oplyst, så vil jeg æde min gamle bør på at det INTET at med hans manglende
linjefag at gøre, men alene kan have noget at gøre med hans
sikkerhedsmæssige uddannelse, der har manglet eller andre relaterede
forhold.

Arne H. Wilstrup

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 24-03-05 00:16

> [...]
> linjefag at gøre, men alene kan have noget at gøre med hans
> sikkerhedsmæssige uddannelse, der har manglet eller andre relaterede

Kære Arne.
Jeg arbejder ikke på den skole længere, det er 18 år siden.
Men han blev faktisk fjernet, fordi han ikke var uddannet som
fysiklærer.
Så hvor er det lige, vi to skal ud at spise sammen?

Mvh.Bodil.

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 24-03-05 00:56

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:4241f8cb$0$73695$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> [...]
> fysiklærer.
> Så hvor er det lige, vi to skal ud at spise sammen?

Det dyreste sted i byen- og når du så kommer med dokumentationen, som siger
at han blev fjernet fordi han IKKE var uddannet fysiklærer og at det var AT
der fjernede ham med DEN begrundelse, så er det mig, der betaler - ellers er
det dig - o.k.?

Jeg ved godt hvad jeg bestiller -og det er ikke billigt! ;.), så begynd du
blot at spare op.

--
ahw

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 25-03-05 01:55

> [...]
> ellers er det dig - o.k.?
>
> Jeg ved godt hvad jeg bestiller -og det er ikke billigt! ;.), så begynd du

Kære Arne.
Jeg er sikker på, at vi kunne få en lækker middag sammen.
Hvis jeg engang falder over nogle af mine gamle arbejdskammerater,
skal jeg spørge til ham igen.
Indtil da - læg du bare 1-kroner fra.

Mvh.Bodil.

Fra : Knud Larsen

Dato : 25-03-05 08:55

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> Jeg er sikker på, at vi kunne få en lækker middag sammen.
> Hvis jeg engang falder over nogle af mine gamle arbejdskammerater,

Jeg vil gerne advare, Arne spiser kun kaviar og russisk kålsuppe, - og det
koster!

Fra : Petbi

Dato : 25-03-05 12:05

I kender muligvis følgende, hvis ikke er der links herunder:

"Når klokken ringer

En omfattende arbejdsmiljøhåndbog, der samler alle kendte
arbejdsmiljøregler
inden for grundskoleområdet og som samtidig giver råd og vink om den mest
hensigtsmæssige indretning af undervisningen og
undervisningsfaciliteterne.
Reglerne er sat ind i en pædagogisk sammenhæng og tager også aktuelle
emner
op som psykisk arbejdsmiljø. Rigt illustreret med fotos og tegninger
kommer
bogen rundt i alle hjørner og fag i skolen - både inde og ude."

Læs mere her:

http://www.sekretariat.dk/naar_klokken_ringer/fysikkemi.htm

Der står ikke noget konkret om krav til lærerens uddannelse, men måske
teksten herom findes et andet sted...

Venlig hilsen

Peter B. Thomsen

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 25-03-05 12:53

"Petbi" <petbi@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> http://www.sekretariat.dk/naar_klokken_ringer/fysikkemi.htm
>

> Der står ikke noget konkret om krav til lærerens uddannelse, men måske
> teksten herom findes et andet sted...

Det vidste jeg godt - jeg glæder mig allerede til middagen med Bodil -
det er bliver mere og mere evident at hun tager fejl i den sag!
Arne H. Wilstrup

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 25-03-05 09:54

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:4243615a$0$73691$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> [...]
> Jeg er sikker på, at vi kunne få en lækker middag sammen.
> Hvis jeg engang falder over nogle af mine gamle arbejdskammerater,

Pudsigt du skulle nævne det - jeg ville netop have sagt det samme.

Men lad mig understrege: AT har INGEN kompetence til at fjerne lærere, der
underviser i fysik - de kan forbyde personer adgang til et sted med risiko,
hvis de pågældende ikke ved hvad de har med at gøre - fx har en
uddannelse/sikkerhedskursus, men ellers kan de ikke blande sig i en skoles
undervisning, hvis lokalerne er i orden i forhold til AT-reglerne. Og for 18
år siden var der ikke så skrappe regler som i dag m.h.t. lokaleindretning,
så den holder ikke. Så begynd som sagt bare at spare op -

Ved nærmere eftertanke - du må hellere lægge 10 kronerne til side - middagen
bliver dyr - og naturligvis skal vi da have den bedste rødvin til

Arne H. Wilstrup

Fra : Steen

Dato : 25-03-05 17:12

Kim L. wrote:
> [...]
> som linjefag? Er det nok? Eller skal man have et specielt sikkerhedskursus?
> Er det et sikkerhedskursus, man kan tage ved siden af undervisningen?

Der findes en hjemmeside om risikomomenter - og ikke kun for det
naturvidenskablige område: http://www.risikomomenter.dk/

Dertil vil det sikkert være klogt at læse VEJledning nr 10 af
10/01/1995, Vejledning om tilsyn med folkeskolens elever i skoletiden.
Den viser i hvert fald hvilke tanker som ligger bag bekendtgørelsen om
tilsynspligt.

Jeg tror dog, det er vigtigt at være opmærksom på at badning er noget
andet end omklædning og evt. bad i den forbindelse. Hvis man ikke sørger
for at skelne mellem de to ting, så er det ikke længere tilstrækkeligt
med en lærer i omklædningsrummet. En pointe i den sammenhæng er således
at det ikke er omklædningsrummet der udløser skærpet tilsyn i idræt, men
idrætslokaler og -anlæg mm. Fx så vil en græsplæne i sig selv ikke være
farlig, men med spyd og diskos kan der være stor fare forbundet med
idrætsanlægget.
Jeg har tjekket om jeg historisk kan finde noget om idræt, men foreløbig
har det været uden succes. Jeg kan huske fra min skoletid at vi ikke
måtte lege "sørøver" i gymnastik, men jeg har aldrig læst hvor det lige
stod at det var forbudt. Hvis nogen skulle få lyst til at dyrke
historikken, så var der et Cirkulæret nr. 287 af 16. september 1943 som
blev afløst af Bekendtgørelse nr. 208 af 25. marts 1976 om skolernes
tilsyn med eleverne i folkeskolen (med et cirkulære nr 65 af 25/03/1976).

Med hensyn til undervisning i fysiklokaler m.fl. så vil læsning af
http://www.at.dk/sw4662.asp kunne støtte. Deri står blandt andet at:

"Skolen skal sørge for, at den lærer, der får til opgave at instruere
eleverne og føre tilsyn med deres arbejde, har den fornødne viden om
arbejdet, herunder hvordan det skal udføres, og hvilke risikomomenter
der er ved arbejdet."

Og det kan skolen jo så gøre på forskellig vis, men hvem som helst kan i
hvert tilfælde ikke blive sat til at undervise.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 25-03-05 19:39

"Steen" <nope@nix.no> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Og det kan skolen jo så gøre på forskellig vis, men hvem som helst kan i
> hvert tilfælde ikke blive sat til at undervise.

Og dette bliver i de fleste tilfælde så altså, at der kun er
uddannede fysiklærere, som kan og må undervise i faget.

Mvh.Bodil.

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 25-03-05 20:11

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:42445abd$0$73702$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Og dette bliver i de fleste tilfælde så altså, at der kun er
> uddannede fysiklærere, som kan og må undervise i faget.

Helt forkert - jeg gentager ALLE lærere kan blive sat til at undervise i
fysik/kemi - der kræves kun viden om sikkerhedsforskrifterne - det er dog
forfærdeligt så påståelig du er- Du har ikke vist et eneste cirkulære,
bekendtgørelse eller lov, der siger noget andet - jeg synes vi blive nødt
til at udvidde den med middagen til også en gang teaterforestilling som
følge af umådelig påståelighed - jeg glæder mig allerede.

Men til alle andre: der findes INTET cirkulære, forordning, bekendtgørelse
eller lignende der siger at man ikke kan undervise i fysik/kemi i
folkeskolen uden linjefagsuddannelse - det alene afgøres af gældende
lovgvining og her skal der tages hensyn til risikovejledninger m.v.

Jeg har undervist i fysik/kemi UDEN linjefagsuddannelse - og det har ikke
været et problem! Kun skulle jeg gennemgå sikkerhedsreglerne subs. gennemgå
et sikkerhedskursus.

Har lige snakket med en kollega fra anden skole som er fysiklærer - han
siger klart at det IKKE er et krav, men at det burde være det!

Men igen: fremvis et eneste sted, hvor det udtrykkeligt er forbudt at
undervise i disse fag uden linjefagsuddannelse og jeg skal bøje mig -men
ikke før!

--
ahw

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 25-03-05 20:58

> [...]
> idrætslokaler og -anlæg mm. Fx så vil en græsplæne i sig selv ikke være
> farlig, men med spyd og diskos kan der være stor fare forbundet med

Da omklædning er en del af undervisningen og normalt forudsætningen for at
deltage i samme, samt at det fastslås i vejledningen at idræt normalt
ledsages af et bad, så er der ingen tvivl om at der er tale om et skærpet
tilsyn også dér.
Der angives FX idrætsanlæg - men det er kun eksempler - der angives
udtrykkelig at der er skærpet tilsyn "Hvor undervisningen foregår i lokaler
og på steder, som rummer særlige risikomomenter" - og da våde fliser m.v.
rummer en særlig risiko for at eleverne kan falde, så er der naturligvis
også tale om skærpet tilsyn med dem i omklædning og badesituationen, hvor de
altså både bader og klæder om.

En almen fortolkning siger, at føler eleverne, de hele tiden kan ses af
læreren, så har man opfyldt sit skærpede tilsyn.

Vi kan fx tage sløjd:

Ifølge Undervisningsministeriets bekendtgørelse nr 38 af 10. januar 1995 om
skolernes tilsyn med folkeskolens elever er der skærpet tilsyn i sløjd. Der
er ikke i bekendtgørelsen defineret, hvad udtrykket "skærpet tilsyn"
betyder, men almindeligvis forstås i alt fald to ting:

a.. Læreren må ikke forlade lokalet,
b.. Læreren skal vide, hvad eleverne arbejder med, og hvordan maskiner og
værktøjer betjenes.
Til gengæld er der i undervisningsvejledningen tydeligt skrevet for faget:

"Ved skærpet tilsyn forstås øget opmærksomhed."

> [...]
>
> Og det kan skolen jo så gøre på forskellig vis, men hvem som helst kan i
> hvert tilfælde ikke blive sat til at undervise.

Det er noget rent sludder - der har aldrig været tale om at "hvem som helst"
kan blive sat til at undervise, men der er tale om at lærerne skal kunne
undervise i alle skolens almindelige fag.
Hvis en inspektør mener at lære X kan tilstrækkeligt fysik/kemi til at
undervise i faget, eller hvis vedkommende bliver sat på et kursus i faget,
så har læreren kun en mulighed: at makke ret - vil han ikke det, kan han
blive fyret for lydighedsnægtelse, hvis vi stiller det meget skarpt op. Med
andre ord: hvis en skoleleder skønner at en lærer kan varetage
undervisningen i fysik/kemi og giver læreren et kursus der i tilstrækkelig
grad opfylder lovkravene (her: kursus i sikkerhed og evt. et kursus i
fysik/kemi) så er det fuld ud tilstrækkeligt for at kunne undervise i
folkeskolens fysik/kemiundervisning.
Der er ganske få fag, man kan undgå at undervise i -her er der fx
kristendomskundskab, men det kan så ske mod at man blive reduceret i lønnen.

Så hvis skolelederen altså sætter lærer X til at undervise i fysik/kemi, så
skal hun/han gøre det.
Vedkommende kan så sige, at det kan han/hun ikke fordi man ikke er i
besiddelse af den tilstrækkelige viden på området- nuvel, så kan
skolelederen sige: jeg tilbyder dig et kursus i sikkerhedsforskrifter for
området, og så må du forberede dig som alle andre.

Naturligvis vil man i praksis næppe tvinge nogen til at undervise i fag,
vedkommende ikke er hjemme i, når det gælder visse fag, ligesom en kvindlig
lærer ikke kan blive tvunget til at undervise i drengeidræt og vice versa,
men deruodver er der altså ingen begrænsninger udover hvad loven
foreskriver.

--
ahw

Fra : Steen

Dato : 06-04-05 21:26

Det er uden for tråden, men alligevel.

Den udøvende magt i København udfører skærpet tilsyn med DSB kiosken på
Valby station. Det kan man se ved et opslag på døren.
Jeg har nu kigget ind et par gange, og på intet tidspunkt observeret
tilstedeværende ordensmagt. Det sætter "skærpet tilsyn" en smule i
relief, men det kan jo godt være at den dømmende magt vil anlægge en
anden fortolkning.