Gratis online scan efter spyware
Fra : Jesper Stocholm

Dato : 21-03-05 13:48

På vores PC'er herhjemme har vi besluttet os for ikke at have
AV-programmer eller lignende installeret. Vi klarer os i stedet med
online scan af og til - og det virker sådan set fint.

Men ... jeg kunne også godt tænke mig at scanne efter spyware - men
jeg har ikke kunnet finde nogen steder, der tillader dette.

Jeg har principielt ikke noget imod at betale for denne service, men
kender I til steder, hvor man kan scanne sin PC online efter spyware?

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : John

Dato : 21-03-05 14:18

"Jesper Stocholm" skrev i en meddelelse

> kender I til steder, hvor man kan scanne sin PC online efter spyware?

Jeg gør ikke, tør slet ikke bruge den slags tjenester. Man aner ikke, hvad
der evt bliver installeret.

Google: http://www.google.com/search?q=spyware+scan+online

Passiv beskyttelse, måske værd at kigge nærmere på? Install-and-forget:

Forebyg installation af spyware:
https://netfiles.uiuc.edu/ehowes/www/resource.htm

Harden-It: http://majorgeeks.com/download.php?det=4458

Secure-It: http://majorgeeks.com/download.php?det=4475

Mvh John

Fra : Jakob Sørensen

Dato : 21-03-05 14:38

Jesper Stocholm wrote:
> [...]
>
> Jeg har principielt ikke noget imod at betale for denne service, men
> kender I til steder, hvor man kan scanne sin PC online efter spyware?

Se www.spywarefri.dk > Værktøjer > Onlineværktøjer

mvh. Jakob

Fra : Rudi Stegen

Dato : 21-03-05 15:49

Hej Jesper Stocholm, du skrev i dk.edb.sikkerhed:

> Jeg har principielt ikke noget imod at betale for denne service, men
> kender I til steder, hvor man kan scanne sin PC online efter spyware?

Zonelabs har en og er jo en velkendt producent:
<http://download.zonelabs.com/bin/promotions/spywaredetector/index3.html>

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Henrik

Dato : 28-03-05 20:47

"Jesper Stocholm" <tdcnospam@stocholm.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har principielt ikke noget imod at betale for denne service, men
> kender I til steder, hvor man kan scanne sin PC online efter spyware?

Prøv på
http://www.coyle.dk/default.asp?mID=Freeware&pID=Standard

Her er der x-cleaner
"Dette program scanner for om der er Spy-ware i din computer. Du skal Åbne
filen når du klikker på linket og ikke gemme den."

Ved ikke om det er OK, da jeg ikke selv har prøvet.

Giv feedback til gruppen om hva´ du endte op med..

Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 03-04-05 16:07

"Jesper Stocholm" <tdcnospam@stocholm.dk> skrev i > På vores PC'er herhjemme
har vi besluttet os for ikke at have
> AV-programmer eller lignende installeret. Vi klarer os i stedet med
> online scan af og til - og det virker sådan set fint.

Ja det virker fint - indtli du blver smittet.
Det er dybt uansvarligt at køre uden løbende beskyttelse. Især når glimrende
programmer som AVG er gratis. Hvad hjælper en online-scan, når skaden er
sket ?

Fra : Kent Friis

Dato : 03-04-05 16:24

Den Sun, 3 Apr 2005 17:07:10 +0200 skrev S Hansen:

> [...]
> programmer som AVG er gratis. Hvad hjælper en online-scan, når skaden er

Og så sidder vi andre endnu en gang og sukker, hvis man bare lader være
med at installere spyware og virus, har man slet ikke brug for hverken
spyware- eller virus-scanner.

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Calle.

Dato : 03-04-05 17:03

Kent Friis wrote:
> Og så sidder vi andre endnu en gang og sukker, hvis man bare lader
> være med at installere spyware og virus, har man slet ikke brug for
> hverken spyware- eller virus-scanner.

Hvordan vi du styre det, det kan jo komme fra en alm. hjemmeside!
--
Calle.

Fra : Anders Lund

Dato : 03-04-05 17:07

Calle. wrote:
> Hvordan vi du styre det, det kan jo komme fra en alm. hjemmeside!

Så må det være nogle skumle hjemmesider og en defekt browser du bruger.
Hvis jeg får noget snavs ind på min computer, kan jeg altid spore det
tilbage til at jeg har installeret et program som tog noget skidt med. I
de tilfælde ryger det hele ud (program og spyware).

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk
I have plenty of Gmail invites - just ask!

Fra : Kent Friis

Dato : 03-04-05 17:24

Den Sun, 3 Apr 2005 18:03:06 +0200 skrev Calle.:

> Hvordan vi du styre det, det kan jo komme fra en alm. hjemmeside!

"Kan komme fra"? Ja, man kan downloade spyware fra nogen hjemmesider,
men derfor behøver man jo ikke ligefrem at gøre det.

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Calle.

Dato : 03-04-05 21:51

Kent Friis wrote:

> "Kan komme fra"? Ja, man kan downloade spyware fra nogen hjemmesider,
> men derfor behøver man jo ikke ligefrem at gøre det.

Enig, men man kan aldrig vide sig sikker på hvad en side indeholder!
--
Calle.

Fra : Christian Iversen

Dato : 04-04-05 00:03

Calle. wrote:

> Enig, men man kan aldrig vide sig sikker på hvad en side indeholder!

Netop derfor udviser man agtpågivenhed på nettet, ikke sandt?

--
M.V.H
Christian Iversen

Fra : Kent Friis

Dato : 04-04-05 17:10

Den Sun, 3 Apr 2005 22:50:43 +0200 skrev Calle.:

> Enig, men man kan aldrig vide sig sikker på hvad en side indeholder!

Det undersøger man forhåbentlig inden man downloader og installerer det.

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 03-04-05 22:17

S Hansen wrote:
> Det er dybt uansvarligt at køre uden løbende beskyttelse.

Det er da langt mere uansvarligt, at tage de sidste 30 års erfaring
indenfor området og smide over skulderen.

Vi har nu i de sidste 30 år lært at sikre operativ systemmet, ved at
minimering antallet af services til det der er brug for, sikre
konfiguration af applikationer, afviking af programmer uden
administrator rettigheder og backup af data. (Jeg ved godt vi har lært
mere, men jeg prøver at skære det ud i pap).

I stedet ligger man fokus på antivirus, fordi man bruger en defekt
browser, mail klient eller operativ system, der igennem de sidste 10 år,
har valgt at konfigurer alt tåbeligt....undskyld "brugervenligt".

At en XP installation stadigvæk ender med brugerer der kører som
administrator, kan jeg stadigvæk ikke fatte....Hvis det virkelig er
applikationerne som er problemmet...hvorfor laver man så ikke et
certificeringsprogram af applikationerne, der kræver dette er i orden?
(De skal være velkomne til at markedesføre det som et sikkerhedsinitiativ).

--
Mvh.
Christian E. Lysel

Fra : Alex Holst

Dato : 05-04-05 20:16

Christian E. Lysel wrote:
> [...]
> applikationerne som er problemmet...hvorfor laver man så ikke et
> certificeringsprogram af applikationerne, der kræver dette er i orden?

Ét af kravene til "Designed for Windows" logoet er at applikationen
kører som forventet i en Limited User konto.

OSS/FAQ for dk.edb.sikkerhed: http://sikkerhed-faq.dk

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 05-04-05 21:48

Alex Holst wrote:
> Ét af kravene til "Designed for Windows" logoet er at applikationen
> kører som forventet i en Limited User konto.

Det lyder som der ikke er noget argument for ikke at køre som begrænset
bruger...eller også at mange applikationer til Windows ikke har fået logoet.

--
Mvh.
Christian E. Lysel