Salg til Grønland
Fra : Hans Pedersen

Dato : 19-03-05 15:54

Hejsa

Jeg har en online internetbutik (www.fan-artikler.dk) og har fået en
forespørgsel fra en kunde om jeg sælger og sender til Grønland og om jeg
fratrækker moms. I den forbindelse har jeg forsøgt at undersøge på Told og
Skat's hjemmeside, men kan ik finde noget info om jeg skal lade være med at
tage moms? Det kan jeg se en række andre internetbutikker gør, men er det
korrekt? Og skal jeg i så fald eksportør-registreres da det er uden for EU?
Eller hvordan forholder det sig med det? For at præcisere er det salg til
private i Grønland det drejer sig om.

--
MVH
Hans Pedersen

Fra : vendelboen

Dato : 19-03-05 18:11

"Hans Pedersen" <Hansvejbo@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> for EU? Eller hvordan forholder det sig med det? For at præcisere er det
> salg til private i Grønland det drejer sig om.

Hej Hans

Grønland er ikke med i EU og derfor skal der ikke betales moms ved handel
med Grønland. (hverken firmaer eller private)

Hvis salget er på DKK 3000 eller derunder skal der heller ikke laves
udførselsdokumenter.
Man skal i stedet - enten ved hjælp af følgeseddel eller fakturakopi -
dokumentere at værdien er mindre end DKK 3000,01

Jeg kan, at du tager DKK 50 i forsendelse. Vær opmærksom på at fragtraterne
til Grønland er ret dyre - selv for små pakker.
Du har følgende muligheder for at sende:
1) Post Danmark. Vær opmærksom på at der både er flypost og skibsport. Ved
flypost sendes pakker med fly fra Kastrup til
Kangerslussuaq og videre ud til byerne med fly. Med skibspost sendes pakken
fra Aalborg til Nuuk med skib og videre med fly.
Luftpost tager under en uge - skibspost op til 3 uger.
2) Med skib hele vejen. Det er kun Royal Arctic Line der sejler til
Grønland. Bemærk, at nogle af byerne på Grønlands Østkyst
og distrikt Qaanaq/Thule kun får 1-2 skibe om året !! Har du en kunde i
f.eks. Ittoqqortoormiit der bestiller i januar, går der 7
måneder før det er fremme, hvis det skal sendes med skib. Priserne er kan du
se på http.//www.ral.gl Pristabellen er lidt tung at
arbejde med, da den består af håndtering i Aalborg + skibsfragt + håndtering
i modtagerhavn - trafikregulering + olietillæg (1%)
3) Sidste mulighed er Blue Water Shipping. De har et pakkeprodukt, som
hedder Blue Airpack, hvor varen sendes med fly.
På små pakker, kan det godt konkurre med Post Danmark.

Slutteligt skal du overveje din returpolitik. Hvis der bestilles nogle
varer, som sendes på efterkrav og modtageren ikke henter
pakken, kommer du til at betale returfragten også.
Selv om de har betalt forud, men alligevel returnerer pakken, skal du huske
at det nu er varer der kommer udenfor EU. Dermed
kan der blive noget med told osv.

Angående beløbsgrænser og returnering fra Grønland ville jeg kontakte
Toldcentret i Aalborg. De er rigtigt godt inde i toldreglerne
til/fra Grønland, fordi de ekspederer alle papirer fra Grønlandshavnen.

Bemærk, at det selv om det ser besværligt ud er Grønland et godt og
købedygtigt marked. Får du ovenstående på plads, er
det muligt at tjene gode penge på det.

Med venlig hilsen
Flemming

Fra : Hans Pedersen

Dato : 19-03-05 19:06

> Hej Hans

Hej Flemming

Tak for et utroligt godt svar som er tydeligt og præcist. Har lige nogle
tillægsspørgsmål nogle steder.

> [...]
> Man skal i stedet - enten ved hjælp af følgeseddel eller fakturakopi -
> dokumentere at værdien er mindre end DKK 3000,01

Det vil sige at jeg intet skal foretage mig ekstraordinært så længe det jeg
sælger pr. ordre er under 3000 kr.? Så kan jeg sende lige så mange pakker af
sted som jeg vil uden yderligere registreringer. Eller er det 3000 kr. pr.
måned/år? Og hvis en privat person ønsker at købe for 5000 kr for eksempel,
kan man så ikke "bare" sende pakken i 2 omgange og så dermed undgå
yderligere registrering osv. hvis jeg har forstået det korrekt?

Og gælder det for alle lande uden for EU generelt? Eller er der noget
specielt for Grønland?

> [...]
> hedder Blue Airpack, hvor varen sendes med fly.
> På små pakker, kan det godt konkurre med Post Danmark.

Tak for beskrivelse af de forskellige transportmuligheder. Lyder som om der
er noget at overveje.

> [...]
> Selv om de har betalt forud, men alligevel returnerer pakken, skal du
> huske at det nu er varer der kommer udenfor EU. Dermed

Okay. Så må vi bare håbe de ik sender retur og hvorfor skulle de også det ;)
Men tak for rådet.

> [...]
>
> Bemærk, at det selv om det ser besværligt ud er Grønland et godt og
> købedygtigt marked. Får du ovenstående på plads, er

Jamen det lyder da dejligt :)

> Med venlig hilsen
> Flemming

MVH
Hans Pedersen
www.fan-artikler.dk

Fra : vendelboen

Dato : 19-03-05 20:03

> [...]
> for eksempel, kan man så ikke "bare" sende pakken i 2 omgange og så dermed
> undgå yderligere registrering osv. hvis jeg har forstået det korrekt?
1) Det er DKK 3000 pr. ordre/levering
2) Hvis der købes for over DKK 3000 skal der laves udførsel. Jeg har
kendskab til leverandører der deler ordren op, så hver levering kommer
under DKK 3000. Det er en omgåelse af reglerne, som jeg ikke kan støtte. Det
eneste det kræver er en simpel udførsel, som skal vedlægges
pakken. Kan man ikke finde ud af, at lave den selv eller vil/gider man ikke
døje med det kan man få det gjort for mellem DKK 100 & 200.
Der er derfor ingen grund, til ikke at have tingene i ordren.

> Og gælder det for alle lande uden for EU generelt? Eller er der noget
> specielt for Grønland?

Det ved jeg ikke. Jeg kender kun til eksport til Grønland

> Tak for beskrivelse af de forskellige transportmuligheder. Lyder som om
> der er noget at overveje.
> Okay. Så må vi bare håbe de ik sender retur og hvorfor skulle de også det
> ;) Men tak for rådet.

Lav forudbetaling ved hjælp af netbank, dankort, ewire og postgiro. Send
først når du har pengene.
Hvis folk vil returnere stiller du som betingelse, at man selv skal betale
returfragten og at du krediterer deres konto,
når varen er modtaget retur.
Der er ingen problemer i at handle med Grønland eller grønlændere. Den
eneste forskel på at handle med der eller
een i Thisted, er at de bor 4000 km væk.

Med venlig hilsen
Flemming

Fra : Hans Pedersen

Dato : 27-03-05 13:52

> [...]
> ikke døje med det kan man få det gjort for mellem DKK 100 & 200.
> Der er derfor ingen grund, til ikke at have tingene i ordren.

Hej igen

Jeg har nu forgæves søgt told og skats hjemmeside igennem for at finde info
om de 3000 kr. Men uden held. Har du et link der bekræfter jeg kan tillade
mig at sælge for under 3000 kr.? Har skrevet til dem, men der er jo påske :)
Igen tak for svarene.

MVH
Hans Pedersen
www.fan-artikler.dk

Fra : Nico de Jong

Dato : 19-03-05 20:20

"Hans Pedersen" <Hansvejbo@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Og gælder det for alle lande uden for EU generelt? Eller er der noget
> specielt for Grønland?

Færøerne har de samme regler som Grønland, set herfra. Om Færingerne har
andre importregler, skal jeg ikke kunne sige.

Nico