snorkling i svømmehallen
Fra : ph

Dato : 17-03-05 23:02

Halløj

Skal ud at snorkle for første gang til sommer, og har derfor lige købt en
rigtig god maske og snokel. For at kende udstyret godt inden rejsen, bliver
det testet på bunden af den lokale svømmehal, men der må man ikke bruge
snorklen.

Er det generelt for alle svømmehaller at man ikke må snorkle i alm. badetid,
men godt må bruge maske, finner ogvåddragt?

mvh Peter

Fra : per_voss@removethis.~

Dato : 18-03-05 09:51

On Thu, 17 Mar 2005 23:01:42 +0100, "ph" <nospam@tome.dk> wrote:

Nu ved jeg ikke hvor du bor i landet, men der er mange klubber der har
svømmehalds tider, hvor klubben sætter reglerne.

Her kan du frit træne med det udstyr du har lyst til.

Detsværre koster det lidt at være med i en klub, men til gengæld er
svømmehalden gratis, Du kan få vejledning til din træning, og du er så
også medlem af DSF hvilket igen betyder at du kommer ind under DSF's
forsikring, også når du er i udlandet.

/voss

Fra : ph

Dato : 18-03-05 08:43

<per_voss@removethis.get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> svømmehalden gratis, Du kan få vejledning til din træning, og du er så
> også medlem af DSF hvilket igen betyder at du kommer ind under DSF's

Hej

Tak for svaret, det lyder som om det er vejen frem at melde sig i klub.

mvh ph

Fra : Ole Nielsen

Dato : 18-03-05 10:56

"ph" <nospam@tome.dk> wrote in message news:<h7n_d.2045$HT1.1402@news.get2net.dk>...
> [...]
>
> Er det generelt for alle svømmehaller at man ikke må snorkle i alm. badetid,
> men godt må bruge maske, finner ogvåddragt?

Hej Peter,

Jeg var for 2 år siden i Vestbadet (Rødovre) smmen med min nevø. Han
var 9 år gammel på det tidspunkt for at kan kunne øve sig med sin nye
maske, snorkel og finner. Og der var ingen problemer.

Du kunne jo evt. prøve at kontakte en klub. De fleste klubber har
bassintid flere gange om ugen, hvor du uden problemer kan øve dig og
samtidig få lidt instruktion. Et par øl i klubhuset bagefter, og du
vil få al den hjælp du ønsker ..

/Ole

Fra : ph

Dato : 19-03-05 17:02

> [...]
> bassintid flere gange om ugen, hvor du uden problemer kan øve dig og
> samtidig få lidt instruktion. Et par øl i klubhuset bagefter, og du

Det vil jeg prøve - jeg svømmer i Gladsaxe og har nogle søndag eftermiddage
set dykkere i bassinet med flasker og det hele, så der må være nogen jeg kan
kontakte dér.

Tak!

Mange hilsner Peter

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 19-03-05 19:06

> [...]
badetid,
> men godt må bruge maske, finner ogvåddragt?

Det plejer at være op til den enkelte svømmehal og tit den enkelte livredder
om han/hun kan acceptere svømning med snorkel. Spørg på det enkelte sted,
evt. over telefonen. Min erfaring er at bare man spørger pænt forud, så får
man tit lov. Du har oftest bedst held hvis der er få i bassinet, så
livredderen nemmere kan holde øje med dig (når nu man skal ligge med
ansigtet nede i vandet en stor del af tiden, og træner med at dykke til
bunden, osv.). Hvis du træner sammen med en anden, glider det også nemmere.
Jeg har selv tit fået lov til at svømme og dykke med snorkel i Vestbadet
(udenfor myldretiden). Udover det bliver tingene noget nemmere af at melde
sig ind i en klub, så er man ude over det bøvl.

Fra : ph

Dato : 20-03-05 11:18

> [...]
> (udenfor myldretiden). Udover det bliver tingene noget nemmere af at melde
> sig ind i en klub, så er man ude over det bøvl.

Jeg er ikke i tvivl om at en klub er god ting, men da jeg først lige er
begyndt at svømme for et år siden og kun lige er begyndt at kunne dykke ned
på 4 m. og har vænnet mig til at tømme masken for vand under vand - føler
jeg mig lidt for meget nybegynder til at starte i klub.

Jeg har en idé om at klubberne primært har folk der er super trygge ved vand
og ønsker at dykke med flasker!?

Jeg spurgte pænt i Gladsaxe om det var ok at snorkle, hvorefter livredderen
sagde nej (også på en pæn måde), men på den anden side - nogle gange er der
næsten helt tomt i Gladsaxe om formiddagen, så mon ikke bare jeg skal tage
snorkle-grejet med og så prøve at spørge igen, for livredderne skifter jo
fra dag til dag. Det handler jo netop om at blive tryg ved grejet og øve
på trygt vand, så der ikke sker nogen ulykker til havs - og det er vel også
det Gladsaxe's formiddags-skolesvømning handler om (altså bare uden
snorkel).

mange hilsner Peter

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 20-03-05 11:27

> [...]
> på trygt vand, så der ikke sker nogen ulykker til havs - og det er vel også
> det Gladsaxe's formiddags-skolesvømning handler om (altså bare uden

Som andre også har skrevet så afhænger det nok også meget af belægningen
i svømmehallen på tidspunktet du vil træne. Hvis livredderen har 50
personer at holde øje med, så bryder han sig nok ikke om pludselig at se
en ligge med ansigtet nedad i vandet.

At klubberne kun er til folk med flasker og lign. er ikke helt rigtigt.
Selvfølgelig er scubadykning et af de primære fokusområder i klubberne
men der sker også meget andet (UV rugby, alm. træning mv). Så daf ned i
den nærmeste klub (eller en anden hvis du har en præference) og tag en
snak med dem. Det er ikke usandsynligt at du kan blive medlem som
"svømmer" og dermed ikke skal betale den dyre kontingent før du vil
begynde at dykke med udstyr. En anden fordel er jo også at dem i klubben
der har dykket meget, kan komme med gode tip eller lign. til dine
øvelser, og når du så vil til at lære at dykke så har du allerede
etableret en god omgangskreds og kan nemt og hurtigt komme igang. Jeg
tror ikke på der er nogen klubber der siger nej til et nyt medlem der
gerne vil igang med dykning men evt. vil bruge noget tid til at blive
fortrolig med vandet.

Thomas

Fra : ph

Dato : 20-03-05 20:31

> [...]
> der siger nej til et nyt medlem der gerne vil igang med dykning men evt.
> vil bruge noget tid til at blive fortrolig med vandet.

Hej Thomas

Tak for ordene - det ku' da godt være jeg sku' tage kontakt med Gladsaxe
dykkerklub og høre nærmere - jeg kan se at de har 3 tider om ugen i
svømmehallen, så det er jo lidt nærliggende. Tak for opmuntringen og tippet

mvh Peter

Fra : Bock

Dato : 20-03-05 11:31

Hej,

I nogle dykker klubber tilbydes der snorkelkurser hvor man netop har
mulighed for at få tillært sig noget vandføling.

Efterfølgende har man så mulighed for hvis man har lyst til at starte på en
cmas * uddannelse hvis man har lyst til mere end snorkeldykning.

Ellers har klubberne somregel tider i svømmehallen hvor brugen af maske,
fødder, m.m. er tilladt. Hvis man starter som passiv er det ej heller så
dyrt.

Vi har f.eks. flere i vores klub som aldrig havde dykket med snorkel før,
men som i dag har certifikat til flaskedykning.

mvh Lars

www.soldyk.dk

Fra : ph

Dato : 20-03-05 20:34

"Bock" <turud@soldyk.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Vi har f.eks. flere i vores klub som aldrig havde dykket med snorkel før,
> men som i dag har certifikat til flaskedykning.

Hej Lars, tak for svaret! Sådan et vandfølings-snorkelkursus lyder lige som
det jeg har brug for - nu bliver jeg helt tændt på idéen med klub og evt.
start som passiv.

Tak skal du have.

mvh Peter