Oprette enmandsfirma!
Fra : Boesen

Dato : 17-03-05 20:14

Jeg er pt. ejer af én ejerlejlighed der bliver lejet ud, og er ved at købe
endnu en, som jeg selv har tænkt mig at bo i.
Jeg starter uddannelse om ca. 1år, vil derfor få SU, hvis altså mine leje
indtægter (personlig indkomst) ikke er for høje ( Det bliver de nok).
Pt. bliver jeg beskattet af hele lejeindtægten, minus renteudgifter og
ejerforening.

Hvis jeg nu opretter et firma og overføre lejlighederne til dette firma,
skal jeg vel kun beskattes af overskud af firma? Korrekt?

Overskuddet er vel groft set: Leje indtægt fra lejer + lejeindtægt fra mig
(Skal vel betale husleje som en almindelig lejer) - renteudgifter OG afdrag?
Hvis overskuddet af firmaet er højere, end det jeg må tjene før jeg mister
su, kan jeg vel lade pengene stå i firmaet? Evt. bruge dem til
istandsættelse af lejlighederne? Når lejlighederne er ejet af firmaet skal
der så betales skat af fortjenesten ved salg? ( Ved personlig eje, får jeg
jo fortjenesten skattefrit, betinget af at jeg selv har boet der)
Kan det derfor overhovedet betale sig for mig at oprette firma? Hvis jeg
f.eks. bliver beskattet 40% af en fortjeneste på 300.000kr (begge
lejligheder) 120.000kr til skatte far, de kunne jo opveje su'en ved
personlig eje!

Håber det giver mening, mvh Anders

Dette indlæg er postet i:

dk.erhverv
dk.videnskab.jura

Fra : Carsten Riis

Dato : 17-03-05 23:27

Boesen skrev den 17-03-2005 20:14:

> Overskuddet er vel groft set: Leje indtægt fra lejer + lejeindtægt fra mig
> (Skal vel betale husleje som en almindelig lejer) - renteudgifter OG afdrag?
>
> Håber det giver mening, mvh Anders

Det gør det ikke!

Når du vil trække afdrag fra, så beder du samfundet om at betale den
gæld du har. Og det kan umuligt være meningen

Afdrag på gæld er ikke en driftsomkostning som vil fremgå i firmaets
resultatopgørelse.

Gæld er derimod en post på balancen og hvis du vælger/pålægges at
afdrage på gæld, så vil det alene påvirke likviditeten i virksomheden.

Med din nuværende viden om regnskaber vil jeg fraråde dig at starte egen
virksomhed. Eller også finde en fandens god revisor (men han koster
tilgengæld penge. Som så dog kan trække fra, hvis du bruger ham til at
lave din virksomheds regnskab).

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året