Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Aftjent værnepligt = plejehjem :-)
Fra : U. Pedersen

Dato : 25-05-01 23:20

Sender man sit gamle og aflagte SLR kamera på plehjem når det har
aftjent sin værnepligt ?

Så afgjort hos mig, jeg tror ikke nu jeg har siddet og leget med mit
nye digi, at jeg nogen sinde vil komme til at bruge det gamle Konica
TC igen, dem der har lyst at se det inden det rygger ned i bunden af
skabet, kan se det på news:dk.binaer [Konica TC]

U.P.
Lat 57° 1' 34" N - Lon 9° 59' 4" E

Fra : Fototal.dk

Dato : 26-05-01 06:09

> [...]
> TC igen, dem der har lyst at se det inden det rygger ned i bunden af
> skabet, kan se det på news:dk.binaer [Konica TC]

Jeg har lige fået mit første digi for 10 dage siden.
Efter at have leget ret meget med det, røg det i går ned i skuffen. Det
gamle SLR fik hældt en dias-film i maven og jeg var ude og tage rigtige
billeder.
)))

Mvh: Finn.

Fra : U. Pedersen

Dato : 26-05-01 06:19

On Sat, 26 May 2001 07:08:51 +0200, "Fototal.dk" <use177@fototal.dk>
wrote:

> [...]
>Efter at have leget ret meget med det, røg det i går ned i skuffen. Det
>gamle SLR fik hældt en dias-film i maven og jeg var ude og tage rigtige

Kan man stadig købe omvendefilm, troede det var noget fra gamle dage

U.P.
Lat 57° 1' 34" N - Lon 9° 59' 4" E

Fra : Brian Østergård

Dato : 26-05-01 18:45

Hvad er det for et Digi du har prøvet. Et godt sted at starte hvis man er
kritisk er Canon D30 eller Nikon D1. Og prøv så lige at få lavet et
papirstryk af billederne på en Fuji-stand (findes blandt andet hos
Fototeam), det kan måske ikke følge med en diasfilm, men det sparker da
totalt røv i forhold til en alm. kodak iso100.

Hilsen
Brian

Fototal.dk <use177@fototal.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:mUGP6.3$zp.385@news.get2net.dk...

Fra : Fototal.dk

Dato : 26-05-01 19:21

> Hvad er det for et Digi du har prøvet.

Olympus 2020 + 990 (begge 2.1 Mp).
Opløsningen er fin til 10x15 cm og OK til 13x18 cm. Ved 20x30 cm bliver
uskarpheden for udpræget.

> Et godt sted at starte hvis man er kritisk er Canon D30 eller Nikon D1.

Yeah - right!
Og så lige tage et ekstra lån i huset for at betale skidtet. :-|

> [...]
diasfilm,
> men det sparker da totalt røv i forhold til en alm. kodak iso100.

De digitale billeder er oftest gjort meget skarpe og da der er styr på både
farver og kontrast, kan de virke utroligt flotte på papir.
For lavt toneomfang gør dog at højlys tit blokker ud på en ret ucharmerende
måde.

En Kodak 100ISO kan dog sagtens følge med hvis du ofrer en ordentlig
fremkaldelse. Og fra den kan man også få en 50x70 cm forstørrelse hvis man
skulle få lyst.

Og rent fotografisk kan jeg kun bruge de digitale (<10-15k) til snapshots.
Jeg har slet ikke de muligheder som jeg har med mit gamle analoge grej.

Men ellers er sådan en digital fætter både sjov og spændende.

Mvh: Finn.

Fra : kurt k

Dato : 26-05-01 22:49

On Sat, 26 May 2001 20:20:46 +0200, Fototal.dk wrote:

> Og rent fotografisk kan jeg kun bruge de digitale (<10-15k) til snapshots.

Det er kun fordi du ikke har taget det ekstra lån i huset endnu
(og købt et SLR-digital .

Det er jævnt træls, at de betalelige digital kamera er så
automatiske. Det kunne være interessant med et "råt" digi-kamera,
uden LCD-skærm, blitz og auto-alting, men med alle manuelle
muligheder og vægt på detaljer (antal pixel, kvalitet af glas og
sådan).

> Jeg har slet ikke de muligheder som jeg har med mit gamle analoge grej.

Jeg er også, lidt modstræbende, begyndt på film igen..

kurt

Fra : Brian Østergård

Dato : 27-05-01 18:49

Fototal.dk <use177@fototal.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:6ySP6.182$zp.5097@news.get2net.dk...

> Olympus 2020 + 990 (begge 2.1 Mp).
> Opløsningen er fin til 10x15 cm og OK til 13x18 cm. Ved 20x30 cm bliver
> uskarpheden for udpræget.
Ja Ok. 20X30 går lige ved 3.3Mp, 2.1Mp er nok lige lidt for lidt.

> Yeah - right!
> Og så lige tage et ekstra lån i huset for at betale skidtet. :-|
Ja eller køb en mindre bil - omprioritere !

> [...]
> farver og kontrast, kan de virke utroligt flotte på papir.
> For lavt toneomfang gør dog at højlys tit blokker ud på en ret
Jeg synes ikke man ser problemet når man skyder i RAW-mode og så konverterer
til TIFF, det er mit indtryk at JPG-komprimering er lidt hård ved "flader"
med meget ens lys, hvad mener du ?

> En Kodak 100ISO kan dog sagtens følge med hvis du ofrer en ordentlig
> fremkaldelse. Og fra den kan man også få en 50x70 cm forstørrelse hvis man
> skulle få lyst.
Hvor får man en ordentlig fremkaldelse... efterhånden konkurerer de fleste
kun på prisen, tidligere brugte jeg Kodakfremkaldelse fra Merlin, men det er
slut nu hvor det er blevet til Kielcolor.
Det er rigtigt at 50X70 fra digi sikkert bliver noget skidt, og jeg skal da
også gerne indrømme at jeg stadig bruger mit analoge SLR hvis det er noget
der skal forstørres.

> Og rent fotografisk kan jeg kun bruge de digitale (<10-15k) til snapshots.
> Jeg har slet ikke de muligheder som jeg har med mit gamle analoge grej.
Hvilke muligheder er det man ikke har digitalt, rent teknisk kan mit Canon
EOS D30 det samme som min EOS 50, og med den digitale kan jeg lave flere
forsøg uden at blive ruineret af udgifter til film - ja jeg ved godt jeg kan
købe mange film for kameraets pris

> Men ellers er sådan en digital fætter både sjov og spændende.
Fuldstændig korrekt, jeg har ihvert fald meget glæde af min.

Fra : Fototal.dk

Dato : 28-05-01 20:10

> Ja eller køb en mindre bil - omprioritere !

Jeg har ikke nogen bil. Den sidste jeg havde, solgte jeg for 4.500 kr!
Omprioritering er desuden lidt svært når man er flere til at bestemme over
prioriteterne.

> Jeg synes ikke man ser problemet når man skyder i RAW-mode og så
> konverterer til TIFF, det er mit indtryk at JPG-komprimering er lidt hård
> ved "flader" med meget ens lys, hvad mener du ?

Igen refererede jeg til de kameraer der er til at komme i nærheden af
(<10-15k).
F.eks. dit D30 har slet ikke problemet i samme omfang.

> [...]
> EOS D30 det samme som min EOS 50, og med den digitale kan jeg lave flere
> forsøg uden at blive ruineret af udgifter til film - ja jeg ved godt jeg

Ja - med D30 er du meget tættere på noget brugbart end dem der sælges flest
af.
Selv om CCD'en i D30 tydeligvis er bedre end i de "billige" så er der dog
stadig ting jeg gerne ville have forbedret.
Hvis du f.eks. vil have en ordentlig vidvinkel (svarende til 24-28 mm) til
dit kamera skal du have fat i en dyr f.eks. 16 mm.

Men her er mine ønsker til forbedringer til klassen D30/D1:
1. Større CCD - jeg vil meget gerne af med "forlænger-faktoren".
2. Opløsning (hvilket kommer af sig selv i løbet af få år).
3. Prisen!!! (ned med min. 60%)

Mvh: Finn.

Fra : Brian Østergård

Dato : 28-05-01 20:32

Fototal.dk <use177@fototal.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:qpxQ6.364$va2.18626@news.get2net.dk...

> Jeg har ikke nogen bil. Den sidste jeg havde, solgte jeg for 4.500 kr!
> Omprioritering er desuden lidt svært når man er flere til at bestemme over
> prioriteterne.
Ja jeg godt se der er et mindre problem

> Igen refererede jeg til de kameraer der er til at komme i nærheden af
> (<10-15k).
> F.eks. dit D30 har slet ikke problemet i samme omfang.
Nå der er vi da lidt enige.

> [...]
> Hvis du f.eks. vil have en ordentlig vidvinkel (svarende til 24-28 mm) til
> dit kamera skal du have fat i en dyr f.eks. 16 mm.
Ja det bliver lidt pebret hvis man skal have en fed vidvinkel, til gengæld
er det helt suverænt når skal fotografere fugle og kun har en 300mm tele.

> [...]
> 1. Større CCD - jeg vil meget gerne af med "forlænger-faktoren".
> 2. Opløsning (hvilket kommer af sig selv i løbet af få år).
Ja det kommer nok altsammen med årene, eller året !, det går jo hurtigt
ligeså snart det er noget digitalt.

> Mvh: Finn.

Tak for udveksling af holdniger

Med venlig hilsen
Brian Ø

Fra : kurt k

Dato : 28-05-01 23:24

On Mon, 28 May 2001 21:09:44 +0200, Fototal.dk wrote:

> [...]
> 1. Større CCD - jeg vil meget gerne af med "forlænger-faktoren".
> 2. Opløsning (hvilket kommer af sig selv i løbet af få år).

Har du set det spejlrefleks, som Pentax er på vej med?

1. CCD på 24x36 mm uden forlængerfaktor
2. 6 megapixel
3. Ehh.. de gætter på at prisen bliver omkring US$ 7000(!)

Men det var da to ud af dine 3 krav

http://www.dpreview.com/news/0102/01021106pentaxdigitalslr.asp -
det ser lidt brutalt ud..

kurt

Fra : Fototal.dk

Dato : 29-05-01 05:10

> [...]
>
> 1. CCD på 24x36 mm uden forlængerfaktor
> 2. 6 megapixel
> 3. Ehh.. de gætter på at prisen bliver omkring US$ 7000(!)

Det ser da ret sejt ud!
Så mangler jeg bare den der lotto-gevinst.

--
Mvh: Finn / Fototal.dk
Du kan stadig lige nå det!