Att.: Flemm ing´/ vedr. CVR-nummer
Fra : Skindbeni

Dato : 15-03-05 12:15

Hej Flemming.

Jeg sendte mail til Told og skat for at få "bevis" for min påstand.

Her er deres svar.

Til Michael Sørensen

Der er ikke krav om momsregistrering hvis virksomhedens salg af varer og
momspligtige ydelser ikke overstiger 50.000 kr i en 12 måneders periode.

Virksomheden kan ikke få et CVR-nr uden at skulle være momsregistreret og
betale moms.

Med venlig hilsen

ToldSkat Østjylland

Kirsten Reinhard

Direkte 72 37 43 52

Vedrørende: Kræves der et CVR-nummer her

Navn: Michael Sørensen

Modtager: Told- og Skattestyrelsen

Tekst:

Hej.

Hvis der er tale om hobbyvirksomhed med omsætning under kr. 50.000, er der
så krav om, at virksomheden skal registreres og have et CVR-nummer?

Kan man godt få et CVR-nummer uden at blive momsregistreret?

På forhånd tak.

Michael Sørensen

Fra : BJ

Dato : 15-03-05 12:18

"Skindbeni" <ms1@FJERNDETTEskindbeni.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Virksomheden kan ikke få et CVR-nr uden at skulle være momsregistreret og
> betale moms.

Hmmm .... hvorfor har eks. så tandlæger et..?

--
Bjørn J.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-03-05 12:28

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> wrote in message

> "Skindbeni" <ms1@FJERNDETTEskindbeni.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Hmmm .... hvorfor har eks. så tandlæger et..?

Mon ikke tandlæger er momsreg. ?
Jeg har meget meget svært ved at forestille mig en tandlæge som omsætter for
under 50.000 kr / året.

--
mvh / regards Christian - Denne ugen lille gættekonkurrence,
(alt for nem med google) vinderen får tilsendt mp3 med sangen

Fra : BJ

Dato : 15-03-05 12:34

KLIP

> Mon ikke tandlæger er momsreg. ?

Jeg mener bestemt ikke min genbo er det.

> Jeg har meget meget svært ved at forestille mig en tandlæge som omsætter
> for
> under 50.000 kr / året.

Jeg tror bestemt, han omsætter for mere end det.

--
Bjørn J.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-03-05 12:58

> "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Jeg mener bestemt ikke min genbo er det.

Hvis man er uddannet tandlæge og dermed ikke bare en kvaksalver, og det må
man formode han er (uddannet altså) så er han helt sikkert momsreg.
Har du prøvet http://www.cvr.dk/ ?

> Jeg tror bestemt, han omsætter for mere end det.

Ellers er han en dårlig eller doven tandlæge. Han omsætter sikkert for
100.000+ kr / måned.

Fra : BJ

Dato : 15-03-05 13:02

KLIP

> Hvis man er uddannet tandlæge og dermed ikke bare en kvaksalver, og det må
> man formode han er (uddannet altså) så er han helt sikkert momsreg.
> Har du prøvet http://www.cvr.dk/ ?

Naturligvis har han et CVR-nr. men ikke momsregistreret som ordets betydning
i det oprindelige indlæg ( han ydelse og materialeforbrug er ikke momsbelagt
til forbrugeren)

Det er jo derfor, jeg finder det mærkeligt, man ikke kan få et CVR-nummer,
men lade være med at trække moms.

> Ellers er han en dårlig eller doven tandlæge. Han omsætter sikkert for
> 100.000+ kr / måned.

Det har jeg ingen anelse om.

--
Bjørn J.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-03-05 13:09

> [...]

> til forbrugeren)
>
> Det er jo derfor, jeg finder det mærkeligt, man ikke kan få et CVR-nummer,

Han skal vel stadig betale moms af de varer han forbruger, eller ?

Fra : BJ

Dato : 15-03-05 13:12

KLIP

> Han skal vel stadig betale moms af de varer han forbruger, eller ?

Det går jeg ud fra, men han har intet fradrag og skal heller ikke afregne
med toldvæsenet.

Det skal jeg eks. heller ikke i ét af mine kapitalselskaber.

Vi skal dog i begge tilfælde betale skat.

--
Bjørn J.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 15-03-05 12:36

> Mon ikke tandlæger er momsreg. ?
> Jeg har meget meget svært ved at forestille mig en tandlæge som omsætter
> for
> under 50.000 kr / året.

Den ydelse en tandlæge tilbyder er ikke moms-pligtig.

Fra : BJ

Dato : 15-03-05 12:42

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Den ydelse en tandlæge tilbyder er ikke moms-pligtig.

Ej heller er en læges.

--
Bjørn J.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 15-03-05 12:51

> Ej heller er en læges.

Nej, heller ikke en læges.
I Momslovens §13 findes følgende undtagelse:

Hospitalsbehandling og lægevirksomhed, herunder kiropraktik, fysioterapi og
anden egentlig sundhedspleje samt tandlæge- og anden dentalvirksomhed.

Fra : BJ

Dato : 15-03-05 12:55

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> I Momslovens §13 findes følgende undtagelse:

Sikke et held ellers ville deres regninger stige med 25%.

--
Bjørn J.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 15-03-05 12:33

> "Skindbeni" <ms1@FJERNDETTEskindbeni.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Hmmm .... hvorfor har eks. så tandlæger et..?

Moms er jo ikke den eneste mulighed for at de er registreringspligtige i
CVR.
En af årsagerne kunne være at de er registreret som arbejdsgiver eller at de
driver deres klinik i selskabsform (ApS eller A/S).

Fra : BJ

Dato : 15-03-05 12:39

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Moms er jo ikke den eneste mulighed for at de er registreringspligtige i
> CVR.

Min genbos er personligt ejet (han er altså selvstændig erhvervsdrivende).

> En af årsagerne kunne være at de er registreret som arbejdsgiver eller at
> de driver deres klinik i selskabsform (ApS eller A/S).

Han driver ikke forretning som et kapitalselskab, men har dog ansatte.

PS: Skulle der ikke være moms på samtlige regninger en tandlæge udskriver..?

--
Bjørn J.

Fra : Skindbeni

Dato : 15-03-05 13:39

> "Skindbeni" <ms1@FJERNDETTEskindbeni.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Hmmm .... hvorfor har eks. så tandlæger et..?

Som erstatning for moms skal læger, tandlæger m.v. der er momsfritaget
afregne en størrelse, der hedder lønsumsafgift.

Her bruges CVR-nummeret også

Fra : MAndersen

Dato : 15-03-05 13:50

> [...]
>
> Virksomheden kan ikke få et CVR-nr uden at skulle være momsregistreret og

Jeg er forsikringsmægler og har et CVR-nr. betaler ikke moms, og trækker
ikke moms fra.
Jeg har ikke ansatte og har da en omsætning der overstiger de kr. 50.000
mange gange.
Firmaet er et enkeltmandsfirma

MAndersen

Fra : Skindbeni

Dato : 15-03-05 13:51

"MAndersen" <ikke@nogen.no> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke moms fra.
> Jeg har ikke ansatte og har da en omsætning der overstiger de kr. 50.000

Hvad med lønsumsafgiften? Den hører også underkategorien.

Fra : MAndersen

Dato : 15-03-05 18:24

> "MAndersen" <ikke@nogen.no> skrev i en meddelelse

> Hej.
>
> Hvad med lønsumsafgiften? Den hører også underkategorien.

Da jeg ikke har ansatte, er der ikke lønsumsafgift.

MAndersen

Fra : BJ

Dato : 15-03-05 22:17

"MAndersen" <ikke@nogen.no> skrev i en meddelelse

KLIP

> Da jeg ikke har ansatte, er der ikke lønsumsafgift.

Ditto i mit ikke momsregistrerede kapitalselskab med CVR-nummer.

--
Bjørn J.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 16-03-05 08:45

> Ditto i mit ikke momsregistrerede kapitalselskab med CVR-nummer.

Kapitalselskab registreres automatisk i CVR når de anmeldes til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen
Jeg henviser *igen-igen* til det udmærkede svar på Startguiden
http://www.startguiden.dk/svar_regnskab/49562/15/0

Flemming Udbjørg påstod i den oprindelige tråd at ALLE virksomheder skulle
registreres i CVR (uanset omsætning og virksomhedsform) og at de ikke
lovligt kunne udstede en faktura *uden* et CVR-nummer.
Det er simpelthen noget vrøvl, som det heller ikke er lykkedes ham at
dokumentere.

Personlige virksomheder med en omsætning under 50.000 Kr. årligt er ikke
registreringspligtige (forudsat at de f.eks. ikke har ansatte). Det er vi
flere, der har forklaret, Startguiden siger det samme i ovenstående link og
det er også der T&S svarer Skindbeni.

Fra : BJ

Dato : 16-03-05 10:37

> [...]

> lovligt kunne udstede en faktura *uden* et CVR-nummer.
> Det er simpelthen noget vrøvl, som det heller ikke er lykkedes ham at

O.k.

> [...]
> flere, der har forklaret, Startguiden siger det samme i ovenstående link
> og det er også der T&S svarer Skindbeni.

Det vil sige, man kan heller ikke få et CVR-nummer ... frivilligt..?

Et er pligt et andet er frivillighed.

--
Bjørn J.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 16-03-05 10:51

> Det vil sige, man kan heller ikke få et CVR-nummer ... frivilligt..?
>
> Et er pligt et andet er frivillighed.

Jo, hvis du vælger en frivillig moms-registrering.
Det er vi flere, der har forklaret, det er også det der står på Startguiden
og det der står i T&S svar.

Fra : BJ

Dato : 16-03-05 10:59

> [...]

O.k.

> Det er vi flere, der har forklaret, det er også det der står på

Det er jo herligt. Tak for info som selv vi, der ikke har den udvidede
ostehandlereksamen udi T&S-regler, kan forstå..;)

--
Bjørn J.