Grafikkort
Fijala 2911
phg1 1758
Effekten af nyt grafikkort på 1.3 GHz c
Fra : Bjarne

Dato : 14-03-05 20:02

Jeg sidder med:
Soltek 75KV2-X (m. 4xAGP)
512 MB ram
1.3 GHz AMD Duron(200 MHz)
64 MB Matrox GeForce 2 (64 bit)

Computeren bruges mest til kontorprogrammer og Internet,
men også et spil i ny og næ (a la HalfLife, Counterstrike)

Nu synes jeg indimellem at min computer godt kunne bruge et spark bagi,
så jeg har tænkt mig at udskifte grafikkortet.

De kort jeg ser på har 128 MB ram og Radeon "motor" t. omkring kr. 500.
F.eks. Asus A9550GE/TD.

MEN - hvilken effekt kan jeg forvente at et nyt grafikkort har på 2D
ydelsen, altså til det daglige brug?

-Bjarne

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 14-03-05 20:06

Bjarne wrote:

[...]
> [...]
> så jeg har tænkt mig at udskifte grafikkortet.
[...]
> hvilken effekt kan jeg forvente at et nyt grafikkort har på 2D

Intet.

--
Mvh. Lars

Fra : Thomas Wesley Hinton

Dato : 15-03-05 00:33

"Bjarne" <bjarne_salg@erup.dk> wrote in message news:4235df8c$0$29278

> 64 MB Matrox GeForce 2 (64 bit)

Er du nu helt sikker? ;)

Men ellers som ham den anden gut sagde, du vil ikke kunne mærke forskel i
2d. Den eneste forskel kan være at Radeon kortet har nogle andre
indstillings muligheder end det bastard af et kort du har nu (undskyld, men
det vidst lidt af et gadekryds :) ).

Fra : Brian Lund

Dato : 15-03-05 07:51

> MEN - hvilken effekt kan jeg forvente at et nyt grafikkort har på 2D
> ydelsen, altså til det daglige brug?

Ingenting, faktisk vil jeg anbefale at du køber et langsommere kort så du
kan spare på strømmen! ;)
Køb en hurtigere CPU med FSB 266 og du vil mærke en verden til forskel!

Brian

Fra : Bjarne

Dato : 15-03-05 08:18

Brian Lund wrote:

> Ingenting, faktisk vil jeg anbefale at du køber et langsommere kort så du
> kan spare på strømmen! ;)
> Køb en hurtigere CPU med FSB 266 og du vil mærke en verden til forskel!
>

> Brian

Jeg synes ikke I er særlig flinke mod mig
Kan det virkelig passe at jeg ikke får mere ud af et 128 bit kort med
128Mb ram?
Jeg mener hvis nu jeg havde haft onboard grafik og havde sat et nyt kort
i, så måtte jeg da kunne mærke forskel.

Brian > Mit bundkort understøtter desværre ikke FSB266... men du kan
godt have ret i at mit fokus burde ligge der.

Thomas > Det er en bastard jeg har siddende... under opstart står der
Inno3D Tornado GeForce2 MX-400 64-bit
Copyright Matrox 1996-2000 (ja, det står der sgu'... rystende oplevelse)

Kortet er jo nærmest antikvarisk.

- Bjarne

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 15-03-05 09:18

Bjarne wrote:

> [...]
[...]
[...]
> Kan det virkelig passe at jeg ikke får mere ud af et 128 bit kort med
> 128Mb ram?

I 2D, som du spurgte om, der gør det ingen forskel.

> Jeg mener hvis nu jeg havde haft onboard grafik og havde sat et nyt kort
> i, så måtte jeg da kunne mærke forskel.

I 3D, altså i de fleste spil, ville helt sikekrt være en pæn forskel. Til
2D er det i dag, stort set ligegyldig hvilket grafikkort du vælger.

> Brian > Mit bundkort understøtter desværre ikke FSB266... men du kan
> godt have ret i at mit fokus burde ligge der.

Ja, systemet har jo nogle år på bagen. En løsning hvor du får både ny CPU
og grafikkort, ville helt sikkert give et markant mærkbart løft (i spil).
Hvis du nøjes med at skifte grafikkortet vil du også forbedret ydelsen, men
du risikerer at CPU'en virker som en flaskehals i systemet, og du vil ikke
få det fulde udbytte.

Der _kan_ være problemer med spændingen på nyere AGPx8 grafikort. Hvis
bundkortet kun kan levere 3 og 1,5 volt (AGP 2.0) er det et problem hvis
grafikkortet skal ha' 0,8 volt (AGP 3.0).

--
Mvh. Lars

Fra : Thomas Wesley Hinton

Dato : 15-03-05 20:42

> [...]

> Inno3D Tornado GeForce2 MX-400 64-bit
> Copyright Matrox 1996-2000 (ja, det står der sgu'... rystende oplevelse)

Det er nu ikke så meget datoen, men mere der står at Matrox har lavet det.
De har næppe lavet kort med nvidia chipsæt.

Fra : Sune Salminen

Dato : 03-04-05 21:15

Thomas Wesley Hinton wrote:

> Det er nu ikke så meget datoen, men mere der står at Matrox har lavet
> det. De har næppe lavet kort med nvidia chipsæt.

Det kan også være en meddelelse der refererer til noget on-board grafik.

-Sune

--
Nuke a gay vegan whale for christ!
My band: www.secondnature.dk