grafikkort til flight simulator
Fra : ph

Dato : 14-03-05 18:31

Hej gruppe

Er vild med MS Flight Simulator 2002. Har et gl. Nvidia mx440 og vil gerne
have det optimale kort til et spil som flight simulator og er villig til at
betale for det.

Men - jeg er helt blank på det område. Hos Multimediaeksperten kan jeg
sammensætte en PC med 8-10 forskellige Sapphire Radeon kort lige fra noget
med 9600 Atlantis til X800 pro - hvad sørensen skal man vælge når man vil
ha' det bedste?

Står faktisk også overfor at skulle have resten af PC'en, så hvis der er en
processor og et motherboard der passer godt sammen med et grafikkort, så sig
endelig til.

og hvad betyder VIVO?

Mange hilsner Peter

Fra : Henning Larsen

Dato : 14-03-05 21:44

"ph" <sneglefartnospam@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
en
> processor og et motherboard der passer godt sammen med et grafikkort, så

Hejsa

Du skal have et så hurtigt grafikkort som muligt. Det samme gælder
processoren. Bemærk det er vigtigt at grafikkort og processor er på
nogenlunde samme niveau. Et hurtigt grafikkort hjælper ikke hvis processoren
er for langsom, og ligeledes modsat. Jeg har postet en test af grafikkort
til FS2004 i dk.binaer under overskriften "Grafikkort til flightsim".

VIVO betyder Video In/Video Out. (Tror jeg nok)

Henning

Fra : Peet

Dato : 14-03-05 22:36

"Henning Larsen" <henning.larsenNOGOOD@osterbo-net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> sig

> Hejsa
>
> Du skal have et så hurtigt grafikkort som muligt. Det samme gælder

Det er noget vrøvl .. Flight Simulator er ikke sepcielt krævende ift. mange
nye spil. Mener i øvrigt at version 2004 skulle være gjort mindre krævende
end ver. 2002.
Et mellemsystem vil være udemærket.

Fra : Thomas Wesley Hinton

Dato : 15-03-05 00:36

"Henning Larsen" <henning.larsenNOGOOD@osterbo-net.dk> wrote in message

> [...]
> processoren. Bemærk det er vigtigt at grafikkort og processor er på
> nogenlunde samme niveau. Et hurtigt grafikkort hjælper ikke hvis

Det er en myte.

En langsom CPU og et hurtigt grafikkort vil man få mest ud af ved
højeopløsninger og AA+AF, da hovedvægten her vil ligge på grafikortet, mens
en hurtig CPU kan komme til at strække ben ved lave opløsninger selvom
grafikkortet er langsomt.

Dermed ikke sagt at det ikke er en god idé at købe en hurtig CPU og et godt
grafikkort.

Fra : Henning Larsen

Dato : 15-03-05 09:34

> [...]
> grafikkortet er langsomt.
>

> Dermed ikke sagt at det ikke er en god idé at købe en hurtig CPU og et

Det er bestemt ikke nogen myte. Jeg har været flightsimmer siden 1995 og har
haft alle versioner siden. I dag bruger jeg FS2004, som jeg har installeret
på mine tre pc'er. Og jeg kan forsikre Flight Simulator (alle versioner) er
overordentlig processorkrævende ved alle opløsninger, og at det er vigtigt
at cpu og grafikkort er på samme niveau. FS2004 er en smule mere krævende
end FS2002. Et moderne, hurtigt grafikkort i en pc med en for langsom
processor giver ingen ekstra frames i forhold til et ældre grafikkort. Jeg
har selv prøvet at udskifte et Matrox G400 med et Geforce 4 ti4600 i en
ældre 1000 mhz pc, og det gav NUL ekstra frames i alle opløsninger. I har
jeg en 3.4 ghz pc med et Geforce 6800GT.

Henning

Fra : ph

Dato : 15-03-05 10:49

.. I har
> jeg en 3.4 ghz pc med et Geforce 6800GT.
>
> Henning

Hvor meget ram har du? og hvordan kører FS så i ovenstående?

Er du tilfreds?

Kan et meget detaljere scenery stadig "hakke" selv på din opsætning?

Og er du sluppet af med at man kan se landskaberne blive dannet et kvadrat
af gangen, når man kigger til siderne i cockpitet?

Mange hilsner Peter

Fra : Henning Larsen

Dato : 16-03-05 15:54

> [...]
>
> Og er du sluppet af med at man kan se landskaberne blive dannet et kvadrat
> af gangen, når man kigger til siderne i cockpitet?

Jeg har 1 gb ram i dual channel mode. Og ja, min pc kommer faktisk jævnligt
på hårdt arbejde hvor grafikken ikke er flydende. Det er især tæt skydække,
autogen og store lufthavne med mange objekter som kræver meget regnekraft.
Man kan naturligvis vælge lavere detaljeringsgrader i spillets opsætning, og
det er da muligt at få helt flydende grafik, også med en knap så kraftig pc,
men så bliver grafikken lidt kedelig. Jeg har ikke det problem at
landskaberne dannes et kvadrat af gangen. Jeg kan iøvrigt oplyse jeg kører
med to skærme, og det koster ca. 15% performance.

Henning

Fra : Soren Pedersen

Dato : 16-03-05 17:45

Jeg kan iøvrigt oplyse jeg kører
> med to skærme, og det koster ca. 15% performance.
>
> Henning

Ved du om man kunne "spare" de 15% ved at montere et ekstra PCI
grafikkort til panels (som jeg bruger skærm no. 2 til) ?

Og et sp. mere: i FS2002 kunne man reservere RAM til spillet.....Kan man
også det i FS2004 ? - Og giver det noget ?

Mvh
Søren - AMD 2600+@2400, 1Gb RAM og Radeon 9800XXL

Fra : Henning Larsen

Dato : 17-03-05 13:29

"Soren Pedersen" <smpFJERN@munchweb.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Og et sp. mere: i FS2002 kunne man reservere RAM til spillet.....Kan man
> også det i FS2004 ? - Og giver det noget ?

Jeg har ikke prøvet med et PCI kort, så det kan jeg ikke svare på. Mht. at
reservere RAM??? Det kan jeg ikke huske man kunne i FS2002. Det kan man
ihvertfald ikke i FS2004, og det er heller ikke nødvendigt. 512mb er iøvrigt
nok, 1gb giver ikke ekstra performance.

Henning

Fra : Thomas Wesley Hinton

Dato : 15-03-05 20:50

> Det er bestemt ikke nogen myte.

Jo det er.

<snip en masse om Fligtsim>

> Et moderne, hurtigt grafikkort i en pc med en for langsom
> processor giver ingen ekstra frames i forhold til et ældre grafikkort.

Det kommer sandeligt an på om du er cpu-limited eller ej. Såfremt du er
CPU-limited kan du stadigvæk udnytte et hurtigere grafikkort, feks. ved at
spille spil med komplicerede effekter, AA etc.

Om du får flere frames eller ej i et bestemt spil er ikke så relevant.

> [...]
> ældre 1000 mhz pc, og det gav NUL ekstra frames i alle opløsninger. I har
> jeg en 3.4 ghz pc med et Geforce 6800GT.

Nu snakker du vel stadigvæk kun om Flightsimulator? Jeg kender ikke det
spil, og det er heller ikke relevant for en generel betragtning om
grafikkort.

De fleste spil vil køre hurtigere ved 1600*1200 når du skifter til et
hurtigere grafikkort uanset CPU, og jeg tror også det er tilfældet for den
nyeste version af Flightsimulator.

Fra : ph

Dato : 15-03-05 10:45

> [...]
> til FS2004 i dk.binaer under overskriften "Grafikkort til flightsim".
>
> VIVO betyder Video In/Video Out. (Tror jeg nok)

Hej Henning!

En meget stor tak skal lyde herfra for de supergode stolpediagrammer over
performance i FS fra Tom's Hardware.
Inden jeg læste din mail bestemte jeg mig for et X800XL kort, og så er det
jo glædeligt at se at det ligger helt i toppen på dine medsendte diagrammer.

Mit gamle Nvidia Geforce4 mx440 figurerer slet ikke på listen - gu' ved om
det er så dårligt/gammelt at det slet ikke er taget med!?

mange hilsner Peter Henrichsen

Fra : Soren Pedersen

Dato : 14-03-05 22:25

Jeg vil bekræfte det Henning skriver: FS er utroligt processor intensivt.

Mvh
Søren

Fra : Frank Riedel

Dato : 18-03-05 21:02

Hvilket vil være det bedste kort til FS2004 ?? - hvis vi antager at alt
andet er forkromet

RX700Pro-256PCIE, Radeon X700Pro, 256MB DDR, PCI-Express, TV-Out/DVI,

R9600XT-256MB, Radeon 9600XT, 256MB DDR, AGP, TV-Out, DVI,

Mvh
Frank