Tilsynspligten en gang til - et par opklar~
Fra : Leo

Dato : 14-03-05 14:55

Jeg går ud fra, at tilsynspligten også er til stede, hvis undervisningen er
forlagt til et andet sted?
Jeg tænker på, hvis eleverne har haft mulighed for at tage fx i et
træningscenter for at bruge "maskinerne" eller spinne - det efterfølgende
bad er det under tilsyn eller kan man forlade sig på det private
træningscenters opsyn eller mangel på samme?

Er der forskel på, om det er elever i de store klasser, der kan forlade
skolen i frikvartererne - og hvordan skal man forholde sig til transporten
frem og tilbage? (6-7 kilometer/bykørsel)

Fra : asbjørn

Dato : 16-03-05 21:46

Hvis du instruerer eleverne om badning efter træningscenter og transport mv.
kan du sagtens have tilsynet på en hvis distance. Med andre ord jo større
eleverne er, jo mere forventes det at de kan fatte og forstå en instruks,
der omlægger din tilsynpligt med hensyn til din umiddelbar tilstedeværelse.

Kort sagt hvis du instruerer elever i at cykle hjem til skolen ad en bestemt
rute, kommer du næppe i klemme hvis en elev gør noget andet. Forudsat eleven
er "stor nok" til at forstå og fatte instruksen. Her kan en 6. klasses elev
godt vurderes forskelligt fra elev i 8. klasse.

Asser

Fra : Leo

Dato : 17-03-05 07:40

> [...]
> eleverne er, jo mere forventes det at de kan fatte og forstå en instruks,
> der omlægger din tilsynpligt med hensyn til din umiddelbar

Men - hvis nu denne distance er, at læreren tager sin bil tilbage til
skolen, mens eleverne bader og klæder om for dernæst at cykle tilbage til
skolen - hvordan harmonerer denne distance så med, at en lærer ikke må
opholde sig på den korte distance af måske et par hundrede mete over til
lærerværelset?
Men tak for svaret - det jeg umiddelbart gik efter, var egentlig om en lærer
kunne "uddelegere" tilsynspligten til det personale, der var på et
træningscenter, men som stort set ikke opholder sig i omklædningsrummet, da
de er beskæftiget andetsteds. Og i den forbindelse er det jo værd at huske
på, at et træningscenter er en bygning med offentlig adgang, - eleverne
kunne forulempes af 3. part, hvilket ikke vil være tilfældet i skolens
omklædningsrum. Jeg vil faktisk mene, at netop i sådan en situation burde
læreren være til stede....?

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 17-03-05 08:09

> [...]
> skolen - hvordan harmonerer denne distance så med, at en lærer ikke må
> opholde sig på den korte distance af måske et par hundrede mete over til

Der er ingen sådanne bestemmelser - der SKAL være skærpet tilsyn, og det kan
ikke udelegeres til eleverne selv.

> [...]
> kunne forulempes af 3. part, hvilket ikke vil være tilfældet i skolens
> omklædningsrum. Jeg vil faktisk mene, at netop i sådan en situation burde

Læreren har det pædagogiske ansvar og tilsynspligten og han/hun kan IKKE
delegere noget ansvar til nogen. Det påhviler alene ledelsen.

En lærer kan udmærket følge eleverne til svømning selvom vedkommende ikke er
svømmelærer, men i så fald skal der være en svømmeinstruktør til stede med
livredderprøve, men i omklædningen skal der være en ansvarlig voksen til
stede hele tiden. En lærer, der har fået den opgave kan altså ikke
uddelegere dette ansvar til andre - hvad angår svømningen står de nærmere
bestemmelser i bekendtgørelsen -her er det nok at der er en livredder til
stede (svømmeinstruktør).

--
Arne H. Wilstrup
Overlærer, cand.pæd.

Fra : Leo

Dato : 17-03-05 08:29

Tak for uddybningen.
Ja, ja - det er jo ikke alt, der altid går efter bogen. Der er nok ikke
mange, der kan sige sig fri for at skære et hjørne hist og pist - uanset
fag. Heldigvis er det sjældent, det går galt for alvor.

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 17-03-05 09:13

> [...]
> mange, der kan sige sig fri for at skære et hjørne hist og pist - uanset
> fag. Heldigvis er det sjældent, det går galt for alvor.

Det er da sandsynligt - men det, der bør gå efter bogen er elevernes
sikkerhed - der er ingen kære mor, hvis uheldet er ude.
Der har været sager, hvor lærere personligt er blevet dømt til at betale
skadelidte tusindvis af kroner som følge af svigtende omsorg og
omhyggelighed i tjenesten - og sådan bør det også være - kommer en elev til
skade medens læreren er til stede og vedkommende har gjort hvad han/hun
kunne for at undgå det, klarer han frisag, men har læreren ikke været til
stede i situationer, hvor skærpet tilsyn er påkrævet, falder hammeren - og
jeg har ingen medlidenhed med den lærer, der tager lempfældigt på den
sikkerhed han/hun skal udføre når det drejer sig om sådanne situationer.
Hvert år kommer tusindvis af børn til skade -også i skolen, og selvom nogle
af tingene ikke står til at ændre af læreren, så vil dennes blotte
tilstedeværelse dog være garanten for at uheldet/ulykken kan bremses i tide
eller i værste fald sikres at skaden ikke udvikler sig voldsommere.

Du kan som lærer naturligvis ikke holde øje med alt, og selv under skærpet
tilsyn vil du risikere at der sker noget, men det er bedre at have været til
stede og gjort hvad man skal - både af hensyn til barnet og samvittigheden -
i stedet for at vide at man måske kunne have afværget katastrofen eller
optakten til det tidligere.

Jeg har altid haft den holdning at en lærer bør træde i karaktér netop i
situationer hvor det gælder sikkerheden, også før min egen datter i sidste
uge blev offer for en trafikulykke som hun heldigvis først nu er kommet sig
over -hun slap nådigt på trods af at hun trodsede vort påbud om altid at
have cykelhjelm på. Børn gør mange dumme ting (i hendes tilfælde fordi hun
blev drillet med det - børn kan være ondskabsfulde).

Desværre virker det som om at nogle lærere, især den yngre årgang, ikke har
den integritet der skal til for at sikre at sådanne ting ikke sker.
Jeg har gennem min tid mødt mange unge lærere, der har den holdning: "Det
går nok - vi kan ikke sikre os mod alt" - det er naturligvis korrekt at det
meget ofte går godt, men mange tusinder tilskadekomster i skoleregi årligt
taler desværre sit tydelige sprog, så jeg må stærkt råde dig og andre til
IKKE at tage for lemfældigt på sikkerheden, når det gælder børnene vi har
ansvaret for.

Der er forskel på hvad et barn får lov til at mor og far og så hvad en lærer
giver lov til.

Så gør dig selv og børnene en stor tjeneste: tag sikkerheden alvorligt -
børn kommer til skade (jeg mener nu at kunne huske at det drejer sig om godt
20.000 børn årligt, men jeg er ikke sikker - og selvom tallet skulle være
forkert, så er det for mange, der kommer til skade - noget som kunne være
undgået, hvis man havde tænkt sig om som voksen - at børn ikke altid tænker
sig om, er en sag, men at voksne, der skal handle professionelt på andres
vegne bør gøre det.

Vi er med rette eller urette forargede når læger gør ting, der skaber fejl
eller ligefrem dødsfald hos patienterne, men forargelsen hos mig er lige så
stor når en lærer forsynder sig mod nogle sikkerhedsmæssige forhold, som
kunne være undgået, hvis vedkommende havde tænkt sig om.

Jeg forstår fx ikke hvordan det er sket flere gange at pædagoger på udflugt
med en børnehave eller en børnehaveklasse, kan tage afsted fra udflugtsmålet
og hjemad uden at have sikret sig at ALLE børnene er med hjem. Vi har haft
nogle episoder, hvor man efter min opfattelse direkte burde være skredet til
fyring af de pågældende for manglende omhyggelighed i udøvelsen af deres
gerning.

En simpel optælling af børnene ville kunne sikre de professionelle mod at
begå den slags fejltagelser, og skulle jeg løbe ind i den problematik,
ville jeg også føle det fair at blive fyret! Derfor er jeg personlig altid
omhyggelig i den slags situationer.

Vi kan ikke gardere os mod alt, men vi kan gøre vort bedste og gøre vort
job så omhyggeligt som muligt - det bør være prentet ind med flammeskrift i
vore hjerner - "Better safe than sorry" - men jeg ved godt at den slags
"kald" ikke ligefrem er på mode hos unge lærere og trætte, gamle af slagsen.
Men vi andre (og heldigvis de fleste) tager den slags meget alvorligt.

En elev, der fx i vort skolesystem bliver syg, bliver ikke sendt hjem uden
at der er en sikkerhed for at der er nogen, der kan tage sig af barnet
hjemme. Det gælder alle klassetrin -også 10.klasserne.
Hvorfor skulle vi da lempe på sikkerheden i forbindelse med
idrætsomklædningen og det efterfølgende bad?

--
ahw

Fra : Leo

Dato : 17-03-05 09:33

Det er svært at være uenig i de synspunkter - en enkelt skade, der kunne
undgås, er en for mange.
20.000 skader lyder af meget - hvad har vi, ca. 1500 skoler i Danmark? og en
halv million elever - og så er der jo også et mørketal - det lyder voldsomt.

Du skriver, at:
"Desværre virker det som om at nogle lærere, især den yngre årgang, ikke har
den integritet der skal til for at sikre at sådanne ting ikke sker."

Her var måske en opgave for en tillidsrepræsentant og sikkerheds-ditto - og
et opfriskningskursus i første hjælp...også for lærerens egen skyld.

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 17-03-05 09:44

> et opfriskningskursus i første hjælp...også for lærerens egen skyld.

Lærere har ofte en berøringsangst for at tage sig af den slags
kontroversielle ting - man vil ikke genere kolleger - prøv blot at tænke på
de lærere, der har et alkoholproblem - hvem ville dog frivilligt forsøge at
gå ind i en sådan sag som kollega? Bare det at "blande sig" i andres
undervisning er jo ikke velset!
--
ahw

Fra : asbjørn

Dato : 17-03-05 14:42

> [...]
> kunne forulempes af 3. part, hvilket ikke vil være tilfældet i skolens
> omklædningsrum. Jeg vil faktisk mene, at netop i sådan en situation burde

Det er dig, som lærer der har "ansvaret". Det kan ikke fraviges.
Der er ingen krav om, at du skal opholde dig inden for en bestemt afstand at
eleverne, det beror hele tiden på et skøn.
Det er ligesom, når der skal være den tilstrækkelig arbejdstid til rådighed
til en arbejdsopgave også her et skøn. Måke lederens/lærerens/elevens eller
måske forældrenes?

I øvrigt se bekendtgørelsen der gælder for skolernes tilsyn:
"Bekendtgørelse om tilsyn med folkeskolens elever i skoletiden" fra 1995
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCM_/ACCN/B19950003805-REGL

Asser

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 17-03-05 08:05

"asbjørn" <xxasserxx@qqjakslandqq.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Forudsat eleven er "stor nok" til at forstå og fatte instruksen. Her kan
> en 6. klasses elev godt vurderes forskelligt fra elev i 8. klasse.

Det lyder jo sympatisk, men er desværre ikke korrekt! Der er skærpet
tilsynspligt i forbindelse med omklædning og bad, så den går altså ikke.
Det, du omtaler her, er det almindelige tilsyn.

Hvor du har fået fat i at det skulle være i orden at gøre som du foreslår,
ved jeg ikke, men det er i hvert fald ikke korrekt, og hvis du er lærer, bør
du nok checke bestemmelserne mere grundigt end du har gjort i denne sag.

--
Arne H. Wilstrup
Overlærer, cand.pæd.

Fra : asbjørn

Dato : 17-03-05 14:32

> [...]
> ved jeg ikke, men det er i hvert fald ikke korrekt, og hvis du er lærer,
> bør du nok checke bestemmelserne mere grundigt end du har gjort i denne

Jeg vil godt lige svare tilbage.

Der gælder en bekendtgørelse for skolernes tilsyn:
"Bekendtgørelse om tilsyn med folkeskolens elever i skoletiden" fra 1995
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCM_/ACCN/B19950003805-REGL

I folkeskolen er der tale om to slags tilsyn - fornødent tilsyn og skærpet
tilsyn.
Fornødent tilsyn er måske det du kalder det almindelige tilsyn.

Det skærpede tilsyn fregår af §6 i bekendtgørelsen
Hvor undervisningen foregår i lokaler og på steder, som rummer særlige
risikomomenter, fx fysik/kemilokaler, sløjdlokaler og idrætslokaler
og -anlæg, påhviler der skolen en skærpet tilsynsforpligtelse.

Der står intet om, hvordan du som lærer, skal føre dette skærpede tilsyn.

I øvrigt kan skolebestyrelsen fatlægge principper for tilsyn, lige som de
kan andre områder på skolen.

Jeg ved ikke om du har andre kilder om tilstedeværelsen, men jeg er lydhør.
Jeg har ikke kunne finde noget, hvor der gøres krav gældende om
tilstedværelse i baderum.

Og nej - jeg er ikke interesseret i at starte en ordkrig. Jeg kan fint se
intensionerne i bekendtgørelsen. Ordet "skærpet" sender jo nogle signaler
om, at du bliver stillet til ansvar, hvis der opstår problemer.

Og jo jeg er lærer og har ført skærpet og fornødent tilsyn i alle 23 år.

Asser

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 18-03-05 10:19

> [...]
> tilsyn.
> Fornødent tilsyn er måske det du kalder det almindelige tilsyn.

Javel - hvis du vil hårkløve om det, så for min skyld ingen alarm -
fornødent tilsyn skal dog kunne adskilles fra skærpet tilsyn, og så beder
jeg dig om at gøre den øvelse, der hedder: hvordan kan du som lærer føre
skærpet tilsyn uden selv at være til stede? Hvordan vil du kunne overholde
din forpligtelse til som lærer (den enkelte lærer jf. § 5.: "I
undervisningstimerne påhviler det skolen/den enkelte lærer at føre tilsyn
med de elever, som skal undervises")

> [...]
> og -anlæg, påhviler der skolen en skærpet tilsynsforpligtelse.
>

> Der står intet om, hvordan du som lærer, skal føre dette skærpede tilsyn.

Det er da noget fælt snak. Står der måske i straffeloven, hvilken straf du
vil få ved at begå et mord? Nej, der står strafferammerne, og du kan så håbe
på at man i en sådan sag vil anse det for at være "medlidenhedsdrab under
stærk sindspåvirkning", "vold med døden til følge" "uagtsomt manddrab" etc.
og kan give dig en dom fra frifindelse til livstid.

En bekendtgørelse er at regne for en lov. Den udstikker hovedlovens
bestemmelser eller "bekendtgør" hvordan man forestiller sig loven tolket,
men den siger naturligvis ikke noget om hvordan den enkelte skal forholde
sig i enhver situation, vedkommende kommer i.

I den paragraf du nævner, står der jo også: fx fysik/kemilokaler,
sløjdlokaler --- betyder det så at du ikke har skærpet tilsyn med elever,
der befinder sig på områder med våde gulve fordi der ikke eksplicit står i
bekendtgørelsen at det også gælder våde gulve? Og betyder det endvidere at
du med skærpet tilsyn blot kan sige til eleverne: vær nu forsigtige når I
bader, så går jeg imens op og drikker en kop kaffe på lærerværelset, så kan
I altid finde mig der, hvis I får problemer?

Hvis du tror det, så er jeg ked af at meddele dig at du ikke fører et
skærpet tilsyn og jeg må så håbe for dig at du ikke løber ind i alvorlige
ulykker som kunne have været afværget, hvis du havde været til stede.

> I øvrigt kan skolebestyrelsen fatlægge principper for tilsyn, lige som de
> kan andre områder på skolen.

vrøvl - skolebestyrelsen kan godt lægge principper, men de kan ikke lave
principper der går imod lovgivningen. Og hvis du nærlæser §1, så vil du
opdage at der faktisk står hvem der har det overordnede ansvar for at det
fornødne tilsyn etableres.
Skolebestyrelsen kan fx ikke lave et princip om at eleverne må bade alene
eller at de må være til stede i fysik/kemi-lokalet og blande ætsende væsker
eller lignende selv, blot læreren findes på lærerværelset og kan tilkaldes.

Desuden vil det jo være rent ulogisk at man i så fald skulle have to former
for tilsyn: skærpet tilsyn og fornødent tilsyn.

> Jeg ved ikke om du har andre kilder om tilstedeværelsen, men jeg er
> lydhør. Jeg har ikke kunne finde noget, hvor der gøres krav gældende om
> tilstedværelse i baderum.

Det fremgår jo af det skærpede tilsyn som du selv henviser til:

§ 6. Hvor undervisningen foregår i lokaler og på steder, som rummer særlige
risikomomenter, .. og der er afgørelser i retten der har gjort lærere
erstatningspligtige fordi de fx har ladet elever gå ind i en gymnastiksal,
der var blevet kørt over med en våd svaber og fordi de ikke har undersøgt om
gulvet var vådt. Man turde mene at et baderum rummer større risiko for fald,
hvis man er elev og fx løber. Og du kan naturligvis IKKE som lærer undgå at
skulle være til stede i sådanne situationer, så du evt. kan standse elever,
der slås, løber eller lignende i badesituationen.
Desuden bør du nok kikke på de domme, der angiver hvordan tingene bliver
tolket i praksis.

> Og nej - jeg er ikke interesseret i at starte en ordkrig. Jeg kan fint se
> intensionerne i bekendtgørelsen. Ordet "skærpet" sender jo nogle signaler
> om, at du bliver stillet til ansvar, hvis der opstår problemer.

Præcis - og det jeg skrev var at man netop bør tage sit ansvar alvorligt.
Hvis du ikke er til stede under badesituationen efter idræt overtræder du
bekendtgørelsen, idet du IKKE kan føre "skærpet tilsyn" med eleverne i
undervisningstiden "Hvor undervisningen foregår i lokaler og på steder, som
rummer særlige risikomomenter..."

Hvis du altså ikke mener at et vådt gulv med badeværelsesfliser rummer
særlige risikomomenter, bør du nok overveje at få dit hovede undersøgt!

> Og jo jeg er lærer og har ført skærpet og fornødent tilsyn i alle 23 år.

23 år ? jamen, det kan meget vel betyde 1 års erfaring og 22 års gentagelse
af den samme erfaring. Det er dåsetænkning - erfaring er fint som lærer og
det kan være særdeles nyttigt at have at trække på, ingen tvivl om det, men
hvis den bygger på en "erfaring" hvor der ikke har været nogen refleksion
over de faktiske forhold, herunder lovgivning og praksisafgørelser, så er
den ikke en pind værd.
Og i øvrigt: hvis en af dine elever falder i baderummet og slår sig slemt,
får hjernerystelse eller ødelægger ryg, arme, ben etc., og du ikke er til
stede, hvordan vil du så tro en sag mod dig ender, hvis det fremgår at du fx
"lige var en tur ovre på kontoret"? - jeg vil gætte på, hvis man skal følge
retspraksis, at det bliver dig, der får knaldet.

Endelig var mit svar møntet på dit:
"Hvis du instruerer eleverne om badning efter træningscenter og transport
mv.
kan du sagtens have tilsynet på en hvis distance"

- og det er lodret forkert - du kan IKKE have skærpet tilsyn pr. distance -
så hvis det er det, du har fået ud af 23 års tilsynsforpligtelse, så bliver
jeg nødt til at sige, at du har gentaget 1 års erfaring med 22 års
gentagelser - og det er katastrofalt hvis du fortæller dine yngre kolleger
at det, du skriver er i orden- for det er det IKKE!
Skærpet tilsyn betyder - oversat til dagligdags sprog, at du skal være til
stede så du hurtigt kan afværge eller i det mindste afbøde en faretruende
situation - det fremgår af retsannalerne og dermed af domsafgørelser.

Så jeg vil anbefale dig stærkt at undersøge disse ting bedre så din 22 års
gentagelse af din et-års erfaring kommer up-to-date!

Sagt i al fredsommelighed forstås - og ikke for at starte en ordkrig
Arne H. Wilstrup

Fra : asbjørn

Dato : 20-03-05 18:33

"Arne H.Wilstrup" <dufaardenikke@atse.invalid> skrev i en meddelelse

$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

"Allerkæreste" hr. overlærer Wildstrup.

Jeg synes du "læser" mine indlæg, som fanden læser biblen. Du "læser"
simpelthen ting som ikke står der.(Funktionel analfabetisme)

Selv om det nok ikke er hensigten i dine svar til mig, virker undertonen på
mig, som om de er skrevet med fantastisk arrogance, du førsøger end ikke at
stille afklarende spørsgmål, jeg tror, du mistolker om muligt helt bevidt.
Jeg synes, du besvarer indlæg på en grundig, men hånende facon. Jeg er ikke
i tvivl om, at du har en værdifuld indsigt og viden på området, og anvendt
på en fornuftig vis kunne deles ud til glæde for rigtig mange. Jeg har dog
ingen grund til at tro, at dine indlæg ikke er skrevet med en god vilje og
af ægte faglig interesse.

Når jeg skriver, at skolebestyrelsen kan afstikke principper, vender du det
lige på hovedet, og antyder det næsten er lovstridigt. Selvfølgelig
overholder skolebestyrelsen loven, jeg ved ikke hvordan du kan tro og
forvente anderledes. Du har ingen grund til at starte sætningen med ordet
"vrøvl", det var en faktuel oplysning. Og retspraksis på området altså
tolkning af lovgivning. Ligesom når en morder skal dømmes, men det har du
helt ret i.

Selvfølge behøver du ikke mistænkeligegøre mig, når jeg fortæller dig at jeg
har været lærer i 23 år. Her synes jeg, at dine komentarer er helt
uanstændige. Mine tilsyn har altid været i overensstemmelse med min
skoleleders retningslinier. (Og netop ikke som Bjarne Riis siger det: Jeg er
aldrig blevet testet positiv for doping.)

Tilbage til tråden, jeg har ingen stedet, hverken skrevet eller sagt, at
læreren kan føre hverken fornødent eller skærpet tilsyn med elever i et
baderum fra skolens lærerværelset. Jeg skrev omhyggeligt en "hvis" distance,
ikke "vilkårlig" distance. Du kunne jo have spurgt om, hvad jeg mente med
det, i stedet for straks at flytte mig på ind lærerværelset. Men det kunne
jo være, at jeg tjekkede om gymnastiksalen og redskabsrum var efterladt i
den stand, jeg ønskede, mens de sidste to elever på hvis distance snører
deres sko. Det kunne jo være, at jeg lod elever cykle hjem til skolen fra
byens hal enkeltvis eller i mindre grupper af hensyn til elevernes
sikkerhed, mens jeg selv cyklede, som den sidste og med en hvis distance til
de førreste. Læg vel mærke til jeg skrev det kunne jo være... Jeg skal i
hvert fald ikke beskyldes for noget.

Ordet "tilstede" står jo ikke i bekendtgørelsen. Der har du, her og andre
steder redegjort retspraksis. Det er da fint nok. Det er lidt besværligt at
skulle undersøge og holde sig opdateret med retspraksis for den almindelige
lærer. Efter min mening burde bekendtgørelsen ændres eller følges op af en
tydeligere vejledning end den fra Branchemiljørådet -Undervisning og
forskning, der hedder: "Når klokken ringer" . Der kunne formuleres en del
anderledes. Tilsyn er, som du selv har tydeliggjort, der hvor man som lærer
kan komme i klemme, så måske kunne DLF være med til en tydeliggørelse, det
er med den sort/hvid udvikling, som samfundet har, og med den lidt negative
fokus, der er på lærergerningen efter min opfattelse tiltrængt.

Sluttelig vil jeg henvise til denne stk. i bekendtgørelsen
Stk. 3. Skolens leder træffer beslutning om udøvelsen af tilsynet.

Dette betyder, at du som lærer kan forlange retningsliner fra din
skolerleder, som du så har at rette dig efter. Er du som lærer ikke enig i
disse retningslinier, bør du rette henvendelse til TR og evt. DLF for at få
yderlige afklaring.

Jeg tager normalt ikke anstød af faconen i velmenende råd, men her synes
jeg det blev for meget. Undskyld.

Med ønsket om en god påske

Asser.

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 20-03-05 19:15

> "Allerkæreste" hr. overlærer Wildstrup.

Stav mit navn korrekt, hr. overlærer Asbjørn

> Jeg synes du "læser" mine indlæg, som fanden læser biblen. Du "læser"
> simpelthen ting som ikke står der.(Funktionel analfabetisme)

overhovedet ikke!

> [...]
> på mig, som om de er skrevet med fantastisk arrogance, du førsøger end
> ikke at stille afklarende spørsgmål, jeg tror, du mistolker om muligt helt

"bevidt"? - og i øvrigt: du tolker så det gør en ting - jeg er ikke
arrogant, men jeg tillader mig at fortælle dig, at hvis det, du skriver står
til troende, så er du galt afmarcheret.

> [...]
> har dog ingen grund til at tro, at dine indlæg ikke er skrevet med en god

virkelig?

> [...]
> det lige på hovedet, og antyder det næsten er lovstridigt. Selvfølgelig
> overholder skolebestyrelsen loven, jeg ved ikke hvordan du kan tro og

det er ikke en selvfølge - skolebestyrelsen kan tro at de overholder loven
ved at vedtage principper der er mere vidtgående end loven giver muligheder
for. Det er så op til kommunalbestyrelsen at sætte tingene på plads - det
sker faktisk flere gange rundt om i landet.

> [...]
> "vrøvl", det var en faktuel oplysning. Og retspraksis på området altså
> tolkning af lovgivning. Ligesom når en morder skal dømmes, men det har du

naturligvis har jeg ret - havde du forventet andet?

> Selvfølge behøver du ikke mistænkeligegøre mig, når jeg fortæller dig at
> jeg har været lærer i 23 år.

Jeg mistænkeliggør dig ikke, men påpeger at hvis du virkelig mener at man
ikke behøver at være til stede som lærer under situationer med skærpet
tilsynspligt, så tager du gruelig fejl

> [...]
> skoleleders retningslinier. (Og netop ikke som Bjarne Riis siger det: Jeg
> er aldrig blevet testet positiv for doping.)

hvis din skoleleder siger at det er i orden ikke at overvåge eleverne i
badesituationer så tager han meget fejl, og det er endnu mere horribelt.

> Tilbage til tråden, jeg har ingen stedet, hverken skrevet eller sagt, at
> læreren kan føre hverken fornødent eller skærpet tilsyn med elever i et
> baderum fra skolens lærerværelset.

Nej, men overdrivelse fremmer forståelsen - du ekstrapolerer helt ud i
hampen at der ikke står eksplicit at man skal overvåge eleverne i badet,
hvorfor det så ikke er nødvendigt - jeg skriver at det ER nødvendigt,
eftersom du har skærpet tilsyn.

Jeg skrev omhyggeligt en "hvis" distance,
> ikke "vilkårlig" distance.

Det kan ikke gradbøjes - en VIS distance er ikke muligt i skærpet tilsyn -
det viser retspraksis.

Du kunne jo have spurgt om, hvad jeg mente med
> det, i stedet for straks at flytte mig på ind lærerværelset.

Jf. ovenstående.

> [...]
> den stand, jeg ønskede, mens de sidste to elever på hvis distance snører

jeg skrev om badesituationen, hvor du SKAL være til stede, hvis du vil undgå
at få en sag på halsen - ikke i forbindelse med skosnøring, men også her kan
der naturligvis være en risiko - dit skærpede tilsyn afhænger ikke af
aktiviteten, men af hvor tingene foregår.

> [...]
> byens hal enkeltvis eller i mindre grupper af hensyn til elevernes
> sikkerhed, mens jeg selv cyklede, som den sidste og med en hvis distance

I det tilfælde, du vil have skærpet tilsyn, er det ikke nok med en vis
distance -

Læg vel mærke til jeg skrev det kunne jo være... Jeg skal i
> hvert fald ikke beskyldes for noget.

Ingen beskylder dig for noget -jeg tager alene afsæt i hvad du skriver.

> Ordet "tilstede" står jo ikke i bekendtgørelsen.

Igen - sig mig en gang: hvad er det du ikke forstår med "SKÆRPET TILSYN"? og
hvad er det du ikke forstår i forbindelse med en bekendtgørelses
detaljeringsgrad?

Der har du, her og andre
> steder redegjort retspraksis. Det er da fint nok. Det er lidt besværligt
> at skulle undersøge og holde sig opdateret med retspraksis for den
> almindelige lærer.

Nej, det er ikke hvis man tager det alvorligt. Og når så andre lærere med
indsigt i tingene forklarer dig at du tager helt fejl i dine opfattelser,
hvorfor så sætte dig på bagbenene i stedet for at sige til dig selv: nå, men
så blev jeg så klog?

> [...]
> med den lidt negative fokus, der er på lærergerningen efter min opfattelse

Vi kan sagtens blive enige om at man kunne ønske en detaljeringsgrad der er
bedre, men det er nu en gang sådan at man i lovgivningen må sikre sig at den
er udtømmende og tilpas generel, men at man samtidig overlader til den
"sunde fornuft" at handle derefter. Derfor er der domstole, der tolker
lovene i tilfælde af overtrædelser af samme love, og derfor kan du ikke læse
en detaljeringsgrad i loven.

> [...]
> disse retningslinier, bør du rette henvendelse til TR og evt. DLF for at

Igen forkert - eller delvis forkert: det er din skoleleder der træffer de
overordnede beslutninger, men der er så sandelig DIG, der står med det
pædagogiske ansvar og du er underkastet loven og kan altså ikke tørre den af
på en nok så lemfældig skoleleders tolkning - med andre ord: hvis du ikke er
enig i din skoleleders opfattelse af loven, må du handle efter din egen
fornuft - en skoleleder kan ikke udstede en ulovlig ordre, fx at sige, at du
ikke behøver at være til stede når du har skærpet tilsyn - i modsat fald bør
du bede om at få det skriftligt, og så kan det godt være at din skoleleder
måske alligevel tænker sig om en ekstra gang.

Jeg har en gang oplevet en skoleleder beordre mig til noget, som jeg fandt
helt i strid med loven - jeg bad om at få det skriftligt, og da skolelederen
ikke var til sinds at give det, tilkaldte jeg min tillidsmand, hvorefter
skolelederen trak i land.
Jeg har ingen pligt til at overholde en ulovlig ordre og hvis din skoleleder
siger at du skal gå ud af idrætsalens omklædningsrum under omklædning og
bad, kan du sige at det agter du ikke - men at du vil lade dine elever
undlade bad. Han vil ikke have en jordisk chance for at få det
gennemtrumfet.

> Jeg tager normalt ikke anstød af faconen i velmenende råd, men her synes
> jeg det blev for meget. Undskyld.

Du reagerer som mange lærere gør når de er kommet op i årene: de vil ikke
lade sig belære, for "nu har jeg været lærer i 23 år, så du skal ikke ´komme
og fortælle mig at jeg har overtrådt lovgivningen så længe " eller: "hvad
bilder du dig ind at blande dig i hvordan jeg underviser og varetager mit
job?" - denne mimoseagtige holdning til at lade sig kikke i kortene er
forståelig, eftersom lærere i høj grad er skydeskive for næsten enhver
person, der mener at have bedre forstand på lærergerning end lærerne - både
politikere og andre "civilister" gør det tit til en "dyd" at vide hvordan
skoleverdenen fungerer og de er hurtige til at udtale sig om folkeskolen ud
fra erindringen om at de selv har gået i skole - og når de, forældre og
elever brokker sig dagligt over lærerne: så lærer man ikke noget, så er
lærerne for dårlige, så underviser de ikke korrekt, så er de grove, og "jeg
husker selv en satan af en lærer ..." etc.

Også jeg reagerer da ofte når folk uden for systemet kommer og belærer mig
om, hvordan folkeskolen drives eller bør drives, når lærere lægges for had -
men hallo - jeg ER lærer og har været det i mange år og har i særlig grad
interessret mig for arbejdsmiljøet i forhold til eleverne blandt de mange
andre interesser jeg har i forbindelse med skolevæsenets ordning, så der er
ingen grund til at spille fornærmet - tag det som en kærkommen lejlighed til
at få opfrisket kundskaberne omkring sikkerheden - noget er der dog trods
alt sket gennem årene, og jeg ønsker på ingen måde at se en kollega ende i
retten med krav om betaling af store bøder fordi vedkommende har glemt at
reflektere over, hvad lovens bogstav og ÅND siger.

Et eksempel: en lærer oplever en elev fotografere sine kammerater i
baderummet. Læreren konfiskerer apparatet.

Det lyder fornuftigt i manges øren, men ak - for det første er det ulovligt
at konfiskere noget - man skal "inddrage" det - det er den korrekte
betegnelse.
Dernæst viser det sig at læreren ved inddragelsen, hvor eleven ikke
umiddelbart får det inddragede igen efter skoletid, har begået et tyveri som
er strafbart i h t. straffeloven - uanset fornuft eller ej.

Læreren kan inddrage en elevs genstande i medfør af det såkaldte
anstaltsprincip, men bekendtgørelsen til fremme af god ro og orden i skolen
er udtømmende, og hvis skolebestyrelsen ikke har sanktioneret muligheden for
inddragelse, så må læreren ikke gøre det.

Nu er der imidlertid en hage ved det: den pågældende lærer lader filmen
fremkalde fordi han vil sikre sig at billederne eleven har taget IKKE bliver
genstand for urimelig opmærksomhed blandt skolens elever.

Faderen til sønnen bliver rasende over dette og anlægger sag. Læreren taber
sagen og bliver dømt bøder for at have krænket privatlivets fred.

Logisk? nej - og forudsigeligt: næppe, men det er set i bagklogskabens
uendeligt klare lys, logisk nok: en skole kan ikke lave regler, der er mere
vidtgående end de regler der er i samfundet, så selvom det var i medfør af
fornuft, det læreren gjorde, så blev han alligevel dømt i retten. Det skete
sidste år.

Hvis du altså som lærer IKKE sørger for at holde sig ajour med regler og
forordninger og deres praksis såfremt de findes, løber du en stor risiko -
og det tør du måske som lærer gennem 23 år, men en der har været lærer i
ganske få år, kan jeg godt forstå ikke har lyst til at få den plet i
"karakterbogen" eller løbe en risiko, hvor en elev falder og slår sig
alvorligt under et skærpende tilsyn.

Som sagt: du kan gøre hvad pokker du vil, men lad være med at fortælle mig
at jeg tager fejl i forhold til det med det "skærpede tilsyn", for det gør
jeg ikke - tro mig, jeg tager af bitter erfaring! og jeg har ingen ønsker om
at mine unge kolleger skal rende ind i sådanne gevaldige problemer som det
KAN medføre, hvis man er tilstrækkelig uheldig.
Mit held bestod i en konkret situation i at jeg var til stede da eleven kom
til skade, derfor skete der intet, selvom forældrene naturligvis brokkede
sig og truede med retssag - og heldigvis kom eleven ikke slemt til skade -
men havde jeg ikke været til stede, så havde det set sort ud.

--
ahw

Fra : asbjørn

Dato : 20-03-05 19:53

Jeg overgiver mig, jeg kan ikke pisse højere. Jeg skal beklage stavefejl i
dit navn og andre steder.
Begge dele er sikkert pga alderen.

Jeg vil afslutte denne "dialog" med ønske dig en rigtig god påskeferie og et
fortsat godt og rigt lærerliv. Det kan du da for fan... ikke have noget
imod.

Og nej jeg tænker endnu ikke på en pensionisttilværelse. Jeg er nemlig
rigtig glad for mine elever og kolleger.

Asser.

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 20-03-05 21:13

"asbjørn" <xxasserxx@qqjakslandqq.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg overgiver mig, jeg kan ikke pisse højere.

akademikerforskrækkelse? akademikerkompleks? Den intellektuelle som
syndebuk? Læs fx "Den intellektuelle" - et digt af Benny Andersen

Eller måske læs et lille uddrag af idehistorikeren Dorthe Jørgensens
opfattelse af det at være "intellektuel"

http://www.ruc-pastor.dk/Dorthe_Joergensen.124.0.html

Du bliver korrekset fordi du tager fejl, hvilket straks får dig til at
reagere med en barnlig fornærmethed som er en bedre sag værdig.

Jeg skal beklage stavefejl i
> dit navn og andre steder.

Du skal kun beklage stavefejl i mit navn - jeg korreksede dig IKKE med
hensyn til dine øvrige stavefejl, hvis du bemærkede det!

> Begge dele er sikkert pga alderen.

sikkert!

> Jeg vil afslutte denne "dialog" med ønske dig en rigtig god påskeferie og
> et
> fortsat godt og rigt lærerliv. Det kan du da for fan... ikke have noget
> imod.

næ, egentlig ikke - skulle jeg have det, da?

> Og nej jeg tænker endnu ikke på en pensionisttilværelse. Jeg er nemlig
> rigtig glad for mine elever og kolleger.

Gør du ikke? Det var da godt at høre - også jeg er da glad for både kolleger
og elever, men det skal da ikke hindre mig i at tænke på
pensionisttilværelsen - det sker fx når jeg modtager min opgørelse over mine
pensionsopsparinger.

Men når vi nu er ved din håndtering af Janteloven og dine tydeligt
fornærmede attituder, så læs, hvad du selv skrev herunder:

[...]

Det kunne jeg, hvis jeg havde ond vilje dertil, opfatte som en noget
skolemesteragtig facon hvorpå du forklarede mig noget, jeg godt ved - det
valgte jeg at overse, så jeg synes egentlig ikke at du har grund til at
lufte så mange komplekser som du gør i denne sag.

Men du kender det sikkert: sten- glashus...?

Hvad dine evt. komplekser, akademikerforskrækkelse eller jantelovs-apologi
angår, så har jeg ikke flere bemærkninger til dette end ovenstående.

Du må også have en god påske.

Arne H. Wilstrup