Hvor er billigst at tage lån i hus?
Fra : Jakob Munck

Dato : 14-03-05 12:20

Jeg ved ikke om dette er den rette gruppe at spørge, men jeg prøver. Jeg har
et hus med en friværdi på ca. 1,5 mil. Jeg vil gerne frigøre nogle af disse
penge til forbrug, enten som et engangsbeløb eller som en løbende månedlig
ydelse fra nu og indtil jeg går på pension (9 år). Så er spørgsmålet hvor og
hvordan man bedst og billigst tager et lån i huset, eller laver "nedsparing"
eller hvad det nu alt sammen hedder.

- Hvor er det billigst at låne pengene (kreditforening, bank)?
- Hvilke gode råd har I til at tage et sådant lån i huset?

v.h.
Jakob Munck

PS. Er gruppen forkert, så fortæl hvor det hører hjemme.

Fra : Jim

Dato : 14-03-05 14:51

"Jakob Munck" <jm2_fjern_dette@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> - Hvor er det billigst at låne pengene (kreditforening, bank)?
> - Hvilke gode råd har I til at tage et sådant lån i huset?

Jo, gruppen er da vist fin nok..
Kan ikke på stående fod give noget bedre bud på forum.

Hvad dit spørgsmål angår, så giver du næsten svaret selv.
Du henvender dig i din bank og får lavet en beregning over
nedsparingslånet.
Din bank sørger for kontakten til kreditforeningen, men du kan jo også
tage direkte kontakt til din kreditforening,
Husk på, din bank får salær af kreditforeningen for at lave forarbejdet
og skabe kontakten til kreditinstituttet, de har et samarbejde med.

Men tag kontakt til banken og lad dem give dig et bud.
Spørg så din kreditforening bagefter.

Jeg kan desværre ikke afgøre, hvad der er bedst for dig, da din
privatøkonomi skal inddrages.

Jeg ønsker dig held og lykke

Mvh.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 14-03-05 17:45

Tjek http://mybanker.dk/

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få styr på irriterende hjemmesider ved at bruge aktive bogmærker

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 15-03-05 10:55

"Jakob Munck" <jm2_fjern_dette@webspeed.dk> wrote in message
> [...]
og
> hvordan man bedst og billigst tager et lån i huset, eller laver

Hvorfor ikke bare Sælge huset og smide Friværdien i rentebærende/udloddende
papirer - evt placere noget i en Ratepension så man kan "ophæve" en del af
Skatten på renterne?

Hvis du allerede har en Pensionsopsparing, er der gode chancer for at du har
prioritet til en lejlighed i noget af pensionskassens byggeri - Meget af
det ligger Attraktivt.

Efter min mening skal man drastisk reducere både sin risikovillighed og sine
forpligtelser når man kommer tættere på pensionsalderen - "Nedsparing" gør
det Modsatte.

"Nedsparing" er, efter min mening, en meget dårlig ide fordi man påtager sig
Gæld samtidigt med at eens fremtidige indtægt vil falde (og risikoen for
rentestigninger/prisfald vokser vel også jo længere man ser frem i tiden) -
og man har samtidigt forpligtigelser i at eje huset, nemlig vedligeholdelse,
ejendomskatter og forsikring som er ganske mange penge efter min smag.

M.A.O: Man risikerer at gå fallit og blive trukket i Fogedretten resten af
eens liv (helt bogstaveligt)!

Fra : Jakob Munck

Dato : 15-03-05 13:17

> Hvorfor ikke bare Sælge huset og smide Friværdien i
> rentebærende/udloddende papirer - evt placere noget i en Ratepension
> så man kan "ophæve" en del af Skatten på renterne?

Tanken er tiltalende, men man skal jo have et sted at bo. Jeg har ingen
pensionsopsparing. Og lejer-lejligheder på 2 vær. fås vel ikke helt
billigt....?

v.h.
Jakob

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 16-03-05 11:10

> Tanken er tiltalende, men man skal jo have et sted at bo. Jeg har ingen
> pensionsopsparing. Og lejer-lejligheder på 2 vær. fås vel ikke helt
> billigt....?

En pensionsopsparing er til at få, hvis det gælder om at komme foran i køen.

Nej - de ligger vel på en 6000/md(?) - men det afhænger meget af hvor du
bor/vil bo (og de 6000 er jo "det hele" der er ikke pludselig
vedligeholdelse og ejendomskat oveni, måske får du endda Boligsikring).

I Horsens f.ex., kan man få en lejlighed I Morgen, på sit glatte ansigt!
Endda ned til Havnen, som er fint hvis man har en båd.

Det er altid værd at regne efter:

Jeg har lige købt en ny Ciroen C3 Tdi til ca. 2500 Kr/md alt i alt til
erstatning for en gammel brugt Mondeo Station 1.8 som alt i alt kostede lige
omkring de chockerende 6000 Kr/md. Det er jo de faste månedlige udgifter,
der bløder een tør og gør livet surt!!

Hvorfor gjorde jeg ikke det før? Fordi fordommen "Nye Biler Er Dyre" dækkede
over at "Min Gamle Bil er MEGET DYR". Indtil jeg regnede efter.

Fra : Ukendt

Dato : 19-03-05 15:03

"Frithiof Andreas Jensen" <frithiof.jensen@die_spammer_die.ericsson.com>
skrev i en meddelelse news:d190cc$kql$1@newstree.wise.edt.ericsson.se...

> [...]
> lige
> omkring de chockerende 6000 Kr/md. Det er jo de faste månedlige udgifter,

Tillykke med bilen, men
nu bliver jeg nysgerrig

hvordan ser det regnestykke ud?
Hvad er "alt i alt"
finansiering uden drift omk. eller hvad?

PV, I, N, PMT

Venlig hilsen
Jens

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 21-03-05 11:01

"JOHANSEN" <nejtak_skriv i gruppen> wrote in message

> Tillykke med bilen, men
> nu bliver jeg nysgerrig
>
> hvordan ser det regnestykke ud?
> Hvad er "alt i alt"
> finansiering uden drift omk. eller hvad?

Med Benzin, De sidste rester af et billån (som jeg selvfølgeligt clearede 2
uger før Kone baldrede den totalt ;.p), Service - der var Hele Tiden een
eller anden grim ting; F.ex. en ny Kilerem een Måned før den gik i stykke,
før det kom der to nye foraksler og bremseskiver i, et nyt batteri og så
service selvfølgeligt.

Benzin var mellem 1500-2000 per md ifølge Dankort,
Lånet var på 1800 per md,
"Kickeren" var Værkstedet: 26000 sidste år, for det gamle skrammel (år
2000)!!!

Så det betaler sig at holde øje - der ligger jo en hel charterferie
deponeret i den gamle sæk blik, som nu heldigvis er snittet i små firkanter
som straf.

Måske formår resterne endda at "genopstå" hos Raufoss eller Rheinmetall AG,
så det gamle l*rt kan bringe endnu mere lidelse til verden (Ja, jeg er
knotten over som en anden idiot frivilligt at have været slave for den
tingest).