slibning af cylinderklipper?
Fra : Lars Jensen

Dato : 25-05-01 21:36

Hvordan skal en cylinderklipper slibes korrekt. Hvis man spørger
ask-Alex (som jeg ikke har voldsom tillid til), skal man slibe både
den faste bundkniv og de roterende knive - ask-alex fortæller dog ikke
hvordan. Desuden tilføjer ask-alex, at et stykke papir skal kunne
glide ind mellem de to knivsægge, for at de er korrekt indstillet.

Den eneste anden site med en forklaring har jeg fundet hos
trælastkæden Bygma, og ifølge den skal kun bundkniven slibes skarp,
mens de roterende knive skal være flade. Når kniven kører rundt skal
den kunne klippe et stykke papir over, står der.

Hvilken er den korrekte metode - hvis nogen af dem da overhovedet er
det?.

vh
Lars

Fra : Henning Andersen

Dato : 25-05-01 21:44

"Lars Jensen" <larsj@image.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvordan. Desuden tilføjer ask-alex, at et stykke papir skal kunne
> glide ind mellem de to knivsægge, for at de er korrekt indstillet.

Du kan ikke selv slibe en cylinderklipper, den skal i en specialbænk for at
knivene kan få den rette vinkel hele cylinderen igennem.

> Den eneste anden site med en forklaring har jeg fundet hos
> trælastkæden Bygma, og ifølge den skal kun bundkniven slibes skarp,
> mens de roterende knive skal være flade.

Flade, hva er det for noget vrøvl at skrive, det er godt nok en lidt
misvisende forklaring som ingen kan bruge til noget

Når kniven kører rundt skal
> den kunne klippe et stykke papir over, står der.

Det er så korrekt.

Hvis du ikke kan finde et sliberi i nærheden hvor du bor, kan jeg sikkert
hjælpe dig.
--
Henning Andersen
Nr. Munksgaard

Fra : havesider.dk

Dato : 26-05-01 14:10

"Henning Andersen" <rammemc@city.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Når kniven kører rundt skal
>
> Det er så korrekt.
>
> Hvis du ikke kan finde et sliberi i nærheden hvor du bor, kan

Ret dig efter fagmanden, han ved hvad han taler om, ellers skal du
lynhurtigt ud og købe ny klipper.

Med venlig hilsen
Leif Johansen
--
Hjemmesiden for havefolket, både nybegynderen og den mere erfarne
http://www.havesider.dk

Fra : jso

Dato : 26-05-01 07:57

Hvis du ellers ikke "klipper" sten og lignende genstande, skulle den være
selvslibende. Der skal kun foretages en indstilling af den nederste
knivskær, og her skal den kunne klippe et stykke papir over.

Lad være med at slibe selv, hvis det bliver nødvendig
Jørgen