Kikkert: Steiner Safari vs. Optimic Comfor~
Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 12-03-05 23:03

Hej.

Jeg er på udkik efter en ny all-round kikkert. Kravene er at den skal
være forholdsvis kompakt og at det skal være en rimelig kvalitet.
Jeg har ganske kort prøvekikket Steiner Safari 8x30 (ca. 1000-1200,-)
http://www.steiner-binoculars.com/binoculars/safari/442.html
Er der nogen der har erfaringer med denne model? Autofokus systemet
virker som en smart ting, men umiddelbart synes jeg at fokusringene gik
lidt for let - kommer man ikke til at skrue på dem når man håndtere
kikkerten så man alligevel skal til at stille på fokusen når man skal
bruge den? Bortset fra det så virker det som en fornuftig kikkert til en
rimelig pris.

Jeg har også prøvet en Optimic Comfort (ca. 1700-2000,-)
http://www.seeland.dk/Kikkerter/Comfort.htm
og det virker også som en lækker kikkert, men den er jo også noget
dyrere - er der nogen der kender denne model/mærke og evt kan kommentere
på hvordan den er sammenlignet med Steineren? Jeg havde desværre ikke
mulighed for at prøve begge kikkerter "samtidigt".

OBS: Jeg har krydspostet til dk.fritid.jagt, dk.fritid.ornitologi og
dk.natur da jeg er lidt i tvivl om, hvilken gruppe der er mest relevant
- sæt venligst FUT til de(n) relevante gruppe(r).

--
/Jesper

Mail sendt til afsenderadressen bliver ikke læst!
Brug news(at)jronline(punktum)dk ved direkte svar!

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 14-03-05 09:14

On Sat, 12 Mar 2005 19:02:41 -0300, Jesper Rasmussen
<mejr@privacy.net> wrote:

> [...]
>dk.natur da jeg er lidt i tvivl om, hvilken gruppe der er mest relevant
>- sæt venligst FUT til de(n) relevante gruppe(r).

Hej Jesper

Hvad er det for en masse FUT du har lavet !

Jeg vil bare sige/skrive, at de kikkerter du foreslår ikke er spor
imponerende.

Det Steiner autofokus er altså i virkeligheden still-fokus, altså
ingen fokus, ud over diopter-justering. Måske med hensyntagen i
konstruktionen til stor dybde-skarphed. Men hvorfor tror du andre
kikkerter bruger penge på en fokusering ?

Jeg vil anbefale Nikon kikkerter. De produceres i Kina, så det er ikke
japansk arbejdsløn, du betaler.

Hvis du bruger briller, skal du passe lidt på. Kun få kikkerter egner
sig til brillebærere, sådan at fuldt synsfelt opleves med brillerne
på.

Denne Nikon Sporter 8x36 er udmærket til briller:

http://www.pris-baskeren.dk/group.asp?group=212

Foretræk 8x36 fremfor 10x36.

Hvis du ikke bruger briller i det fri, så kan du godt slippe lidt
billigere. F.eks. med Minolta Activa 8x40 til til 1389,- eller måske
Nikon Activ 8x40 til 1100.

Hvis du vil prøve meget dyrere kikkerter, så tag ind i naturbutikken.
Der får du nok lov 'at gå i gården' med noget om nakken.
www.naturbutikken.dk

Det ligger på Vesterbrogade lidt ude imod Valby bakke.

John

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 14-03-05 23:37

On Mon, 14 Mar 2005 09:14:26 +0100, JK (at mail dot dk) wrote:

> Jeg vil bare sige/skrive, at de kikkerter du foreslår ikke er spor
> imponerende.

Nej, jeg er godt klar over at det ikke er de bedste modeller, der
findes, men i forhold til prisen? Hvad med Steiner Ranger-serien - er
det også noget juks (8x30)? Jeg har kikket på Minolta Aktiva 8x40 og det
virker som en fin kikkert, men desværre er den nok lige lidt for
stor/tung efter min smag.

Jeg er pt. i Grønland og udvalget er derfor lidt begrænset (priserne er
ca. de samme som i DK).

Kikkerten skal primært bruges til vandreture i naturen og sejlads på
fjordene så det er vigtigt at den er rimelig let, robust og som minimum
vandafvisende. Og det opfylder Steiner'ne da i hvert fald. Jeg er godt
klar over at i "min" prisklasse (dvs omkring 1500-2000,-) bliver man
nødt til at gå på kompromis mht kvaliteten, men jeg er ikke interesseret
i at ofre mere - det burde vel også være muligt at finde en fornuftig
model til de penge?

> [...]
> konstruktionen til stor dybde-skarphed. Men hvorfor tror du andre
> kikkerter bruger penge på en fokusering ?

Jeg er med på at det er fast-fokus med stor dybdeskarphed, men der lader
ikke til at være noget generelt problem med det system iflg div. tests
på nettet? Eneste problem er tilsyneladende at det er besværligt at
justere fokus ned under de 20m da man jo så skal dreje begge
dioptriringe.

> Hvis du bruger briller, skal du passe lidt på. Kun få kikkerter egner
> sig til brillebærere, sådan at fuldt synsfelt opleves med brillerne
> på.

Bruger ikke briller så det behøver jeg heldigvis ikke at bekymre mig om.

> Foretræk 8x36 fremfor 10x36.

Jep.

> John

Tak for input!

Fra : Tobester

Dato : 15-03-05 13:35

Lad være med at købe din optik i DK, hvis ikke du netop ønsker personlig
betjening og dansk sprog. Avancerne er enorme, og du kan spare mange penge
ved at handle i udlandet. Mest sparet i USA, men så skal du nok betale told,
men også en del i Tyskland, England mfl., der jo er EU = ingen told/moms.

I USA har jeg handlet med www.scopesnmore.com og www.cheaperthandirt.com ,
der begge er meget professionelle og vil sende til EU og tager imod VISA.

I Tyskland har jeg netop handlet med www.optical-systems.com , der
ekspederede min ordre øjeblikkeligt ude at vente på VISA-godkendelse,
dvs.jeg havde varen på 3 dage.

Derudover kan du kigge hos

www.basspro.com i USA

I EU:
http://www.idealo.de/preisvergleich/SearchProductCategory/4932A15409F256857.html
http://www.intersites.co.uk/Shopping/Photography_and_Optics/index.php
http://www.preissuchmaschine.at/main.asp?kid=2%2D305&sort=&page=3

God fornøjelse,

Tobester

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 15-03-05 13:50

"Tobester" wrote

>Tyskland, England mfl., der jo er EU = ingen told/moms.

Hvis du som privatperson køber i et andet EU-land, skal du betale dette
lands moms.

Det er kun erhvervsdrivende, der kan købe/sælge uden moms inden for EU.

- Jensby

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 15-03-05 16:34

On Tue, 15 Mar 2005 13:35:10 +0100, Tobester wrote:

> [...]
> men også en del i Tyskland, England mfl., der jo er EU = ingen told/moms.

Jeg er med på at der kan være (mange) penge at spare ved at handle i
udlandet, men med det budget jeg har besluttet mig for (ca. 1500,-) kan
det vist ikke betale sig - en evt. besparelse på selve kikkerten bliver
spist af fragt, ekspeditionsgebyr osv.

Fra : Klaus Fogh

Dato : 15-03-05 21:45

Til gengæld slipper du for momsen som bosiddende i Grønland, -så det kan nok
godt betale sig alligevel.

Hilsen Klaus Fogh

Fra : JK

Dato : 16-03-05 09:05

<ttbdk(FJERN)@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
>I Tyskland har jeg netop handlet med www.optical-systems.com , der
>ekspederede min ordre øjeblikkeligt ude at vente på VISA-godkendelse,

Takker for de gode links ! Specielt www.optical-systems.com i
Tyskland. De har gode Minox kikkerter ! Specielt kan jeg til
brillebærere anbefale 10x52 og 8.5x42, - som har henholdsvist
eye-relief på 19 og 18 mm. Dette har jeg brugt lang tid på at grave
frem.

10x52 vejer ca. 920 gram, medens 8.5x42 er mere kompakt med sine 770
gram.

Desværre fandt jeg ikke Bausch & Lomb hos nogen af linksene.

Indkøb udenfor EU vil jeg ikke anbefale for en dansker. Med mindre
pakken tydeligt mærkes som en gave eller nul værdi, så får toldvæsenet
sagen, og man skal både fortolde og betale moms.

mvh

John

Fra : Tobester

Dato : 16-03-05 13:31

Som sædvanlig, dette er en regel i Usenet , når der diskuteres indkøb fra
udlandet, ender det hele med en diskussion om moms/told og fragt.

Mine eksempler:

-Fra tyskland/UK eller andet EU land betaler man den pris, der står på
hjemmesiden (dvs. SELVFØLGELIG incl. dette lands moms) og betaler for
fragten. I tyskland udgør fragten 7-11 euro = ca. 70 DKKR. (!) op til 5
kilo.

Altså spises der ikke meget fortjeneste.

Der er IKKE andre skjulte gebyrer, told, moms ea. UNDER NOGEN
OMSTÆNDIGHEDER!, hvis man blot læser fakturaen, før man trykker godkend.
Pakken leveres på ens adresse.

-Fra USA skal der, SELVFØLGELIG, betales moms og told. TOLD betales af
varens værdi i USA, som firmaet SKAL opgive på pakken, typisk 2½-15% af
varens værdi. MOMS betales af VARENS VÆRDI + FORSENDELSESOMKOSTNINGER, 25%.
Fragt kan være ganske dyr, specielt med forsikring og MOMS af alle
fragtomkostninger.

Der skal være betydelig prisforskel før det kan betale sig, men den findes
netop på optik, der nemt er 60-70% billigere i USA.

Man kan forsøge at omgå reglerne ved at få firmaet eller en bekendt til at
sende pakken som en gave. De omtalte firmaer vil IKKE gøre dette, da det er
strafbart i USA. Hvis man bestiller pakken til en bekendt i USA, der så
sender denne videre som en gave, kan man slippe for at betale moms/told.
Denne regel gælder kun for MINDRE værdifulde pakker (da jeg tjekkede for
nogle år siden var det op til 300kr.) ellers SKAL der toldes/momses. Mange
private pakker åbnes alligevel.

Den bedste løsning er, at selv eller en bekendt rejser fra USA til EU med
varen i kufferten, så sparer man fragten og momsen heraf, men IKKE moms/told
på varen, som jo SKAL deklareres ved indrejse efter ophold uden for EU under
6 mdr. Man kan tage chancen og lade, det er ulovligt.

Næsten uanset hvilken løsning, man vælger, så er der penge at spare på
optik. Man skal blot gøre op med sig selv, om besparelserne opvejer
ulemperne ved evt. reklamationer og køb uden at have haft varen i hånden.

MVH

Tobester

Fra : J Nielsen

Dato : 16-03-05 18:17

On Wed, 16 Mar 2005 09:04:43 +0100, JK <johnknuhtsenSP@Mmail.dk> wrote:

>Desværre fandt jeg ikke Bausch & Lomb hos nogen af linksene.

Baush & Lomb sælges idag under navnet Bushnell.

http://www.binocularoutlet.com/bauschlomb.html

"Bushnell was for many years, a division of Bausch & Lomb, located in our
hometown of Rochester, New York.

In the early 1990's, Bushnell became an independent company and continued to
license the B&L name for a line of high quality binoculars and scopes. Times
change, and much of the Bausch & Lomb line has now been incorporated and
re-branded as Bushnell Products."

--

-JN-

Fra : JK

Dato : 17-03-05 17:17

On Wed, 16 Mar 2005 18:17:18 +0100, J Nielsen<morgan@post8.tele.dk>
wrote:

> [...]
>change, and much of the Bausch & Lomb line has now been incorporated and

Takker !

Det er Buschnell Elite, der er de kendte fuglekikkerter fra Bausch &
Lomb:

http://www.eagleoptics.com/index.asp?dept=1&type=19&subtype=272&purch=1&mfg12=1&submitter=Search

Priserne ligger da også på 999 $ og eye-relief er 17 mm for flere
modeller.

Designet ligner Swarowski, men prisen er det halve.

mvh

John