Busbilletter i Bangkok ?
Fra : Sa

Dato : 11-03-05 23:01

Har lige været i Bangkok ifm en rejse i Thailand.

Utrolig by med skyskrabere, veje i flere niveauer, slum, gadehandlere,
tuk-tuk er og hvad ved jeg.

Jeg fandt dog aldrig ud af hvor man køber billeter til busserne i byen
(nøjedes med taxi og skytrain).

Fra : Karina Hvillum

Dato : 12-03-05 09:54

Kørte næsten udelukkende med bybusser rundt i Bangkok sidst vi var der.
Hopper ind i en bus - og en billetdame/mand går rundt og opkræver penge
penge og udsteder billetter. Det er sin sag når bussen er stopfuld - men
systemet syntes at fungere udmærket.

Fra : Sa

Dato : 12-03-05 10:31

Jeg så kun at buschaufføren ikke tog imod penge så jeg regnede med at man
købte billetter i forvejen.
Tak for hjælpen.

Det er i øvrigt temmelig billigt at køre med bus ifølge Lonely Planet.

Fra : Steen Johansen

Dato : 12-03-05 19:47

"Sa" <noemail@noemail.no> wrote in message
Jeg så kun at buschaufføren ikke tog imod penge så jeg regnede med at man
købte billetter i forvejen.
Tak for hjælpen.

Det er i øvrigt temmelig billigt at køre med bus ifølge Lonely Planet.

Almindelig Bus 5 bath
Aircon 12bath

Flodbussen 10 bath hele floden igennem og det kan varmt anbefales

Mvh Steen

Fra : Bent Jensen

Dato : 12-03-05 23:30

"Steen Johansen" wrote ...

> Almindelig Bus 5 bath

Det er de røde (eller creme-røde?). Det forekom mig, at det var 4
baht, sidst jeg tog en. Men det kan godt være, det er blevet sat op.

> Aircon 12 bath

Ja, de blå aircondiotionerede. Den billigste billet koster 8 baht.
De gule airconditionerede (Euro) koster 20 baht for hele strækningen
incl. expressway.

Man forsøgte adskillige år siden at udstyre nogle busser med
billetautomater. Men man opgav det. Årsagen var vist nok den, at
konduktørerne så ville blive arbejdsløse. Det er ikke så nemt at
rationalisere statsforetagender.

> Flodbussen 10 bath hele floden igennem og det kan varmt anbefales

Det forekom mig, at den var en smule dyrere. Men det er stadigvæk
verdens billigste turistattraktion. Imidlertid går den ikke længere
til Sanpawut Road.

Så er der færgen over floden nærved oriental Hotel. Den koster vist 2
baht.

Bent

Fra : ;o\)-max-

Dato : 13-03-05 03:18

"Bent Jensen"
> [...]
> til Sanpawut Road.
>
> Så er der færgen over floden nærved oriental Hotel. Den koster vist 2

Jeg bruger tit busserne, men de har ikke gjort det nemt
når flere busser har det samme nummer og kører i forskellige
retninger - og spørger man de andre der står og venter får
man enten ikke svar, fordi de ikke forstår engelsk, eller
man får modstridende svar - men det er en god måde at se
andre områder af bankok på Hvis det blir for meget så
tag en taxi med meter det er tit billigere end en tuktuk, hvis
man ikke er sted-kendt, og meget mere behageligt.. -max-

Fra : Bent Jensen

Dato : 13-03-05 19:02

ma22x3@hotmail.com wrote ...

> Jeg bruger tit busserne, men de har ikke gjort det nemt
> når flere busser har det samme nummer og kører i forskellige
> retninger

Sådan var det for nogle år siden. Forskellige buslinier udviste samme
nummer. Men nu har man ændret på numrene og taget tre cifre i brug, så
nu er der vist ikke ret mange buslinier med sammenfaldende numre. Det
var også nødvendigt, da men ellers nemt kunne påstå, at thailænderne
var dummere end andre folkeslag og befandt sig på et lavere
organisatorisk stade.

> - og spørger man de andre der står og venter får
> man enten ikke svar, fordi de ikke forstår engelsk, eller
> man får modstridende svar -

Rigtigt. Det er ret få thailændere, der kan tale engelsk.
Ruteangivelserne på busserne er også normalt kun på thai. Ydermere kan
thailænderne ikke finde ud af, om ruteangivelserne skal angive de
gader, bussen kører ad, eller de gader, den krydser.

Jeg læste i avisen, at man har planer om at lave et ekspresbussystem,
lige som man har det i Quito i Sydamerika. Busserne kører her hele
tiden ad busbaner midt i gaden, og man står af og på midt i gaden.
Bussen skal altså ikke søæge ind til siden for at standse. Det ville
være et stort fremskridt. Men jeg er ikke sikker på, at thailæmderne
kan finde ud af at arrangere det.

> men det er en god måde at se
> andre områder af bankok på Hvis det blir for meget så
> tag en taxi med meter det er tit billigere end en tuktuk, hvis
> man ikke er sted-kendt, og meget mere behageligt.. -max-

Ja, taxiene er aircondiotionerede og koster kun 35 baht i startpenge.
Tuk-tuk er for støjende og besværlige, fordi man skal tinge om prisen.
De har ikke taxameter. Jeg synes for resten ikke, jeg har set nogen
tuk-tuk i Bangkok i lang tid. Måske er de blevet forbudt i Bangkok
lige som cykeltaxiene er det. Man kan køre med cykeltaxi uden for
Bangkok i Samut Prakan og Nonthaburi.

Bent

Fra : Steen Johansen

Dato : 13-03-05 15:02

"Bent Jensen" <kongaead@my-deja.com> wrote in message
"Steen Johansen" wrote ...

> [...]

Det forekom mig, at den var en smule dyrere. Men det er stadigvæk
verdens billigste turistattraktion. Imidlertid går den ikke længere

Og den anden vej?

For 16 dage siden kostede den 10 Bath
Mvh Steen

Fra : Allan Pedersen

Dato : 13-03-05 17:11

Jeg kørte sammen med nogle venner i taxa. Vi aftalte en pris med
taxichaufføren og vi kunne komme afsindigt langt for 50kr! Men for de penge
har han sikkert også følt at han tog røven godt og grundigt på os men hva'
det var sjovt

/Allan Pedersen