Skærme
Fijala 3554
Sony G400 og service...
Fra : Kristian Thomsen

Dato : 25-05-01 20:42

Hej...

- En lille historie...:

Jeg har i dag fået ombyttet min Sony G400P, via Sony's 24-timers onsite
garanti (se www.sony.dk ), pga. nogle små konvergensfejl som jeg lige så
godt kunne få rettet. Ombytningen var gratis, og en gut fra Uni-data (som
åbenbart er distributør el.lign. for Sony) kom ud med en "ny" skærm til mig.
Gåseøjne, fordi skærmen var pakket ud ved modtagelsen (regnede med de måske
havde testet den for mig - ikke sjovt at levere en fejlbehæftet skærm til en
kunde der allerede har en sådan!). Fint nok, jeg stillede skærmen op, skrev
under og chaufføren kørte. Jeg tændte skærmen, 1600x1200@85 Hz og *Hurra!* -
konvergensfejlene var væk - men dernæst opdagede jeg det: Billedet bliver
gradvist mere og mere ude af fokus ind mod midten! Simpelthen utroligt..
Derefter kigger jeg bag på skærmen: "November 2000" - godt nok, 1 måned
nyere end den gamle; "G400J" - J??!?? Hmm, må være en nyere og fejlrettet
udgave...

Alt i alt ville jeg hellere have beholdt den gamle, og jeg regner da også
med at Sony bringer mig endnu en skærm, efter min, nu anden, henvendelse på
deres hjemmeside...

Er der i øvrigt nogen der ved hvad fejlen hedder? Tekst bliver utydelig og
lidt "tykkere", vandrette streger bliver der 2 af - ikke forskellige farver,
bare to...! Fænomenet er stærkest i midten af billedet, og forsvinder lidt
hvis man skruer meget ned for brightness. Meget underligt...

- Kristian

Fra : Thomas

Dato : 25-05-01 21:18

On Fri, 25 May 2001 21:42:19 +0200, "Kristian Thomsen"
<thomsen@eatfish.dk> wrote:

> [...]
>bare to...! Fænomenet er stærkest i midten af billedet, og forsvinder lidt
>hvis man skruer meget ned for brightness. Meget underligt...

Jeg havde nøjagtig samme fejl på min Sony G500. Jeg fik den byttet 4
gange og nåede altså at have 5 skærme, men desværre allesammen med
samme fejl. Ombytningen foregik over lidt mindre end et år, da Sony
hver gang havde problemer med at levere en ny skærm pga. restordre. Så
jeg havde serienumre helt fra mellem de 200 første G500 til et sted
lidt over 10.000 producerede.

Blev træt af det og købte en Philips 201P10 i stedet for. Den har ikke
de omtalte problemer, men jeg synes nu ikke det er en specielt god
skærm aligevel - har en del miskonvergens og geometri problemer. Er
det noget man evt. kan få den byttet for? Jeg kender ikke Philips
"bytte garanti".

--
Mvh.
Thomas

Fra : Kristian Thomsen

Dato : 25-05-01 21:29

> [...]
> hver gang havde problemer med at levere en ny skærm pga. restordre. Så
> jeg havde serienumre helt fra mellem de 200 første G500 til et sted

*Suk* ... Checkede du hver skærm du fik, inden servicemanden gik?

Det værste er næsten, at jeg hellere ville leve med de små
geometri-problemer min gamle G400 havde, istedet for dette. Det er
fuldstændig umuligt at se på skærmen i 1600x1200@85 Hz, jeg kører 1152x864
nu... Det er tilnærmelsesvist tåleligt.. :(

Jeg har lige læst i et eller andet forum jeg fandt på Google, at en japaner
fik en G420, efter hans G400 var blevet ombyttet 2 gange. De var åbenbart
løbet tør for G400-skærme. Gad vide om det er et generelt problem med Sony's
G-serie?

- Kristian

Fra : Thomas

Dato : 25-05-01 21:42

On Fri, 25 May 2001 22:29:28 +0200, "Kristian Thomsen"
<thomsen@eatfish.dk> wrote:

>*Suk* ... Checkede du hver skærm du fik, inden servicemanden gik?

Nej. Jeg fik den byttet gennem forhandleren, for at slippe for
"bøvlet" og tog bare den nye med hjem, men selvom den var defekt, så
var den ikke bedre end den jeg havde afleveret, så det var ikke nogen
grund til at bytte tilbage igen.
Så ventede jeg bare tålmodigt i et par måneder og så kom der igen en
ny skærm og historien gentog sig.
Måske lidt naivt, men jeg troede faktisk hver gang at _nu_ blev det
godt... Men da den 5. skærm kom og den også var defekt fik de den
promte igen og jeg forlangte alle pengene retur hvilket jeg fik med
det samme.

>Det værste er næsten, at jeg hellere ville leve med de små
>geometri-problemer min gamle G400 havde, istedet for dette.

Det er netop også en af grundende tli at jeg ikke tør få min nuværende
philips til service, Jeg er bange for at få en der er mere defekt og
skal leve med defekt skærm et års tid mere.

> Det er
>fuldstændig umuligt at se på skærmen i 1600x1200@85 Hz, jeg kører 1152x864
>nu... Det er tilnærmelsesvist tåleligt.. :(

Suk ja, jeg ved præcis hvordan det føles.. Ikke rart! Du må håbe på at
service snart kan levere en ny til dig.

> [...]
>løbet tør for G400-skærme. Gad vide om det er et generelt problem med Sony's

Ved det ikke. Sony havde mange problemer med min G500 den gang. En af
gangene ventede jeg næsten 4 mdr. inden der kom en ny. En anden gang
gik der kun 3 uger. Men de blev ved med at sige.. i næste uge så er
det sikkert, vent lige til på mandag osv...

--
Mvh.
Thomas

Fra : Kristian Thomsen

Dato : 25-05-01 22:01

> [...]
> godt... Men da den 5. skærm kom og den også var defekt fik de den
> promte igen og jeg forlangte alle pengene retur hvilket jeg fik med

Hmm, kunne være jeg skulle gøre det, hvis nr. 3 skærm ikke er god nok...
Problemet er, at jeg købte skærmen december 2000. Er det ikke for lang tid
siden, hvis man skal have pengene tilbage?

> [...]
> gik der kun 3 uger. Men de blev ved med at sige.. i næste uge så er
> det sikkert, vent lige til på mandag osv...

- Så er jeg da lykkelig for at de garanterer 24-timers service på deres
hjemmeside...! Jeg gider ikke til at skulle sende skærmen med Post-DK... Jeg
stoler ikke på at de behandler pakkerne ordentligt.

- Kristian

Fra : Nikolaj

Dato : 03-06-01 10:54

da jeg i sin tid (1997) fik min samsung 17", fik jeg den byttede et par
gange, den sidste gang spurte forhandleren om jeg ville vente 2-3 uger og få
den samme skærm tilbage, hvor de så have udbedret fejlene. Det gjorde jeg,
trist at vente, men jeg fik en perfekt skærm tilbage. Kan man ikke det samme
med sony?