Bondegårdstegnefilm med "Alle dyr er
Fra : Robert Eriksen

Dato : 11-03-05 08:59

Hvad er det lige for en tegnefilm?
Den blev vist på DR for mange mange år siden. Den handler om en
bondegård hvor dyrene styrer det hele. Jeg kan ikke huske om der
overhovedet er mennesker med eller om de bare er forsvundet.

Men den går ud på at alle dyrene til at starte med bliver enige om at
alle dyr er lige. Det skriver de så med sort maling i store bogstaver
pågavlen af laden.
Men i løbet af filmen overtage grisene mere og mere styringen af gården.
Det begynder de andre dyr at undre sig over, for de er jo alle lige.
Og så en morgen kigger de op på gavlen og der er tilføjet "men nogle er
mere lige end andre".

Er der nogen der er med på hvad det er for en jeg tænker på, og kan
komme på titlen?

/Robert

Fra : Morten Wartou

Dato : 11-03-05 09:15

Robert Eriksen wrote:
> Hvad er det lige for en tegnefilm?
Det er Animal Farm, baseret på George Orwells roman af samme navn - på dansk
"Kammerat Napoleon".

http://www.imdb.com/title/tt0047834/
http://www.imdb.com/title/tt0204824/

Du kan læse den på engelsk hér:
http://www.online-literature.com/orwell/animalfarm/

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Jesper

Dato : 11-03-05 18:48

Morten Wartou <detteskalfjernesnews@wartou.dk> wrote:

> Det er Animal Farm, baseret på George Orwells roman af samme navn - på dansk
> "Kammerat Napoleon".

I Stardust Video på Istedgade for 20 år siden blev den udlejet på
utekstet engesk video og indehaveren havde for vane selv at give filmene
danske titler og denneher hed "Dyrene på bondegården"

Fra : Robert Eriksen

Dato : 14-03-05 11:05

Jesper wrote:

> I Stardust Video på Istedgade for 20 år siden blev den udlejet på
> utekstet engesk video og indehaveren havde for vane selv at give filmene
> danske titler og denneher hed "Dyrene på bondegården"

Stardust Video?
Istedgade?
"Dyrene På Bondegården"?

Og du er sikker på det var en tegnefilm?

Fra : Robert Eriksen

Dato : 14-03-05 11:04

Morten Wartou wrote:

> Det er Animal Farm, baseret på George Orwells roman af samme navn - på dansk
> "Kammerat Napoleon".

Det er jo lige akkurat den det er

> http://www.imdb.com/title/tt0047834/
> http://www.imdb.com/title/tt0204824/
>
> Du kan læse den på engelsk hér:
> http://www.online-literature.com/orwell/animalfarm/

Og den blev printet ud og læst her i weekenden. Tak skal du ha

Laserdisken har den iøvrigt i reg1 (MovieWorld) til 179 og Reg2 til 229.

/Robert

Fra : Ukendt

Dato : 11-03-05 09:21

"Robert Eriksen" <roeBLÅBÆRGRØD@adr.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> mere lige end andre".
>
> Er der nogen der er med på hvad det er for en jeg tænker på, og kan

Kender ikke tegnefilmen, men det lyder mildest talt som en filmatisering af
George Orwells 'Animal Farm' ('Kammerat Napoleon' på dansk).

Mvh Mikkel

Fra : Per Rønne

Dato : 26-03-05 07:08

"Mikkel Knudsen" <mikkel_knudsen[at]killamail.com> wrote:

> "Robert Eriksen" <roeBLÅBÆRGRØD@adr.dk> skrev i en meddelelse

> Kender ikke tegnefilmen, men det lyder mildest talt som en filmatisering af
> George Orwells 'Animal Farm' ('Kammerat Napoleon' på dansk).

Og det er den. I øvrigt financieret af CIA, som led i kampen mod
nazismen {og jeg har altså lige set det gamle Stasi-fængsel i Østberlin,
så det kan jeg skam slet ikke have noget imod}.

--
Per Erik Rønne

Fra : Per Vadmand

Dato : 11-03-05 09:22

"Robert Eriksen" <roeBLÅBÆRGRØD@adr.dk> wrote in message

> [...]
> mere lige end andre".
>
> Er der nogen der er med på hvad det er for en jeg tænker på, og kan komme

Det drejer sig om en franskproduceret tegnefilm over George Orwells
"Kammerat Napoleon" (Animal Farm).

Der er to interessante ting ved filmen. Dels at slutningen - som er
anderledes end i bogen - foregriber udviklingen i Østeuropa i 90'erne, dels
at det ledende svin, ornen Napoleon, i Frankrig heder César - det ville
simpelthen være helligbrøde i Frankrig at opkalde et svin efter L'Empereur.

Per V.

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 11-03-05 17:24

On Fri, 11 Mar 2005 09:22:22 +0100, "Per Vadmand" <perve@post.tele.dk>
wrote:

>Det drejer sig om en franskproduceret tegnefilm over George Orwells
>"Kammerat Napoleon" (Animal Farm).

Tjek lige dine kilder, før du skriver sådan noget sludder. Det er en
engelskproduceret tegnefilm, lavet af det legendariske team Halas &
Batchelor:
http://www.imdb.com/title/tt0047834/

Der er i øvrigt også en nyere amerikansk udgave af den:
http://www.imdb.com/title/tt0204824/

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Per Rønne

Dato : 26-03-05 07:08

Per Vadmand <perve@post.tele.dk> wrote:

> det ledende svin, ornen Napoleon, i Frankrig heder César - det ville
> simpelthen være helligbrøde i Frankrig at opkalde et svin efter L'Empereur.

Men alligevel ikke så langt væk. Opkaldt efter den romerske imperator,
der havde kaldenavnet Cæsar.
--
Per Erik Rønne

Fra : Per Vadmand

Dato : 26-03-05 10:03

""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> wrote in message

> Men alligevel ikke så langt væk. Opkaldt efter den romerske imperator,
> der havde kaldenavnet Cæsar.
> --
Tænk, er det HAM? Det havde jeg aldrig gættet.

Per V.

Fra : Holst

Dato : 11-03-05 09:31

Robert Eriksen wrote:

> Er der nogen der er med på hvad det er for en jeg tænker på, og kan
> komme på titlen?

Det kan vist kun være Kammerat Napoleon af George Orwell.

Fra : Claus Agerskov

Dato : 13-03-05 10:45

Robert Eriksen wrote:

> [...]
> bondegård hvor dyrene styrer det hele. Jeg kan ikke huske om der
> overhovedet er mennesker med eller om de bare er forsvundet.

Spoiler længere ned.................................
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
Menneskerne er forsvundet fra gården, men der kommer mennesker tilbage på
gården til sidst, som svinene spiser middag med - og man kan så til sidst
ikke skelne mennesker fra svin ved middagsbordet.

De herligste hilsner

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 26-03-05 07:26

"Claus Agerskov" <ca@chbs.dk> wrote in message

> [...]
> gården til sidst, som svinene spiser middag med - og man kan så til sidst
> ikke skelne mennesker fra svin ved middagsbordet.

Fantastisk analogi over Sovjetunionen.

Fra : Papz Greenfield

Dato : 06-06-05 20:11

Hej. Mon ikke det skulle være den film der hedder "Kammerat Napoleon"
?