Fedt fattige flødekartofler
Fra : Tine

Dato : 11-03-05 06:39

Jeg skal snart holde fødselsdag og der skal vi have skinke, salat og så vil
jeg gerne servere flødekartofler til også. Men det er jo ikke så godt for
min kur.
Er der ikke nogen der har en god afprøvet opskrift på flødekartofler der er
lidt mindre fede end når man laver dem med piskefløde?
Håber nogen kan hjælpe, da jeg eeeelsker flødekartofler

Knus

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 11-03-05 09:34

"Tine" <tine@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Er der ikke nogen der har en god afprøvet opskrift på flødekartofler der
er
> lidt mindre fede end når man laver dem med piskefløde?

Erstat noget af fløden med fedtfattig fløde
Eller erstat noget af fløden med letmælk.

MEN.... du vinder næppe meget på det. Slet ikke hvis den mere fedtfattige
version får dig til at tro, at du kan spise mere end ellers. Spiser du en
samme portionsstørrelse, sparer du måske 125 kcal på at vælge en mere
fedtfattig udgave. Får den fedtfattige dig derimod til at spise mere, skal
der ikke ret meget mere til, før du faktisk får flere kalorier end i den
beskedne udgave.

Og de fleste mennesker er indrettet, så de tillader sig at spise mere (eller
meget) når de ved, at de sidder med en fedtfattig light version.

Her er nogle beregninger:

Flødekartofler af 1 kg kartofler, 2½ dl fløde 38% og 100 gram løg = 1900
kcal
Flødekartofler af 1 kg kartofler, 2½ dl fløde 18% og 100 gram løg = 1450
kcal
Fedtfattigere flødekartofler af 1 kg kartofler, 2 dl letmælk og 1 dl fløde
38% og 100 gram løg, indeholder 1400 kcal

Spiser du 250 gram af de rigtige flødekartofler, får du 475 kcal
Spiser du 250 gram af den fedtfattigere version får du 350 kcal - altså en
forskel på 125 kcal.

Lav dine flødekartofler, som de skal laves for at smage, som du synes, de
skal smage.
Eksperimenter evt. med at erstatte NOGET af fløden med mælk eller erstatte
den fede fløde med en lettere.
Og regn så ud, hvor stor en portion, du vil tillade dig at spise - og hold
dig til det.

Mvh. Lisbeth

Fra : Tine

Dato : 11-03-05 15:12

Jeg ved skam godt man ikke kan spise en masse mere bare fordi det er
fedtfattigt. Så er der jo ligesom ikke nogen pointe i at lave det
fedtfattigt, vel?? Ikke hvis man er ude på at tabe sig.

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> skrev i en
meddelelse news:4231652a$0$13731$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 12-03-05 11:56

> [...]

> fedtfattigt. Så er der jo ligesom ikke nogen pointe i at lave det
> fedtfattigt, vel?? Ikke hvis man er ude på at tabe sig.

Du kan ikke lave fedtfattige FLØDEkartofler.
Kunne du det, kunne du sagtens spise "en masse mere".

Vil du i øvrigt ikke være flink at gøre dine svar "light" ved at fjerne
overflødig tekst fra den mail du svarer på?

Mvh. Lisbeth

Fra : Tine

Dato : 12-03-05 21:47

Jamen undskyld jeg ikke formulere mig korrekt. Og hvordan jeg svare på
indlæg..... Ja, jeg tror jeg finder andre græsgange, for her skal man vist
passe på man ikke træder lidt ved siden af jeres regler.

Ikke let at finde ud af for en ny. Men der er nok andre steder på nettet man
ikke er helt så pernibel.I behøver ikke svarer på dette indlæg, for jeg
kommer ikke tilbage og læser.

Tak for denne gang

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> skrev i en
meddelelse news:4232cc81$0$22688$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...

Fra : Simon Haugaard Peder~

Dato : 12-03-05 21:52

"Tine" <tine@smail.dk> wrote in

> Jamen undskyld jeg ikke formulere mig korrekt. Og hvordan jeg svare på
> indlæg..... Ja, jeg tror jeg finder andre græsgange, for her skal man
> vist passe på man ikke træder lidt ved siden af jeres regler.

Rolig nu, Tine. Folk vil jo bare hjælpe.

> Ikke let at finde ud af for en ny. Men der er nok andre steder på
> nettet man ikke er helt så pernibel.I behøver ikke svarer på dette
> indlæg, for jeg kommer ikke tilbage og læser.

Du kigger jo nu nok tilbage og så synes jeg du skal læse:
<http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>

Hvis du læser den, så vil du nok ikke opleve flere henstillinger - selvom
de er venlige :)

--
Mvh. Simon Haugaard Pedersen

Fra : Ninett

Dato : 20-03-05 17:29

> Jamen undskyld jeg ikke formulere mig korrekt. Og hvordan jeg svare på
> indlæg.....

Det lærer du hurtigt, bare kik på andres indlæg...*SS*

Ja, jeg tror jeg finder andre græsgange, for her skal man vist
> passe på man ikke træder lidt ved siden af jeres regler.

Nej det er kun Lisbeth, der er ude med køllen som sædvanligt! Alle vi andre
er rigtigt søde og venlige!

> Ikke let at finde ud af for en ny. Men der er nok andre steder på nettet
> man ikke er helt så pernibel.
>I behøver ikke svarer på dette indlæg, for jeg kommer ikke tilbage og
>læser.

Håber du alligevel er nysgerrig nok...

> Tak for denne gang

Ikke noget at takke for, tværtimod - stakkels dig.

Kram til dig fra Ninett

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 20-03-05 18:24

"Ninett" <ninett@4livet-nospam-.dk> skrev i en meddelelse

> Nej det er kun Lisbeth, der er ude med køllen som sædvanligt! Alle vi
andre
> er rigtigt søde og venlige!

Hvad er det, der får dig til at opleve det sådan Ninett - så langt fra,
hvordan det er ment? Hvad er det helt konkret i mine ord, du oplever som en
kølle?

Mvh. Lisbeth

Fra : Simon Haugaard Peder~

Dato : 20-03-05 22:18

"Ninett" <ninett@4livet-nospam-.dk> wrote in

> Nej det er kun Lisbeth, der er ude med køllen som sædvanligt! Alle vi
> andre er rigtigt søde og venlige!

Vrøvl, det var da en særdeles venlig henstilling fra Lisbeth's side. Enhver
ny på usenet bør lære hvordan man qouter hensigtsmæssigt.

--
Mvh. Simon Haugaard Pedersen

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 11-03-05 11:33

Tine wrote:
> [...]
> lidt mindre fede end når man laver dem med piskefløde?
> Håber nogen kan hjælpe, da jeg eeeelsker flødekartofler

Det har lige været diskuteret i dk.kultur.mad+drikke:

http://groups-beta.google.com/group/dk.kultur.mad+drikke/browse_frm/thread/a0c617d55f5793b1/ea1a6e30035a3066#ea1a6e30035a3066

Opsummeringen er: vogt dig for efterligninger - bruger du andet end
piskefløde får du et ringere resultat.

Ebbe

Fra : Tine

Dato : 11-03-05 15:14

Takker for svar
Jamen jeg må hellere lave dem som jeg plejer. Det er jo heller ikke en
enkelt fødselsdag med nogle flere kalorier der gør at man bliver for tung
*GG*

Fra : Ukendt

Dato : 11-03-05 17:33

Nej gode undskyldninger for at spise god mad er der nok af. Læg dog dine
vaner om, og få smag for fedtfattig mad, ellers vil du forblive tyk.

Fra : Tine

Dato : 11-03-05 18:51

"Peter" <Email> skrev i en meddelelse
> Nej gode undskyldninger for at spise god mad er der nok af. Læg dog dine
> vaner om, og få smag for fedtfattig mad, ellers vil du forblive tyk

Hvad tror du lige jeg er i fuld gang med ??? Hvis jeg var ligeglad
efterlyste jeg vel ikke en mindre fed udgave af flødekartofler, VEL??? Nå,
men jeg finder nok på noget andet tilbehør end flødekartofler. Det er vist
lettere

Knus fra den tykke

Fra : Anita Nielsen

Dato : 12-03-05 14:17

Fra : Anita Nielsen

Dato : 12-03-05 14:24

"Tine" <tine@mail.dk> skrev
> [...]
> er lidt mindre fede end når man laver dem med piskefløde?
> Håber nogen kan hjælpe, da jeg eeeelsker flødekartofler

Hej Tine

Jeg laver ovenkartofler der for min del har erstattet flødekartoflerne
herhjemme - og mine gæster plejer at kunne lide dem. Hele kunststykket går
ud på at jeg erstatter fløde med skummetmælk, men så laver en let jævning -
en spiseskefuld lys maizenajævner rystet sammen med lidt skummetmælk
tilsættes kartoflerne inden jeg sætter dem i ovnen. Det giver en lidt
tykkere væde ved kartoflerne end hvis du blot kommer mælk i - det kan altså
godt få mig til at forveksle dem med føldekartofler - og så får kartoflerne
hos mig lidt hvidløg og et lag skiveskårne gulerødder sammen med løgskiver
og hvad der ellers er herligt at krydre med.

Det er ikke flødekartoflere - nikkenej - men det smager efter min mening
ligeså godt. Og så mærkes de ikke så slemt på hofterne dagen efter

mvh
Anita

Fra : Lars Berthelsen

Dato : 12-03-05 16:28

Hej
Jeg gør det at jeg lader kartoflerne blive møre i ovnen med bouillon og så
10 -15 min. før de skal serveres kommer jeg lidt fløde i, bruger meget
mindre fløde end ellers og de smager helt forrygende
Marianne

Fra : Ninett

Dato : 20-03-05 17:34

Kartofler skrælles, skives og dampes i 10 min. Imens laves en rimelig
flydende sovs af skummetmælk og maizena. I den hældes et bæger Cheasy
smelteost 8% og der smages til med salt, peber og evt. hvidløg.

Sovsen hældes over kartoflerne i et fad, og det sættes i ovnen i 20 min på
180 grader.

Velbekomme

Ninett

Fra : Katja Strofen

Dato : 14-03-05 16:02

> [...]
> lidt mindre fede end når man laver dem med piskefløde?
> Håber nogen kan hjælpe, da jeg eeeelsker flødekartofler

Jeg plejer at bruge cheasys hvidløgs sauce [ved faktisk ikke hvad den
hedder - men det er sådan en 3 % ting

Det smager selvfølgelig en del af hvidløg, men vissevasse, det kan vi jo
alle godt lide :)

Kan kun anbefale det :)

mvh
Katja