Grafikkort
Fijala 2911
phg1 1758
Tilslutning af tv med "RGB til scart" kabe~
Fra : M.I

Dato : 10-03-05 21:33

Hej

Jeg har et RGB til scart kabel/adapter. Jeg har prøvet at tilslutte mit tv
som computerskærm med det. Burde det ikke kunne lade sig gøre at få
ordentligt billede? Under opstart kan jeg skimte WIndows XP logo, men det er
forvrænget og forstyrret. Når så "log på" skærmen skulle komme forsvinder
billedet helt. Hvad kan jeg gøre, hvis overhovedet noget?

M.I

Også posted i dk.edb.hardware

Fra : M.I

Dato : 10-03-05 21:47

"M.I" <doeFJERN@stofanet.dk> skrev

> Burde det ikke kunne lade sig gøre....

Måske hedder kablet "VGA til Scart" istedet, men altså det passer til
grafikkortets almindelige skærmtilslutning i den ene ende og scart til tv i
den anden ende.

M.I

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 11-03-05 09:18

> Måske hedder kablet "VGA til Scart" istedet, men altså det passer til
> grafikkortets almindelige skærmtilslutning i den ene ende og scart til tv
> den anden ende.

Fjernsynet kan normalt kun køre med en opløsning på ca 576 linier. Så prøv
evt med en opløsning på 800x600 eller 640x480. Desuden skal du indstille til
en billedefrekvens på 50 Hz interlaced. Hvis du ikke kan vælge interlaced,
så prøv at gå ned på halv linieopløsning (f.eks 320x288 pixels ved 50 Hz).
Mange fjernsyn kan ikke køre på RGB-signaler, så du mister muligvis
farverne.
Hvis du også har en monitor tilsluttet vil billedet ssv flimre på den på
grund af den lave billedefrekvens.

Alternativt kan du købe et grafikkort med rigtig videoudgang.

Niels Dybdahl