moms
Fra : Christian Buhrkall

Dato : 10-03-05 21:17

jeg har et mindre firma hvor det er smuttet med inberetningen af momsen
til tiden.
Nu har jeg så modtaget en regning på anslået moms på ca 500.000kr og en
bøde på 800kr.
1. firmaet har desværre ikke haft nogen omsætning.
2. de 500.000kr står overhovedet ikke i relation med det anslåede
overskud jeg har fået på min forskuds opgørelse.
3. (og det egentlige spg...) 800kr, for en vurdering som ingen hold i
virkeligheden har, samt bøde/rykker. Er det ikke for meget?

Har self indberettet det faktiske beløb og alt er iorden. men det slog
mig lige at der har været noget snak om størrelsen på et rykker gebyr.
Gælder det ikke her?

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 10-03-05 21:59

On Thu, 10 Mar 2005 21:17:02 +0100, Christian Buhrkall
<darkwing@hco.kollegienet.dk> wrote:

> [...]
>
>Har self indberettet det faktiske beløb og alt er iorden. men det slog
>mig lige at der har været noget snak om størrelsen på et rykker gebyr.
Er et ikke en bøde du har fået for "ikke at afleverer momsregnskab til
tiden" ?
En bøde er ikke et rykkergebyr.

/Hans

Fra : Jeppe Vestergaard

Dato : 10-03-05 22:08

> 1. firmaet har desværre ikke haft nogen omsætning.

Jeg har stået i samme situation, hvor det dog var Told & Skat der ikke havde
fået registreret min indberetning.

> 2. de 500.000kr står overhovedet ikke i relation med det anslåede
> overskud jeg har fået på min forskuds opgørelse.

Kontakt Told&Skat og aftal et møde med dem. Det tager ikke lang tid at få en
bagatelsag som denne ud af verden. Du fremlægger blot regnskabet, som ikke
viser nogen omsætning.

> 3. (og det egentlige spg...) 800kr, for en vurdering som ingen hold i
> virkeligheden har, samt bøde/rykker. Er det ikke for meget?

Dette punkt kan jeg desværre ikke være behjælpelig med, da det jo hos
Told&Skat at fejlen oprindeligt opstod, så gebyret blev slettet for mit
vedkommende.

--
Mvh.
Jeppe Vestergaard, Aalborg

Fra : Holst

Dato : 10-03-05 23:11

Christian Buhrkall wrote:

> jeg har et mindre firma hvor det er smuttet med inberetningen af momsen
> til tiden.
> Nu har jeg så modtaget en regning på anslået moms på ca 500.000kr og en
> bøde på 800kr.

Ja, jeg har heldigvis ikke selv prøvet det, men jeg har hørt om noget
lignende.

> 1. firmaet har desværre ikke haft nogen omsætning.
> 2. de 500.000kr står overhovedet ikke i relation med det anslåede
> overskud jeg har fået på min forskuds opgørelse.

Nej, Told & Skat er meget, meget dårlige til at anslå momsen, men jeg
tror, at de gør det helt bevidst. Jeg havde en kammerat, som også engang
glemte at få sendt momsregnskab ind, og så fik han også en helt afsindig
regning, som slet ikke stod mål med de omkring 15.000 kr., som han
plejede at betale i kvartalet. Jeg tror, at den store, helt hen i vejret
størrelse er for at virke afskrækkende

> [...]
>
> Har self indberettet det faktiske beløb og alt er iorden. men det slog
> mig lige at der har været noget snak om størrelsen på et rykker gebyr.

Du skriver jo selv, at det er en bøde. Det er lærepenge for ikke at have
gjort det til tiden.

Som, jeg har fået at vide, hvis man får en sådan regning fra Told &
Skat, så skynder man sig med det samme at ringe og snakke med dem og
fortælle om sin syge moster, og så får man ellers regnskabet i orden og
momsen betalt øjeblikkelig. Ja, også selvfølgelig også bøden.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 11-03-05 00:39

Christian Buhrkall wrote:

> 3. (og det egentlige spg...) 800kr, for en vurdering som ingen hold i
> virkeligheden har, samt bøde/rykker. Er det ikke for meget?

Ikke juridisk set. Beløbet er fastsat ved lov(*), og kan derfor være så
højt, som folketinget finder det rimeligt.

(*) Lov om opkrævning af skatter og afgifter, § 4 stk. 2:
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCM_/ACCN/A20030028929-REGL

Mindre juridisk: Hvis du har en god forklaring, er det ikke umuligt, at
du kan få Told*Skat til at slette beløbet.

M.v.h.

Jonathan

--
Nye produktpakker med mere diskplads, flere postkasser
mere trafik og flere domæner på samme hotel.

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 11-03-05 16:28

Christian Buhrkall wrote:
> [...]
>
> Har self indberettet det faktiske beløb og alt er iorden. men det slog
> mig lige at der har været noget snak om størrelsen på et rykker gebyr.

jamen jeg kan da fortælle at jeg fik en tilsigelse fra Told og Skat den
kostede mig 650 kr ( 100 rykker gebyr, 250 gebyr for skrivelsen, 300 i
retsafgift). Det beløb jeg skyldte var 2*325 kr for sent indbetalt
AM-bidrag. Den sidste var under 14 dage over tiden, de sendte mig ikke
en rykker på de første 325 kr, smart da hvis de venter til beløbeet er
over 500 kan sende en tilsigelse.

Told og skat har ikke de samme regler som fx. banker da de ikke kan
vælge deres 'kunder' (debitorer) fra.

mvh
Jesper Sørensen