ophavsretsloven: databaser?
Fra : Bjarke

Dato : 10-03-05 16:16

Jeg besluttede mig den anden dag for at nærlæse dele af
ophavsretsloven, hvorunder specielt §12 (Eksemplarfremstilling til
privat brug) var interessant. Jeg har ingen juridisk uddannelse eller
synderlig erfaring.

Jeg har hørt andetsteds fra, at det er ulovligt at kopiere
musik-cd'er, dvd-film, hvilket jeg også ville finde naturligt - men
hvor fremgår det af loven? Det eneste sted jeg umiddelbart kan passe
det ind er i en noget bred definition af ordet "database". Er der nogen
der kan forklare mig hvordan det hænger sammen?

Mvh Bjarke

(Ophavsretsloven: http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20030016429)

Fra : Henning Makholm

Dato : 10-03-05 16:31

Scripsit "Bjarke" <ouroborosslayer@hotmail.com>

> Jeg har hørt andetsteds fra, at det er ulovligt at kopiere
> musik-cd'er, dvd-film, hvilket jeg også ville finde naturligt - men
> hvor fremgår det af loven?

Det er forkert. Der er ikke noget generelt forbud mod at kopiere
musik-cd'er eller dvd-film. Hvis musikken eller filmen er et
ophavsretsbeskyttet værk, skal man naturligvis enten have tilladelse
fra rettighedshaverne eller holde sig indenfor undtagelserne i kapitel
2. Hvad angår digitale værker er disse lidt strammere end ellers (på
grund af §12 stk 2 nr 3-5 og stk 3.

Før juni 2001 var undtagelsen i §12 stk 2 nr 4-5 strammere formuleret
og undtog helt generelt eksemplarfremstilling på grundlag af en
gengivelse i digital form fra §12. Den tidligere formulering blev i
ikke-juridisk sammenhæng ofte gengivet som "det er forbudt at kopiere
cd'er", og det er tilsyneladende ikke alle der har hørt at det er
lavet om.

--
Henning Makholm "The compile-time type checker for this
language has proved to be a valuable filter which