Fil af typen .sh
Fra : Rasmus Storm

Dato : 25-05-01 20:14

Har downloadet limwire og jeg kan ikke åbne den? Filen hedder
limwiremacosx.sh

Rasmus

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 25-05-01 20:59

Rasmus Storm <rasmus@mac.com> wrote:

> Har downloadet limwire og jeg kan ikke åbne den? Filen hedder
> limwiremacosx.sh
>
> Rasmus

shar format formentligt, og hvis ikke du har MacOS X har du downloadet
den forkerte version
--
Jesper Oersted. My mailaccount is spamfiltered by ORBS.
http://www.orbs.org.

Fra : Rasmus Storm

Dato : 25-05-01 21:21

Jeg har Mac OS X, men jeg får meddelse om at der ikke er noget program
til at åbne den med!

Rasmus

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-05-01 22:09

Rasmus Storm <rasmus@mac.com> wrote:

> Jeg har Mac OS X, men jeg får meddelse om at der ikke er noget program
> til at åbne den med!

åben din terminal, naviger til filen og skriv filens navn - det er et
shell script. (et text fil indeholdende forskellige komandoer).

Jeg ville åbne det i en text editor og se hvad det gør inden jeg
afviklede det. Måske slettes alle filer du har skrive rettigheder til

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg _er_ boligløs i København fra 1 april

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-05-01 21:53

Jesper Ørsted <triton@titancity.com> wrote:

> hvis ikke du har MacOS X har du downloadet
> den forkerte version

limwireMACOSX.sh

Fra : Ulrik Mailand

Dato : 25-05-01 22:00

Jeg mener nu filen heder limewire.sh

..sh er så vidt jeg ved et shell-et-eller-andet

Prøv at starte terminalen og hop ned i bilioteket hvor du har lagt Limewire
og skriv ./Limewire.sh

Kommando rækken kunne være :

start terminal

skriv :

cd /
cd Applications
cd Limewire
../Limewire (husk der er forskel på små og store bogstaver)

Go fornøjelse !

Ulrik

Fra : Rasmus Storm

Dato : 25-05-01 22:29

Ulrik Mailand <ulrik@mailand.dk> wrote:

> [...]
> cd Applications
> cd Limewire
> ./Limewire (husk der er forskel på små og store bogstaver)

Hurra for unix

Rasmus

Fra : Peter Gersmann

Dato : 26-05-01 06:15

In article <1etzl7d.u0x0d11sv4z7kN%rasmus@mac.com>, rasmus@mac.com
(Rasmus Storm) wrote:

> Hurra for unix

Bare rolig. Lad dig ikke skræmme af 30 kommandoer i hver deres retning.

1. Brug computeren til de ting du har behov for. Selvfølgelig - hvis du
har et behov for MySQL og PHP så kan det da godt være du skal lære
kommandolinien fra A til Z.

2. Millioner af mennesker har arbejdet under UNIX.
Se det som en retro oplevelse. Sådan så tingene ud før 14. januar 1984.

3. De steder, hvor du har brug for en filsti, er det bare at trække
filen ind i terminalvinduet.

4. Når du skriver i terminalvinduet så husk at der er forskel på store
og små bogstaver. Filnavne med mellemrum kræver at du sætter "" rundt om
dem.

5. Er du i tvivl om noget kalder du hjælpesystemet frem ved at skrive:
man [kommandonavn]

6. Det kan være at scriptet kræver adgang som brugeren "root". Det er
sjældent positivt - med "root" adgang kan man nemlig smadre maskinen
totalt. Hvis du vil give brugeren root adgang skal du kende passwordet
som giver root adgang. Det kræver en tur over NetInfo - spørg hvis du
absolut mener at have behovet.

7. Grænsefladen i UNIX er super logisk og til tider underholdende på en
nørdet måde. Det er formentlig nemmere at lære UNIX kommandolinien end
funktionerne på din videobåndoptager.

//Peter

Fra : Rasmus Storm

Dato : 25-05-01 22:45

> [...]

> cd Applications
> cd Limewire
> ./Limewire (husk der er forskel på små og store bogstaver)

Har prøvet! Permission Denied, efter at have skrevet 30 komandoer!

Rasmus

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-05-01 00:15

Rasmus Storm <rasmus@mac.com> wrote:

> Har prøvet! Permission Denied, efter at have skrevet 30 komandoer!

læg scriptet i det home directory og skriv:

sudo /~/ ./limewire.sh

du vil blive promtet om dit password, skriv det og scriptet skulle køre.
(forudsat at du er administrator)

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 26-05-01 00:32

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> læg scriptet i det home directory og skriv:
>
> sudo /~/ ./limewire.sh

Hvad gør /~/ ?

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

You read all this way? Okay then, have a signature.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-05-01 10:02

Jan Oksfeldt Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> Hvad gør /~/ ?

ups, "cd ~" det går til home directory, dvs:

sudo cd ~ ./limewire.sh

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 26-05-01 11:02

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> ups, "cd ~" det går til home directory, dvs:
>
> sudo cd ~ ./limewire.sh

Oh, så fik du også de tungnemme med (se signatur).

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 26-05-01 00:29

Rasmus Storm <rasmus@mac.com> wrote:

> Har prøvet! Permission Denied, efter at have skrevet 30 komandoer!

Filen har så vidt jeg husker ikke "execute" mulighed som standard.
Velkommen til den vidunderlige kommandolinie verden.
Skrive følgende:
cd <der hvor limewire.sh ligger>
chmod +x Limewire (det vil sige din .sh fil)
../Limewire (igen din .sh fils navn)

under hele denne seance, husk at du kan trykke TAB knappen, for at få
kommando prompten til at vælge den mest nærliggende løsning på den
kommando eller sti, du prøver at skrive.

Fra : Rasmus Storm

Dato : 26-05-01 06:58

> [...]

> kommando prompten til at vælge den mest nærliggende løsning på den
> kommando eller sti, du prøver at skrive.

Hvis det så endelig lykkes mig, skal jeg så det igennem hver gang jeg
vil bruge Limewire??? Findes der så ikke et program,der kan det samme,
hvor jeg kan få et ikon på skrivebordet som jeg plejer*S*??

Rasmus

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 26-05-01 11:02

Rasmus Storm <rasmus@mac.com> wrote:

> Hvis det så endelig lykkes mig, skal jeg så det igennem hver gang jeg
> vil bruge Limewire???

Nej, fremover skal du blot
cd <til hvor limewire ligger>
../Limewire

> Findes der så ikke et program,der kan det samme,
> hvor jeg kan få et ikon på skrivebordet som jeg plejer*S*??

Ikke det jeg ved af, men det kunne egentligt være rart nok. Så hold nu
op med det flæberi Polle, vær glad for at du i det mindste har en
kommandoline =)

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-05-01 12:16

> [...]

> vil bruge Limewire??? Findes der så ikke et program,der kan det samme,
> hvor jeg kan få et ikon på skrivebordet som jeg plejer*S*??

Ikke nødvendigvis, prøv følgende...

Åben Finder.app

Læg Limewire.sh i dit Home Directive (User/dit-navn/)

Åben Terminal.app

Shell -> Set Title...

Skriv en titel, eks "limewire"

Shell -> Save As...

Gem som "Limewire" i mappen: /~/Library/Terminal/Limewire

Åben TextEdit.app

File -> Open...

Naviger til mappen: /~/Library/Terminal/

Åben filen: Limewire.term med TextEdit.app

Edit -> Find -> Find Panel..

I Find panelet skal du skrive:

Find: <string>/bin/tcsh</string>
Replace with: <string>cd home ./Limewire.sh</string>

Klik på Replace

File -> Save
File -> Close

Når du fremover dobbelt klikker på filen "Limewire.term" i mappen
/~/Library/Terminal vil limewire blive afviklet.

Måske er det nødvendigt at du associerer alle .term dokumenter med
programmet Terminal.app. Det gør du således: markér et .term dokument i
Finder.app

File -> Show Info

Vælg "Application" i pop-op menuen "Show"

Klik på "change Application" og naviger til Terminal.app

Du kan frit lave et alias til Limewire.term i din Applications mappe,
skrivebordet eller dock'en for direkte adgang. Hvis du ønsker er
festligt icon på dokumentet er du selvfølgelig også frit stillet til at
gøre dette.

Når du bør gemme Limewire.term i ovennævnte mappe skyldes det at du
derved får adgang til det i Terminal.app -> Shell -> Library -> Limewire
(kræver en genstart af Terminal.app)

NB. Hvis limewire kræver administrator adgang (root er sjældent
nødevndigt) skal du indsætte "sudo" før "cd home", så vil du blive
promtet om dit password hver gang.

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 26-05-01 20:33

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> Ikke nødvendigvis, prøv følgende...

Afsindigt smart, jeg prøvede det med et andet program, som har et shell
script som start script, der virkede det ikke. Derfor har jeg tilføjet
lidt der skulle gøre nedenstående lidt mere universielt. Tak for hintet
om hvordan filen man gør dette.

> [...]
>
> Skriv en titel, eks "limewire"
>
> Shell -> Save As...
>
> Gem som "Limewire" i mappen: /~/Library/Terminal/Limewire

Jeg ved ikke hvad det er med dig og /~ normalt bliver det betegnet ~/

> [...]
>
> I Find panelet skal du skrive:
>
> Find: <string>/bin/tcsh</string>
> Replace with: <string>cd home ./Limewire.sh</string>

Hvis vi taler om, at der skal udføre én kommando, i dette tilfælde et
shell script, så kan man fint benytte sig af en linie ala:

Fordelen her er, at du får sat alle din indstillinger op som du normalt
har i dine start punktum filer, f.eks. .tcshrc, .cshrc og .login. Nu er
Limewire så venlig selv at sætte alt dette op, men mange programmer vil
forlange forskellige system variabler sat rigtigt, typisk en
$PROGRAMNAVN eller ligende. Disse taster man naturligvis ind i sin
favorit dot fil, i OS X kan ~/.tcshrc varmt anbefales.

Den fuld sti til programmet eller scriptet er primært for, at man kan
slippe for at svine sin PATH mere til, end den sikkert allerede er.

Hvis programmet kræver root adgang skal <string> se ud som:

<string>/bin/tcsh -c sudo (og resten ovenfra)

Hvis det er nødvendigt at udføre flere kommandoer i samme string tag, så
skal der mere skrivning til:

<string>/bin/tcsh -c "kommando1; kommando2; kommando3"</string>
eller for limewire eksemplet:
<string>/bin/tcsh -c "cd; ./Limewire.sh"</string>

> Når du bør gemme Limewire.term i ovennævnte mappe skyldes det at du
> derved får adgang til det i Terminal.app -> Shell -> Library -> Limewire
> (kræver en genstart af Terminal.app)

Se det er simpelthen smart.

(Morten ved sikkert allerede disse ting, men holder igen for ikke at
virke alt for nørdet (-:)

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 27-05-01 22:52

> [...]

> vil bruge Limewire??? Findes der så ikke et program,der kan det samme,
> hvor jeg kan få et ikon på skrivebordet som jeg plejer*S*??

Det kan du også. Kig her:
http://homepage.mac.com/gfxjedi/limewireicon.html
--
Mvh Michael Tysk-Andersen