Etisk eller uetisk markedsføring Diving200~
Fra : Klaus Christensen

Dato : 09-03-05 22:46

Diving2000 her i Odense kører i øjeblikket radiospots i en lokalradio.

Signalet i spottet er helt kort, at ALLE kan lære at dykke og kan de
modforventning ikke lære det får de pengene retur.

Jeg syntes det er forkasteligt at annoncere, at ALLE kan lære at dykke i
Danmark. Det syntes jeg bl.a. fordi nogle mennesker som melder sig til
OWD-kurser er så hamrende usunde, at de skulle have et spark i r.... og
nægtens adgang til dykkerudstyr

Jeg vil straks bekende, at jeg selv i mine grønneste dykkerår har
markedsført sporstdykkerkurser på næsten samme måde, og jeg er frygtelig
flov over det og fortryder bittert.

Hvad syntes I andre om det?

KC

Fra : Johnny Christensen

Dato : 10-03-05 12:23

Har ikke noget problem med det. De siger jo at de kandidater der ikke kan,
får pengene retur.

I det tilfælde at der er sundhedsproblemer eller mentalt forkert
sammenskruede kandidater, er det instruktørens hellige pligt at afvise dem.
Jeg vil sige, at en ting er markedsføring, en anden ting er instruktørens
opgave.

JZC

Fra : Torben Sætter-Nielse~

Dato : 10-03-05 12:56

Klaus Christensen <kc@kcdk.com> skrev:
>Diving2000 her i Odense kører i
> [...]

Hvad er problemet ?

Sålænge en dykkermediciner siger god for helbredet og en
kvalificeret instruktør styrer undervisningen og de giver
pengene tilbage til dem som ikke klarer det , så er det vel
100 % reelt og ærligt.

Torben Sætter-Nielsen

Fra : CC

Dato : 10-03-05 14:37

> [...]
> kvalificeret instruktør styrer undervisningen og de giver
> pengene tilbage til dem som ikke klarer det , så er det vel

....Øh, dykkermediciner? er det en dykkerlæge ?? Så vidt jeg ved, har
PADI aldrig anvendt lægeerklæringer.

Men ellers enig.

Hilsen
Claus

Fra : Peter Kjær

Dato : 10-03-05 16:52

> ...Øh, dykkermediciner? er det en dykkerlæge ?? Så vidt jeg ved, har
> PADI aldrig anvendt lægeerklæringer.

Du skal aflever en attest/lægeerklæring inden kursusstart, hvor din egen
eller anden læge bekræfter at du helbredsmæssigt OK til dykning.

/Peter

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 10-03-05 17:21

"Peter Kjær" <peterFJERNES@dacor.dk> skrev i en meddelelse
> Du skal aflever en attest/lægeerklæring inden kursusstart, hvor din egen
> eller anden læge bekræfter at du helbredsmæssigt OK til dykning.

Hvordan ved din egen læge om du er OK til dykning?

Fra : HKN

Dato : 10-03-05 17:39

> Hvordan ved din egen læge om du er OK til dykning?

Hvordan ved din læge det?

Mvh
Henrik

Fra : Allan Hansen

Dato : 10-03-05 17:35

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvordan ved din egen læge om du er OK til dykning?

Hvordan ved en dykkerlæge om man har kroniske lidelser ?

Allan Hansen

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 11-03-05 10:31

"Allan Hansen" <REMOVETHISenghans@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Hvordan ved en dykkerlæge om man har kroniske lidelser ?

Heldigvis så ved du lige så meget om dit helbred som din egen læge, og det
der vedkommer dykning bliver du spurgt om hvis du henter standard læge
erklæringen fra DSF.

Fra : Thomas VJ

Dato : 10-03-05 21:34

> Du skal aflever en attest/lægeerklæring inden kursusstart, hvor din egen
> eller anden læge bekræfter at du helbredsmæssigt OK til dykning.

Dette er _ikke_ kravet fra PADI!
Du skal aflevere en lægeerklæring, såfremt du svarer positivt på et eller
flere af spørgsmålene på helbredserklæringen.

Thomas VJ
http://dykkerteori.dk - lær teorien før du rejser ...
og lær den fra en der har check på standarderne

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-05 19:40

"Torben Sætter-Nielsen (slet T6IHJ)" <tonser@T6IHJpc.dk> wrote in message >

> Hvad er problemet ?

et af de problemer jeg kan se det er at man jo skal drive en butik, så man
kan jo ikke leve af at bruge mange timer på en person man må ende med at
give pengene tilbage, så er der mere forretning i at lembe reglerne lidt og
lade vedkommende slippe igennem.

min holdning er klart at, folk skal ikke have pengene tilbage og man
kan/skal ikke garantere at alle består.
uddannelsen som den er i dag er for dårlig forde, det er den samme der
underviser, den samme der tjæner penge på eleven og den samme der eksaminer
eleven, prøv at standartsere krav til dykkere og lave det som et kørekort
med en "sensor", så tror jeg at kravne på kurset ville stige, og så tror jeg
ikke på at dykker centre ture at køre med fast pris og garanti for at bestå,
for det kunne pludseligt blive MEGET dyrt for dem.

mvh Morten

Fra : KC

Dato : 11-03-05 17:29

"Torben Sætter-Nielsen (slet T6IHJ)" <tonser@T6IHJpc.dk> skrev i en
meddelelse news:11104559700.580348463418787@dtext.news.tele.dk...

> [...]
> kvalificeret instruktør styrer undervisningen og de giver
> pengene tilbage til dem som ikke klarer det , så er det vel

Er det 100% reelt og ærligt at sige: "ALLE kan lære at dykke?"

KC

Fra : HKN

Dato : 11-03-05 17:52

> Er det 100% reelt og ærligt at sige: "ALLE kan lære at dykke?"
>
> KC

Det er vel lige så ærligt, som at sige at alle kan lære at køre bil?? Og det
er der mange kørelærere, som påstår....

Markedsføring er altid en fordrejning af sandheden

Mvh
Henrik

Fra : Søren Arnvig

Dato : 11-03-05 19:08

"KC" <kc@kcdk.com> wrote in message

> "Torben Sætter-Nielsen (slet T6IHJ)" <tonser@T6IHJpc.dk> skrev i en
> meddelelse news:11104559700.580348463418787@dtext.news.tele.dk...

> Er det 100% reelt og ærligt at sige: "ALLE kan lære at dykke?"

Hvis man kan få pengene tilbage hvis man ikke kan,
så ligger det jo implicit, at ikke alle kan lære at dykke.

Så man kan vel sige at reklamen er selvmodsigende.

Man bør leve efter Otto Lerris læresætning:
"Forled ikke nogen til at dykke,
men vejled den som absolut vil".

Der er ikke noget i vejen med at reklamere for sin
dykkerbutik, sålænge man ikke forleder folk til at dykke
og har personlig integritet til at afvise dem man mener
ikke bør dykke (medmindre de absolut vil....).

Søren Arnvig

Fra : U W

Dato : 10-03-05 22:41

Yo KC...
Jeg "tyder" at du vist må være den eneste der kender konteksten
for denne reklame. Altså at der åbenbart ikke er andre som kender
Diving 2000. FORDI: Så ville reaktionerne nok være lidt
anderledes, da den eneste motivation for reklamen jo er at skabe
lidt liv i den efterhånden noget tomme butik i Odense. Endvidere
dumper Diving2000 priserne med op til 50 % procent på kurser, blot
for at skabe omsætning..Produktet man får, er så også kun 50 % så
godt som andre dykkercentre på øen !
Er det god reklame for dykkerbranchen ?? Gu´ kan alle ej lære at
dykke !! Jeg har personligt bedt folk om at stoppe på kurser som
de ikke var klar til. Mon instruktørerne i Diving 2000 får lov til
det samme ? Altså trække det røde kort ? Og hvad med PADI´s
standarder i den sammenhæng - dem kender en nybegynder jo ikke.
Og hvis hun/han gjorde - så skulle de måske have pengene tilbage
og det betyder spildt arbejde...Og det koster penge. Uha uha.
Så jeg synes de er et mindre positivt indslag på den danske
dykkerscene..
mvh
Morten