/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Motorbåde og brændstofforbrug
Fra : Rasmus Riis


Dato : 09-03-05 20:39

Hej alle!

Efter adskillige år i mindre motorbåde, har jeg lyst til lidt mere
feriekomfort. Dvs. motorbåd, 4 faste køjer i 2 kahytter, flybridge,
godt pantry og toilet, dieselmotor, fast skrueaksel, et åbent
agterdæk, fartområde marchfart 8-14 knob, og samtidig en størrelse der
er til at beherske for to. I min søgen efter både der kan opfylde
disse krav indenfor mine økonomiske rammer, er jeg faldet over hhv.
Bayliner 3270/3288 og Carver 32 ak fly. Uden at starte en diskussion
om kvaliteten af amerikanske både, vil jeg straks gå til mit
spørgsmål.
Begge både er udstyret med 2 dieselmotorer og fast skrueaksel,
Bayliner med 2x 150 hk Hino og Carver med 2x 200 hk Volvo. Baylineren
er en halvplanende konstruktion med en topfart på 18 knob, og en
marchfart på 12-14 knob. Carveren derimod er en planende båd med en
topfart på 30 knob og en marchfart på 25. Begge vejer omkring 5,5
tons. Min tvivl kommer når jeg tænker på deres brændstofforbrug. Jeg
er ikke interesseret i en voldsom topfart, men vil gerne kunne
hyggesejle i fartområdet 7-14 knob. Men hvordan er brændstofforbruget
i disse både ved den fart?
Jeg har fået oplyst at Baylineren bruger 45 liter i timen ved topfart
(2,5 liter pr. mil). Det synes jeg umiddelbart virker meget voldsomt,
men forbruget må da falde drastisk når farten sænkes. Hvad mener I?
Carveren derimod, har jeg ikke kunnet få nogle oplysninger om
forbruget på. Men jeg tænkte på om den overhovedet vil være velegnet
til at sejle i det fartområde jeg ønsker, eller om den blot vil grave
sig ned og skubbe en masse vand indtil den kommer helt op og plane?
Skrogformen og motorinstallation kan sammenlignes med f.eks. Princess
33 og Fairline 31 Corniche – måske nogle har erfaring med dem?
Jeg vil fortsat gerne kunne tage på weekendture uden at det koster alt
for mange tusindekronesedler...

På forhånd tak
Rasmus Riis

 
 
Finn Kristiansen (09-03-2005)
Kommentar
Fra : Finn Kristiansen


Dato : 09-03-05 22:23

Her er lige et link
http://www.boattest.com/test-results.aspx?ID=555&lg_username=&from_gi=Yes

Mange planene både er mest økonomisk under 8 kn eller omkring 20-25 kn.
10-20 kn er meget dyre.

Finn



BJ (09-03-2005)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 09-03-05 22:28


"Finn Kristiansen" <fk(fjernes)@beskedboks.dk> skrev i en meddelelse
news:dPJXd.103893$Vf.3985962@news000.worldonline.dk...

KLIP

> Mange planene både er mest økonomisk under 8 kn eller omkring 20-25 kn.
> 10-20 kn er meget dyre.

Jeg bruger ca. 10 liter i timen ved 6 til 8 knob.

Ved 30/35 knob ca. 35 til 40 liter i timen.

Ved fuld knald (40/45 knob) ca. 50 til 60 liter i timen.

Ovennævnte er taget ud fra det, jeg umiddelbart kan huske min Navman
flowmåler viser.

Jeg har en Campion Alante LX 805i med en 220 hk Mercruiser benzin.

--
Bjørn J.



Bjarne (09-03-2005)
Kommentar
Fra : Bjarne


Dato : 09-03-05 22:36

Hej
Jeg har en cytra 31 som er planende.marchfart 22 knob topfart 40 knob med
2x200hk Volvo med et forbrug på 1,7 liter pr. mil ved blandet sejlads.
Mvh Bjarne.
"Rasmus Riis" <rasmus_riis@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:21163410.0503091138.5a16a7ab@posting.google.com...
> Hej alle!
>
> Efter adskillige år i mindre motorbåde, har jeg lyst til lidt mere
> feriekomfort. Dvs. motorbåd, 4 faste køjer i 2 kahytter, flybridge,
> godt pantry og toilet, dieselmotor, fast skrueaksel, et åbent
> agterdæk, fartområde marchfart 8-14 knob, og samtidig en størrelse der
> er til at beherske for to. I min søgen efter både der kan opfylde
> disse krav indenfor mine økonomiske rammer, er jeg faldet over hhv.
> Bayliner 3270/3288 og Carver 32 ak fly. Uden at starte en diskussion
> om kvaliteten af amerikanske både, vil jeg straks gå til mit
> spørgsmål.
> Begge både er udstyret med 2 dieselmotorer og fast skrueaksel,
> Bayliner med 2x 150 hk Hino og Carver med 2x 200 hk Volvo. Baylineren
> er en halvplanende konstruktion med en topfart på 18 knob, og en
> marchfart på 12-14 knob. Carveren derimod er en planende båd med en
> topfart på 30 knob og en marchfart på 25. Begge vejer omkring 5,5
> tons. Min tvivl kommer når jeg tænker på deres brændstofforbrug. Jeg
> er ikke interesseret i en voldsom topfart, men vil gerne kunne
> hyggesejle i fartområdet 7-14 knob. Men hvordan er brændstofforbruget
> i disse både ved den fart?
> Jeg har fået oplyst at Baylineren bruger 45 liter i timen ved topfart
> (2,5 liter pr. mil). Det synes jeg umiddelbart virker meget voldsomt,
> men forbruget må da falde drastisk når farten sænkes. Hvad mener I?
> Carveren derimod, har jeg ikke kunnet få nogle oplysninger om
> forbruget på. Men jeg tænkte på om den overhovedet vil være velegnet
> til at sejle i det fartområde jeg ønsker, eller om den blot vil grave
> sig ned og skubbe en masse vand indtil den kommer helt op og plane?
> Skrogformen og motorinstallation kan sammenlignes med f.eks. Princess
> 33 og Fairline 31 Corniche - måske nogle har erfaring med dem?
> Jeg vil fortsat gerne kunne tage på weekendture uden at det koster alt
> for mange tusindekronesedler...
>
> På forhånd tak
> Rasmus Riis



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408929
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste