Straffeattest
Fra : Ukendt

Dato : 09-03-05 13:16

Hejsa

Lige et lille hurtigt spørgsmål. Får man, hvis man har været straffet,
efter en årrække en "ren" straffeattest igen? Det mener jeg at have
hørt, men vil gerne lige være sikker...

MVH
Mig

Fra : Jonathan Stein

Dato : 09-03-05 14:31

Mig wrote:

> Lige et lille hurtigt spørgsmål. Får man, hvis man har været straffet,
> efter en årrække en "ren" straffeattest igen?

Ja. http://politi.dk/Straffeattest/straffeattest.htm

M.v.h.

Jonathan

--
Nye produktpakker med mere diskplads, flere postkasser
mere trafik og flere domæner på samme hotel.

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-05 14:58

Hej

>Ja. http://politi.dk/Straffeattest/straffeattest.htm

Jamen, så siger jeg mange tak

MVH
Mig

Fra : Allan Riise

Dato : 09-03-05 15:45

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse

> Ja. http://politi.dk/Straffeattest/straffeattest.htm

Og nej.
Det kommer skam an på hvilken form for kriminalitet personen er blevet
straffet for.

Visse hårde former for kriminalitet og vold, drab/mord og lign. kan blive
stående, da retningslinierne for attester til brug af statsmagten, klart
stipulerer..
Citat start..
"Oplysningerne slettes tidligst, når der er gået 10 år fra den endelige
afgørelse."
Citat slut...

Allan Riise

Fra : Jonathan Stein

Dato : 09-03-05 23:44

Allan Riise wrote:

> Og nej.
> Det kommer skam an på hvilken form for kriminalitet personen er blevet
> straffet for.

Nej.

På en privat straffeattest, som er den, man kan få udleveret fra
politiet, vil alle oplysninger med tiden blive slettet.

En offentlig straffeattest (som ikke er spor offentlig, men som kan
indhentes af bestemte offentlige myndigheder) kan ganske rigtigt
indeholde ældre oplysninger.

M.v.h.

Jonathan

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 10-03-05 06:22

On Wed, 09 Mar 2005 23:44:04 +0100, Jonathan Stein <jstein@image.dk>
wrote:

>Nej.
>
>På en privat straffeattest, som er den, man kan få udleveret fra
>politiet, vil alle oplysninger med tiden blive slettet.
Mon ikke den korrekte udlægning er, at oplysningerne bliver i "Det
Centrale Kriminalreigster" for evigt.

Det der oplyses på den normale straffeattest er kun visse straffe der
ikke er ældre end 5 år.

Det der oplyses på den "til offentlige arbejdsgiverer" straffeattest
er kun visse straffe der ikke er ældre end 10 år.

Der kan dispenseres fra de nævnte tidsrammer i nedadgående retning.

Det der oplyses på den "til arbejdsgiverer, hvor arbejdet består i at
arbejde med børn" straffeattest er kun straffe der har relation til
forbrydelser begået mod børn.

At der tilsyneladende er visse specielt udvalgte "statslige
arbejdsgivere" (Kriminalforsorgen/Forsvaret/Politiet) der
tilsyneladende har fuld indsigt i "Det Centrale Kriminalreigster" er
noget jeg ikke har kunne finde reguleringer om. Hvis nogen ligger inde
med oplysninger, modtages de gerne.

/Hans

Fra : Allan Riise

Dato : 10-03-05 15:08

> [...]
> tilsyneladende har fuld indsigt i "Det Centrale Kriminalreigster" er
> noget jeg ikke har kunne finde reguleringer om. Hvis nogen ligger inde

Jeg har citeret ordret, og der står også tydeligt, hvis man går ind på
politiets hjemmeside, at..

""Oplysningerne slettes tidligst, når der er gået 10 år fra den endelige
afgørelse."

Når det gælder offentliges indsigt.
Her er kodeordet, *tidligst*..

Allan Riise

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 10-03-05 18:56

On Thu, 10 Mar 2005 15:07:56 +0100, "Allan Riise"
<familien_riise@adslhome.dk> wrote:
klip---------------------

> [...]
>politiets hjemmeside, at..
>
>""Oplysningerne slettes tidligst, når der er gået 10 år fra den endelige

Vi snakker om:Bekendtgørelse om behandling af personoplysninger i Det
Centrale Kriminalregister (Kriminalregisteret) BEK nr 218 af
27/03/2001

Registret er delt i 2, en afgørelsesdel og en efterforskningsdel.
I afgørelsesdel en slettes efter 10 år.
Og det er her straffeattesterne "Privat straffeattest" og
"Straffeattest til politi og offentlige myndigheder" udskrives fra.

De særlige "børnepiller" straffeattester udskrives efter "Kapitel 7
Videregivelse af særlige oplysninger" Disse oplysninger kan komme fra
både afgørelsesdelen og en efterforskningsdelen.

Bemærk Kapitel 6. § 21. der bla. omhandler fuldstændige udskrifter af
Kriminalregisteret.

Fuldstændige udskrifter indeholder udskrift fra begge dele af
registret og er ikke at forveksle med ovennævnte straffeattester.
Det er har værd at bemærke at efterforskningsdelen også omhandler
visse afgørelser.
Disse slettes efter andre regler end oplysningerne i afgørelsesdelen.

/Hans

Fra : Jonathan Stein

Dato : 12-03-05 16:26

Hans Kjaergaard wrote:

> Mon ikke den korrekte udlægning er, at oplysningerne bliver i "Det
> Centrale Kriminalreigster" for evigt.

Rent praktisk har du givet ret i, at der ikke sidder en betjent med et
viskelæder og sletter oplysningerne fra straffeattesten, men det er nu
alligevel den terminologi, politiet bruger.

M.v.h.

Jonathan

Fra : Henrik Madsen

Dato : 11-03-05 21:18

wrote:

>En offentlig straffeattest (som ikke er spor offentlig, men som kan
>indhentes af bestemte offentlige myndigheder) kan ganske rigtigt
>indeholde ældre oplysninger.

I praksis slettes oplysningerne aldrig, det er bare et spørgsmål om
hvor meget der står på de forskellige udskrifter man kan få..

Et godt eksempel er for nogle år siden hvor hans Engell forsøgte at
lægge en betonsten ned på motorvejen ...

Efterfølgende kom det frem at hans efterfølger Per Stig Møller selv
havde en spritdom som var over 20 år gammel..

Alle betjente kan gå ind og få det fulde billede, det er bare et
spørgsmål om hvad som må videregives..

Personligt syntes jeg at f.eks en "børne-piller" skal have udleveret
en ren straffeattest hvis han 20 år senere søger om arbejde i f.eks
Føtex men hvis han søger arbejde i en børnehave så skal de have det
hele med så man ikke ansætter sådan en person i en børnehave.

Henrik

Fra : GB

Dato : 09-03-05 16:49

Jonathan Stein <jstein@image.dk> skrev i meddelelsen news:422ef8e7$0$29279
$14726298@news.sunsite.dk:

> http://politi.dk/Straffeattest/straffeattest.htm

Ja, men er det ikke også korrekt, at visse overtrædelser tages med i
betragtning efter ti år, hvis du for eksempel vil være advikat, statsaut.
revisor eller politibetjent?

Svjeo er der stadig en registrering, selv efter 10 år - som ikke slettes
før man ligger et par meter under jorden og skubber tusindfryd op til
overfladen.

--
"Propaganda does not deceive people; it merely
helps them to deceive themselves." Eric Hoffer

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-05 17:06

Hejsa

>Ja, men er det ikke også korrekt, at visse overtrædelser tages med i
>betragtning efter ti år, hvis du for eksempel vil være advikat, statsaut.
>revisor eller politibetjent?

Det skal nok passe - ved i hvert fald at ALT tages med, hvis man søger
ind som fængselsfunktionær....
Men "heldigvis" er det ikke lige det, eller det der ligner, jeg skal
bruge en ren straffeattest til

MVH
Mig