Hearts In Atlantis (ingen spoiler)
Fra : Steen Jensen

Dato : 08-03-05 22:41

Hey...

Nogen der har set H.I.A. med Anthony Hopkins etc.?

Skulle være lavet efter en bog af Stephen King - selvom det ikke er den
'normale' King-sience fiction.

Faktisk en rigtig flot film, alligevel var der en del ubesvarede
spørgsmål bagefter...for mig i hvert fald.

--
Steen
Sendes uden porto.

Fra : Mads

Dato : 09-03-05 01:10

On Tue, 8 Mar 2005 22:40:45 +0100, a38@portoos.dk (Steen Jensen)
wrote:

>Hey...
>
>Nogen der har set H.I.A. med Anthony Hopkins etc.?

Ja, fed film.

>Skulle være lavet efter en bog af Stephen King - selvom det ikke er den
>'normale' King-sience fiction.

Korrekt. King har skrevet bogen, men det er nu en meget normal King
roman. King har kun skrevet ganske få bøger der snerper hen ad mod
science fiction. Langt de fleste har været gysere med eller uden
overnaturlige elementer.

>Faktisk en rigtig flot film, alligevel var der en del ubesvarede
>spørgsmål bagefter...for mig i hvert fald.

Så spørg dog løs. Ellers får du ihvertfald ingen svar.

mvh Mads
( som har læst stort set alt hvad "mesteren" har skrevet )

Fra : Steen Jensen

Dato : 09-03-05 08:14

Mads <DeathTo@llSpammers.com> wrote:

> Faktisk en rigtig flot film, alligevel var der en del ubesvarede
>
> Så spørg dog løs. Ellers får du ihvertfald ingen svar.

Okay - jeg har ændret emnelinien til 'spoiiler'.
Hvad skete der med pigen...udover vi fik at hvide, at hun var død - og
hvad var egentligt historien med den gamle lejer?
--
Steen
Sendes uden porto.

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 09-03-05 09:05

a38@portoos.dk (Steen Jensen) wrote in news:1gt4lyr.iuoe5yo7luq0N%a38
@portoos.dk:

> Nogen der har set H.I.A. med Anthony Hopkins etc.?

Jeg har ikke, og har afholdt mig fra det af netop den grund du skriver.

> Skulle være lavet efter en bog af Stephen King - selvom det ikke er den
> 'normale' King-sience fiction.

joo.. bogen er ret typisk King-agtig (jeg har også læst alt af ham)

> Faktisk en rigtig flot film, alligevel var der en del ubesvarede
> spørgsmål bagefter...for mig i hvert fald.

Bogen består af flere historier der alle hænger sammen. Jeg har
fået indtryk af at filmen kun er lavet over den ene af disse
historier - og derfor kan jeg godt forstå hvis der mangler en
rød tråd. Er dette rigtigt? Nogen der både har læst bogen og set
filmen?

Hvor mange referencer er der til selve dark tower-universet?

/hilsner
--
| lars gjerløw jørgensen | e-mail: remove dots |
| N55 43.184 E12 32.405 | www.lgj.dk | oz2lgj |

Fra : Steen Jensen

Dato : 09-03-05 09:55

Lars Gjerløw Jørgensen <dotlars.g.j@mail.dk> wrote:

> Hvor mange referencer er der til selve dark tower-universet?

Ingen....tror jeg
Jeg har ikke læst bogen - måske skulle man gøre det?
--
Steen
Sendes uden porto.

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 09-03-05 21:03

a38@portoos.dk (Steen Jensen) wrote in news:1gt5i6m.a0hlze1l6xu5sN%a38
@portoos.dk:

> Jeg har ikke læst bogen - måske skulle man gøre det?

Det kan godt anbefales - sammen med alt det andet King
har skrevet :) Især dem han har skrevet sammen med
Peter Straub er rigtig fede - The Talisman og Black
House. De hænger også sammen med Dark Tower-serien på
gyseligste vis :D

/hilsner

Fra : Steen Jensen

Dato : 09-03-05 22:31

Lars Gjerløw Jørgensen <dotlars.g.j@mail.dk> wrote:

> De hænger også sammen med Dark Tower-serien på
> gyseligste vis :D

Dark Tower?
Fortæl fortæl - gode tips tim god læsning, er altid velkomment
--
Steen
Sendes uden porto.

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 10-03-05 08:01

a38@portoos.dk (Steen Jensen) wrote in news:1gt6h4k.123nm9isje996N%a38
@portoos.dk:

> Dark Tower?
> Fortæl fortæl - gode tips tim god læsning, er altid velkomment

Nogle af de tidligere Stephen King-bøger jeg læste havde nogle
underlige små referencer og hints til en slags parallelverden.
Denne verden hører man om i omkring 2/3 af Kings bøger. Når man
læser flere af dem kommer hele "mytologien" til at hænge sammen
og det er ikke så lidt endda han har bygget sammen. Han skriver
selv i forordet til "Dark Tower"* at han som så mange andre af
tidens forfattere (60'erne) var dybt inspireret af Tolkien. Han
turde dog ikke gå i gang med det samme med at skabe en mytologi
for så ville det bare blive en kopi. Han skrev små notater ned
og lod det boble i 20-30 år. Efterhånden skrev han flere og flere
bøger der berørte emnet og nu er en stor den af hans forfatterskab
kædet sammen med disse bøger.

Jeg læste "Black House" som er en efterfølger til "The Talisman" i
sommerferien. De er begge skrevet af King+Straub (han skriver også
gysere). De var ret gode - som sædvanlig fede personbeskrivelser
og en god klam uhygge :)

Citat fra www.thedarktower.net:
-------------------------------
The significance of these seven books is this: just like the Dark Tower
joins every world, universe, reality, and all of time together into a
single point, The Dark Tower connects all of King's stories together into
a common plot. It is the ultimate metaphor, one that tries desperately to
bend backwards and swallow itself whole. The plot of King's other stories
weave themselves in and out of The Dark Tower, just like the Tower weaves
itself in and out of King's career.

He has approached this integration from two different directions. On one
hand, he has written his books into the plotline of the Tower — as in the
case of 'Salems Lot. Other novels, such as Insomnia, have found the Tower
being written into them.
-------------------------------

Pas dog på ovenstående side - der er en del spoilers...

Denne side kan dog godt læses og giver et overblik over sammenhængen:
http://www.thedarktower.net/connections/index.php

Det er interessant læsning - efter jeg fandt ud af at denne sammenhæng
mellem hans bøger eksisterede har jeg genlæst en del af dem jeg læste da
jeg var teenager (og læste King hele tiden) og pludselig fundet dem endnu
mere interessante.

Med venlig hilsen

* "Dark Tower" er en bogserie på syv bøger der handler udelukkende
om dette tårn - og mytologien omkring det.

Fra : Steen Jensen

Dato : 10-03-05 11:25

Lars Gjerløw Jørgensen <dotlars.g.j@mail.dk> wrote:

> * "Dark Tower" er en bogserie på syv bøger der handler udelukkende
> om dette tårn - og mytologien omkring det.

Tak for tippet - det vil jeg tjekke nærmere (så snart jeg er færdig med
Odd Thomas....og 'Ære og Skam' af Naser Khader).
--
Steen
Sendes uden porto.

Fra : Klavs Rommedahl

Dato : 10-03-05 19:56

a38@portoos.dk (Steen Jensen) wrote in message news:<1gt4lyr.iuoe5yo7luq0N%a38@portoos.dk>...
> [...]
> 'normale' King-sience fiction.
>
> Faktisk en rigtig flot film, alligevel var der en del ubesvarede
> spørgsmål bagefter...for mig i hvert fald.

Flot måske, men en gang rodet skod synes jeg godt nok. Det kommer sig
dog nok af at den er fra en bog serie på (vist nok) 6 og er tappet
lidt fra hver af disse.