AmWays
Fra : Henrik Høegh

Dato : 08-03-05 19:54

Hey,
Blev ringet op af en gammel kæreste som anbefalede at jeg skulle komme til
et møde i aften i århus.

som jeg kunne forstå, var strukturen følgende.

Man får et nummer, hvilket placeres under den den har fået en ind i
systemet.

Hvis jeg køber nok ting, tjener nummeret over mig procent af mit køb.

En såkaldt ekspert der levede af det forklarede at alt blev betalt moms af,
og var bestemt ikke ulovtligt. Dog finder jeg at strukturen ligner pyramide
struktur helt vildt. Han levede af det fuld tid og mange ting ville have
ikke svare på, og andre mod svarede han sig selv flere gange.

Nogen der kender AmWays og ved om det er på kandt med loven? Jeg vil helst
ikke have at min gammel kæreste kommer ud i noget skidt.

Håber nogen ved noget.

Hygge,
Henrik

Fra : N_B_DK

Dato : 08-03-05 20:19

Henrik Høegh wrote:
> [...]
>
> som jeg kunne forstå, var strukturen følgende.
>
> Man får et nummer, hvilket placeres under den den har fået en ind i

Efter det du fortæller der, behøver jeg ikke undersøge yderligere, det er i
mine øjne pyramide spil, og nej du fik mig ikke med medmindre der var gratis
øl *G* (et godt grin og en kold gylden dame kan man altid bruge)

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 08-03-05 20:52

Den 08-03-05 19.53 skrev Henrik Høegh følgende:

> En såkaldt ekspert der levede af det forklarede at alt blev betalt moms af,
> og var bestemt ikke ulovtligt. Dog finder jeg at strukturen ligner pyramide
> struktur helt vildt.

Pyramidestruktur er ikke ensbetydende med, at det er et pyramidespil.
Der er intet ulovligt i en pyramidestruktur.

> Nogen der kender AmWays og ved om det er på kandt med loven? Jeg vil helst
> ikke have at min gammel kæreste kommer ud i noget skidt.

Firmaet som sådan er fuldt lovligt (men har et dårligt ry). Der kan dog
være medlemmer som overtræder forskellige love, når de videresælger
produkterne.

Salgsmetoden kaldes oftest MLM (multilevel marketing) eller NM (network
marketing). Du kan læse lidt om salgsmetoden og eventuelle problemer på:
http://www.forbrug.dk/oss/10010/

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Læs om nyhedsgrupperne, hvordan de opstod, hvordan de bruges, og læs

Fra : Henrik Høegh

Dato : 08-03-05 20:55

Hey,

Fandt denne side.
http://thomasmc.com/0115ep.htm

Der står lidt om systemet, og retsager og hvorfor det stadig er lovlig.

Hygge.

Fra : GB

Dato : 09-03-05 16:51

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> skrev i meddelelsen

> Firmaet som sådan er fuldt lovligt (men har et dårligt ry). Der kan

Er det ikke dem som sælger Tupperware? Eller kører de bare efter samme
principper? Tupperware er da vist helt OK?

--
"Propaganda does not deceive people; it merely
helps them to deceive themselves." Eric Hoffer

Fra : N_B_DK

Dato : 08-03-05 21:03

Fik følgende link tilsendt. http://thomasmc.com/0115ep.htm

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Hoho

Dato : 08-03-05 21:11

On Tue, 8 Mar 2005 19:53:38 +0100, "Henrik Høegh" <Henrik[REMOVE]@Softica.dk>
wrote in dk.videnskab.jura:

> [...]
>
>Nogen der kender AmWays og ved om det er på kandt med loven? Jeg vil helst
>ikke have at min gammel kæreste kommer ud i noget skidt.

Dem her ? http://www.amway.com/en/default.aspx ?
Denmark
Carl Gustavs xxxxxxxx

Tel: 45 43 xxxxxxx
Fax: 45 43 xxxxxxx

Public Web Site:
www.amway-europe.com
Distributor Web Site:
www.amivo.com

E-Mail:
Amway_danmark@amway.com

Market Launch: July, 1999

Service Centers are available in the following locations:
Amway Denmark ApS

http://www.amquix.info/tr/amway_dk.html
På denne hjemmeside står der f.eks.

Amway betaler kommision til deres uafhængige distributører for salg af Amway
produkter. Distributører kan rekruttere andre distributører og tjene højere
procenter i kommision, når produktsalget fra rekrutterne indregnes.

For mig ser det ud som MLM. Lovligheden kan evt. bedømmes ud fra denne tekst.
http://www.forbrug.dk/erhverv/love-og-regler/forbrugerlove/mfl-loven/retningslinier/mlm/
Evt. lov om offentlige indsamlinger og pyramidespil.

Fra en anden hjemmeside:
http://www.kronberg.dk/rakreligio/dk/dc7_faderhuset.htm

"Amway, som tidligere medlemmer har følt var sektagtig, er verdens første multi
level marketing (pyramidespil) virksomhed. Men selv om organisationen for så
vidt er en arbejdsplads, giver den alligevel de ”ansatte” fornemmelsen af, at
de ikke binder sig fast til den, netop fordi man nemt og hurtigt kan komme frem
i organi­sationen og ”blive til noget’’ gennem Amways egne personlighedskurser
(se Den Nye Dialog nr. 76, 1999)."

Copyright © 2000 Dialog Center and Robert Kronberg. All rights reserved.
Dialogcentret sympatiserer ikke nødvendigvis med artiklens synspunkter.
Citat er tilladt med tydelig kildeangivelse.

Som selv kunne have søgt på www.

Fra : Henrik Høegh

Dato : 08-03-05 21:24

Hey,

Jeg kan skam sagtens søge på google, det var mere om det var lovligt, tæt på
ulovligt eller helt ulovligt.

Jeg er sån set bare bekymret, ik andet.

Hygge

Fra : Hoho

Dato : 09-03-05 11:33

On Tue, 8 Mar 2005 21:23:47 +0100, "Henrik Høegh" <Henrik[REMOVE]@Softica.dk>
wrote in dk.videnskab.jura:

>Hey,
>
>Jeg kan skam sagtens søge på google, det var mere om det var lovligt, tæt på
>ulovligt eller helt ulovligt.
>
>Jeg er sån set bare bekymret, ik andet.

ØL (østre landsret) har frikendt nogle direktører som drev MLM
Forbrugerombudsmanden er meget bekymret over de udbredte pyramidespil og MLM
m.m.
Det siges at der vil komme lovgivning på området.
Måske en ændring af markedsføringsloven ?

Fra : Henning

Dato : 08-03-05 22:32

> [...]

>systemet.
>
>Hvis jeg køber nok ting, tjener nummeret over mig procent af mit køb.

Samme princip som ex. Tupperware har kørt efter i mange mange år. Ikke
ulovligt, men ærgerligt at sidde nederst

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Holst

Dato : 08-03-05 23:51

Henrik Høegh wrote:

> Nogen der kender AmWays og ved om det er på kandt med loven? Jeg vil helst
> ikke have at min gammel kæreste kommer ud i noget skidt.
>
> Håber nogen ved noget.

Amway er MLM (Multi Level Marketing), og det har ganske rigtig sådan en
pyramideopbygning. Du får en 'betaling' for de Amway-produkter, du
sælger, og du kan så også selv hverve distributører, og du får så også
en form for 'betaling', når de sælger Amway-produkter.

Jeg kender nogle stykker, der arbejder med Amway. Ingen af dem er
ligefrem blevet millionærer på det. Det kræver naturligvis noget
fodarbejde, hvis man vil tjene godt på det, og de erkender blankt, at de
ikke får langt den tid i deres lille Amway-foretagende, som vil være
nødvendigt, hvis der skal tjenes store penge på det. Pt. løber det vist
sådan mere eller mindre rundt for dem.

Men langt de fleste får bare ikke langt noget arbejde i det overhovedet
- eller kun ganske lidt - og så er det ikke en indbringende forretning.
Noget af det, der vist er med til at give MLM et dårligt ry. MLM har det
med at love guld og grønne skove, når man forsøger at hverve nye
distributører, og guldet og de grønne skove er bare ikke så nemt at nå
frem til, når alt kommer til alt. Det kræver arbejde.

Efter sigende er der folk i Danmark, der lever endog ganske godt af
Amway, fordi de har fået opbyttet et godt distributørnet under sig. Om
de vitterlig lever så godt af det, som rygterne siger, ved jeg ikke -
det er jo igen guldet og de grønne skove.

Det er ikke noget, som jeg selv vil gide gå igang med, men sådan er der
jo så meget.

Lovligheden skulle være helt i orden. De enkelte distributører skal være
momsregistreret og lignende. Men som i ethvert firma kan der naturligvis
også her begås udlovligheder. Men kan din gamle kæreste holde sig på
måtte, så er der ikke noget ulovligt i systemet.

Og produkterne er udmærkede. Jeg gør selv rent i øjeblikket med
Amway-produkter, men det er nu mest fordi jeg har fået dem gratis :) Så
produkterne fejler ikke noget. Jeg er bare ikke så vild med salgssystemet.