Inhabil
Fra : Mads

Dato : 08-03-05 19:52

Nu har jeg ind imellem set at byrådsmedlemmer i nogle sager er nød til at
erklære sig inhabile, men hvad vil der egentlig ske hvis de har været med
til at beslutte noget og man så bagefter finder ud af at byrådsmedlemmet var
inhabilt? Skal sagen så bare gå om eller må man bare leve med det?

Fra : Peder Porse

Dato : 08-03-05 21:15

Det asfhænger af omstændighederne.

Det kan være uden betydning og det kan betyde at afgørelsen er ugyldig.

Reglerne er i og fopr sig ikke anderledes end for andre
forvaltningspersoner der kan være inhabile.

Ét af mange momenter kan være om den pågældendes stemme har været afgørende.

men der kan også være situationer, hvor den inhabile ikke skal gå uden
for døren, jf. bstemmelsen i forvaltningsloven om at et kollegialt organ
så ville miste sin beslutningsdygtighed.

Det er som udgangspunkt et alvorligt problem, hvorfor vi har en række
bestemmelser om det i forvaltningsloven.
pp

Fra : Jakob Johannessen

Dato : 10-03-05 19:09

Så når det er en kollektiv forvaltningsmyndighed og beslutningen er truffet
med flertal, også hvis man ser bort fra den inhabile person, så vil det som
er bestemt stadig være gældende?
Jeg syntes nemlig ikke at jeg kan finde noget om en sådan situation i
Forvaltningsloven...