Regler for pas (til USA)
Fra : Henrik Nielsen

Dato : 08-03-05 10:06

Hej

Jeg har lige fået at vide at mit pas skal være fra efter 1/10-2004 for at
komme ind i USA. Er det rigtigt? Mit er den del ældre.

Jeg skal afsted om 2 dage. Hvor får man et pas hurtigst muligt. Gerne
Østjylland. Jeg har snakket med politiet, og de siger at hastersager kun
tager 5 dage!!! Alternativt kører jeg gerne hvorhen det skal være....

I gamle dage kunne man da være heldig at få det samme dag, på de små
stationer, ude på landet. Kan man ikke det mere?

Er jeg forøvrigt i den rigtig NG?

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Ole

Dato : 08-03-05 10:33

"Henrik Nielsen" <xng@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> I gamle dage kunne man da være heldig at få det samme dag, på de små
> stationer, ude på landet. Kan man ikke det mere?

Hej Henrik

Ifølge Udenrigsministeriet er reglerne som følger af dette link:
http://www.um.dk/da/menu/Borgerservice/VisumOgOpholdstilladelse/UdenlandskeVisumregler/USA.htm

Se i øvrigt tråden USA visum. Første post i tråden er fra 26/2. Dit pas skal
være maskinlæsbart. Ifølge Politiets hjemmeside er alle pas udstedt fra 1.
marts 1997 maskinlæsbart. Hvis dit pas er ældre end det, skal du enten have
visum eller nyt pas. Såfremt du vælger nyt pas løsningen, skal man som du
ved omkring den lokale politistation. Du kan finde en adresse oversigt her:
http://www.politi.dk/polkreds/politikredse.htm

Ole

Fra : Holst

Dato : 08-03-05 10:33

Henrik Nielsen wrote:

> Jeg har lige fået at vide at mit pas skal være fra efter 1/10-2004 for at
> komme ind i USA. Er det rigtigt? Mit er den del ældre.

Prøv at kig på den amerikanske ambassades hjemmeside eller eventuelt på
Udenrigsministeriets hjemmeside. Eller endnu bedre, ring til den
amerikanske ambassade.

> Jeg skal afsted om 2 dage. Hvor får man et pas hurtigst muligt. Gerne
> Østjylland. Jeg har snakket med politiet, og de siger at hastersager kun
> tager 5 dage!!! Alternativt kører jeg gerne hvorhen det skal være....

Man får pas hos politiet. Politiet kan udstede et midlertidigt pas langt
hurtigere, men kan du ikke bruge dit gamle, stadig gyldige pas til en
indrejse til USA, så kan du sikkert heller ikke bruge et sådant
midlertidigt pas.

> I gamle dage kunne man da være heldig at få det samme dag, på de små
> stationer, ude på landet. Kan man ikke det mere?

Nej, har man virkelig kunnet det. Pas bliver i dag lavet centralt, og så
vidt jeg ved har det foregået sådan i mange år.

> Er jeg forøvrigt i den rigtig NG?

Tjah ... det kunne sikkert være værre.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 15-03-05 10:49

Holst wrote:

> Nej, har man virkelig kunnet det. Pas bliver i dag lavet centralt, og så
> vidt jeg ved har det foregået sådan i mange år.

I gamle dage (læs 1990) skulle jeg have fornyet mit pas, og vi snakkede på
arbejdet (jeg kørte turistbus) om morgnen, hvor lang tid det nødvendigvis
skulle tage, så da jeg kom på politistationen på Amager sagde jeg

"En tysk bus er lige brudt sammen, og om en halv time, skulle jeg gerne
kunne køre dens gæster tilbage til Tyskland, men mit pas er udløbet, kan du
hjælpe mig".

Svaret var,
"så laver jeg det med det samme", og dengang kostede det ikke ekstra.

Jeg sagde så at det ikke var nødvendigt, men nu var hun gået igang, så hun
mente lige så godt at jeg kunne få det med det samme, det kunne jo godt ske
at jeg pluskelig skulle ud af landet med kort varsel.

Idag er det så som en har nævnt noget der laves centralt, så det er ikke
muligt idag,,,

Ivar Madsen

Fra : Preben Andersen

Dato : 08-03-05 10:36

"Henrik Nielsen" <xng@post.cybercity.dk> wrote in message
> Hej
>
> Jeg har lige fået at vide at mit pas skal være fra efter 1/10-2004 for at
> komme ind i USA. Er det rigtigt? Mit er den del ældre.

Det er der vist ikke noget hold i. Det skal bare være maskinlæsbart dvs. den
side med dit billede på, skal være indstøbt i plastic og forneden ligne lidt
i retning af et girokort.

mvh
Preben

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 08-03-05 11:35

Hmmm. Tak for svarene. Har lige talt med nogle andre politistationer. Det
kan lade sig gøre at få det på den dag. Men prisen herfra Århus bliver ca.
600,- + 3500,-

I 1996 kostede det ikke ekstra at få det på den dag, men det er jo også
længe siden.

Det bliver nok den løsning jeg vælger....

Fra : Pernille og Kennet F~

Dato : 08-03-05 15:40

> [...]
> længe siden.
>
> Det bliver nok den løsning jeg vælger....

er du sikker på, at du overhovedet skal bruge et nyt pas? Som andre har
påpeget, så skal det blot være maskinlæsbart..

Kennet
--
... og hvor går rejsen mon hen næste gang?
se det her: www.pernille-kennet.dk

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 08-03-05 16:25

Jep, jeg skal have nyt, desværre. Jeg var bare ikke klar over det før nu.

Så det er bare ærgerligt at skulle bruge 3500,- ekstra på det.

Fra : Preben Andersen

Dato : 08-03-05 17:43

"Henrik Nielsen" <xng@post.cybercity.dk> wrote in message
> Jep, jeg skal have nyt, desværre. Jeg var bare ikke klar over det før nu.
>
> Så det er bare ærgerligt at skulle bruge 3500,- ekstra på det.

Ja det koster, når man ikke undersøger tingene i rette tid.

mvh
Preben

Fra : Anja Nielsen

Dato : 09-03-05 02:32

Hej Henrik
Jeg fatter simpelthen ikke, at dit pas skal være fra efter oktober 2004.
Jeg skal selv en tur til USA og har ved alle rejsebureauer fået besked om,
at passet blot skal være maskinlæsbart, dvs. fra efter marts 1997. Såfremt
dit pas er ældre end marts 1997, skal du have lavet et nyt.
Jeg blev gift i efteråret og fik i den forbindelse ændret navn, hvorfor jeg
henvendte mig på politigården for at høre, om jeg skulle have nyt pas, inden
jeg rejser til USA. Jeg fik besked om, at det ikke var nødvendigt, blot
billetten er udsted i samme navn, som der står på passet. Dvs., at jeg fik
den besked, at jeg sagtens kan rejse på mit gamle pas, som er fra 1998. da
det er maskinlæsbart. Har du tjekket ambassadens hjemmeside, for der står
følgende?

"Den amerikanske ambassade har oplyst, at indrejse til USA efter den 26.
oktober 2004 kræver enten maskinlæsbart pas eller et gyldigt visum.

Danske pas udstedt efter den 1. marts 1997 er maskinlæsbare og giver derfor
adgang til indrejse i USA uden visum.

Hvis man har et pas udstedt før denne dato, har man valget mellem at søge
visum eller at udskifte sit pas til et nyt maskinlæsbart pas.

Børn indskrevet i et maskinlæsbart pas, uanset om indførelsen er håndskrevet
eller maskinskrevet, vil ikke længere kunne rejse til USA på forldres pas,
men skal have eget pas for visumfri indrejse.

Ombytning kan ske mod sædvanlig betaling, jf. pasbekendtgørelsens § 28, stk.
4. Ansøgning indgives til et paskontor, og det tidligere pas annulleres af
politiet. "

Undskyld mig, men jeg tror simpelthen ikke på de informationer, som du har
fået. Jeg vil foreslå dig at ringe til ambassaden og få klar besked. og hvis
du allerede har fået lavet et nyt pas, vil jeg, hvis jeg var dig, kræve at
få ekstragebyret for at få lavet et lynpas refunderet, hvis det viser sig,
at du ikke havde behøvet et andet. I så fald har du trods alt kun fået lavet
et nyt pas pga. fejlinformation fra politiet.

Den 1. oktober 2004 skete der bare der, at der kom nye pas, men de gamle er
stadig gyldige. De skal bare udskiftes efterhånden som de udløber.

Mvh.

Anja

Fra : Martin K. R.

Dato : 09-03-05 09:45

"Anja Nielsen" <kantax@(Fjern)hotmail.com> wrote in message

<snip>

> [...]
lavet
> et nyt pas pga. fejlinformation fra politiet.

Ja, ja, nu er vi jo nogen som stadig har et pas, som er udstedt FØR de blev
maskinlæsbare (mit udløber i november i år). Det er måske også Henriks
situation?

Martin

Fra : Anja Nielsen

Dato : 09-03-05 13:33

"Martin K. R." <mr@fjerndette-get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> blev
> maskinlæsbare (mit udløber i november i år). Det er måske også Henriks

Ja, og hvis det er tilfældet, skal han selvfølgelig have et nyt pas, hvilket
jeg også skriver indledningsvis, i det jeg skriver "Såfremt dit pas er ældre

Fra : Soren Kuula

Dato : 10-03-05 13:24

Henrik Nielsen wrote:
> Jep, jeg skal have nyt, desværre. Jeg var bare ikke klar over det før nu.
>
> Så det er bare ærgerligt at skulle bruge 3500,- ekstra på det.

Hvad med at beholde passet og søge lyn-heste-ekspres visum på
ambassaden? Det må da være billigere...

MVH
Søren

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 15-03-05 12:05

Nu er jeg kommet hjem igen.

Jeg kunne ikke få et visum så hurtigt. Jeg tjekkede med ambassaden også. De
skulle bruge et par dage.

Det lykkedes at få et pas, lyn hurtigt. Så servicen hos politiet fejler
intet. Det koster bare. Men da jeg skulle arbejde den ene dag derovre (og
som var årsagen til jeg skulle hurtigt afsted), fik jeg firmaet til at
betale express gebyret. Så jeg selv slap med 600,-

Men for dælen hvor er der meget der skal tjekkes inden man skal med, men det
er jo egentlig ok. Selv mellem mine tæer skulle de lige mærker om jeg havde
"noget", jeg fik dog lov at beholde strømperne på

Men fik en god tur til bjergene og meget andet.

Tak for alle de gode råd.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 15-03-05 15:58

Henrik Nielsen wrote:

> [...]
> som var årsagen til jeg skulle hurtigt afsted), fik jeg firmaet til at
> betale express gebyret. Så jeg selv slap med 600,-

Hvad gik de øhe var det 3.600,00 til? Taxi frem og tilbage med
ansøgning/pas? eller,,,

Ivar Madsen

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 15-03-05 21:17

Pengene gik til en kurer.

Jeg måtte ikke kører selv og jeg måtte heller ikke selv bestille en kurer.
Det havde noget med sikkerheden at gøre....