Pilates eller lignende
Fra : Charlotte Petersen

Dato : 07-03-05 22:45

Hej gruppe

Jeg er gået igang med min egen hjemmelavede "livstilsomlægning", og den
indebærer også noget motion. Jeg er ikke den store fitnesscenterkvinde, så
jeg skal (i denne kolde tid) finde på noget herhjemme. Jeg overvejer at købe
nogle DVD'er med pilates, callanetics eller andet gym/arobic, men jeg
mangler noget erfaring...

Kender I til nogle gode DVD'er?

Ser frem til at høre om jeres erfaringer

Mvh Charlotte

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 08-03-05 15:33

Charlotte Petersen wrote:
> [...]
> herhjemme. Jeg overvejer at købe nogle DVD'er med pilates,
> callanetics eller andet gym/arobic, men jeg mangler noget erfaring...

Jeg har haft gode erfaringer med Winsor pilates fra tvshop... jaja jeg ved
godt at man skal tage den slags med et gran salt, men jeg synes øvelserne er
gode, og holder man fast i dem, så mærker man hurtigt en mærkbar forbedring
i både styrke og smedighed.... jeg har selv holdt en pause på nogle uger pga
flytning, og indtil gulvet er ryddet må jeg vente, men jeg forventer at
komme ret hurtigt tilbage på sporet, og ved af erfaring at jeg mærker en
klar forbedring allerede 3-4 gang jeg laver øvelserne ;)

--
Knus, Sabina
Se vores sunde, smukke og charmerende persere på

Fra : Charlotte

Dato : 08-03-05 19:15

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> --
> Knus, Sabina
> Se vores sunde, smukke og charmerende persere på

Hej Sabina

Tak for dit input Må jeg spørge hvor tit du trænede/træner? Er det
svært? Jeg har hørt lidt forskelligt om Pilates, nogen siger det er meget
svært og andre er det ok svært men bliver nemmere med tiden...

Tak igen

Charlotte

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 08-03-05 19:59

Charlotte wrote:

> Hej Sabina

Hej Charlotte....

> Tak for dit input Må jeg spørge hvor tit du trænede/træner?

Når jeg træner regelmæssigt gør jeg det gerne mindst 3 gange om ugen, oftere
hvis jeg kan slippe afsted med det.... jeg kombinerer det gerne med lidt
modstandstræning (tube træning) og cykling og rask gang....

> Er det svært?

lidt svært er det i starten, men mest fordi det er lidt nogle uvante
bevægelser og der er ting man skal huske, men jeg synes hende winsorpigen er
konsekvent i hendes måde at minde en om at man skal passe på sin ramme og
sørge for at trække navlen ind ;)
desuden er der modificerede øvelser med, så man kan træne med lidt mindre
belastning hvis man er lidt stiv, eller har en øm ryg eller lignende, så der
er altid en måde man kan lave øvelserne på..... det er heller ikke sindsygt
mange repetitioner....

> Jeg har hørt lidt forskelligt om Pilates, nogen siger det er
> meget svært og andre er det ok svært men bliver nemmere med tiden...

det bliver MEGET nemmere med tiden.... jeg lavede så vidt jeg husker
øvelserne efter DVD´en de første 5-10 gange (jeg kan ikke huske det)....
siden brugte jeg lidt tid på at lave en skriftlig opstilling af øvelserne,
sammen med en kort beskrivelse, sådan at jeg havde en liste jeg kunne træne
efter, og samtidig høre musik jeg kunne lide....
det var til den der hedder 20 minutes workout....
så er der accelerated bodysculpting, den er RET avanceret*G* der har jeg
endnu til gode at kunne klare alle øvelserne, og den er RET hård også, men
det erjo også derfor den virker.....
du får en grundliggende DVD med der gennemgår øvelserne langsomt og
beskriver dem for dig... den er god at se 2-4 gange og øve sig med
undervejs, INDEN du begynder på 20 minutes workout, fordi den giver dig en
basis du kan arbejde med når du skal ordentligt i gang....

lige inden jeg tog min pause her pga flytningen, var jeg startet på
accelerated bodysculpting..... når jeg starter igen, vil jeg gå tilbage til
20 minutes, og knokle på i nogle uger, inden jeg går på accelerated igen....
jeg kan tydeligt mærke en STOR forskel i min smedighed og holdning generelt
når jeg laver øvelserne.... men selvom man ikke træner med modstand, skal
man altså forvente ømme muskler alligevel*G* især i maven ;)

jeg betragter lidt pilates som en blanding af yoga, callanetics og noget
mere*G* som jeg ikke helt kan definere... man tager strækket fra yoga (ikke
helt så lange dog) kombineret med den korte præcise bevægelser fra
callanetics og blander lidt power ind i det ;)

> Tak igen

your welcome, du skal bare spørge igen hvis der er noget du gerne vil have
uddybet....

Fra : Charlotte

Dato : 08-03-05 20:11

Hej igen

Sikke et godt og grundigt svar! Har lige et par afsluttende spørgsmål: Hvad
er tubetræning? Er du blevet strammet op eller/og har du tabt dig af
træningen?

Charlotte

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 08-03-05 21:50

Charlotte wrote:
> Hej igen
>
> Sikke et godt og grundigt svar! Har lige et par afsluttende
> spørgsmål: Hvad er tubetræning?

tube-træning er modstandstræning som virker lidt som vægttræning, blot
bruger man i stedet nogle runde elastikker der kaldes "tube"... jeg bruger
det for at give mig lidt pendant til udstrækningen og øge min
muskelmasse.... det samme med cykel og gang... det er for at give mig lidt
direkte konditræning*G*

> Er du blevet strammet op eller/og har
> du tabt dig af træningen?

jeg har ikke tabt mig som sådan af træningen alene, men jeg har strammet op
og mærker tydeligt i forandring i kropsholdning....
desværre har jeg ikke gjort det så længe at den forandring er blivende, så
lige så snart jeg holder pause (som nu) så mærker jeg meget hurtigt at jeg
bliver slappere, og maven falder lidt ud igen og måsen daler ;)

de steder på min krop jeg tydeligst ser forandringen er numsen og maven...
maven bliver fladere og jeg ranker mig mere op, og numsen bliver lige løftet
en anelse op og bliver lidt "struttende" igen*G*

jeg har tabt mig 2-3 kg mens jeg har trænet pilates, men de thar været
kombineret med den anden træning samt kostomlægning..... dog er de kommet på
igen her mens jeg har holdt pause...
lige så snart min bedre halvdel har fået ryddet op i al flytterodet (hans
kasser med værktøj og lignende) der flyder på den del af gulvet hvor der er
den eneste plads jeg har mulighed for at træne på, går jeg igang igen....
jeg har allerede lagt kostomlægningen ind i min hverdag, men har ikke helt
fået træningen med*G* forventer dog den kommer sammen med motivationen igen
;)

Fra : lisenet

Dato : 12-03-05 17:41

Charlotte Petersen <cmp_dk@nospamhotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:CW3Xd.1816$yu5.1267@news.get2net.dk...
> [...]
købe
> nogle DVD'er med pilates, callanetics eller andet gym/arobic, men jeg

Hej Charlotte
Afhængig af hvordan du har det med tempo og humør, så kunne du opsøge nogle
gode brugt bog- og filmforhandlere og kigge efter gamle Charlotte Bircow
bånd. Jeg har selv købt nogle glimrende brugte for omkring 30 kr. stykket,
som jeg så tager en tur foran skærmen med af og til. Hun er effektiv med
både mave, balder og lår samt fedtforbrænding. Hun har også en hjemmeside,
hvor man kan købe nye DVD'er m.m.
god fornøjelse
Lisenet

Fra : Charlotte

Dato : 13-03-05 09:23

"lisenet" <lisenet@nomail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> både mave, balder og lår samt fedtforbrænding. Hun har også en hjemmeside,

Hej Lisenet

Tak for infoen, jeg har vist faktisk et bånd liggende, det kunne da godt
være, at det skal støves af og så igang :)

Fra : Elund

Dato : 13-03-05 20:54

"Pilates FOR DUMMIES" er god - bedre end f.eks. "Winsor Pilates Baiscs -
Step by Step".
Jeg synes også at det er godt at supplere DVD'en med bogen af samme navn.
I bogen "Pilates FOR DUMMIES" er der plads til lidt mere detaljerede
forklaringer omkring de grundliggende principper i Pilates.
Mig bekendt ikke nogen DVD der forklarer de grundliggende principper i
Pilates ordenligt.
Pilates er ikke bare et spørgsmål om at lave nogle øvelser. Det vigtigste
er, at de laves rigtigt.
Det er f.eks. bedre at lave 5 øvelser rigtigt end 50 forkert.

Hvis du vil noget seriøst med Pilates, skal du have undervisning af en god
instruktør.
Du vil blive forbavset over hvor meget du laver forkert, selvom du tror at
det hele er rigtigt.
Jeg tror ikke på at mange (om nogen) er i stand til selv at lave øvelserne
rigtigt v.h.a. en DVD.
Der er en masser detaljer omkring vejrtrækning, navle, nakke, holdning
o.s.v., der er svært at vise på en DVD.

Mvh.
Elund

Fra : Charlotte

Dato : 13-03-05 22:05

"Elund" <elundnospam@person.dk> skrev i en meddelelse
> "Pilates FOR DUMMIES" er god - bedre end f.eks. "Winsor Pilates Baiscs -
> Step by Step".
Hej Elund

> [...]
> er, at de laves rigtigt.
> Det er f.eks. bedre at lave 5 øvelser rigtigt end 50 forkert.

Tak for oplysningerne. Jeg har dvd'en dummies, dog har jeg ikke prøvet den
endnu, men det vil jeg snart

> [...]
> rigtigt v.h.a. en DVD.
> Der er en masser detaljer omkring vejrtrækning, navle, nakke, holdning

Det er helt korrekt, lige nu har jeg bare ikke mulighed for at deltage på
hold, ved ikke engang om der er noget i Aalborg. Jeg ville gerne lige prøve
at snuse til det inden jeg forsøger mig med hold. Jeg har prøvet et
callanetics hold, og det var jeg mildest talt ikke særlig imponeret over...
Syntes ikke rigtig at instruktøren var god.

Ved du om der findes "rigtige" instruktører der skal tage nogle bestemte
kurser for at være certificerede indenfor pilates?

> Mvh.
> Elund

mvh CHarlotte

Fra : Elund

Dato : 13-03-05 22:41

> Tak for oplysningerne. Jeg har dvd'en dummies, dog har jeg ikke prøvet den
> endnu, men det vil jeg snart

Hvis du har den, er der ingen grund til at købe andre DVD'er foreløbig.
Er det en dansk eller engelsk udgave?
Jeg har den engelske udgave med Michelle ...

> [...]
>
> Ved du om der findes "rigtige" instruktører der skal tage nogle bestemte
> kurser for at være certificerede indenfor pilates?

Jo, der findes "certificerede" instruktører.
Og der findes 2 retninger indenfor Pilates.

Mvh.
Elund

Fra : Charlotte

Dato : 14-03-05 09:23

> Hvis du har den, er der ingen grund til at købe andre DVD'er foreløbig.
> Er det en dansk eller engelsk udgave?
> Jeg har den engelske udgave med Michelle ...

Den er engelsk.

> Jo, der findes "certificerede" instruktører.
> Og der findes 2 retninger indenfor Pilates.

Har du lyst til at fortælle lidt mere eller evt. guidem´mig til en
bog/hjemmeside?

> Mvh.
> Elund

Tak!

Charlotte

Fra : Elund

Dato : 14-03-05 22:17

> Har du lyst til at fortælle lidt mere eller evt. guidem´mig til en
> bog/hjemmeside?

Den mest udbredte retning i Danmark hedder STOTT PILATES.
Og her er en tilfældig dansk hjemmeside:
http://www.naturalbalancepilates.dk/dk/index/frame.html
Find selv flere via www.google.dk
Start evt. med kun at søge på danske sider.

Den anden store retning er WINSOR PILATES (er ikke helt sikker, men
næsten...).
Der findes nemlig flere mindre retninger end de to store.
Du kan sikkert finde ud af en masse v.h.a. af Google.
Søg f.eks. efter "Pilates Certification" eller på dansk "Certificeret
Pilates".

Mvh.
Eludn

Fra : Camilla M. Andersen

Dato : 14-03-05 09:01

Hej

> [...]
>
> Ved du om der findes "rigtige" instruktører der skal tage nogle bestemte
> kurser for at være certificerede indenfor pilates?

I Haraldslund motion har de et begynde pilates-hold, hvor instruktøren
er en fyisoterapeut (tror jeg nok der lærte pilates for et års tid
siden eller noget og også bruger det inde på sygehuset. Der er meget
fokus på det med vejrtrækningen osv i hendes timer.

mvh
Camilla

Fra : Charlotte

Dato : 14-03-05 09:24

"Camilla M. Andersen" <miles@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> eller noget og også bruger det inde på sygehuset. Der er meget fokus på
> det med vejrtrækningen osv i hendes timer.

Tak for oplysningen. Er det noget du har gået til?

> mvh
> Camilla

Charlotte

Fra : Camilla M. Andersen

Dato : 15-03-05 06:57

Charlotte wrote:
> "Camilla M. Andersen" <miles@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Tak for oplysningen. Er det noget du har gået til?

Ja, det er det, og jeg kan i hvert fald godt lide det

mvh
Camilla