skadet ved forsendelse
Fra : Brian Tingholm [7900~

Dato : 07-03-05 20:58

Jeg har købt to zalman blæsere af getmore.dk
kølerne er begge med nogle enorme gitre i meget tyndt kobber og må vel anses
for meget skrøbelige
da getmore skulle sende dem, har de tilsyneladende valgt blot at lægge dem i
en papkasse blot med et enkelt stykke "fyld-pap", de var derudover i
original embalage som består af et tyndt lag hårdt gennemsigtigt plastic...

Da jeg modtog pakken, var der hul i den ene ende, og jeg pakkede den derfor
ud på posthuset foran en postarbejder og konstaterede at den ene køler (til
gpu) havde 4-5 bøjjede ribber.

Hvem hænger på dette ansvar? situationen nu, er at pakken er sendt til
post-danmark "klage-center-sted" som skal vurdere om den var ansvarligt
embaleret, hvilket vel afgør om det er postdk eller getmore der haar lavet
en fejl...

Jeg synes ikke at varen var godt nok embaleret, taget i betragtning at det
er ret skrøbelige varer. Men efter som der var hul i pakken, må posten altså
have været ret hård ved den...

--
Mvh Brian Tingholm
Mail: "fornavn" @ "efternavn" .com

Fra : Jonathan Stein

Dato : 07-03-05 23:10

Brian Tingholm [7900] wrote:

> [...]
> embaleret, hvilket vel afgør om det er postdk eller getmore der haar lavet

Et rent gæt er, at Post Danmark har været lidt for hård ved pakken - en
køler burde ikke i sig selv kunne slå hul på papkassen...

Men juridisk er det ikke noget, du behøver at bekymre dig om. Det bliver
en sag mellem sælger og Post Danmark.
Det var fornuftigt, at du gjorde Post Danmark opmærksom på problemet
straks du opdagede den beskadigede pakke!

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : per christoffersen

Dato : 07-03-05 23:37

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse
> Men juridisk er det ikke noget, du behøver at bekymre dig om. Det bliver
> en sag mellem sælger og Post Danmark.

Det kommer an på, hvilken form for køb, der er tale om, og hvilken aftale om
overgang af risiko, der er lavet mellem køber og sælger.
Ved forbrugerkøb er udgangspunktet, at det er sælger der har risikoen under
forsendelse, men det kan aftales anderledes.
I handelskøb er det så vidt jeg husker lige omvendt.

/Per

Fra : Jonathan Stein

Dato : 08-03-05 15:56

per christoffersen wrote:

> Det kommer an på, hvilken form for køb, der er tale om, og hvilken aftale om
> overgang af risiko, der er lavet mellem køber og sælger.

Indrømmet - jeg tog for givet, at det var et forbrugerkøb.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 09-03-05 09:25

> Indrømmet - jeg tog for givet, at det var et forbrugerkøb.

Men også der kan der jo være aftalt anderledes end lovens udgangspunkt.

/Per

Fra : Brian Tingholm [7900~

Dato : 10-03-05 19:54

postdanmark påtog sig ansvaret... så jeg får en check på varens værdi...
bare ærgeligt at jeg så kommer til at betale fragt igen når jeg skal have
den nye køler tilsendt...

--
Mvh Brian Tingholm
Mail: "fornavn" @ "efternavn" .com

Fra : pm

Dato : 12-03-05 14:40

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> "Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse

Dette er korrekt

Dette er ukorrekt

Modtagers status har intet med forsendelsens forsikringsforhold at skaffe.
Det er
afsenderen som bestemmer erstatningsstørrelsen ud over minimum.

Det for mig usædvanlige er, hvis jeg har fårstået det ret, at PD udbetaler
til MODTAGEREN
idet man nemt kan forestille sig, at forsendelsens pris er højere en
erstatningspligten.

Kan her oplyse, at det for tid tilbage var almindeligt at man sendte selv
større pengebeløb som pakke
til en lavere erstatningstakst end inholdet rent faktisk var værd

PM

Hovedreglen er, at alle tvister er mellem afsender og transportør, her Post
Danmark
Kender kun een undtagelse, nemlig forkert frankering på forsendelser uden
afsenderidentitet
Her er det modtageren som står for skud, men kan afvise

Fra : Jonathan Stein

Dato : 12-03-05 16:15

Per Christoffersen wrote:

> Men også der kan der jo være aftalt anderledes end lovens udgangspunkt.

Hvis de havde aftalt, at det var Brians ansvar, havde Brian næppe
startet tråden med at spørge hvis ansvar, det var.

- Men ok, det er før set, at folk er blevet overrasket over indeholdet
af forretningsbetingelser, som de har accepteret uden at læse dem, så
helt umuligt er det selvfølgelig ikke.

M.v.h.

Jonathan

--
Nye produktpakker med mere diskplads, flere postkasser
mere trafik og flere domæner på samme hotel.