TV-Out Problem: Sort/Hvid (6600GT)
Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 07-03-05 13:22

O/S: Windows XP SP2
GFX: Club 3D 6600GT (tv-out)

Hej NG,

Jeg har netop købt mig en Club 3D 6600GT med tv-out.

Når jeg med TVTool v9.5.5.6 vil smide billedet over på tv'et er det i
sort/hvid .

Hvis jeg genstarter min PC er der under bootsekvensen og i opstarten af
Windows XP fint farver på, men så snart min desktop skal vises bliver det
til sort/hvid.

Det kunne nemt tyde på et software-problem, men da Windows netop er
nyinstalleret ved jeg ikke hvor fejlen skulle være.

Håber på lidt hjælp...

Tak!

/Glenn
(Remove "NOSPAM" in my e-mail to reply.)

Fra : Sune Salminen

Dato : 07-03-05 22:13

Glenn Rasmussen wrote:
> [...]
>
> Det kunne nemt tyde på et software-problem, men da Windows netop er
> nyinstalleret ved jeg ikke hvor fejlen skulle være.

Når du har aktiveret dual eller clone mode, kan du højreklikke på
billedet af et TV i drierindstillingerne og ændre billedsignalet fra
NTSC til PAL. Det er ikke et colourfix-stik du har brug for, siden der
kommer farver på under opstarten.

-Sune

--
Nuke a gay vegan whale for christ!
My band: www.secondnature.dk

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 07-03-05 23:28

Hej Sune!

> [...]
> billedet af et TV i drierindstillingerne og ændre billedsignalet fra
> NTSC til PAL. Det er ikke et colourfix-stik du har brug for, siden der

Det var et forsøg værd, men desværre uden held - billedet forbliver i
sort/hvid, når min desktop loades.

Har prøvet alle PAL-indstillinger, men lige lidt sker der .

Det er meget underligt, at det ikke vil virke eftersom der under opstarten
er fint med farver på.

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 07-03-05 23:41

Jeg kan lige tilføje, at jeg bruger v71.84 fra nVidia.

Har lige erfaret, at hvis jeg afspiller en .avi (DivX) fil, så vises selve
filmen heller ikke på tv'et.

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 08-03-05 09:30

> Har lige erfaret, at hvis jeg afspiller en .avi (DivX) fil, så vises selve
> filmen heller ikke på tv'et.

Det har ikke så meget med det andet problem at gøre. Dit grafikkort har en
overlay buffer som skalerer filmen til den primære skærm. Den bliver så ikke
vist på den anden skærm.
Du kan sikkert vælge TVet som primær skærm, så filmen vises der istedet for
på din PC-monitor.
Du kan muligvis slå overlay bufferen fra så filmen vises begge steder, men
det vil give lavere kvalitet og kræve mere CPU.

Niels Dybdahl

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 08-03-05 09:31

> [...]
> billedet af et TV i drierindstillingerne og ændre billedsignalet fra
> NTSC til PAL. Det er ikke et colourfix-stik du har brug for, siden der

Er det utænkeligt at skærmkortet kan skifte mellem composite og
ikke-composite på S-Video udgangen ?
Hvis det kan, så kan et colorfix stik være løsningen.

Niels Dybdahl

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 08-03-05 17:45

Hej Niels,

Tak for din råde - det har været et forsøg værd, men desværre uden videre
held.

> [...]
>vist på den anden skærm.
>Du kan sikkert vælge TVet som primær skærm, så filmen vises der istedet for

Tak, det løste det problem .

> Er det utænkeligt at skærmkortet kan skifte mellem composite og
> ikke-composite på S-Video udgangen ?
> Hvis det kan, så kan et colorfix stik være løsningen.

Det skulle jeg ikke kunne sige - kan jeg teste det på nogen måde?

Kan i øvrigt henvise til...

www.tyranno.dk/files/tv_out_problem/club3d_6600gt_tv_out_problem.htm

Måske det gør forståelsen lettere.

Mange tak!

Fra : Sune Salminen

Dato : 08-03-05 18:21

Glenn Rasmussen wrote:
> [...]
>
> Mange tak!
>
> /Glenn
> (Remove "NOSPAM" in my e-mail to reply.)

Kortet har muligvis problemer med automatisk at 'se' om du bruger
S-Video eller Composite. Du kan prøve at gennemtvinge S-Video manuelt og
se om det hjælper.

-Sune

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 08-03-05 20:18

Hej Sune,

> Kortet har muligvis problemer med automatisk at 'se' om du bruger
> S-Video eller Composite. Du kan prøve at gennemtvinge S-Video manuelt
> og se om det hjælper.

Det har jeg også prøvet - der sker desværre ingen forskel.

Kan det tænkes, at min "tv-chip" kan håndtere mere end blot S-Video selvom
udgangen på grafikkortet er S-Video?

Hvad er det et colorstik vil hjælpe med i denne situation, hvor jeg inden
Windows loader har farver på?

Fra : Sune Salminen

Dato : 08-03-05 20:27

Glenn Rasmussen wrote:
> Hej Sune,

> Det har jeg også prøvet - der sker desværre ingen forskel.
>
> Kan det tænkes, at min "tv-chip" kan håndtere mere end blot S-Video
> selvom udgangen på grafikkortet er S-Video?

Det er ikke en S-Video udgang - det er en kombineret S-Video og
Composite udgang, det kan du se ved at der er flere ben end 4 på
hunstikket i kortet. Fulgte der ikke et fordeler Y-Kabel med i pakken..?
Det gjorde der med mit Geforce 5900XT.
Måske er det sådan en du mangler.

> Hvad er det et colorstik vil hjælpe med i denne situation, hvor jeg
> inden Windows loader har farver på?

Det laver bare en S-Video udgang om til Composite. Men det skal du ikke
købe hvis du er sikker på at dit TV understøtter S-Video.. og det gør
det vel siden der er farver på når du starter op.

Det er et driver-indstillingsproblem du har. Eller også er der en fejl i
den version af driveren du bruger der påvirker dit system. Du kan prøve
med en anden driver.

-Sune

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 08-03-05 23:38

Sune,

> [...]
> hunstikket i kortet. Fulgte der ikke et fordeler Y-Kabel med i
> pakken..? Det gjorde der med mit Geforce 5900XT.

Dette kabel fulgte som det eneste med mit Club 3D 6600GT kort...

Link:
www.tyranno.dk/files/stik/club3d_stik.htm

> Det er et driver-indstillingsproblem du har. Eller også er der en
> fejl i den version af driveren du bruger der påvirker dit system. Du
> kan prøve med en anden driver.

Jeg har prøvet de drivers, der kom på en CD sammen med grafikkortet - har
også prøvet ForceWare v66.93 og v71.84 - problemet er det samme uanset hvad
.

Da jeg vejer muligheden for tv-out højt overvejer jeg allerede nu er sælge
kortet og købe noget, der med sikkerhed vil virke.

Nogen anbefalinger?

Fra : Sune Salminen

Dato : 08-03-05 23:52

Glenn Rasmussen wrote:
> Sune,

> Dette kabel fulgte som det eneste med mit Club 3D 6600GT kort...
>
> Link:
> www.tyranno.dk/files/stik/club3d_stik.htm

Hmmm, det kabel dér passer jo slet ikke i stikket på dit kort. Men det
ser ellers sejt nok ud, lækkert med Component video. Stikket på dit kort
er_ikke_et S-Video stik, det er et kombi-stik der også har Composite og
åbenbart muligvis også Component output - men nogen har kvajet sig i
pakke-afdelingen og lagt den forkerte omformer i æsken.

>Da jeg vejer muligheden for tv-out højt overvejer jeg allerede nu er
>sælge kortet og købe noget, der med sikkerhed vil virke.
>
>Nogen anbefalinger?

Tja, jeg vil da gerne bytte kort med dig, men mit er 5900XT..!
Til gengæld er det et af de lækre fra Leadtek der ikke støjer og bruger
2ns RAM som ikke har noget imod at blive overclocket hvis man er til den
slags.

Ellers vil jeg foreslå dig at købe et Leadtek 6600GT i stedet for POW.

-Sune

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 09-03-05 00:14

Sune,

> [...]
> Composite og åbenbart muligvis også Component output - men nogen har
> kvajet sig i pakke-afdelingen og lagt den forkerte omformer i æsken.

Jeg må være godt og grundig uheldig så .

> Ellers vil jeg foreslå dig at købe et Leadtek 6600GT i stedet for POW.

Kan man så overhovedet være sikker på, at tv-out vil virke med det kort -
det er vel de samme drivers de bruger?

Fra : Sune Salminen

Dato : 09-03-05 00:26

Glenn Rasmussen wrote:
> Sune,

> Jeg må være godt og grundig uheldig så .

Ja.. Altså, dit TV-Out virker jo. Ellers ville der ikke være farver på
under opstart. Enten er det et indstillingsproblem i driveren, eller
også skal du bruge det rigtige omformerkabel, som du ikke har fået med.
Du kan prøve at kontakte forhandleren af kortet og høre om de kan hjælpe
dig. Tag kort og omformer med, så de selv kan se at de ting de har solgt
dig ikke passer sammen.

> Kan man så overhovedet være sikker på, at tv-out vil virke med det
> kort - det er vel de samme drivers de bruger?

Haha..

Hvis det var tilfældet, så tror jeg ikke du ville være den eneste der
postede herinde med det problem.

-Sune

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 09-03-05 07:08

Sune,

> Hvis det var tilfældet, så tror jeg ikke du ville være den eneste der
> postede herinde med det problem.

Jeg tænkte i forhold til min PC. Har jo tydeligvis et problem med mit 6600GT
kort fra Club 3D - så burde problemet næsten være det samme med hvilken som
helst 6600GT-kort, i mit tilfælde?

>Enten er det et indstillingsproblem i driveren, eller
> også skal du bruge det rigtige omformerkabel, som du ikke har fået
> med.

Har prøvet mange forskellige drivers nu, uden held, så det kan næsten ikke
være det.

Det kabel jeg leder efter - kan man få det i enhver butik?

Fra : Sune Salminen

Dato : 09-03-05 11:09

Glenn Rasmussen wrote:
> [...]
> 6600GT kort fra Club 3D - så burde problemet næsten være det samme
> med hvilken som helst 6600GT-kort, i mit tilfælde?

Nej, for der er jo forskel på 6600GT kort. Nogle benytter NVidias
reference design, nogle gør ikke, data i BIOS er forskelligt fra mærke
til mærke, og det er sikkert heller ikke alle 6600GT kort der har både
S-Video, Component og Composite TV-Out. Nogle 6600GT kort har vel også
video-in. Så de er bestemt ikke allesammen ens.

> Har prøvet mange forskellige drivers nu, uden held, så det kan næsten
> ikke være det.
>
> Det kabel jeg leder efter - kan man få det i enhver butik?

Nej, det tror jeg ikke. Du må først finde ud af hvad for et kabel det
er. Kig på nettet og/eller kontakt nogen der handler med POV-kort
direkte.

-Sune

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 09-03-05 19:09

Hej Sune,

> Kig på nettet og/eller kontakt nogen der handler med POV-kort
> direkte.

POV = Point Of View? Hvorfor lige dem fremfor så mange andre?

Hvis jeg sælger mit Club 3D 6600GT - kan du så varmt anbefale mig, at købe
et Leadtek 6600GT i stedet?

Tak for hjælpen.

Fra : Sune Salminen

Dato : 09-03-05 21:06

Glenn Rasmussen wrote:
> Hej Sune,

> POV = Point Of View? Hvorfor lige dem fremfor så mange andre?

Hov, undskyld, jeg fik blandet tingene sammen. Jeg ved ikke hvem der
laver Club 3D, men det var selvfølgelig en forhandler af dem jeg mente!

> Hvis jeg sælger mit Club 3D 6600GT - kan du så varmt anbefale mig, at
> købe et Leadtek 6600GT i stedet?

Ja, det kan jeg i hvert fald. Og hvis du kigger lidt rundt her i gruppen
kan du også se andre anbefale det.

> Tak for hjælpen.

Det var så lidt.. Jeg undrer mig meget over dit problem.. jeg er 98%
sikker på at jeg godt kunne fixe det hvis jeg fik fingrene i din
maskine. NÅ, nok om det. Køb du et Leadtek kort, det bliver du glad for.

-Sune

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 09-03-05 23:53

Hej Sune,

> [...]
> sikker på at jeg godt kunne fixe det hvis jeg fik fingrene i din
> maskine. NÅ, nok om det. Køb du et Leadtek kort, det bliver du glad

Jamen, hvorhenne i landet bor du? .

Det er et meget underligt problem og YDERST irriterende og frustrende. Jeg
føler at jeg har prøvet stort set alt hvad man overhovedet kan, men at få
farver på i Windows er åbenbart umuligt.

Fra : Sune Salminen

Dato : 21-03-05 17:28

Glenn Rasmussen wrote:
> Hej Sune,

> Jamen, hvorhenne i landet bor du? .

Jeg bor i Valby.

-Sune

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 21-03-05 22:49

Hej Sune,

> Jeg bor i Valby.

Okay - jeg bor i Midtjylland, så der er lidt langt :).

Jeg har været rundt i nogle butikker og har fået diverse kabler med hjem,
men da ingen af delene virkede kunne de forskellige butikker ikke længere
hjælpe - de mente at det burde virke.

Nu har jeg så stort set opgivet - aner ikke hvad jeg skal gøre.

Fra : Sune Salminen

Dato : 21-03-05 22:57

Glenn Rasmussen wrote:
> Hej Sune,

> Okay - jeg bor i Midtjylland, så der er lidt langt :).

Ja sgu. Jeg kommer nok ikke lige i det jyske lige foreløbigt desværre.

> [...]
> ikke længere hjælpe - de mente at det burde virke.
>
> Nu har jeg så stort set opgivet - aner ikke hvad jeg skal gøre.

Det er noget af en hjernebøjer det problem her. Jeg er mere og mere
overbevist om at det enten er en driver-indstilling du ikke har fået
pillet ved, eller også er det en indstilling på dit TV...Måske skulle du
prøve med et andet TV hvis du kan? Om ikke andet så for at udelukke at
det ikke er TV'et.

-Sune

Fra : JJ

Dato : 29-03-05 14:58

> [...]
> pillet ved, eller også er det en indstilling på dit TV...Måske skulle du
> prøve med et andet TV hvis du kan? Om ikke andet så for at udelukke at

Kan det ikke have noget at gøre med tvet ? vores ene tv et gammlet kan kun
vise i sort/hvid, det andet virker fint md farver.

vh
jeppe

Fra : Sune Salminen

Dato : 30-03-05 16:41

JJ wrote:

> Kan det ikke have noget at gøre med tvet ? vores ene tv et gammlet
> kan kun vise i sort/hvid, det andet virker fint md farver.

Du skal sikkert bruge føromtalte colourfix-adapter for at få farver på
dit gamle TV.
Mange ældre apparater understøtter ikke S-Video, adapteren laver et
S-Video signal om til Composite. Så får du farver på.

-Sune

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 17-03-05 13:25

Hej Sune,

>Køb du et Leadtek kort, det bliver du glad

Jeg har nu købt mig et Leadtek WinFast PX6600GT TDH PCI-E kort. Den er langt
mere lydløs end mit Club3D-kort, men mit tv-out problem er desværre uændret.

Nu kunne jeg godt tænke mig, at prøve med et colorstik, men hvordan ser det
stik ud og hvor kan det købes?

Har prøvet at finde billeder af stikket på nettet via Google, men fandt ikke
noget.

Har været nede i Fona og de havde heller ikke et stik med det navn.

Hvor kan det anskaffes?

Fra : Jante

Dato : 18-03-05 00:43

Se http://sandberg.it/worldwide/prod.asp?prod=502-34
eller http://sandberg.it/worldwide/prod.asp?prod=503-65

> Har prøvet at finde billeder af stikket på nettet via Google, men fandt ikke
> noget.

Søg på 'colorfix'

> Har været nede i Fona og de havde heller ikke et stik med det navn.

Nej, det er klart. Prøv en computer-forretning.

> Hvor kan det anskaffes?

Se ovenfor.

/J

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 18-03-05 01:39

Hej Jante,

> Se http://sandberg.it/worldwide/prod.asp?prod=502-34
> eller http://sandberg.it/worldwide/prod.asp?prod=503-65

Tak, det hjalp mig med at forstå, hvad et colorstik er.

Desværre ejer jeg allerede disse stik og det virker stadigvæk ikke...

Dette problem virker for mig snart fuldstændig uløsligt :(.

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 29-03-05 21:16

Hej NG,

> Når jeg med TVTool v9.5.5.6 vil smide billedet over på tv'et er det i
> sort/hvid .

Problemet er nu blevet løst .

Jeg henvendte mig i en computerforretning og fik et såkaldt colorfix stik
med hjem.

Colorfix-stikket ligner fuldstændigt nogle af de andre stik jeg har, men
underligt nok giver dette stik mig farver på mit tv - det gør de andre ikke.

Stikket er guldfarvet, hvor de andre er sølvfarvet - kan det have noget at
sige?

Fra : Jante

Dato : 30-03-05 00:36

"Glenn Rasmussen" skrev:

> [...]
>
> Stikket er guldfarvet, hvor de andre er sølvfarvet - kan det have noget at

Nej. Forskellen er en lille kondensator indeni.
Check de links, jeg gav dig for 12 (!) dage siden.
(Hint: klik på linket 'Teknisk tegning')

/J

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 30-03-05 01:36

Hej Jante,

> Nej. Forskellen er en lille kondensator indeni.
> Check de links, jeg gav dig for 12 (!) dage siden.
> (Hint: klik på linket 'Teknisk tegning')

Tak for påmindelsen .

Det var dog ikke helt en af de kabler du linkede til som jeg skulle bruge.
Det kabel jeg har fået er også fra Sandberg, men jeg har ikke kunne finde
det på deres hjemmeside - jeg går dog ud fra, at teknikken bag det er den
samme.

Det er bare rigtig lækkert det her!

Hvordan kan det være, at så mange har problemer med det her?

Fra : Jante

Dato : 30-03-05 02:16

"Glenn Rasmussen" skrev:

> Hvordan kan det være, at så mange har problemer med det her?

Dunno. Måske fordi tv-apparaterne ikke altid
overholder specifikationerne bl.a. for S-video?

/J

Fra : Sune Salminen

Dato : 30-03-05 16:42

Glenn Rasmussen wrote:
> Hej NG,

> Problemet er nu blevet løst .

Hehe, det var på tide!

> [...]
> andre ikke.
> Stikket er guldfarvet, hvor de andre er sølvfarvet - kan det have

Det er nok ikke farven på stikket der er den afgørende faktor

-Sune