Links og Skrifttyper
Fra : Stefan Kristensen

Dato : 07-03-05 10:53

Hej NG.

http://jems.dk/jacob kan man blandt andet se min søns favorit links. I IE
vises det hele som det skal. I FF bruger den ikke den rigtige skrifttype og
der kommer understregning på hele linien, også efter billedet. I opera går
det helt galt med skrifttypen.
Hvad gør jeg forkert?

Mvh
Stefan

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-03-05 11:07

Stefan Kristensen skrev:

> [...]
> der kommer understregning på hele linien, også efter billedet. I opera går

Start med at validere din side - der er mange fejl.
En del af dem er på grund af &-tegnet i links (se
<http://www.htmlhelp.com/tools/validator/problems.html#amp>)

Andre er manglende lukning af elementer.

Når html-koden er i orden, kan du validere css-koden.

--
Jens Gyldenkærne Clausen
Standardlinks om validering - hvordan og hvorfor:

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 07-03-05 11:29

I IE

> Start med at validere din side - der er mange fejl.

Ups. Jeg havde pastet en masse ind på siden og glemt at validere. Det er
gjort, men hjalp desværre ikke.

Stefan

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-03-05 11:49

Stefan Kristensen skrev:

> Ups. Jeg havde pastet en masse ind på siden og glemt at validere. Det er
> gjort, men hjalp desværre ikke.

O.k.

Skrifttypen kan jeg ikke rigtig hjælpe med - den findes ikke på mit
system, og derfor vises den selvfølgelig hverken i Firefox eller IE.

Mht. understregning af links under billeder, kan du indsætte følgende
regel:

a img { background-color: white; text-decoration: none; }

Text-decoration virker ikke direkte (men jeg beholdt den for en
sikkerheds skyld - måske virker det i andre browsere). Men sætter man en
baggrundsfarve, forsvinder understregningen nydeligt. Jeg har ikke
testet visningen i Opera.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 07-03-05 12:03

Jeg ville sætte stor pris på om du ville prøve: http://jems.dk/cityb___.ttf

> Mht. understregning af links under billeder, kan du indsætte følgende
> regel:
>
> a img { background-color: white; text-decoration: none; }

Yup - det virkede

Stefan

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 07-03-05 14:49

Stefan Kristensen skrev:

> Jeg ville sætte stor pris på om du ville prøve:
> http://jems.dk/cityb___.ttf

Det skal man helst ikke!!! Det er op til designeren af siden at sørge
for den kan ses uden at skulle downloade opskure fonte og andet. Blot
for at kunne se nogle links, som du havde tænkt dig de skulle være!
Alternativet er at lave links som små billeder, men det kan også blive
en omfattende affære og vil sløve siden meget jo flere små billeder der
skal hentes hver gang!

Jeg ved godt det er lidt af en cliche, men hold dig til verdana,
tahoma, helvetica, times new roman, georgia, hvis du vil have et
nogenlunde ensartet udtryk på tværs af platforme og browsere! det er
den eneste rigtige måde at gøre det på. Jeg ved godt at det ikke altid
er de mest kønne typer og man gerne vil stå lidt ud fra de andre, men
det er hvad designere har at arbejde med i web-verdenen, lev med det.
Der vil helt sikkert komme nogle interessante tiltag senere hen i
fremtidige html-specifikationer og browserversioner, men næppe noget
der er brugbart de næste 5-6 år.

Claus

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 07-03-05 15:35

> Det skal man helst ikke!!! Det er op til designeren af siden at sørge
> for den kan ses uden at skulle downloade opskure fonte og andet.

Jeg er sådan set helt enig med dig. Jeg har jo også angivet en alternativ
font. Jeg undrer mig bare over hvorfor jeg kan se fonten i IE men ikke i FF
og Opera. Derfor har jeg lagt fonten ud så en venlig sjæl kunne hente den
ned og se om han/hun kunne se den i de browsere.
Jeg er forholdsvis grøn i det her CSS sjov, men er meget nysgerrig og det
her med fonten er jo simpelt at prøve og giver nogle flotte resultater (hos
mig)

Mvh
Stefan

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-03-05 16:14

Stefan Kristensen wrote:

> Derfor har jeg lagt fonten ud så en venlig
> sjæl kunne hente den ned og se om han/hun kunne se den i de browsere.

Som Claus skrev: Brug en standard-font, som du har lov til at forvente, at
flertallet af brugerne har installeret:

http://hjemmesideskolen.dk/html/txtformt.asp#type

Alt andet er ikke farbart. Det er principielt helt ligegyldigt, hvilken
fancy font du har fundet på at bruge i din menu, fordi du synes det er flot.
Flertallet af dem, der skal se din side bagefter, har næppe samme font
installeret på deres computer.

Erik Ginnerskov
http://frip.dk/ginnerskov

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 07-03-05 16:31

Stefan Kristensen skrev:
> [...]
> Jeg er forholdsvis grøn i det her CSS sjov, men er meget nysgerrig og
> det her med fonten er jo simpelt at prøve og giver nogle flotte

Hmm en helt anden side af sagen! den font du har lagt ud, ser ud til at
være en kommerciel font, og du har derfor med 112% sikkerhed ikke ret
til at lægge den frit tilgengængelig på nettet!! En side af det her
fontcirkus, som rigtigt mange ikke tænker over, men som er ligeså slem
som at bruge billeder der er ophavsretsligt beskyttet!

Claus

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 07-03-05 18:09

> [...]
> fontcirkus, som rigtigt mange ikke tænker over, men som er ligeså slem
> som at bruge billeder der er ophavsretsligt beskyttet!

Ja, jeg tænkte det nok Jeg vil ikke gøre fonten tilgængelig, jeg vil jo
bare vide hvorfor det virker i en browser og ikke i en anden!!! Jeg har læst
sider om standardfonte og jeg er også enig. Jeg leger bare og fandt noget
der undrede mig.. Det var det!

Stefan

Fra : from south

Dato : 07-03-05 17:53

Hej Stefan.
"Stefan Kristensen" <jems@mad.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> det
> her med fonten er jo simpelt at prøve og giver nogle flotte resultater

Jeg ville da bruge lidt mere krudt på at sætte en baggrundsfarve og
colorfarve på siden. Jeg synes en lyserød baggrund og en lidt mere
lyserød skrift, ikke er særlig smart. Men kan godt se at i IE er
baggrunden meget gul og skriften mørkeblå, ved ikke lige hvad du synes
er bedst?
Hvis du ikke er klar over det, så sæt altid en farve på dine elementer,
så er det ikke dine besøgende som bestemmer farven, på din hjemmeside.
Mvh Knud