Regler om beboerråd
Fra : Preben Christensen

Dato : 06-03-05 22:45

Hej

Vi bor i et helt nyt lejeboligområde opført og udlejet pr den 1-10 2004
hvordan er regler vedrørende beboerråd?
Laver man en bestyrelse for lejeområdet?
Der er 18 lejemål
Det skal lige siges at der er en betyrelse i lejeforeningen se link

http://www.danskboligselskab.dk/3900/default.asp?action=bestyrelse

Men repræsentere de lejerne eller udlejningen?

--
Venlig Hilsen

Preben Christensen

Fra : Hoho

Dato : 07-03-05 11:51

On Sun, 6 Mar 2005 22:44:51 +0100, "Preben Christensen" <dunder@pc.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:

> [...]
>Laver man en bestyrelse for lejeområdet?
>Der er 18 lejemål
>Det skal lige siges at der er en betyrelse i lejeforeningen se link

Naturligvis er der det. Ellers var det jo ikke et selvstændigt boligselskab.

>Men repræsentere de lejerne eller udlejningen?
Rødding Boligselskab er et selvejende boligselskab.
Stiftet som datterselskab af Dansk Boligselskab i 1985

Det er dem der er udlejer.

De udlejer sikkert efter lov om almene boliger.

Deri står bla.a.

§ 3. De i § 1, stk. 1, nævnte boligorganisationer, kommuner, amtskommuner og
selvejende institutioner betegnes i denne lov som udlejer. Udlejerens
rettigheder og pligter efter denne lov udøves i overensstemmelse med reglerne om
beboerdemokrati i kapitel 1 og 2 i lov om almene boliger samt støttede private
andelsboliger m.v. og i forskrifter udstedt i medfør heraf.

Så vidt jeg kan se af den lov så er det ikke muligt at stifte en beboerforening
og lade den repræsentere lejernes interesser.
Du må evt. se om der er udstedt nogle forskrifter og hvad de drejer sig om.

Konflikter mellem lejer og udlejer løses af beboerklagenævnet i første instans.
Hvorvidt flere lejere i fællesskab kan klage til nævnet over udlejer ved jeg
ikke, men mon ikke.