Eje et www. Domäne
Fra : Joebbe

Dato : 06-03-05 20:38

Ja, det var jo nemmere at svare på et spørgsmål, hvis det blev skrevet

En ven af mig har et firma der hedder f.eks. p.p.boligindretning. (p.p.
er initialerne på min vens navn, et anerkendt og velrenomeret firma, men her
et opdigtet navn)
Hans hjemmeside hedder så " www.ppboligindretning.dk"

En smart konkurent har så åbenbart købt domänet "www.p.p.boligindretning.dk"
, som så henviser til sin egen hjemmeside, der hedder noget ganske andet.

Når man ringer til konkurenten, påstår han så, at min vens firma sådan set
ikke rigtig eksisterer mere, men at han yder den samme service. (sådan meget
vævende).

Er alt dette overhovedet lovligt ?

Kan min ven nedlægge evt. fogedforbud mod konkurentens brug af et domäne,
der ikke på nogen måde hentyder til sit eget firma?

Er jeg overhovedet i den rigtige gruppe ??

mvh. Joebbe

Fra : Ukendt

Dato : 06-03-05 21:04

"Joebbe" <hyper@sup.de> skrev i en meddelelse
> [...]
"www.p.p.boligindretning.dk"
> , som så henviser til sin egen hjemmeside, der hedder noget ganske andet.

Øhh "modstanderen" har kun købt boligindregning.dk det er der da intet galt
i..
p.p. er jo bare subdomainer..
din vej ejer jo automatisk også
verdens.bedste.bolig.firma.ppboligindretning.dk

Bare lige så det er på det rene

Mvh
Morten

Fra : Joebbe

Dato : 06-03-05 21:08

"Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> p.p. er jo bare subdomainer..
> din vej ejer jo automatisk også
> verdens.bedste.bolig.firma.ppboligindretning.dk

Ja, jeg tænkte nok at det bare var mig der ikke fattede en skid

Dog syntes jeg stadigt, at det er uetisk, at kalde sig for noget en anden
har som " sin" firmaprofil, og enda sige at firmaet ikke eksisterer, når man
ringer dertil. Men en ting er moral, en ganske anden Jura

mvh. Jørn

Fra : Per Christoffersen

Dato : 07-03-05 12:27

> galt

Nej, men der er noget galt i, at anvende domænet til at markedsføre sig selv
under noget, der tydeligt ligner en konkurrents navn.
Det må man nemlig ikke.

/Per

Fra : Ukendt

Dato : 07-03-05 20:59

> Nej, men der er noget galt i, at anvende domænet til at markedsføre sig
selv
> under noget, der tydeligt ligner en konkurrents navn.
> Det må man nemlig ikke.

Jeps, men selve domainet boligindretning.dk er jo ok..

Mvh
Morten

Fra : per christoffersen

Dato : 07-03-05 23:39

> selv
>
> Jeps, men selve domainet boligindretning.dk er jo ok..

Det betyder ikke så meget, når den samlede handling skal bedømmes ifht.
Markedsføringsloven.

/Per

Fra : Andy

Dato : 06-03-05 21:48

> En smart konkurent har så åbenbart købt domänet
"www.p.p.boligindretning.dk"
> , som så henviser til sin egen hjemmeside, der hedder noget ganske andet.

Tag fat i en advokat.

Markedsføringslovens §5:
§ 5. Erhvervsdrivende må ikke benytte forretningskendetegn og lignende, der
ikke tilkommer dem, eller benytte
egne kendetegn på en måde, der er egnet til at fremkalde forveksling med
andres.

> Når man ringer til konkurenten, påstår han så, at min vens firma sådan set
> ikke rigtig eksisterer mere, men at han yder den samme service. (sådan
meget
> vævende).

Optag det på bånd!

Tag fat i en advokat:

Markedsføringslovens §5:
§ 1. Loven gælder i privat erhvervsvirksomhed og offentlig virksomhed, som
kan sidestilles hermed. Der må i sådan virksomhed ikke foretages handlinger,
som strider mod god markedsføringsskik.

Vildledning, nedsættende omtale m.v.

§ 2. Der må ikke anvendes urigtige, vildledende eller urimeligt mangelfulde
angivelser, som er egnet til at påvirke efterspørgsel eller udbud af varer,
fast ejendom og andre formuegoder samt arbejds- og tjenesteydelser.

Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 gælder også angivelser, der på grund af deres
form, eller fordi de angår uvedkommende forhold, er utilbørlige over for
andre erhvervsdrivende eller forbrugere.

Stk. 3. Der må ikke anvendes vildledende fremgangsmåder af lignende
betydning for efterspørgsel og udbud som angivet i stk. 1 eller
fremgangsmåder af tilsvarende betydning, såfremt de på grund af deres
særlige form, eller fordi de inddrager uvedkommende forhold, er utilbørlige
over for andre erhvervsdrivende eller forbrugere.

Stk. 4. Rigtigheden af angivelser om faktiske forhold skal kunne
dokumenteres.

> Kan min ven nedlægge evt. fogedforbud mod konkurentens brug af et domäne,
> der ikke på nogen måde hentyder til sit eget firma?

Benytter konkurrenten "www.boligindretning.dk" i sin normale virksomhed,
eller er det købt udelukkende for at kunne benytte
"www.p.p.boligindretning.dk"?

> Er jeg overhovedet i den rigtige gruppe ??

Ja

Andy

Fra : Dan Storm

Dato : 07-03-05 14:17

Vejen at gå er via http://www.domaeneklager.dk/
Umiddelbart kunne jeg ikke se hvordan din ven ikke skulle få medhold i
sagen.
--
Dan Storm

http://err0r.dk
storm@err0r.dk

PGP Public key på http://err0r.dk/pubring.pkr

inden for et bestemt område

Fra : Allan Soerensen

Dato : 07-03-05 16:11

"Dan Storm" <shadyz@_REMOVETHIS_err0r.dk> skrev i en meddelelse
> Vejen at gå er via http://www.domaeneklager.dk/
> Umiddelbart kunne jeg ikke se hvordan din ven ikke skulle få medhold i
> sagen.

Jeg tror vi 2 var lidt for hurtige (og "snylteren" smart).

De to sites lå på henholdsvis www.ppboligindretning.dk og
www.p.p.boligindretning.dk
I det sidste tilfælde er "p.p." bare et subdomæne til domænet
boligindretning.dk
Det vil ikke givet noget resultat at ejeren af ppboligindretning.dk fører en
klagesag fordi en anden har registreret domænet boligindretning.dk

Der er stadig tale om en overtrædelse af markedsføringsloven, men jeg
tvivler på at DIFO´s klagenævn kan gører noget her, da ordet
"boligindretning" er et ganske almindeligt brugt ord.
Der er vist ingen vej udenom en advokat.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 07-03-05 14:23

"Joebbe" <hyper@sup.de> skrev i en meddelelse

> En smart konkurent har så åbenbart købt domänet
> "www.p.p.boligindretning.dk"
> , som så henviser til sin egen hjemmeside, der hedder noget ganske andet.

DIFO (Dansk Internet Forum) har et klagenævn, som tager sig af netop den
slags sager.
Du finder klagenævnet på http://www.domaeneklager.dk/ hvor der også findes
klagevejledning og klageskema.

Hvis du kikker på nævnets afgørelser, er der masser af eksempler, der ligner
din vens sag og klageren får altid medhold, da der er tale om en klar
overtrædelse af markedsføringsloven.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-03-05 15:15

"Joebbe" <hyper@sup.de> skrev

> En smart konkurent har så åbenbart købt domänet
"www.p.p.boligindretning.dk"
> , som så henviser til sin egen hjemmeside, der hedder noget ganske andet.

Ja, man kan jo undre sig over, hvor "smart" den fyr er!

Han forlanger kr 6000,- i timen, men han kan ikke engang præsentere en
hjemmeside, der formår at vise hans talent inden for sin arkitektoniske,
æstetiske og farvemæssige kunnen..

Den siden skal da nok skaffe ham en masse kunder til kr 6000,- i timen!

Søger man i øvrigt på google efter Rasmus Refer, så tegner der sig et
billede af en konkursrytter og almen plattenslager...

http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=11890
http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=14159

Claus

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 07-03-05 16:35

> Søger man i øvrigt på google efter Rasmus Refer, så tegner der sig et
> billede af en konkursrytter og almen plattenslager...

Det hverken kan eller vil jeg forsøge at modbevise, i og med jeg ikke
kender manden, men i denne sag vil jeg da nu argumentere for at han er
uskyldig.

Citat news:422b5c3b$1$513$ba624c82@nntp05.dk.telia.net

"her et opdigtet navn".

--
Michael
Eltax højttalersæt på auktion - slutter snart!!