Flaskeventil
Fra : ole nielsen

Dato : 06-03-05 12:46

Hej Gruppe,

Jeg var en tur svømmehallen forleden for at teste mit udstyr og for at prøve
forskelligt. Bland andet prøvede jeg at lukke ventilen mens jeg sad på
bunden. det syntes jeg ikke var det nemmeste i verden. Og mere umuligt
bliver det nok med dragt på.

Jeg kom til at tænke på, om der findes ventiler der kan lukke hurtigere end
de almindelige, som skal drejes adskillige omgange før der er lukket. Skal
flasken lukkes i en fart, må det vel være en fordel at kunne række om bag på
og lukke flaske i et snuptag. Eller hvad ?

Hvad gør I, der dykker med dobbeltsæt?

mvh.

Ole

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 06-03-05 12:50

On Sun, 06 Mar 2005 12:46:29 +0100, ole nielsen wrote:

> [...]
> flasken lukkes i en fart, må det vel være en fordel at kunne række om bag på
> og lukke flaske i et snuptag. Eller hvad ?

Tjaa, men du skal så også tænke på at hvis du selv kan lukke den i et
snuptag (fx dreje den 90 grader) så er den ligeså nem at lukke ved et
uheld (fx hvis ventilen lige støder ind i noget på et vragdyk), og
dermed skabe, om ikke en farlig situation, så en stressende situation.

Thomas

Fra : HKN

Dato : 06-03-05 13:37

> Hvad gør I, der dykker med dobbeltsæt?

De fleste som dykker med dobbeltsæt, har en bro med en isolationsmanifold
imellem de 2 ventiler. Denne sidder midtvejs mellem flaskerne, og kan nås
ved at føre hånden om til nakken. Jeg har kun min åben ca ½ omgang, og kan
derfor relativt hurtigt lukke af imellem flaskerne, således at jeg "kun" går
tom på den ene i f.ex en freeflow situation.
Dette er ikke optimalt vil nogen mene, da jeg i en sådan situation måske vil
åbne ventilen istedet for at lukke den, hvorfor nogen vil holde på at den
skal stå fuldt åben istedet, således at man kun kan lukke den.

Jeg har set nogen som vender flaskesættet på hovedet, således at
ventilen/erne sidder så man blot skal tage hånden om på ryggen for at n
dem - umiddelbart en smart løsning - men det ser fuldstændig åndssvagt ud!

ScubaPro (tror jeg det er) har lavet en sådan "fjernstyrings" ventil, som
man kan montere på sin/e flasker og derved have adgang til ventilen i
skulderhøjde - jeg ville dog ikke personligt turde læne min tillid til en
sådan anordning i en kritisk situation.

Mvh
Henrik

Fra : Henning

Dato : 06-03-05 13:59

>Jeg har set nogen som vender flaskesættet på hovedet, således at
>ventilen/erne sidder så man blot skal tage hånden om på ryggen for at n
>dem - umiddelbart en smart løsning - men det ser fuldstændig åndssvagt ud!

Ikke desto mindre bruger røgdykkere det på denne måde - åndsvagt eller
ej, det fungerer

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 06-03-05 14:07

On Sun, 06 Mar 2005 13:59:06 +0100, Henning wrote:

> Ikke desto mindre bruger røgdykkere det på denne måde - åndsvagt eller
> ej, det fungerer

Ja, men jeg foretrækker nu alligevel at have ventilen bag nakken, det vil
være noget mere omstændigt at skulle tage udstyr af/på ombord på
kutter, gummibåd og lign. hvis man ikke kan stille flasken oprejst mens
man iklæder sig vesten. Tvivler på at regulatorsæt har voldsomt
godt af at have al udstyret (flaske, lygter evt. integreret bly) hvilkende
på sig.

Hvordan ville man egentlig trække slangerne til regulator, vest og
tørdragt hvis man vendte flasken på 'hovedet'? Det vil som minimum
kræve nogle længere slanger.

Thomas

Fra : Henning

Dato : 06-03-05 14:14

>Hvordan ville man egentlig trække slangerne til regulator, vest og
>tørdragt hvis man vendte flasken på 'hovedet'? Det vil som minimum
>kræve nogle længere slanger.

Jeg kunne forestille mig at inkarnerede hule- og vragdykkere vendte
deres flasker med ventilen nedad for at undgå den rammer i loft og
andet undervejs i vandet? Længere slanger er ved det eneste der
kræves

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-05 15:42

"Henning" <nomail@all.invalid> wrote in message

> [...]
> deres flasker med ventilen nedad for at undgå den rammer i loft og
> andet undervejs i vandet? Længere slanger er ved det eneste der

det tror jeg ikke du skal regne med.

ved røgdykning giver det mening at vende flaskerne, de gør det for at
beskytte ventilerne, ing der falder ned, tig de løger ind i, vil der ved
ramme bunden af flaskerne, men hule / vrag dykkere, ligger horisontalt og
svømmer, det vil sige at skraber man i mod er der lige så stor risiko for at
det er top som bund der skraber i mod.
iøvrit giver flasker på hove, en dårlig slange føring, og det er totalt
umuligt at nå isolations ventilen hvis man vender flaskerne på hovet.

tilsidst vil jeg sige det er ikke meget svære at nå ventilerne, bag nakken
end ved røven HVIS, ens udstyr er sat rigtig op og ens dragte passer og er
syet efter det rigtige mønster, hvis de ting er opfyldt og man stadig syntes
det er svart at nå så kan man lave nogle simple skuller øvelser, ca 5-7
minnutter om dage, så får man hurtigt optrænet nogle mere smidige skullere.

mvh Morten

Fra : ole nielsen

Dato : 06-03-05 14:48

Det er iøvrigt rigtigt. Jeg har set et Mares sæt, hvor flaskerne vendte
omvendt. Der sad en beskyttelsesbro omkring ventilerne, så man kunne stille
sætte flaskerne ned uden at det gik ud over ventilerne. Ideen med at have
flaskerne siddende omvendt på ryggen, giver, som jeg ser det, flere fordele.
Man komme ikke til at ramme på med ventilerne på vrag og ventilerne er
lettere at komme til, når man selv skal arbejde med dem i vandet.

/Ole

Fra : Klaus Christensen

Dato : 06-03-05 17:34

Hvis man kommer ud for situationen hvor man skal lukke den ene post, er man
nok ikke altid så heldig at kunne sætte sig på bunden og "fumle" med det.
Så tre ting slipper man ikke for: øvelse, øvelse og øvelse

Prøv at øv disciplinen mens du har neutral opdrift. Hvis du kan få en til at
videofilme vil du opdage (det gør ihvertfald laaaangt de fleste) at du bøjer
hovedet ned mod brystet for bedre at "kunne nå" ventilerne. Som du vil kunne
se på videoen har dette den modsatte effekt - nemlig at ventilerne kommer
længere væk fra dine hænder. Så øvelsen består i korrekt trim og bøje
hovedet bagover og dermed svage i ryggen og få ventilerne tættere på.

Øøøøøøøv

KC

Fra : Nicholas

Dato : 07-03-05 08:45