Jobs børn
Fra : Difool

Dato : 05-03-05 22:03

Jeg snakkede med et Jehovas Vidne om nogle forskellige ting, og vi kom ind
på Guds retfærdighed og menneskers forståelse af Guds retfærdighed. Vi var
begge overbeviste om, at Gud er 100% retfærdig og ønsker det bedste i sidste
ende, selv om mennesker ikke altid kan se det (straks). F.eks. resten af
verden end Noa og hans familie.

Jeg nævnte tilfældet med Uzza og pagtens ark som et eksempel, som jeg ærligt
talt stadig har svært ved at greje. Jeg er sikker på, at Herren er
retfærdig, men det er nu engang stadig svært at forstå dommen over Uzza.
"Vidnet" kom med et nummer af "Vagttårnet" (1. februar, 2005), hvor der
netop er en artikel om dette emne. Forklaringen gives, og noget er det giver
svar.

Et andet afsnit i samme artikel er om Lot og hans udlevering af sine døtre
til sodomitterne. Her kommer også en forklaring, der bestemt er værd at
læse. Jeg har ofte spekuleret over disse spidsfindigheder i Guds Ord, og her
er så en artikel, der behandler det, omend ikke helt grundigt. Så hvis der
ikke er andre, der har en bedre henvisning til disse problemer, kan jeg
anbefale dette nummer af "Vagttårnet".

Men et tredje eksempel, som jeg nævnte overfor "vidnet", var tilfældet med
Job og hans børn. Jeg har nemlig tænkt, at godt nok fik Job lige så mange
sønner og døtre tilbage efter sine trængsler, som han havde haft før, men
det må da stadig have været særdeles hårdt for Jobs menneskelige følelser at
miste sine børn, selv om han fik det samme antal tilbage senere.

"Vidnet" sagde enten noget om, at Vagttårnsselskabet havde en tese om, at
Jobs første børnefolk faktisk slet ikke var døde; ellers var det, at Job så
frem til dem i genopstandelsen. Kan Filip Drejer Johnsen komme med en
uddybning af dette, eller andre kanske?

Hele Bibelen igennem er jo én lang historie om menneskets pris for at svigte
Guds Lov, nemlig synd, og i en syndig verden sker der bare tilsyneladende
uretfærdige ting. Men det var jo mennesket selv, der syndede mod Gud, så
skylden er vor egen, omend vore første forfædres. Og det fortsætter jo i
post-bibelsk tid. Det er jo derfor, at så mange har svært ved at acceptere
udlægningen af Gud som en stor "Santa Claus", der bare strør om sig med
gaver og velsignelser, og så STOP. Når de så tænker på flodbølgen i Asien,
f.eks. Men synd er synd, og det vil herske i lang tid endnu, til vi når en
bedre tidsalder.

Dette er en ærlig foresørgsel for at forstå noget, som andre
Bibel-studerende sikkert også har tumlet med. Selv Cyril vil vel heller ikke
drille her, da Job jo ikke er en del af NT. Denne gruppe er jo mest læst af
kristne, så den er vel et bedre forum for dette emne end en mere sekulær
nyhedsgruppe.

Kærlig hilsen fra Mikkel S. Kragh
http://www.nordiskisrael.dk

Fra : TBC

Dato : 06-03-05 04:26

"Difool" <bulawayo@moebius.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> at
> miste sine børn, selv om han fik det samme antal tilbage senere.

Bestemt! Det var vel netop en del af hensigten med Satans modbydelige
anslag.

> [...]
> så
> frem til dem i genopstandelsen. Kan Filip Drejer Johnsen komme med en

Det førstenævnte vil jeg klart betragte som en misforståelse af JV's lære.
Du kan være ret sikker på at også JV mener at det er som Bibelen siger:
"Se, da kom der et vældigt vindstød ude fra ørkenen, og det ramte husets
fire hjørner så det faldt sammen over de unge mennesker, og de døde. Og kun
jeg alene undslap for at give dig besked." - Job 1:19 (NVO).

Jeg fandt i øvrigt nedenstående ræsonnement som underbygger dette i en
vagttårnsartikel om "Hvad menes der med at Satan "har magt til at forårsage
død", sådan som der står i Hebræerbrevet 2:14?":

"I Jobs Bog omtales en situation der nok var et særtilfælde, nemlig dengang
Satan 'forårsagede død' over Jobs børn med et uvejr. Det er værd at lægge
mærke til at Satan kun kunne dette med Guds tilladelse. Gud tillod det fordi
det ville tjene til at få afgjort et vigtigt stridsspørgsmål. (Job 1:12, 18,
19) Men Satan kunne ikke slå Job ihjel, for det fik han ikke lov til. (Job
2:6) Det viser at Satan lejlighedsvis har kunnet forårsage trofaste
menneskers død, men at vi ikke behøver at grue for at han kan slå os ihjel
efter forgodtbefindende."

> [...]
> bedre tidsalder.
>
> Dette er en ærlig foresørgsel for at forstå noget, som andre
> Bibel-studerende sikkert også har tumlet med.

Det essentielle spørgsmål er vel hvorfor Gud overhovedet opsatte en
lov/"plantede et træ" og mennesket derved i det hele taget fik muligheden
for at synde, og om f.eks. fortællingen i Jobs bog giver nogen dybere
indsigt i den forbindelse?

Elementerne i spillet er vel i begge disse tilfælde: A: Den frie vilje, B:
"lov" eller Gudgivne normer contra synd, og så ikke mindst C: Satans
moralske og anklagende spørgsmål om retmæssigheden af Guds styre over sine
skabninger som udstyret med denne imho[!!] uhyggelige, farlige og uønskede
frie vilje. Eller sagt med andre ord drejer det sig om
menneskets/skabningens integritet over for Gud og hans ord. Det fremgår
tydeligt, syntes jeg, af tilfældet med Job. [Også] i Jobs tilfælde pralede
Satan in essence af at han kunne vende alle mennesker bort fra Gud, som det
var lykkedes ham med Adam og Eva, og at Guds

Personligt forstiller jeg mig at det at det bliver bevist at Gud
nødvendigvis må være skabningens midtpunk, og den som har både den absolutte
og moralske ret til at afgøre normerne og vejen for denne hans skabning, er
noget som er så meget mere vigtigt og af så meget større betydning end noget
som helst andet i et univers med fri vilje. Så vigtigt at elendigheden og
lidelserne som oprøret imod Gud, og muligheden for synd har ført med sig, er
for intet at regne i lyset af hvor vigtigt dette spørgsmål er.

Var der intet "træ", eller var der ikke stillet nogle krav eller normer ifht
hvilke man kunne synde, havde der vel heller ikke været nogen synd. Men Gud
valgte at "plante træet" og opstille sin norm. [Øv!]

Men det må han have haft en mening med, det må der have været en baggrund
for. Spørgsmålet er så hvorvidt vi kan blive klogere på hvad det skulle
handle om, fra disse beretninger, og om vores forestillinger er berettigede
og relevante.

TBC
- Som ikke selv er et "vidne", men bestemt er en sympatisør.

Fra : TBC

Dato : 06-03-05 05:56

> [...]

Satan in essence af at han kunne vende alle mennesker bort fra Gud, som det
var lykkedes ham med Adam og Eva, og insinueringen var at mennesket ikke
syntes om Gud og hans måde at styre på, men holdt sig til ham af selviske
grunde.

Hvor om alt er så forstiller jeg mig personligt at det at det bliver bevist
at Gud nødvendigvis og med rette må være skabningens midtpunk, og den som
[...]

valgte at "plante træet" og opstille sine normer. [Øv!, sikke et besvær det
giver, endog med en bagvaskende, lokkende og fristende klamphuggergud som
Satan på scenen samtidigt]

Men det må Gud have haft en mening med, det må der have været en baggrund
for. Spørgsmålet er så hvorvidt vi kan blive klogere på hvad det skulle
handle om, fra disse bibelske beretninger, og om vores forestillinger er

Fra : Ukendt

Dato : 06-03-05 20:04

"Difool" skrev i en meddelelse

> [...]
> sidste
> ende, selv om mennesker ikke altid kan se det (straks). F.eks. ...

Jeg er ganske enig med dig i at den nævnte artikel fra Vagttårnet 1. februar
i år er ganske spændende. Mange vælger jo at drage den lette og "kloge"
konklusion, nemlig at bruge sådanne spørgsmål til at være kritiske overfor
Bibelen, men artiklen viser at det kan være ganske gavnligt at tænke lidt
dybere over tingene.

> [...]
> så
> frem til dem i genopstandelsen. Kan Filip Drejer Johnsen komme med en

Jeg tror at der må være tale om en fejl. Jobs bog er meget klar om at
børnene døde, og det har uden tvivl været et hårdt slag for både Job og hans
hustru.

I Job 14:12-15 taler Job selv om at Gud kan gemme ham i dødsriget og hente
ham frem senere - en hentydning til at Gud kunne give Job livet igen, på et
tidspunkt efter hans død. Når Job har haft dette håb for sig selv, må han
også have haft det for sine børn, og det har måske trøstet ham at vide at
han ville kunne møde børnene igen senere - om end der ville gå lang tid.

Når man overvejer beretningen som en prøve på Guds retfærdighed må man først
og fremmest lægge mærke til at børnenes død ikke blev /forårsaget/ af Gud,
men /tilladt/ af ham; han så igennem fingre med at Satan dræbte dem - og på
den måde er beretningen en parallel til de mange tragiske dødsfald vi ser
som følge af katastrofer, som fx tsunamien i Asien eller skolen i Beslan. I
alle disse tilfælde har Gud muligheden for at forhindre dødsfaldene, men
undlader at gøre det. I Jobs tilfælde var der en konkret grund til det,
nemlig at søge svar på dybden og arten af Jobs loyalitet.

Men generelt set er årsagen en anden: med syndefaldet havde Adam og Eva
vendt sig fra Gud og imod deres egne ønsker; de havde gjort synden til deres
konge (jævnfør Romerne 5:14), og det har tydeligvis været Guds hensigt at
vise os alle hvad resultatet af selvstændighed væk fra Gud er; ulykke og
død. Da vi har vendt os væk fra Gud og som samfund betragtet er sekulært, er
det kun rimeligt at Gud lader os prøve selv; det er hvad vi ser resultaterne
af i dag.

Parallellen er helt klart fortidens Israel - når de ville selv, lod Gud dem
forsøge, med tragiske resultater til følge; når de søgte Gud, lod han sig
finde og resultatet fra store velsignelser.

> [...]
> f.eks. Men synd er synd, og det vil herske i lang tid endnu, til vi når en

Jeg synes selv at det er vigtigt at huske Jesu ord: "Jeg skal ikke tale
meget med jer mere, for verdens hersker kommer. Og han har ikke noget tag i
mig" (Johannes 14:30). Hverken Jehova eller Jesus er altså 'denne verdens
hersker' (jævnfør 1 Johannes 5:19), men den 'slange fra fortiden' der kæmper
med Mikael i Åbenbaringen 12. Han er skyld i de problemer der findes i dag,
og det var hans lederskab Adam og Eva underlagde sig hin mindeværdige dag
for mange tusinde år siden et sted i Mellemøsten.

Når Gud kan tillade det, er det sådan set resultatet af menneskehedens eget
valg; dernæst kan Gud tillade sig at lade det hele foregå fordi han kan og
vil gøre det til intet.

Jeg håber at du kan bruge ovenstående til noget; vi kan nok begge lære noget
af en fortsat drøftelse.

Filip Drejer Johnsen
Et af Jehovas Vidner
www.watchtower.org eller på dansk www.watchtower.org/languages/danish

Fra : Britt Malka

Dato : 07-03-05 20:40

On Sun, 6 Mar 2005 20:04:21 +0100, "Filip Drejer Johnsen" <write to
filip at johnzen [dot] net> wrote:

>Men generelt set er årsagen en anden: med syndefaldet havde Adam og Eva
>vendt sig fra Gud og imod deres egne ønsker; de havde gjort synden til deres
>konge (jævnfør Romerne 5:14),

Sikken da noget vrøvl at skrive, at de har gjort synden til deres
konge. Ingen af dem fornægter Gud, ingen af dem tilbeder nogen anden
end Gud.

Man planter træer i en have og siger til en kvinde, at der er ét træ,
hun ikke må spise af.

Sig mig: Undervurderer du virkelig Gud i sådan en grad, at du ikke
tror, at han vidste, hvad der ville ske?

Hvordan havde du i øvrigt tænkt dig, at de kære små uskyldige skulle
formere sig, hvis de ikke havde spist af æblet?

>Parallellen er helt klart fortidens Israel - når de ville selv, lod Gud dem
>forsøge, med tragiske resultater til følge; når de søgte Gud, lod han sig
>finde og resultatet fra store velsignelser.

Heller ikke her har du ret.

Det er faktisk meningen, at vi selv skal starte på arbejdet. Så vil
Gud støtte os og hjælpe med at gøre det færdigt. Sådan var det
allerede, mens Moses ledte Israels børn gennem ørkenen.

--
Britt Malka
Tilmeld dig Tips&Tricks og få en gratis e-bog: Kan alle se din hjemmeside?

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 08-03-05 13:03

Goddag Britt Malka

Du skrev Mandag den 7. marts 2005 20:40 i beskeden
<i7bp21plnphf912oq15efvf26s66dsqmo2@4ax.com> i gruppen
dk.livssyn.kristendom:
<...>
> Man planter træer i en have og siger til en kvinde, at der er ét træ,
> hun ikke må spise af.
> Sig mig: Undervurderer du virkelig Gud i sådan en grad, at du ikke
> tror, at han vidste, hvad der ville ske?

Jeg tror også det var forventeligt, at når 1/3 af englene lavede oprør
først, så var det YDERST sandsynligt, at mennesket også ville begå samme
fejl...

> Hvordan havde du i øvrigt tænkt dig, at de kære små uskyldige skulle
> formere sig, hvis de ikke havde spist af æblet?

Kunne de ikke formere sig, hvis de havde holdt sig til de frugter de måtte
spise.

Dernæst en tanke: gad vide om den forbudne frugt overhovedet var et æble!

Min påstand er at appelsiner (f.eks.) er langt mere "sædvanlige" i
Mellemøsten, og det er yderst usandsynligt at vores vesterlandske
opfattelse af frugt kan læses ind i Bibelen. Det kunne også være figner
eller noget helt tredje, men altså - mindst sandsynligt - et æble...

Henrik, Dianalund
Linux - Det bedste OS, især til pengene!

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 08-03-05 13:23

Henrik Vestergaard <vestergaard_henr@hotmail.com> mælte sligt:

>Dernæst en tanke: gad vide om den forbudne frugt overhovedet var et æble!

Det er der vist ikke noget, der tyder på. Beretningen taler alene om en
"frugt". Æbler er ikke så udbredte igen på de breddegrader. Jeg har set
foreslået, at det var en abrikos, men det er næppe til at afgøre.

/Rasmus
--
"Flertallet af os var piger det meste af vejen."

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 08-03-05 13:39

Rasmus Underbjerg Pinnerup skrev Tirsdag den 8. marts 2005 13:22 i beskeden
<g46r21l2tgbbs73fj0ljtero14ucgce5g1@4ax.com> i gruppen
dk.livssyn.kristendom:

> [...]
> "frugt". Æbler er ikke så udbredte igen på de breddegrader. Jeg har set
> foreslået, at det var en abrikos, men det er næppe til at afgøre.

Enig. Det er også en mere sandsynlig frugt...