Brændt grafikkort
Fra : Towli

Dato : 05-03-05 20:21

Hej alle

Jeg støvsugede pc'en indeni og kærte en hånd over grafikkortet for at
tørre
støv af.
Bagefter kommer der blot tykke vertikale linjer på skærmen når man tænder
pc'en.
Kan jeg virkelig have brændt det af blot ved at røre bagsiden af med
hånden?

/Towli

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Jesper Andersen

Dato : 05-03-05 20:40

On Sat, 5 Mar 2005 20:20:47 +0100, "Towli" <towli@fjernoldboyz.dk>
wrote:

> [...]
>pc'en.
>Kan jeg virkelig have brændt det af blot ved at røre bagsiden af med

Et ESD kursus ville nok være en god ting , men ja, det et MEGET
dumt at bruge en støvsuger i sin computer, samt det at du "bare"
fjerner støv fra bagsiden, på den måde får du din statiske opladning
pumpet direkte ind i div. komponenter.

Du kan væreheldig at du bare har puffet kortet så det ikke har
ordentlig kontakt, men du kan også have ristet det.

Mvh.

Fra : Sune Salminen

Dato : 06-03-05 03:19

Towli wrote:
> [...]
> tænder pc'en.
> Kan jeg virkelig have brændt det af blot ved at røre bagsiden af med

Nej, men du kan have ødelagt det med statisk elektricitet fra din
støvsuger.

Det er en rigtig dårlig idé at bruge en støvsuger til at gøre rent i sin
computer med.

Hvis din støvsuger kan blæse i stedet for at suge er det faktisk bedre,
fordi man så kan bruge den på afstand. Pas dog på at blæserne ikke
bliver 'pustet' så højt op i omdrejninger at de går i stykker (sæt dem
fast med tape eller sæt noget i klemme).

Som Jesper også er inde på, prøv at checke efter om kortet sidder
ordentligt i.

-Sune

--
Nuke a gay vegan whale for christ!
My band: www.secondnature.dk

Fra : Marni

Dato : 07-03-05 00:41

Jeg har lige brændt et 6800GT af, ved lige at røre ved det,
da jeg skulle mærke hvor varm en bundkortkøleprofil var
under brug...
Det slukkede bare. Klik. Slut.
Tja.... Så fik jeg da købt et Ultra...

Martin.

Fra : Sune Salminen

Dato : 07-03-05 03:00

Marni wrote:
> Jeg har lige brændt et 6800GT af, ved lige at røre ved det,
> da jeg skulle mærke hvor varm en bundkortkøleprofil var
> under brug...
> Det slukkede bare. Klik. Slut.

Pokkers også.

> Tja.... Så fik jeg da købt et Ultra...
>
> Martin.

*lol*

-Sune

Fra : Anders F

Dato : 08-03-05 13:27

"Marni" <martinknudd@hotmail.com> wrote in message

> Jeg har lige brændt et 6800GT af, ved lige at røre ved det,
> da jeg skulle mærke hvor varm en bundkortkøleprofil var
> [...]

Og lært at røre kabinettets metaldele først...

/A

Fra : Jesper Andersen

Dato : 08-03-05 17:35

On Tue, 8 Mar 2005 13:27:25 +0100, "Anders F" <af-spam@hi5.dk> wrote:

>"Marni" <martinknudd@hotmail.com> wrote in message

>Og lært at røre kabinettets metaldele først...

Det er ikke nok, med mindre der er jord på maskinen, men en radiator
er ok, altså på noget ikke malet metal.

Det hjælper bare ikke hvis man gør det i et andet rum og så futter hen
til maskinen, bare den lille tur henover gulvet kan være nok, hvis man
er uheldig.

Elektronikken behøves dog ikke at dø med det samme, men der kan opstå
et "sår" som bliver værre med tiden, så det kan være dage, uger eller
år inden man får resultatet af det "lille" statiske stød.

Fra : Anders F

Dato : 08-03-05 18:07

"Jesper Andersen" <notmymail@rodebunken.lo> wrote in message

> Det er ikke nok, med mindre der er jord på maskinen,

Jo, da! Jord er godt - men det andet virker også fint. Du bliver afladt
(eller opladt til samme potentiale som kabinettet (=computerens stel).

> men en radiator
> er ok, altså på noget ikke malet metal.

Som vi har diskuteret før i gruppen, er der efter sigende mange nyere
installationer hvor radiatorerne ikke har jordforbindelse. Og under alle
omstændigheder er det computerens potentiale der tæller. Der er en grund til
at fuglene kan sidde på højspændingsledningerne!

> Det hjælper bare ikke hvis man gør det i et andet rum og så futter hen
> til maskinen, bare den lille tur henover gulvet kan være nok, hvis man
> er uheldig.

DET er tilgengæld absolut rigtigt. Men træk så gnisten/strømmen til
kabinettet i stedet for elektronikken!

> Elektronikken behøves dog ikke at dø med det samme, men der kan opstå
> et "sår" som bliver værre med tiden, så det kan være dage, uger eller
> år inden man får resultatet af det "lille" statiske stød.

Også korrekt.

/A

Fra : Jesper Andersen

Dato : 09-03-05 13:04

>Jo, da! Jord er godt - men det andet virker også fint. Du bliver afladt
>(eller opladt til samme potentiale som kabinettet (=computerens stel).

Sry, enig, mangel på søvn, en rigtig dum ting

> [...]
>omstændigheder er det computerens potentiale der tæller. Der er en grund til
>at fuglene kan sidde på højspændingsledningerne!

Ja, men mange bor dog stadig i ældre og gamle boliger, men jo, en god
ting lige at undersøge det først

>DET er tilgengæld absolut rigtigt. Men træk så gnisten/strømmen til
>kabinettet i stedet for elektronikken!

>Også korrekt.

Wohooo, 2 ud af 4, det er sgu da ok .

Mvh.

Fra : heuten

Dato : 03-06-05 20:47

"Towli" <towli@fjernoldboyz.dk> wrote in news:d0d0qg$17na$1
@news.cybercity.dk:

> [...]
> hånden?
>
> /Towli

> Den har indtil videre sparet mig for at få 2533 spam-mails.

jeg har haft samme problem med de tykke linjer.
mit problem opstod efter jeg havde haft grafikkortet ude og satte det i
igen..
Jeg afleverede min computer der hvor jeg havde købt den, sagde der var fejl
på grafikkortet, og fik et nyt :D
eftersom de har skiftet det tror jeg du skal have dig et nyt, ellers ville
mit bud være det ikke sad ordentligt i..