Brødre
Fra : Steen Jensen

Dato : 05-03-05 19:32

Jeg så Brødre i går....den dér danske film!
Hold da op, ikke siden Festen, har en dansk film ramt så hårdt.
Fælles for de to film er, at jeg slet ikke havde den slags forventninger
til filmene, som de spillede på - men for pokker da, hvor de begge gik
rent ind i de gamle følelsesregister.

Har man ikke set dem begge to, så kan de helt klart anbefales til alle,
der er interesseret i lidt realisme i dagligdagen.

--
Steen
Sendes uden porto.

Fra : Kim2000

Dato : 05-03-05 22:24

> Har man ikke set dem begge to, så kan de helt klart anbefales til alle,
> der er interesseret i lidt realisme i dagligdagen.

Jeg fandt den enormt langtrukken og meget overvurderet, bevares den kan da
ses, men milevidt fra det mesterværk den er i pressen er udskreget som.

mvh
Kim

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 05-03-05 22:30

"Kim2000" <kim2000@tele2ads1.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg fandt den enormt langtrukken og meget overvurderet, bevares den kan da
> ses, men milevidt fra det mesterværk den er i pressen er udskreget som.

Det er ikke kun pressen, der godt kan lide filmen.

Den har osse solgt billetter - over 430.000.

Rosen er fuldt fortjent, synes jeg. Først var jeg lidt i tvivl om, hvad jeg
syntes. Men jo mere jeg tænkte over filmen, jo bedre syntes jeg om den. Og
den havde så rigeligt med stof at tænke over, hvilket i sig selv kan være et
tegn på høj kvalitet.

Mikkel

Fra : Morten Bowman

Dato : 06-03-05 17:12

On Sat, 5 Mar 2005 22:23:48 +0100, "Kim2000" <kim2000@tele2ads1.dk> wrote:

>Jeg fandt den enormt langtrukken og meget overvurderet, bevares den kan da
>ses, men milevidt fra det mesterværk den er i pressen er udskreget som.

Jeg fandt den også ganske middelmådig (som de fleste af Bier's film).
Den starter meget godt og har glimrende skuespil. Men det er ligesom om det
hele bliver tabt på gulvet til sidst. Det var lagt op til meget mere imo men
nej nej. Øv.

--
Morten Bowman
newssnabelabowmanpunktumdk

Fra : Ronny Roy Nielsen

Dato : 06-03-05 21:09

"Steen Jensen" <a38@portoos.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Har man ikke set dem begge to, så kan de helt klart anbefales til alle,
> der er interesseret i lidt realisme i dagligdagen.

REALISME? Ja filmen er ganske god, men realistisk er nok en af de sidste
ting jeg vil kalde den.

Fra : Steen Jensen

Dato : 06-03-05 23:23

Ronny Roy Nielsen <nah@nah.org> wrote:

> men realistisk er nok en af de sidste
> ting jeg vil kalde den.

Hvad er det i filmen, du ikke finder realistisk?
Jeg synes den skildrer nogle følelsesmæssige og psykiske problemer
afsindigt godt gennem de to børns forfærdelige oplevelser i familien.
--
Steen
Sendes uden porto.

Fra : Morten Bowman

Dato : 07-03-05 01:49

On Sun, 6 Mar 2005 23:23:22 +0100, a38@portoos.dk (Steen Jensen) wrote:

>Hvad er det i filmen, du ikke finder realistisk?
>Jeg synes den skildrer nogle følelsesmæssige og psykiske problemer
>afsindigt godt gennem de to børns forfærdelige oplevelser i familien.

Langt hen af vejen ja, men kæden hopper af et par gange. Bla. i scenen hvor
UT går amok.

Fra : Steen Jensen

Dato : 07-03-05 13:49

Morten Bowman <newsFJERN@bowmanNOSPAM.invalid> wrote:

> Langt hen af vejen ja, men kæden hopper af et par gange. Bla. i scenen hvor
> UT går amok.

Det hvor jeg synes filmen er lidt urealistisk, er hvor man - kort tid
efter en soldat er meldt savnet - erklærer ham død.

Ellers synes jeg resten af historien er realistisk nok...jeg har set de
fleste ting ske, i det lille kvarter jeg bor i...eller i mit arbejde.
--
Steen
Sendes uden porto.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 07-03-05 15:20

a38@portoos.dk (Steen Jensen) writes:

> Det hvor jeg synes filmen er lidt urealistisk, er hvor man - kort tid
> efter en soldat er meldt savnet - erklærer ham død.

Hvis vi antager, at man ved, at helikopteren eksplumderede, så virker
det vel ikke så urealistisk.
--
Peter B. Juul, o.-.o "I'm not ignoring any facts.
The RockBear. ((^)) I'm simply ignoring you.

Fra : Steen Jensen

Dato : 07-03-05 15:47

Peter B. Juul <p4@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote:

> Hvis vi antager, at man ved, at helikopteren eksplumderede, så virker
> det vel ikke så urealistisk.

Måske?
Men er man ikke 'savnet', indtil de jordiske rester er identificeret?
Hvor er Quincy, når vi skal bruge ham?
--
Steen
Sendes uden porto.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 07-03-05 16:15

a38@portoos.dk (Steen Jensen) writes:

> Men er man ikke 'savnet', indtil de jordiske rester er identificeret?

Det er muligt. Men familien bestemmer selv, hvornår de accepterer, at
manden er død.

(Efter lidt over en måned uden noget nyt, holdt min onkel og tante
f.eks. mindegudstjeneste/"begravelse in absentia" for deres datter,
svigersøn og to børnebørn, der forsvandt ved Khao-Lak. Det må antages,
at Ulrich Thomsens fiktive familie har taget en lignende beslutning
efter råd fra militæret.)
--
Peter B. Juul, o.-.o "Får kan ikke lide at blive slået med en pind."
The RockBear. ((^)) -Marianne Juul, 2003

Fra : Steen Jensen

Dato : 07-03-05 17:37

> [...]

> f.eks. mindegudstjeneste/"begravelse in absentia" for deres datter,
> svigersøn og to børnebørn, der forsvandt ved Khao-Lak.

Det var sgu´da sørgeligt at høre.
--
Steen
Sendes uden porto.

Fra : Morten Bowman

Dato : 08-03-05 22:23

On Mon, 7 Mar 2005 13:49:11 +0100, a38@portoos.dk (Steen Jensen) wrote:

> [...]
>
>Ellers synes jeg resten af historien er realistisk nok...jeg har set de
>fleste ting ske, i det lille kvarter jeg bor i...eller i mit arbejde.

Hele situationen omkring UT's reaktioner er også for lant ude imo. Det
gælder både militæret og familien.
Nogen vil sikkert sige at filmen pointerer militærets manglende evne til at
støtte sine hjemvendte soldater og at fimilien ikke har viden om hvad han
fejler. jeg finder nu alligevel at det er for langt ude af begge parter.
Selvfølgelig har UT's karakter sin del da han ikke vil snakke om det. Men
med bare en lille bitte bitte smule sund fornuft så ville især konen (som
virke ganske fornuftig og intelligent) insiterer og handle anderledes.
Det er imo ikke troværdigt.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 07-03-05 11:28

> [...]

> Jeg synes den skildrer nogle følelsesmæssige og psykiske problemer
> afsindigt godt gennem de to børns forfærdelige oplevelser i familien.

Det er nu ikke så underligt, at soldaten bliver mistænksom. Han ved
jo, at børnene ikke er hans egne, så konen kunne meget vel være "gået
i byen" igen.

--
Peter B. Juul, o.-.o "All great epics come to an end. The Iliad. The
The RockBear. ((^)) Odyssey. War and Peace. Buffy the Vampire Slayer.

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 07-03-05 13:26

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

> Det er nu ikke så underligt, at soldaten bliver mistænksom. Han ved
> jo, at børnene ikke er hans egne, så konen kunne meget vel være "gået
> i byen" igen.

.... at børnene ikke er hans egne? Det husker jeg ikke noget om.

Mikkel

Fra : Peter B. Juul

Dato : 07-03-05 14:52

"Mikkel Møldrup-Lakjer" <mikkel@fabel.dk> writes:

> ... at børnene ikke er hans egne? Det husker jeg ikke noget om.

Det er umuligt[1] for to blåøjede forældre at få brunøjede børn. Genet
for brune øjne er dominerende, så hvis man har et brun-gen og et
blå-gen, så vil man selv være brun-øjet. Ingen af de to blå-øjede
forældre har altså brun-gener at give videre til ungerne og dermed kan
ungerne ikke have brune øjne.

Det er folkeskole-genetik og det må antages at en højt placeret
officer tilmed er student. Han ved det godt.

[1] Nuvel, der kan ske spontane mutationer, men det er meget lidt
sandsynligt. At det skulle ske for _to_ børn grænser til det absurde.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Det handler alt sammen om at tage hensyn til
The RockBear. ((^)) sine medmennesker, selv når de er åbentlyst

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 07-03-05 15:07

> [...]
> ungerne ikke have brune øjne.
>
> Det er folkeskole-genetik og det må antages at en højt placeret
> officer tilmed er student. Han ved det godt.

Åh, den fjollede diskussion havde jeg glemt alt om... [suk].

Mikkel

Fra : Peter B. Juul

Dato : 07-03-05 15:21

"Mikkel Møldrup-Lakjer" <mikkel@fabel.dk> writes:

> Åh, den fjollede diskussion havde jeg glemt alt om... [suk].

Det er ingen diskussion. Det er simple fakta.

--
Peter B. Juul, o.-.o "How do I love thee? Let me count the ways:
The RockBear. ((^)) one one-thousand,

Fra : Jonas Gaarde

Dato : 07-03-05 19:40

Jeg har ikke set filmen, og har heller ikke tænkt mig at gøre det, men det
forekommer mig alligevel at der mangler et "SPOILER" i overskriften på
adskillige af indlæggene i denne tråd.
--
Jonas

My DVD's: http://www.intervocative.com/dvdcollection.aspx/Jonasgaarde

Fra : Morten Bowman

Dato : 08-03-05 22:25

On Mon, 7 Mar 2005 19:40:01 +0100, "Jonas Gaarde"
<albuerumminusspam@hotmail.com> wrote:

>Jeg har ikke set filmen, og har heller ikke tænkt mig at gøre det, men det
>forekommer mig alligevel at der mangler et "SPOILER" i overskriften på
>adskillige af indlæggene i denne tråd.

Hvis du hentyder til mig mener jeg, at jeg har holdt mig på den rigtige
side. Men det er måske tæt på

Fra : MGA

Dato : 07-03-05 21:58

> [...]
> for myself. O/ \O Doesn't belong on this list. Too literal.
> Not enough monsters." - New York Newsday

Jeg synes det er lidt langt ude at lægge mærke til øjenfarven på børnene og
lægge det ind i din tolkning af filmen. Jeg ville gerne høre Biers tanker om
den idé.
Hvis skuespillere altid skulle passe perfekt til deres rolle, er der mange
film, som aldrig ville være blevet lavet.

Helt bortset fra det, kan jeg ikke se hvad titlen har med filmen at gøre.
Godt nok er de brødre, men de kunne ligeså godt have været
barndomskammerater i forhold til handlingen.
Jeg synes "brødrene" spillede godt, men det er vidst også enden på rosen for
mit vedkommende.
Jeg synes de sidste 4-5 danske film jeg har set får mig til at tænke at det
er slut med dansk films gyldne periode. Det kan være Kongekabale kan få mig
til at ændre mening...?! Jeg glæder mig i hvert fald til at se den

Mette

Fra : Peter B. Juul

Dato : 07-03-05 22:26

"MGA" <mga_ssinjin@yahoo.dk.dk> writes:

> Jeg synes det er lidt langt ude at lægge mærke til øjenfarven på børnene og
> lægge det ind i din tolkning af filmen. Jeg ville gerne høre Biers tanker om
> den idé.

det behøver du ikke. Den er med sikkerhed opdigtet

> Hvis skuespillere altid skulle passe perfekt til deres rolle, er der mange
> film, som aldrig ville være blevet lavet.

Ja, men der er også fejl, som er så belastende, at det er lige til at
bide knoer over. Og det var irriterende, fordi jeg var glad for filmen
og "glemte" at det var skuespillere - så langt faktisk, at jeg
_undrede_ mig over øjenfarven, da jeg så den.

> Helt bortset fra det, kan jeg ikke se hvad titlen har med filmen at gøre.
> Godt nok er de brødre, men de kunne ligeså godt have været
> barndomskammerater i forhold til handlingen.

Nej. Det er væsentligt, at den ene netop er blevet ligesom sin far og
derfor er forhadt af sin far og at han - måske netop derfor - rydder
op i sit liv og bliver "ordentlig", mens broderen går i hundene. Det
er væsentligt, at den anden har sin mors OCD-lignende "rydde op i
ting", når han bliver stresset.

Fra : MGA

Dato : 07-03-05 22:37

> det behøver du ikke. Den er med sikkerhed opdigtet

Ok

> [...]
> og "glemte" at det var skuespillere - så langt faktisk, at jeg
> _undrede_ mig over øjenfarven, da jeg så den.

Ah forståeligt!

> [...]
> op i sit liv og bliver "ordentlig", mens broderen går i hundene. Det
> er væsentligt, at den anden har sin mors OCD-lignende "rydde op i

Du har ret, den vinkel havde jeg ikke tænkt på! Tak

Mette

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 09-03-05 19:56

On Mon, 7 Mar 2005 21:58:06 +0100, "MGA" <mga_ssinjin@yahoo.dk.dk>
wrote:
>Jeg synes de sidste 4-5 danske film jeg har set får mig til at tænke at det
>er slut med dansk films gyldne periode. Det kan være Kongekabale kan få mig
>til at ændre mening...?! Jeg glæder mig i hvert fald til at se den

Hvad for en gylden periode? Vi er omsider på vej ud af dogmemørket, og
Kongekabale er en god vejviser.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Keldo

Dato : 09-03-05 12:34

te

Fra : Peter Koch Larsen

Dato : 09-03-05 16:08

a38@portoos.dk (Steen Jensen) wrote in message news:<1gsyu2v.69w5ik10xt2bkN%a38@portoos.dk>...
> [...]
>
> Har man ikke set dem begge to, så kan de helt klart anbefales til alle,
> der er interesseret i lidt realisme i dagligdagen.

Synes du virkelig det? For mit vedkommende var "Brødre" en enorm
skuffelse, og jeg forlod biografen før filmen var færdig - første gang
det er sket for mig i årevis. Plottet er uigennemtænkt og utroværdigt,
filmen skal handle om "alting" på samme tid (forhold mellem brødrene,
mellem far og søn m.m), skuespillerne kan ikke sige én sætning uden
floskler, rollerne er stereotype og så er handlingen i det hele taget
utroværdig på alle leder. Startende efter ét minut, hvor Lars Ulrik
Thomsen giver den sidste briefing mens soldaterne tager bad. Alt i alt
en film, jeg vil give en del for at undgå.

/Peter