Æ, Ø og Å i Java under WinXP
Fra : Iben Fasterholdt

Dato : 05-03-05 15:34

Mit program viser ikke tegnene æ, ø og å rigtigt når jeg kører det i en
dos-prompt under WinXP. Derimod bliver tegnene vist rigtig under fx. Linux.
Har forsøgt at ændre codepage i WinXP men uden det hjalp.

Nogen der har forslag til hvordan jeg får det til at virke under Windows.

Mvh. iben

Fra : Malte

Dato : 05-03-05 14:49

Iben Fasterholdt wrote:
> [...]
> Har forsøgt at ændre codepage i WinXP men uden det hjalp.
>
> Nogen der har forslag til hvordan jeg får det til at virke under Windows.

Har du en simpel testcase?

Fra : Malte

Dato : 05-03-05 15:06

Malte wrote:

> Har du en simpel testcase?

Hmm, fungerer heller ikke på min UK XP pro. Gør nu ikke noget, jeg
bruger SuSE Linux til daglig...

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 05-03-05 15:58

"Iben Fasterholdt" <test@hotmail.com> writes:

> Mit program viser ikke tegnene æ, ø og å rigtigt når jeg kører det i en
> dos-prompt under WinXP. Derimod bliver tegnene vist rigtig under fx. Linux.
> Har forsøgt at ændre codepage i WinXP men uden det hjalp.

Ser det anderledes ud hvis du kører "chcp 1252" lige inden?
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn/

Fra : Iben Fasterholdt

Dato : 05-03-05 17:13

"Thorbjoern Ravn Andersen" <nospam0000@c.dk> wrote in message

> Ser det anderledes ud hvis du kører "chcp 1252" lige inden?
> --
> Thorbjørn Ravn Andersen
> http://unixsnedkeren.dk/ravn/

Nej det ser ikke anderledes ud.

Men jeg glemte at sige at det er UK WinXP og jeg kører med Code page 437
lige nu.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 05-03-05 20:16

"Iben Fasterholdt" <test@hotmail.com> writes:

> Nej det ser ikke anderledes ud.
>
> Men jeg glemte at sige at det er UK WinXP og jeg kører med Code page 437
> lige nu.

chcp virker kun i det aktuelle vindue, så du skal udtrykkeligt kører
kommandoen i det samme vindue bagefter.

Kan du ikke tage et skærmdump så man kan se hvad du gør?
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-03-05 16:33

Iben Fasterholdt skrev:

>Mit program viser ikke tegnene æ, ø og å rigtigt når jeg kører det i en
>dos-prompt under WinXP. Derimod bliver tegnene vist rigtig under fx. Linux.
>Har forsøgt at ændre codepage i WinXP men uden det hjalp.

Følgende kode skriver æ, ø, å og Æ rigtigt på en kommandoskærm
('DOS'-skærm).

import java.io.*;

class Æøå {
public static void main(String[] aughh) {
System.out.println("Danske bogstaver? ...\n");
System.out.println("‘ › † ’");
}
}

Jeg kan ikke huske om jeg har fået Ø og Å rigtigt ud. Hvis jeg
har, har jeg glemt hvordan.

--
Bertel

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 05-03-05 17:57

"Iben Fasterholdt" <test@hotmail.com> posting:

>Mit program viser ikke tegnene æ, ø og å rigtigt når jeg kører det i en
>dos-prompt under WinXP. Derimod bliver tegnene vist rigtig under fx. Linux.

Du kan prøve at tage udgangspunkt i flg kvikt sammensat:

Writer ud = new BufferedWriter(new
OutputStreamWriter(System.out,"IBM437"));
ud.write("Æ Ø Å, æ ø å osv.");
ud.flush();
ud.close();

--
What is life, except excuse for death,

http://www.opera.com/products/desktop/opera-ie/

Fra : Iben Fasterholdt

Dato : 05-03-05 21:26

"Christian Bohr-Halling" <nospam@direkte.org> wrote in message
> [...]
>
> --
> What is life, except excuse for death,
> or death, but an escape from life. -Ukendt

Jeg har fået det til at virke nu med Christian og Bertels forslag. Mange tak
for hjælpen alle sammen.

=>Thorbjørn: jeg kørte det i samme vindue, ved ikke hvad der gik galt...

-Iben-