Nyt grafikkort med TV-out?
Fra : Morten Brokjær Klost~

Dato : 05-03-05 13:30

Hej

Jeg er ved at stykke en ny pc sammen og kan ikke helt hitte ud af hvilket
grafik kort (med TV-out) jeg skal købe.

Prislejet er som udgangspunkt: <1500,-
CPUen bliver en AMD64 3000+ Winchester
Bundkortet bliver et asus med enten PCIe eller APG afhængigt af grafikkort
valget.

Jeg har det ultimative krav at TV-outen er kanon. (Jeg har i min nuværende
PC et gammel Matrox G400 Max af den årsag)
Støjfrit 1600x1200 billede i 85Hz med 32 bit farver.
Forholdsvis støjsvag (eller med blæser der "nemt" kan udskiftes)

Hvad skal jeg købe?

OBS: Angående spil har jeg ikke de store krav. Jeg har i 5 år levet med mit
G400 Max...

Br,
Morten

Fra : Sune Salminen

Dato : 05-03-05 16:23

Morten Brokjær Klostergaard wrote:
> [...]
>
> Prislejet er som udgangspunkt: <1500,-
> CPUen bliver en AMD64 3000+ Winchester
> Bundkortet bliver et asus med enten PCIe eller APG afhængigt af

Pas på med de der APG grafikkort. Lad være med at køre piratkopier eller
se downloadede film hvis du køber sådan et.

> [...]
>
> Hvad skal jeg købe?
>
> OBS: Angående spil har jeg ikke de store krav. Jeg har i 5 år levet

Hvis du vil have Matrox kvalitet, så køb et Matrox Parhelia.

TV-Out kvaliteten er ens på alle nye Nvidia-baserede kort (muligvis med
undtagelse af dem der har ViVo) fordi alle fabrikanter nu bruger Nvidias
egen MV-encoder. ATI ved jeg ikke noget om, men de bruger sikkert også
allesammen den samme chip til formålet.

Hvis dit TV har component indgang, så kan du prøve at kigge efter et
kort med component output, det skulle give en billedkvalitet noget nær
RGB. Men humlen er, at hvis TV-Out encoderen på kortet skalerer og
filtrerer billedet (som f.eks. Nvidias MV-encoder gør), så er der intet
somhelst du kan gøre for at få et skarpt billede.

Jeg har gjort sådan her, og det er jeg ovenud tilfreds med:
http://www.idiots.org.uk/vga_rgb_scart/
Ny version her:
http://ryoandr.free.fr/english.html

-Sune

--
Nuke a gay vegan whale for christ!
My band: www.secondnature.dk

Fra : Morten Brokjær Klost~

Dato : 05-03-05 16:58

"Sune Salminen" <salminen@monkeydoktor.dk> wrote in message

> Pas på med de der APG grafikkort. Lad være med at køre piratkopier eller
> se downloadede film hvis du køber sådan et.

> Hvis du vil have Matrox kvalitet, så køb et Matrox Parhelia.

Kan jeg genbruge mit gamle G400 Max? (Det er en APGx4 udgave)

Br,
Morten

Fra : Sune Salminen

Dato : 05-03-05 17:42

Morten Brokjær Klostergaard wrote:
> "Sune Salminen" <salminen@monkeydoktor.dk> wrote in message

> Kan jeg genbruge mit gamle G400 Max? (Det er en APGx4 udgave)

Ja, uden problemer, hvis det er APGx4 så er det nyt nok.

lol

-Sune

Fra : Morten Brokjær Klost~

Dato : 05-03-05 17:49

> Ja, uden problemer, hvis det er APGx4 så er det nyt nok.

Damn, jeg tog fejl det er ikke et x4 og kun et gammel 3,3V.

Så jeg skal have et nyt. Hvis jeg skal vælge andet en Matrox hvad bør jeg så
kigge efter? ATI X's serie eller?

Br,
Morten

Fra : Sune Salminen

Dato : 05-03-05 18:08

> [...]
>
> Så jeg skal have et nyt. Hvis jeg skal vælge andet en Matrox hvad bør
> jeg så kigge efter? ATI X's serie eller?

Jeg kan ikke råde dig mht ATI, men hvis du vil have top-kvalitets
TV-Out, så lad være med at købe et moderne Geforce kort. Hvis kortet har
Nvidias MV-encoder bliver billedet skaleret og filtreret uanset hvilken
opløsning du kører TV-Out i, og uanset om du bruger composite eller
S-Video. Der findes desværre ingen 1:1 opløsning.

Måske kan du finde et brugt Geforce 4200Ti med S-video udgang og
Conexant, BT eller Phillips encoder på. Nogen siger at Chrontel's
encoder er meget følsom overfor inteferens, så den vil jeg ikke
anbefale...Jeg kan kun sige at mit gamle Geforce2Ti med Chrontel 7007
havde rigtig god TV-Out, selv via composite, så det stemmer ikke overens
med mine erfaringer.

Du kan identificere encoder chips ved hjælp af disse links - beklager
hvis de knækker:

Conexant:
http://www.plasma-online.de/index.html?content=http%3A//www.plasma-online.de/english/identify/picture/conexant.html

Philips:
http://www.plasma-online.de/index.html?content=http%3A//www.plasma-online.de/english/identify/picture/philips.html

Chrontel:
http://www.plasma-online.de/index.html?content=http%3A//www.plasma-online.de/english/identify/picture/chrontel.html

Gå hertil og klik på 'archive' og læs afsnittet "Comparison of current
TV Chips" og kig i grafikkorts-databasen for at se hvilke kort der har
hvilken chip.
http://tvtool.info/index_e.htm

-Sune

Fra : Michael Jensen

Dato : 07-03-05 19:41

Undskyld jeg blander mig men.........

Jeg leder også selv efter et grafikkort med bedst mulige tv ud (svhs).

Jeg har et matrox g400 i maskinen lige nu, og kvaliteten af selve billedet
er faktisk noget af det bedste jeg har set, men jeg har bare det problem at
jeg ikke kan afspille film i fuld kvalitet på den sekundære udgang (tv'et).
Divx film og lignende hakker simpelthen en del i den øverste del af billedet
ved for hurtige bevægelser i billedet. Jeg syntes at jeg har prøvet samtlige
indstillinger, og samtlige afspillere, men lige lidt hjælper det.

Jeg har prøvet med et par forskellige nvidia kort også, og som nævnt så er
billedet simpelthen ALT for uskarpt. Endvidere kan jeg simpelthen ikke få
billedet til at fylde hele skærmen, men ender altid med ca 10-12 millimeter
i top, bund og sider som jeg ikke kan fylde ud ved at strække
billedet........ Bras!

Er der nogen der ved om det burde være muligt af få flot tv-ud med det
nuværende kort? Er der en speciel driver eller noget?

Jeg har prøvet at koble tv'et på den primære skærm, men det kan jeg ikke få
til at virke helt. Billedet kommer (under opstarten i hvert fald) godt nok
frem på skærmen, men det ruller og flimrer. Tænkte ellers at kortet måske
var "stærkere" på den primære udgang.

Nogen gode råd??

Nogen der kender kvaliteten af tv-ud på ATI's kort? Eller andre billige
alternativer?

\Michael

Fra : Morten Brokjær Klost~

Dato : 07-03-05 20:50

"Michael Jensen" <ikke_gyldig@hotmail.com> wrote in message

> Er der nogen der ved om det burde være muligt af få flot tv-ud med det
> nuværende kort? Er der en speciel driver eller noget?

Nu er vi lidt of-topic.

Men jo det kan du sagtens. Jeg har intet problem med mit G400, bare husk at
bruge DVD-Max featuren.

Jeg har pt. kun en gammel Dell 1Ghz PIII, så det er ikke fordi at det er
krævende...

Br,
Morten

Fra : Michael Jensen

Dato : 08-03-05 19:14

"Morten Brokjær Klostergaard" <mkg@tera.dk.invalid> wrote in message
> "Michael Jensen" <ikke_gyldig@hotmail.com> wrote in message

> Nu er vi lidt of-topic.

Ved det godt, men sorry..........

Har prøvet dvdmax featuren, den siger bare altid enabled, but not currently
active, og jeg syntes ikke jeg kan finde flere steder at koble den til??

Anyway, den eneste skærm jeg har koblet på er tv'et. Jeg undrer mig lidt
over hvad der er den mest rigtige måde at gøre det på: At køre i clone mode
(det virker til at give det ringeste resultat hos mig), eller at køre i
dualhead mode, og så sætte tv'et som primær, og deaktivere "skærm 1" Dette
giver umiddelbart den bedste ydelse hos mig, men altså stadig med hakker i
billedet ved for hurtige bevægelser.......

Hvordan får jeg hakkerne væk?

\Michael

Fra : Sune Salminen

Dato : 07-03-05 22:11

Michael Jensen wrote:

> [...]
> fald) godt nok frem på skærmen, men det ruller og flimrer. Tænkte
> ellers at kortet måske var "stærkere" på den primære udgang.

Hvordan sætter du TV'et til den primære udgang?

-Sune

Fra : Michael Jensen

Dato : 08-03-05 18:15

> Michael Jensen wrote:
>

> Hvordan sætter du TV'et til den primære udgang?

Jeg tager det stik jeg normalt sætter på vga stik nummer 2 og flytter over
på vga stik nummer 1. Matrox har ikke en decideret svhs udgang, men et
omsætterkabel fra vga stik til composit og svhs.

Michael

Fra : Sune Salminen

Dato : 08-03-05 20:16

Michael Jensen wrote:
> [...]
> over på vga stik nummer 1. Matrox har ikke en decideret svhs udgang,
> men et omsætterkabel fra vga stik til composit og svhs.

Ah, på den måde. Det vidste jeg ikke.

Ang. hakkeri, prøv med et andet DVD afspiller-program. Jeg vil foreslå
WinDVD.

-Sune

Fra : Michael Jensen

Dato : 08-03-05 20:37

> Ah, på den måde. Det vidste jeg ikke.
>
> Ang. hakkeri, prøv med et andet DVD afspiller-program. Jeg vil foreslå
> WinDVD.

Nu er det egentlig ikke dvd, men divx og xvid videoer og en mpeg en gang
imellem jeg afspiller. Jeg har prøvet med windows media player, winamp, og
min favorit bsplayer, og det er det samme på dem alle, så derfor går jeg ud
fra det er noget andet.......

\Michael

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 06-03-05 10:25

> Pas på med de der APG grafikkort. Lad være med at køre piratkopier eller
> se downloadede film hvis du køber sådan et.

APG grafikkortet sladrer da vel ikke til nogen? Ellers må det da være
forstyrrelse af privatlivets fred, hvis nogle kan læse med via et grafikkort
med TV-out?

Mvh

Emil

Fra : Hauge

Dato : 06-03-05 11:04

Hejsa
Emil Jensen [2100] wrote:
> APG grafikkortet sladrer da vel ikke til nogen? Ellers må det da være
> forstyrrelse af privatlivets fred, hvis nogle kan læse med via et
> grafikkort med TV-out?

Mon det kan være fordi at det reelt hedder AGP og ikke APG?
AGP = Slottet til grafikkort i en computer.
APG = Anti Pirat Gruppen..

Så der er bare nogen der laver lidt sjov ud af stavefejlen

/Hauge

Fra : Jante

Dato : 06-03-05 11:19

"Emil Jensen [2100]" skrev:

> APG grafikkortet sladrer da vel ikke til nogen?

Hvis det er et ægte APG kort, så j
Et AGP kort derimod, gør ikke...

/J

Fra : Emil Jensen [2100]