Rækkefølge på ATI X800 kort.
Fra : Vega

Dato : 04-03-05 22:33

Hej.

Er der en der kan stille dem op efter den langsomste først? Tænker på alle
de model betegnelser der er.

Mvh. Vega.

Fra : Hans

Dato : 05-03-05 01:47

Vega wrote:
> Hej.
>
> Er der en der kan stille dem op efter den langsomste først? Tænker på
> alle de model betegnelser der er.

X800 SE, X800, X800 Pro, X800 XL, X800 XT, X800 XT PE

Hans

Fra : Vega

Dato : 05-03-05 01:52

"Hans" <email@kvik.org.invalid> skrev i en meddelelse

> X800 SE, X800, X800 Pro, X800 XL, X800 XT, X800 XT PE

Tak for forklaringen Hans.
Har du en logisk forklaring på hvorfor X800 XL er billigere end X800 Pro?

Mvh. Vega.

Fra : Hans

Dato : 05-03-05 02:08

Vega wrote:
> "Hans" <email@kvik.org.invalid> skrev i en meddelelse

> Tak for forklaringen Hans.
> Har du en logisk forklaring på hvorfor X800 XL er billigere end X800
> Pro?

Det hænger nok sammen med, at det er dyrere at fremstille en GPU med højere
core-clock, end at begrænse antallet af pipelines. En X800 XL er en XT med
lavere core-clock, mens en Pro kun har 12 pipelines.

Hans

Fra : Vega

Dato : 05-03-05 02:23

> [...]
> core-clock, end at begrænse antallet af pipelines. En X800 XL er en XT med
> lavere core-clock, mens en Pro kun har 12 pipelines.

Så du får faktisk noget mere for pengene med XL frem for Pro udgaven?

Mvh. Vega.

Fra : Hans

Dato : 05-03-05 02:45

Vega wrote:

> Så du får faktisk noget mere for pengene med XL frem for Pro udgaven?

Ingen tvivl om det, men hvis det primære er hastighed ville jeg helt klart
vælge XT, da prisforskellen ikke er ret stor mellem Pro og XT.

Jeg har selv et X800 XT, og anvender 1600x1200 som standardopløsning. Når
jeg spiller Doom 3, Half Life 2, Far Cry o.l. spil, så kunne jeg da godt
tænke mig at have et endnu hurtigere grafikkort, men har afgjort med mig
selv, at jeg ikke er villig til at bruge flere penge på hardware, SLI eller
lignende, og især på udgiften til strøm.

Hans

Fra : René Lønstrup

Dato : 05-03-05 10:36

Hans wrote:

> Ingen tvivl om det, men hvis det primære er hastighed ville jeg helt
> klart vælge XT, da prisforskellen ikke er ret stor mellem Pro og XT.

Ja, og man skal også lige huske at hukommelsen på XL kortene ikke er
godkendt til så høje hastigheder som på XT (og Pro Vivo), så man skal
ikke forvente at kunne købe et billigt XL og clocke det op til et XT
(hvis det er det man vil)..

> Jeg har selv et X800 XT, og anvender 1600x1200 som standardopløsning.

Også her, dog har jeg et X800 XT PE.

> Når jeg spiller Doom 3, Half Life 2, Far Cry o.l. spil, så kunne jeg
> da godt tænke mig at have et endnu hurtigere grafikkort

Virkelig? Jeg spiller både HL2 og Far Cry i 1600x1200 med 2xAA uden
problemer eller hakken af nogen art (kan godt sætte AA længere op, men
det koster performance uden at være særligt tydeligt forbedrende). Kun
Doom3 skal jeg nøjes med enten 1600x1200 uden AA eller 1280x1024 hvis
jeg vil ha' AA slået til.
Jeg ved godt at XT PE er lidt hurtigere end XT, men havde alligevel ikke
troet at de 20mhz på core og (2x) 60mhz på ram gjorde nogen nævneværdig
forskel..

--
Mvh René Lønstrup
web: http://www.rel7star.dk?r=usenet

Fra : Vega

Dato : 05-03-05 12:09

"René Lønstrup" <news@rel6+1star.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> forvente at kunne købe et billigt XL og clocke det op til et XT (hvis det

Jeg har ikke tænkt mig at clocke det. Så vil XL ikke være bedste valg for
mig?

Mvh. Vega.

Fra : Hans

Dato : 05-03-05 18:44

René Lønstrup wrote:

> [...]
> det koster performance uden at være særligt tydeligt forbedrende). Kun
> Doom3 skal jeg nøjes med enten 1600x1200 uden AA eller 1280x1024 hvis

Det er præcis hvorfor jeg godt kunne bruge lidt mere fart, at man bliver
nødt til at slække på de forskellige filtre. Det kører såmænd jævnt nok, men
det er tydeligt at filtrene sænker hastigheden.

> Jeg ved godt at XT PE er lidt hurtigere end XT, men havde alligevel
> ikke troet at de 20mhz på core og (2x) 60mhz på ram gjorde nogen
> nævneværdig forskel..

Det gør det heller ikke. Hvis du regner på forskellen mellem XT og XT PE, så
er procentdelen i hastighedsforskel så lille at man stort set ikke kan se
det i praksis. Jeg vil endda vove den påstand at man skal have to maskiner
ved siden af hinanden, før man kan se forskel.

Hans

Fra : Vega

Dato : 05-03-05 12:08

> Ingen tvivl om det, men hvis det primære er hastighed ville jeg helt klart
> vælge XT, da prisforskellen ikke er ret stor mellem Pro og XT.

Ok, men prisforskllen er ret stor mellem Pro, XT og så XL.
Så for mig vil det nok være smartest at købe XL, har ikke tænkt mig at
clocke det eller noget.

Mvh. Vega.